/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Husaberg
Fra : Kim


Dato : 11-05-07 18:58

Hej

Hvor godt holder Husaberg?
Jeg har kig på en Husaberg fe400 enduro, men aner ikke ret meget om
dem. Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca. men hvor
driftsikre er de?
Den skal bruges som nr. 2 mc. til lidt ræs og sjov.

Mvh Kim Hansen


 
 
S.G (11-05-2007)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 11-05-07 19:01

On 11 Maj, 19:58, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> Hej
>
> Hvor godt holder Husaberg?
> Jeg har kig på en Husaberg fe400 enduro, men aner ikke ret meget om
> dem. Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca. men hvor
> driftsikre er de?
> Den skal bruges som nr. 2 mc. til lidt ræs og sjov.
>
> Mvh Kim Hansen

søg på gruppen. Det var oppe for lidt tid siden.
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=263988


Morten Dahl (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 11-05-07 20:33


"Kim" <sletksh@postzone.dk> wrote in message
news:sab943l9oge2q1ne4ufr83v7f128c0hphp@4ax.com...
> Hej
>
> Hvor godt holder Husaberg?
> Jeg har kig på en Husaberg fe400 enduro, men aner ikke ret meget om
> dem. Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca. men hvor
> driftsikre er de?
> Den skal bruges som nr. 2 mc. til lidt ræs og sjov.

Nu skal det siges at jeg nok er lidt "farvet" :)

En husaberg er en meget hårdtpumpet konkurrencemaskine, med dertil hørende
serviceintervaller.

Holder man sig til disse, og har forståelse og respekt for teknikken, jamen
så holder de godt!!

Hele forskellen ligger i om man reperarer ting der r gået i stykker, eller
udskifter dele der ved et given time antal, har udtjent deres værnepligt..

Det største problem med Husaberg (og de andre for den sags skyld) ligger når
de store 600++ maskiner bruges til SuperMoto, den friktion der er i et
ræcerslick, er meget større end hvad man oplever i terræn med knopdæk.

Og kører man så en Supermoto 650 på samme måde som man ville køre sin 450cc
crosser, ja så har vi balladen.. (mange SM kører er gamle crosskørere)

Men nu snakker du om den mindste model Husaberg laver, den er bygget på
nøjagtig samme teknik som de store 650cc, og derfor ser man ikke de store
problemer på disse modeller.

Hvis din intention er at bruge den til Enduro ræs, og hyggeture op ad
stranden, eller skovvejen. så finder du ikke ret meget mere letkørt maskine.

De vigtigste elementer i service bogen er:

Olie hver 4timer
Ventiler stilles hver 8 timer
Luftfilter efterses og renses hver gang du har kørt.
Lyder motoren anderledes end normalt, så hellere undersøge problemet end
ignorere det.

Jeg har selv en FE400e og den er kanon for en novice i terræn, men
potentialet rækker til meget mere end det..

--

Morten Dahl
FE400e, FS450c, FS650e, Fe650e (skal ombygges til SM, den er for sindsyg med
knopper)



Claus Rittig (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-05-07 22:34

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:4644c4e1$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca.

> Olie hver 4timer

Så du regner med at den kan køre 250km/t?
Det kan den ikke...

Du skal behandle den som den racer den er, så er den fin. Olieskift for hver
1000km vil slå den ihjel. Det skal, som Morten siger, være for hver 4 timers
kørsel.
Vær også klar over at enduro'er er racere, der er ikke beregnet til jævn
hastighed i længere tid ad gangen, så motorvejs ture kan også være ret hårdt
for den. Til gengæld kan du give den så mange klå i skoven du orker, DU
bliver træt før den!

Rittig



Kim (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 12-05-07 06:36

On Fri, 11 May 2007 23:34:23 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
>news:4644c4e1$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>> Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca.
>
>> Olie hver 4timer
>
>Så du regner med at den kan køre 250km/t?
>Det kan den ikke...

Næ, men jeg vidste godt at den skulle have olie ret tit, men ikke så
tit

>Du skal behandle den som den racer den er, så er den fin. Olieskift for hver
>1000km vil slå den ihjel. Det skal, som Morten siger, være for hver 4 timers
>kørsel.
>Vær også klar over at enduro'er er racere, der er ikke beregnet til jævn
>hastighed i længere tid ad gangen, så motorvejs ture kan også være ret hårdt
>for den. Til gengæld kan du give den så mange klå i skoven du orker, DU
>bliver træt før den!

Motorvej ville den ikke se med mig på, kun småveje og skov. Og så
ville jeg prøve at køre til Kolding enduroland og lege lidt.

Men jeg tror at jeg kigger efter noget der ikke er så krævende, men
stadig kan bruges til lidt hygge ræs i skov og på bane.
Jeg kan ikke rigtig nænne at bruge min Yamaha xt550 til bane.
Måske en Suzuki dr-z400 vil kunne bruges med et andet cylinderkit på?
Jeg ved godt at Husaberg og Suzuki'en ikke kan samlignes, men det var
nu også fordi at jeg kunne få en Husaberg noget billigere at jeg var
interresseret i den.

