Erfaringer med MZ?
Fra : Max Andersen

Dato : 10-05-07 20:39

Hejsa,

Jeg har kig på en lækker MZ ETZ 125 ('90) som jeg ville pendle med. Nu
har jeg kun barndomsminder med lyden at tænke på, og jeg ved næsten
ingenting om dem eller hvordan man vedligholder MC'ere generelt.

Der skal skiftes et par toppakninger, og jeg tænker på hvad det koster,
og om det kan betale sig at pille ved, eller om det kan gå grueligt
galt. Og selvfølgelig også om det koster en bondegård (1000+)

Nogen der har lidt gode bud?
Max

Fra : CL

Dato : 10-05-07 20:49

Max Andersen wrote:
> [...]
> koster, og om det kan betale sig at pille ved, eller om det kan gå
> grueligt galt. Og selvfølgelig også om det koster en bondegård (1000+)

For 1K kr kan du skifte alt i en MZ 125 motor.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Stephan G

Dato : 10-05-07 21:22

On 10 Maj, 21:39, Max Andersen <m...@militant.dk> wrote:

> Jeg har kig på en lækker MZ ETZ 125 ('90)

Den vil jeg gerne se! Lækker MZ... Hvordan passer det sammen? Har lige
kørt hjem på min nyindkøbte ETZ 251 fra 1995. Overraskende sjov og
letkørt, men lækker ved jeg nu ikke ;)

Folk siger, at det er de nemmeste overhovedet at pille ved. Og der er
da også masser af plads at rode på, ikke mindst på 125'eren. Skal ikke
blande mig hvis du nu er faldet for den der, men hvorfor ikke en 250
kubik? Den kan i hvert fald ligge på 80-90 km/t uden problemer også i
modvind, men kan en 125'er også det?

En ny motor med gearkasse, udstødning og hele molevitten fås for 6k,
derfra går priserne selvfølgelig bare nedad.

Mvh Stephan

f650GS 2001
ETZ 251 1995

Fra : Max Andersen

Dato : 11-05-07 06:08

Stephan G wrote:

> Den vil jeg gerne se! Lækker MZ... Hvordan passer det sammen? Har lige
> kørt hjem på min nyindkøbte ETZ 251 fra 1995. Overraskende sjov og
> letkørt, men lækker ved jeg nu ikke ;)

hehe, den er charmerende.

> [...]
> blande mig hvis du nu er faldet for den der, men hvorfor ikke en 250
> kubik? Den kan i hvert fald ligge på 80-90 km/t uden problemer også i

Jeg regner da med at en 125ccm kan køre 100km/t, men det er måske ude i
hampen?

> En ny motor med gearkasse, udstødning og hele molevitten fås for 6k,
> derfra går priserne selvfølgelig bare nedad.

takker

Max

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-05-07 08:22

Max Andersen wrote:
> Jeg regner da med at en 125ccm kan køre 100km/t, men det er måske ude
> i hampen?

Det kan den i teorien godt. Men i praksis ikke så tit.

/jim

Fra : Moller

Dato : 11-05-07 17:03

Max Andersen skrev:

> Jeg regner da med at en 125ccm kan køre 100km/t, men det er måske ude i
> hampen?

   Nej... hver glad hvis den går 90km/t for dig, og glem alt om at tune
den, for så ku du købe en 250'er i stedet samt kunne stole på den vil
køre regelmæssigt.

--
VH
   Moller

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 02:07

> Nej... hver glad hvis den går 90km/t for dig, og glem alt om at tune
> den, for så ku du købe en 250'er i stedet samt kunne stole på den vil køre
> regelmæssigt.

Min ETZ 250 fra midt i 80´erne kan komme op på 110 kmt, for det meste uden
problemer... Men presser ejg den der over, kommer den for højt op i
omdrejninger, og får en lille mislyd... Vil ellers gerne lige lidt mere....
(tvivler på ret meget)

/SWP

Fra : Moller

Dato : 13-05-07 15:07

Søren W skrev:

> [...]
> problemer... Men presser ejg den der over, kommer den for højt op i
> omdrejninger, og får en lille mislyd... Vil ellers gerne lige lidt mere....

   en ETZ 250cc motor skal kunne klare 130km/t ellers er den meget meget
træt, og ku godt tænke sig nogen nye ringe, måske et nyt stempel også +
opboring.

