Førstegangskøber af udstyr
Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 12-05-07 14:52

Jeg har i dag erhvervet min første mc - en Honda CB 500 (1996) med
30kkm på bagen - efter at have taget pappet sidste sommer.

Da jeg, som skrevet, ikke har haft mc før, melder der sig nu naturligt
nok et behov for at købe udstyr. Til det håber jeg, jeg kan få nogle
gode råd med på vejen herinde fra gruppen.

Jeg har tænkt mig at investere i nedenstående:
* Styrthjelm
* Textiltøj
* Støvler
* Handsker
* Rygskjold

Jeg har fået anbefalet at finde en styrthjelm fra Arai og et sæt tøj
fra Rukka. Det er to relativt dyre mærker, og mit første spørgsmål går
derfor på, hvordan man billigst erhverver dette udstyr? Er der nogle
gode onlinebutikker, eventuelt fra udlandet, hvor man kan spare så
mange penge, at det godt kan betale sig, når man lægger fragten oveni
prisen? Hvis nogen i øvrigt mener, at andre mærker kan tilbyde samme
kvalitet som Rukka og Arai til en billigere penge, så er jeg også
lydhør :)

Hvad angår rygskjold vil jeg, udover gode billige steder, også gerne
have råd om, hvilket jeg skal købe. Min grundlæggende indstilling er
"better safe than sorry", så jeg vil ikke gå på kompromis med
sikkerheden. Derfor er jeg på udkig efter et topkvalitet rygskjold,
der så bare må koste, hvad det koster. Jeg mindes at have set et nyt
rygskjold (husker ikke mærke og model), hvor der også er en slags
nakkebeskyttelse. Om end det selvfølgelig er stort, må det vel være
noget af det ypperste, man kan få fat i? Nogen, der kender mærke og
model?

Jeg ser frem til råd, vejledning og kommentarer :)

Med venlig hilsen
Jeppe

Fra : Kim Rundblad

Dato : 12-05-07 15:24

<jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Et godt sted er http://www.louis.de/
Jeg har købt min hjelm, rygskjold, støvler hos louis. De yder god service og
bytter som reglen uden at kny. Mit køretøj købte jeg på tilbud i Bilka for 3
år siden. Føtex havde noget lignende for en måned siden...
mvh Kim

Fra : Kim Rundblad

Dato : 15-05-07 10:58

Føtex på Rostorv i Roskilde har pt udsalg af noget Dakota tøj. Jakken sælges
for 399,- og bukser for 299,-

Og nej jeg får ikke procenter, men tænkte det kunne være udemærket til at
starte med eller bedre end ingenting (t-shirt og cowboy bukser)...

kim

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 12-05-07 15:59

skrev den 12 maj 2007 i

> [...]
> nok et behov for at købe udstyr. Til det håber jeg, jeg kan få nogle
> gode råd med på vejen herinde fra gruppen.

Du behøver aldeles ikke købe Rukka for at få noget ordentligt og sikkert
kluns. Du får ikke så meget mere kvalitet som prisen ønsker at antyde.

Et budget på omkring 10 tusser for hjelm, jakke, bukser, støvler og handsker
er ganske rimeligt, og fuldt tilstrækkeligt. Det der med rygbeskytteren har
jeg ingen mening om, jeg har en jakke med indbygget beskytter, det er jeg
tryg ved.

Her er lige et par hurtige links:
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=38
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=16

Men ellers vil søgninger her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel
give dig flere timers læsning om emnet

Fra : Hekto

Dato : 14-05-07 12:21

It happens that Arne Lorenzen formulated :
> [...]
> jeg ingen mening om, jeg har en jakke med indbygget beskytter, det er jeg

Det eneste man måske lige skal advare imod er
textil med dårlige membraner!

Hvis membranen ikke virker ordentligt, så sveder
man som et svin og drukner efter meget kort tid,
på en varm sommerdag.