Mvh. Kim Hansen.

Armand (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-07 11:05


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:4644e1ea$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> "Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
> news:4644c4e1$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>> Jeg ved at olieskift foregår for hver 1000km ca.
>
>> Olie hver 4timer
>
> Så du regner med at den kan køre 250km/t?
>


> Du skal behandle den som den racer den er, så er den fin. Olieskift for
> hver 1000km vil slå den ihjel. Det skal, som Morten siger, være for hver 4
> timers kørsel.
>
Urrk, kun 4 (fire) timer???
Hvad i alverden har man puttet ind i sådan en Husa' der smadrer (selv den
bedste?) olie på blot fire timer? Og hvad er det der specifikt sker med
olien??

--
Armand.



Morten Dahl (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 12-05-07 11:44


"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:46459134$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>

>>
> Urrk, kun 4 (fire) timer???
> Hvad i alverden har man puttet ind i sådan en Husa' der smadrer (selv den
> bedste?) olie på blot fire timer? Og hvad er det der specifikt sker med
> olien??


Ikke noget fancy, men der er kun 950cc olie på maskineriet..

Læg dertil at maskinerne oftest bliver brugt i meget stovede områder, og er
luftfilter ikke virkeligt godt olieret og fedtet til i anlægsflade mod stel.

Ja så kommer der hurtigt støv ind.

Husaberg kørte fra 2000-2004 med service intervaller på olie, der hed 5t på
cross modeller, og 10 timer på Enduro/gademodeller.

Fra 2005 hedder intervallet 15timer.

Men igen, det tager kun 5min, og koster ikke en skid i olie, så hellere en
gang for meget, end en gang for lidt..

Ud af det samlede budget til at holde konkurrence maskiner kørende, så er
det sku ikke her pengene skal findes :)

--
Morten Dahl




Kim (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 12-05-07 06:25


>Nu skal det siges at jeg nok er lidt "farvet" :)

Lidt måske

>En husaberg er en meget hårdtpumpet konkurrencemaskine, med dertil hørende
>serviceintervaller.
>
>Holder man sig til disse, og har forståelse og respekt for teknikken, jamen
>så holder de godt!!
>
>Hele forskellen ligger i om man reperarer ting der r gået i stykker, eller
>udskifter dele der ved et given time antal, har udtjent deres værnepligt..
>
>Det største problem med Husaberg (og de andre for den sags skyld) ligger når
>de store 600++ maskiner bruges til SuperMoto, den friktion der er i et
>ræcerslick, er meget større end hvad man oplever i terræn med knopdæk.
>
>Og kører man så en Supermoto 650 på samme måde som man ville køre sin 450cc
>crosser, ja så har vi balladen.. (mange SM kører er gamle crosskørere)
>
>Men nu snakker du om den mindste model Husaberg laver, den er bygget på
>nøjagtig samme teknik som de store 650cc, og derfor ser man ikke de store
>problemer på disse modeller.
>
>Hvis din intention er at bruge den til Enduro ræs, og hyggeture op ad
>stranden, eller skovvejen. så finder du ikke ret meget mere letkørt maskine.
>
>De vigtigste elementer i service bogen er:
>
>Olie hver 4timer
>Ventiler stilles hver 8 timer
>Luftfilter efterses og renses hver gang du har kørt.
>Lyder motoren anderledes end normalt, så hellere undersøge problemet end
>ignorere det.

Så er den godt nok mere krævende end jeg troede.

>Jeg har selv en FE400e og den er kanon for en novice i terræn, men
>potentialet rækker til meget mere end det..

Morten Dahl (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 12-05-07 09:41


"Kim" <sletksh@postzone.dk> wrote in message
news:bqja43hno3n2traoa0ieishg75nvt4vvjv@4ax.com...
>
>>Nu skal det siges at jeg nok er lidt "farvet" :)
>
> Lidt måske
>

>>De vigtigste elementer i service bogen er:
>>
>>Olie hver 4timer
>>Ventiler stilles hver 8 timer
>>Luftfilter efterses og renses hver gang du har kørt.
>>Lyder motoren anderledes end normalt, så hellere undersøge problemet end
>>ignorere det.
>
> Så er den godt nok mere krævende end jeg troede.


Jamen alt grej der bruges hårdt skal sku efterses..

Men så er det altså ikke værre, olieskift tager for en øvet omkring 5 min.

At stille ventiler tager 30min (inkl øl)

Luftfilter tager vel 5 min..

Alt i alt, meget kortere tid end det tager at rengøre maskinen efter en god
dag i mudderet (vel ca.45min)

Grejet er kontrueret til at skulle gåes efter, så det er YDERST service
venligt..

Og ja der er eksempler på Husaberg der har smadret hovedlejer efter kort
tid, men der er også mange eksempler på Husaberg der har kørt flere sæssoner
hård enduro uden problemer.

