>>
>Men i den sidste ende er det et spørgsmål om kørestil:
>Selvblanderpumpen trækkes af krumtappen og forsyner derfor i forhold
>omdrejningerne; men den reguleres koldt og kynisk op/ned af gas-kablet - Det
>er tidligere blevet nævnt at forholdet mellem tomgang og fuld gas er 1:14,
>altså 14 gange mere olie ved fuld gas
Ja
Blandingsforholdet kender jeg ikke præcis, men muligt det er som du
skriver. På de 2 takt MCere jeg har haft har de haft evne til at
opbygge lidt for meget olie smøring i lavere omdr. og en lang
strækning, og så give gas, som forbrænder det for meget olie i lidt
røg sky ca 50 m og så rent igen.
>
>Eftersom totaktere ikke yder det store ved lave omdrejninger er det
>alligevel omsonst at håbe på mere acceleration ved at vride gassen i bund:
>Der sker ikke meget mere omkring horisontens fremmarch, men til gengæld
>hææælder maop til fjorten gange mere god totaktsolie igennem systemet - En
>mængde det er indlysende at det ikke forbrændes ligeså effektivt som den
>perfekte (=kun akkurat nødvendige) dosering.
>Tillige efterlades dét der ikke når at blive forbrændt som halvforbrændt
>koks rundt i systemet
4 takter yder også lidt i lave omdr.!
det er kun diesel som yder en del i lave omdr., og selvfølgelig 2
takt diesel motorer på de store skibe.
Det kommer meget an på olien, derfor søg og prøv og se hvilken 2 takts
olie der forbrænder rent på sin MC
>
>Den enkle måde at imødegå dét problem er at undlade at give bundgas ved lave
>omdrejninger hvor man alligevel dårligt mærker forskel på halv og fuld gas.
>I praksis bliver man derfor nødt til at køre motoren i noget højere
>omdrejninger end man ellers tenderer til og derved få den op i et
>omdrejnings-område hvor den trækker så godt at man kan ændre fart kun ved
>brug af en let gasgivning (jeg plejer at beskrive det som "et gear lavere
>end ellers") og alligevel stadig tænke over hvad det er man gør ved
>oliepumpen når øret vrides!
>Man bliver hurtigt regnet for en bisse hvis man altid ligger og tæsker med
>dé omdrejninger på sin to-tagger, så de højere gear bør også bruges - men at
>køre i højere gear indebærer at man er vaks på venstrefoden og skifter
>hurtigt ned i gear i det øjeblik man erkender at gasgivning alene ikke vil
>give én den ønskede fremdrift :-|
Det er da kun i ukyndiges motorkendere med motorlyd og RPM, altså
hvis man kører på en 2 takter og andre tror det er en 4 takter. Men
nogle 4 taktere med 13000 rpm lyder også hidsigt
Og til min modelmotor 3,5 ccm med 35000 rpm
Bare over 4000 RPM som går og forbrænder 2 takt MC godt, og olie
mængde passer fint. På de MC jeg har prøvet
Torben