Louis Reizza-membran virker dog udemærket ... for
lige at fremhæve den, ellers er der jo andre
anerkendte membraner.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-05-07 12:43

Hekto wrote:

> Louis Reizza-membran virker dog udemærket ... for
> lige at fremhæve den, ellers er der jo andre
> anerkendte membraner.

Og Sheltex membran i eksempelvis handsker virker elendig, det samme har en
bekendt oplevet med en Safety1. Jakke (ukendt membran).

Mvh
Orla, som er meget tilfreds med goretex membran i tekstil samt støvler.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 17:34

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mvh
> Orla, som er meget tilfreds med goretex membran i tekstil samt støvler.

Jeg har samme erfaring med Sheltex!
Har haft et par Shoei støvler med Sheltex membran, og de støvler var fa....
ikke vandtætte.

Mine Daytona støvler med GoreTex har derimod altid holdt tæt.
Den længste tur i regn var fra nordjylland til kbh. med ~90% regn.

Fremover køber jeg kun GoreTex, hvis det er et krav, at vandet skal holdes
ude.
Mvh Kim

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 16-05-07 22:58

"Kim" <-> skrev i en meddelelse

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg har samme erfaring med Sheltex!
> Har haft et par Shoei støvler med Sheltex membran, og de støvler var
> fa.... ikke vandtætte.

Jeg har haft et par handsker med Sheltex membran, de er absolut _helt_
vandtætte, membranen er nemlig lige så tæt som en plastpose.
Herefter har jeg holdt mig til Gore-tex i både tøj, støvler og handsker,
altid regntæt og det kan "ånde"

mvh Jens
Sydals

Fra : Finn og Angela

Dato : 12-05-07 17:31

[...]

---------

Min personlige sport er at finde (urimeligt) dyrt udstyr billigt på Ebay.de
eller i den blå avis (udvalget på Ebay er blot lidt større) - nyt eller
stort set ubrugt (fejlkøb etc.).

Det er selvfølgelig lidt af et lotteri, hvis man ikke er helt sikker på
model/str., men jeg har da reddet mig et par BMW Goretex støvler og BMW
Leatherguard læder/Goretex bukser (dér kendte jeg modellen og vidste hvilket
nr. jeg skulle bruge) til ml. ½ og 1/4 pris. Fragten fra Tyskland behøver
ikke være nævneværdigt større end i DK.

Min hjelm (Shoei), som jeg er udmærket tilfreds med, købte jeg i Enghave og
fik 25% på, fordi der var nye modeller på vej.

Rukka er helt sikkert kvalitet, men jeg ville checke brugt (fejlkøbs-)
markedet - jeg er for nærig til at gi´ op mod 10.000 for et sæt tøj..

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 19:48

jbplum@gmail.com wrote:
> [snip]

Når du skal købe så meget kan du måske få rabat ved den lokale shop?

Køb ikke uden at du har prøvet det eller er sikker på at du kan bytte det!

Mvh Kim

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-05-07 20:05

>eg har tænkt mig at investere i nedenstående:
> [...]

passer meget godt.

>Har fået anbefalet at finde en styrthjelm fra Arai og et sæt tøj
>fra Rukka. Det er to relativt dyre mærker, og mit første >spørgsmål går
>derfor på, hvordan man billigst erhverver dette udstyr?

Har Rukka, kostede 5500 for et sæt hos Bruun Larsen i Odense, kostede 5000
hos Louis, så købte hvor jeg kunne prøve det.
Skidegodt tøj og vandtæt indtil videre.
Men det var mit Dainese og MP Asu også.

Var så i tyskland igår og købe læderdragt, noget federe udvalg dernede, var
i Flensborg og Kiel.
Så mit råd er, sørg for at prøve det, der er stor forskel på mærkerne med
fx. ærmelængde.

Omkring støvler har jeg købt 3 par hos louis, og der er penge at spare,
synes støvler er ret dyre i DK, og det er lidt nemmere at købe online ift.
størrelser synes jeg.

Jeg købte sidste år en Shoei Raid II hjelm, den er jeg sgu glad for, men lad
være med at gå efter et bestemt mærke, prøv det hele og tag den der passer !

God ide med rygbeskytter, har en ven der kan gå idag pga. den brækkede så
ryggen ikke gjorde det.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : P&H

Dato : 12-05-07 21:36

Hej Thomas
Jeg tænker på at køre til Kiel i løbet af sommeren, det var vel hos Louis du
var. Hvordan er udvalget, er det ok med hensyn til køre udstyr.

Mvh
Per

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-05-07 21:46

> Jeg tænker på at køre til Kiel i løbet af sommeren, det var vel hos Louis
> du var. Hvordan er udvalget, er det ok med hensyn til køre >udstyr.

Hej Per,

vi var i Louis, Polo og Hein Gericke, jeg købte min i Hein Gericke.
Alle 3 har ret pænt udvalg, af både tekstil og læder, så tag alle tre.
Men vist det er noget du planlægger så overvej hamborg istedet, der ligger
Louis restsalg nemlig også.

Fra : Bongo

Dato : 12-05-07 21:58

> [...]
>prisen? Hvis nogen i øvrigt mener, at andre mærker kan tilbyde samme
>kvalitet som Rukka og Arai til en billigere penge, så er jeg også

Du ér blevet vejledt godt. Rukka og Arai er ikke ligegyldige mærkevare! Hvis
du kan spare en plov ved at handle lidt smart er det da bare godt, men lad
være med at sætter sikkerheden over styr for at spare den samme plov ved at
købe billige efterligninger. Men der er andre gode mærker. Hvad du også kan
overveje er læder + en regndragt. Skal du en tur hen over asfalten er læder
stærkest. Rygskjoldet kan redde din ryg når du rutcher hen over en sten på
vejen.

Jeg købte en textiljakke til 1600 og styrtede med den. Den lignede noget der
havde været igennem en kødhakker bagefter. Var jeg gledet 10m mere hen ad
asfalten havde jeg haft en grim skade på skulderen. Jeg styrtede med 50km/t
! Man kan godt argumenterer for at en jakke til en tusse måske havde klaret
turen bedre, jeg vil bare ikke tage chancen. Så jeg gik efter det bedste
efterfølgende og lukkede øjnene for regningen.

Det der er det meget springende punkt ved et styrt er om sømmene i
beklædningen holder ved det første nedslag. Du kan læse mere om kravene til
beklædning her: http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/11.html

Vh Bongo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-07 00:01

jbplum@gmail.com writes:

> Jeg har fået anbefalet at finde en styrthjelm fra Arai

Det er også et meget anerkendt mærke, men overvej om ikke det er bedre
med en mere støjsvag hjelm a la Schuberth S1. Det er svjv. den
støjsvageste hjelm på markedet. Der har været en del skriverier om den
gennem tiden herinde:
<http://groups.google.com/groups/search?&q=schuberth+s1+group%3Adk.fritid.motorcykel&qt_s=Search>
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 13-05-07 01:54

On 12 Maj, 15:51, jbp...@gmail.com wrote:
> [...]
> model?
>
> Jeg ser frem til råd, vejledning og kommentarer :)

Til andre interesserede.

Jeg fandt selv det rygskjold, jeg havde i tankerne, da jeg skrev
indlægget. Det viste sig faktisk at være en hel beskyttelsesjakke
inkl. nakkebeskyttelse fra Dainese (se nedenstående link).

http://www.dainese.com/eng/articolo.asp?cat=1,2,3,7&nome=JACKET_WAVE-V_NECK&articolo=1875796

Jeppe

Fra : Morten Pedersen

Dato : 14-05-07 19:43

Jeg har hørt at man nærmest er ved at blive vredet som en karklud når man
har sådan en på, fordi den sidder så stramt - og det skal den jo også for at
virke.

Nogen der har erfaring med den?

Fra : Casper

Dato : 13-05-07 01:55

> Jeg har tænkt mig at investere i nedenstående:
> * Styrthjelm

Køb en som passer, lad være med at kun gå efter mærket, hvis du køber
en hjælm som ikke passer vil du blive træt af det, og måske holde op
med at køre.... Jeg tror at det var motorrad som havde en test, og de
så at det 5 bedste hjælme give stort set den samme beskytelse, så prøv
før du køber.

> * Textiltøj

Rukka, EVO, Evolution, etc. etc..... søg for at sidde på en cykel når
du prøver det, selv om det har det rette mærke er det ikke
ensbetydende med at det sidder godt når du sidder på din cykel - meget
mc tøj er designet af Italienere og de er noget mindre gennemsnits
dansken

> * Støvler

Få nogen som har ankel beskyttere, ikke altid behagelige at gå i, men
det er bedre at kunne gå i det hele taget

> * Handsker

Hansker er som en god sko, de er altid bedst 3 dage før de falder fra
hinanen Jeg slider et par vinterhansker og et par sommer hansker op
om året, og hvert år er der en ny model, som ikke rigtig passer det
første 1000km (i regnvejr). Sommer hansker skal være af læder, og
vinter hansker skal holde dine hænder varme (kolde finger kan ikke
rigtig finde ud af at bremse.....)

> * Rygskjold

Mange sværger til dem, der er en personlig holdning, hvis du vil ha'
et, få det bedste

En ting du glemte, ørepropper.... tinitus er en grim ting

Og husk nu på at det er bedre at betale lidt mere, og der ved blive
ved at have skin på kroppen hvis uheldet er ude....

Mvh./Casper
en dansker i exil....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-07 09:26

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Det er også et meget anerkendt mærke, men overvej om ikke det er bedre
> med en mere støjsvag hjelm a la Schuberth S1.

Der er en fin støjtest af hjelme her:
<http://www.ridetriangles.com/pdf/543/204009.pdf>
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-05-07 12:51

jbplum@gmail.com wrote:
> Jeg har tænkt mig at investere i nedenstående:
> * Styrthjelm

Nogle (schuberth, caberg, nolan) har oplukkeligt solvisir.
I andre kan man sætte en lille indvendig solskærm fast.
Nogle brillebrugere er glade for flip-up hjelme.
De er dog tit mere støjende end ikke-flip.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 17:21

On Mon, 14 May 2007 13:50:31 +0200, Jim Andersen wrote:

> Nogle (schuberth, caberg, nolan) har oplukkeligt solvisir.
> I andre kan man sætte en lille indvendig solskærm fast.
> Nogle brillebrugere er glade for flip-up hjelme.
> De er dog tit mere støjende end ikke-flip.

Det vil være rimeligt at nævne, at Caberg og Schuberth har indvendigt
"solbrille", som er let at betjene under kørsel. Aeroh har indvendig
solbrille, men betjeningen er håbløs ringe.

Nolan har udvendig solbrille, som er et vindfang uden lige i opslået
tilstand. Med andre ord komplet uanvendelig, med mindre at man kan leve med
permanent solbrille.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 14-05-07 21:07

On 14 Maj, 20:42, "Morten Pedersen" <mor...@stargates.dk> wrote:
> [...]
> har sådan en på, fordi den sidder så stramt - og det skal den jo også for at

Jeg var faktisk ude hos Aagesen i går til åbent hus, hvor jeg havde
lejlighed til at prøve den omtalte "jakke". Det var godt nok en lidt
anden model (kan ikke finde den nogen steder online - måske sidste års
model?) uden armbeskyttelse, men med ryg-, skulderblad-, bryst- og
nakkebeskyttelse. Den var udformet som en vest - altså uden ærmer.

Den var lavet i noget elastisk materiale, og den strammede da godt nok
lidt, da jeg tog den på, men der gik kun et øjeblik, så tænkte jeg
ikke mere over det. Jeg tror derfor udelukkende, det er et spørgsmål
om tilvænning. Sikkerheden øges utvivlsomt en del ved at benytte sådan
en fætter...

Jeppe