Det bunder simplthen i brugerens adfærd, og service indstilling.. som før
nævt, så ligger forskellen i om man servicere, eller kører lortet i smadder,
før man gør noget ved motoren..

--

MortenDahl



Claus Rittig (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-05-07 20:17

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:46457db5$0$894$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jamen alt grej der bruges hårdt skal sku efterses..

Det er nemlig alfa og omega!

> Luftfilter tager vel 5 min..

Arh, så skal det gamle renses, og olieres, det kan jeg dælme ikke klare på 5
minutter...

> Grejet er kontrueret til at skulle gåes efter, så det er YDERST service
> venligt..

Ja, det kan godt undre at der ikke er mere af servicevenligheden der smitter
af på de mere "civile" cykler. Det ku det da godt.

> Det bunder simplthen i brugerens adfærd, og service indstilling.. som før
> nævt, så ligger forskellen i om man servicere, eller kører lortet i
> smadder, før man gør noget ved motoren..

Og 4 timer svarer til et Grand National. Alle stiller op med frisk olie til
GN, og det er da den naturligste ting i verden at man skifter olien efter
løbet. Ligesom de helt nye bremseklodser skiftes, for de er forsvundet, og
nogle gange også kædekittet - nå, det var mere dengang GN kørtes i
Oktober/November. Nu er det blevet et sommerløb, det slider ikke så slemt på
mekanikken.

Rittig



Stephan G (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 12-05-07 08:11

> Men jeg tror at jeg kigger efter noget der ikke er så krævende, men
> stadig kan bruges til lidt hygge ræs i skov og på bane.
> Jeg kan ikke rigtig nænne at bruge min Yamaha xt550 til bane.
> Måske en Suzuki dr-z400 vil kunne bruges med et andet cylinderkit på?
> Jeg ved godt at Husaberg og Suzuki'en ikke kan samlignes, men det var
> nu også fordi at jeg kunne få en Husaberg noget billigere at jeg var
> interresseret i den.


Hehe jeg blev også lidt forelsket i rotax' husa, men kan efter denne
tråd også se, at den er lidt for dedikeret til mig! dr-z er nok et
godt alternativ, men den er selvfølgelig en gademaskine, der også kan
lidt andet... Husaen en enduroracer, der kan køre på en vej i et par
timer..

Stephan


Claus Rittig (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-05-07 08:18

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1178953839.535942.74600@e65g2000hsc.googlegroups.com...
>> Men jeg tror at jeg kigger efter noget der ikke er så krævende, men
>> stadig kan bruges til lidt hygge ræs i skov og på bane.
>> Jeg kan ikke rigtig nænne at bruge min Yamaha xt550 til bane.
>> Måske en Suzuki dr-z400 vil kunne bruges med et andet cylinderkit på?
>> Jeg ved godt at Husaberg og Suzuki'en ikke kan samlignes, men det var
>> nu også fordi at jeg kunne få en Husaberg noget billigere at jeg var
>> interresseret i den.

>...også se, at den er lidt for dedikeret til mig! dr-z er nok et
>godt alternativ, men den er selvfølgelig en gademaskine, der også kan
>lidt andet... Husaen en enduroracer, der kan køre på en vej i et par
>timer..

Det har i nemlig fuldstændig ret i, begge to.
Racere er sjove! Men de er nu klart mest sjove hvis man kører race.
En Dual-purpose bike som DR-Z kan det hele. I gamle dage var de egentlig
ikke ret gode til noget af det, men de kunne bruges til det hele, hvis det
var det behov man havde. I dag er Dual-purpose bikes faktisk temmelig gode
til det hele, selvfølgelig er der indgået kompromis'er, men man kommer ikke
til at kede sig i enduroland på en DR-Z.

Rittig



Armand (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-07 11:13


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:46456ab9$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Det har i nemlig fuldstændig ret i, begge to.
> Racere er sjove! Men de er nu klart mest sjove hvis man kører race.
> En Dual-purpose bike som DR-Z kan det hele. I gamle dage var de egentlig
> ikke ret gode til noget af det, men de kunne bruges til det hele, hvis det
> var det behov man havde. I dag er Dual-purpose bikes faktisk temmelig gode
> til det hele, selvfølgelig er der indgået kompromis'er, men man kommer
> ikke til at kede sig i enduroland på en DR-Z.
>
Top dollar -indlæg, Rittig!
Din saglighed, så kortfattet den end fremstår, står i skarp kontrast til
jævnligt sete indlæg om at kun jegskalkommeefterdig1500RR-modeller dur og
dét kun hvis man har monteret en halv meter brede SSSPRR-dæk med Nicky
Hayden compound, og er således en befrielse at opleve!!

--
Armand.



Claus Rittig (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-05-07 20:10

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:464592ee$0$896$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Top dollar -indlæg, Rittig!

Takker og bukker.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste