Hvilken olie?
Fra : karstenjosefsen

Dato : 11-05-07 08:51

Hej.... Jeg er lige blevet den lykkrlige ejer af en Kawasaki GPZ 500s (jeg
er første gangs køber. og har ikke en klap forstand på hverken MC eller
BIL.. men kan dog godt finde ud af at skifte olie, dæk, OSV.)

Her er mit spørgsmål.. Hvilken type olie skal jeg bruge til min Kawasaki er
det 10W40 eller 20W40 og hvad er forskællen på disse 2 typer olie??

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-05-07 09:20

karstenjosefsen wrote:
> Hej.... Jeg er lige blevet den lykkrlige ejer af en Kawasaki GPZ 500s (jeg
> er første gangs køber. og har ikke en klap forstand på hverken MC eller
> BIL.. men kan dog godt finde ud af at skifte olie, dæk, OSV.)

Velkommen i gruppen, du er i gode hænder herinde. Og tillykke med
maskinen - fin startermaskine, du ikke behøver skifte forløbigt.

> Her er mit spørgsmål.. Hvilken type olie skal jeg bruge til min Kawasaki er
> det 10W40 eller 20W40 og hvad er forskællen på disse 2 typer olie??

Du skal kende et par links :

- http://www.louis.de - slå cyklen op under bike-datenbank og se hvad
der skal hældes på. Undskyld hvis din købekløe bliver for slem derinde -
det er sket for andre før dig.

- http://www.dmc-org.dk - check deres kørekurser - flere af de gamle
rotter herinde sværger til at tage et Bronzekursus hvert år, eller ved
skift af MC - det er guld( værd, og billigst i byen pga. frivillige
instruktører. Ren filantropi. Desuden er det dem der arbejder for
MC-isternes rettigheder hos lovgiverne.

- http://www.dmcn.dk/ - Anmeldelser af tilbehør, MC'er og forhandlere.

- http://www.mctc.dk/ - for inspiration til ferier på MC og danmarks
bedste/billigste MC-blad for ikke-racere.

- http://www.dfmc.dk/ - "vores" site der p.t. er under flytning. Når det
er oppe igen kan du se dem af os der har valgt at lægge en profil på, og
oprette din egen.

http://www.motorcykelgalleri.dk - ikke noget for mig, men
langeliniefolket elsker det vist.

Er du ikke en haj til nyhedsgrupper så check også :

- http://www.usenet.dk/netikette/ - En "Emma Gad" for usenetfolketr -
start med at klippe overflødigt væk når du svarerm, og svar under det du
svarer på, så får du ikke problemer.

--
vh
Torben

Fra : sorensen

Dato : 11-05-07 09:21

"karstenjosefsen" <karstenjosefsen@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Her er mit spørgsmål.. Hvilken type olie skal jeg bruge til min Kawasaki
> er det 10W40 eller 20W40 og hvad er forskællen på disse 2 typer olie??

http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html

Det betyder ikke noget medmindre du kører vinter eller meget varmes steder.
Om det er 10w40 eller 20w40 vil som mcist ikke har den store betydning.

Fra : sorensen

Dato : 11-05-07 09:24

"karstenjosefsen" <karstenjosefsen@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.... Jeg

Klik på pdf filen nedersst på dette link

http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/olie/

Fra : Rene´

Dato : 11-05-07 09:58

karstenjosefsen skrev:
> Hvilken type olie skal jeg bruge til min Kawasaki er
> det 10W40 eller 20W40 og hvad er forskællen på disse 2 typer olie??

Nu skriver du ikke hvor gammel den eller hvor meget den har kørt, men
jeg ville bruge en 10w40 eller 10w50, gerne helsyntetisk. Bare husk at
der på dunken skal stå at olien er godkendt efter normen : JASO MA. Så
burde du være på sikker grund.
Held og lykke med "dyret".
M.v.h.
Rene´

Fra : karstenjosefsen

Dato : 11-05-07 10:21

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse

karstenjosefsen skrev:
> [...]

jeg ville bruge en 10w40 eller 10w50, gerne helsyntetisk. Bare husk at
der på dunken skal stå at olien er godkendt efter normen : JASO MA. Så

Den er oprentlig fra 1989. men total renoveret i 1994. motoren ved jeg ikke
noget om hvor gammel den er.. men ham jeg købte den af sagde at den har fået
ny motor inden han fik den.. og den har kun gået omkring 5100 - 5200 km

mvh
Karsten.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-05-07 12:49

> Bare husk at
> der på dunken skal stå at olien er godkendt efter normen : JASO MA.

Til ER-5 (opdateret gpz) skal bruges API SE, SF, SG
Hvis man bruger SH eller SJ skal den være JASO MA.

Men det er altså ikke "nødvendigt" hvis det er én af de 3 førstnævnte
kvaliteter.

/jim

Fra : Rene´

Dato : 11-05-07 10:40

Ok. Så ville jeg bruge en de 2 nævnte viskositeter. Bare husk IKKE at
købe bilolie. Det kan ødelægge din kobling. Det er ikke sikkert at der
sker noget, men hvorfor ta´ en chance.
M.v.h.
Rene´

Fra : karstenjosefsen

Dato : 11-05-07 11:07

[...]

Nej det er også rigtig..
Mange tak for hjælpen.
vh Karsten

Fra : Rene´

Dato : 11-05-07 13:02

On 11 Maj, 13:48, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> wrote:
> [...]
> Hvis man bruger SH eller SJ skal den være JASO MA.
>
> Men det er altså ikke "nødvendigt" hvis det er én af de 3 førstnævnte

Kan man i det hele taget finde bilolier med så lav norm mere. Selv
Biltema´s mineralske 10w40 olie har normen SJ.
M.v.h.
Rene´

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-05-07 18:56

Prøv her. Der er svaret på (næsten) alt om olie til MC.
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Ellers prøv at "google på" The oil bible, den er også god.

I øvrigt er der ikke noget i vejen med bilolier til MC, blot der ikke er
tilsat friktionsnedsættende midler , de harmonerer ikke med vådkoblinger. På
Cylker som min egen, med tørkobling, er bilolie lige så god som MC-olie.

Michael Dahlberg
(BMW K75C)