Netværk
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-07-01 17:46

I Computerstores kataloger (f.eks. juli side 21-22) kan man se nogle
indretninger (Netgear, Asanté), der - så vidt jeg forstår - kan bruges
til at sætte en mængde enheder sammen i et netværk, hvorved computerne
kan tale sammen og bruge samme printere og scannere m.m.
Nu er mit spørgsmål, om sådan et arrangement også kan bruges til at
sætte en mængde Macudstyr af forskellig alder sammen, i stedet for at
man skal gå på jagt efter en større mængde LocalTalk-kabler. For mit
vedkommende drejer det sig om: SE/30, LC og grå G3 samt en HP 930C og LW
4/600 PS. Jeg har også en Scanmaker 4600 (UBS), men forventer ikke, at
de to gamle skal kunne bruge den. Så har jeg en ekstern USB-harddisk.
Det ville være smart, hvis de to gamle Macer med deres begrænsede
lagerplads også kunne betjene sig af den.
Jeg kan godt se på billederne, at der skal en eller anden form for
overgangsforbindelse til.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Ben Knudsen

Dato : 04-07-01 18:34

ossmidt@post11.tele.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>lagerplads også kunne betjene sig af den.
>Jeg kan godt se på billederne, at der skal en eller anden form for

Mjah... det er lidt mere kompliceret end som sådan. Nyere computere
benytter sig af en netværkstype, der hedder ethernet. Det er ikke
indbygget i dine to gamle maskiner fra starten. Skal du have maskinerne
til at tale sammen via ethernet, er det derfor nødvendigt med netkort i de
gamle maskiner samt en hub (som er samlingspunktet for maskinerne).
Sådanne netkort handles brugt til et par hundrede kroner stykket.
Den løsning vil give dine gamle mac'er adgang til din g3'er, og du vil
også kunne dele dit eksterne USB-drev og LW'en med dem (forudsat at
g3'eren er tændt selvfølgelig).

Spørgsmålet er, om du ikke har mere ud af at investere i en billig
powermac eller to, hvis du har brug for ekstra maskiner... på det seneste
har der været meget billige 7200'ere og 6100'ere at få i
dk.marked.privat.edb.mac og på www.mediamac.dk - de er noget hurtigere end
dine gamle maskiner og udstyret med ethernet fra starten.

Mvh Ben