   Omdr. mæssigt er det først over 5800-6000 omdr. den for får mange...
130km/t på en originalt gearet ETZ 250 er ca. 5500omdr. såååå ;)

--
VH
   Moller

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 00:20

> en ETZ 250cc motor skal kunne klare 130km/t ellers er den meget meget
> træt, og ku godt tænke sig nogen nye ringe, måske et nyt stempel også +
> opboring.

Har heller ikke kigget ret meget på den. Så snart jeg har mulighed for at
skille den ad, vil jeg give den en god tur... Hvis jeg da har den så længe..
:]

/SWP

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-05-07 07:42

Moller wrote:
> en ETZ 250cc motor skal kunne klare 130km/t ellers er den meget meget
> træt, og ku godt tænke sig nogen nye ringe, måske et nyt stempel også
> + opboring.

Eller, hvis det er modellen med Brembo-bremser, nogle pakdåser af en art.
Min tabte pusten ved 110. Den havde simpelthen et dødt punkt lige ved nogle
bestemte omdrejninger i 5 gear.
Hvis jeg så fandt en bakke at køre ned ad, kom jeg forbi "det døde punkt" og
så strøg den glad op til 130.
Og hvis jeg kunne holde farten mellem 115 og 130 var der ingen problemer.
Men kom jeg så ned til 110 igen, måtte jeg vente til en ny bakke.

Mekanikeren kendte problemet og sagde "pakdåser". Dem skiftede han så, og så
forsvandt det døde punkt og den trak stabilt hele vejen op.
Det varede så et par måneder, så var den gal igen. Så jeg lærte at leve med
det.

/jim

Fra : Western

Dato : 10-05-07 21:48

"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev
KLIP
> Der skal skiftes et par toppakninger,

Et par?
--
Leif Westen

Fra : Max Andersen

Dato : 11-05-07 06:08

Western wrote:
> "Max Andersen" <max@militant.dk> skrev
> KLIP
>
> Et par?
> --

En enkelt + lidt andet :)

Max

Fra : Moller

Dato : 10-05-07 22:14

Max Andersen skrev:
> [...]
> har jeg kun barndomsminder med lyden at tænke på, og jeg ved næsten
> ingenting om dem eller hvordan man vedligholder MC'ere generelt.

   Nu spurgte du tidligere om Benzin økonomi, så hvis du tror den køre
langt litteren i forhold til kinøjserne så tager du grueligt fejl....
ellers er den pisse nem at servicere, og næsten uanset pris, alt alt for
dyr vs. en 250cc udgave og alt for sløv også ;)

> Der skal skiftes et par toppakninger, og jeg tænker på hvad det koster,
> og om det kan betale sig at pille ved, eller om det kan gå grueligt
> galt. Og selvfølgelig også om det koster en bondegård (1000+)

   10Kr. for pakningen, og en kasse øl til at holde motoren oppe når du
løsner de 6 skruer ialt du skal ha af (4 på cyl + 2 som holde den i
stellet), og så kan du dele ud fra kassen til dem som gider at
hjælpe/underholde med det.

> Nogen der har lidt gode bud?

   Find en 250cc... 125'eren er alt alt for kedelig og stort set alle jeg
kender som valgte en 125'er aligevel har bagefter pivet og spurgt efter
et tunsæt... skal du ha langt på literen, så vælg en kineser cykel i stedet.

--
VH
   Moller

Fra : Max Andersen

Dato : 11-05-07 06:12

Moller wrote:

> [...]
> ellers er den pisse nem at servicere, og næsten uanset pris, alt alt for
> dyr vs. en 250cc udgave og alt for sløv også ;)

Den kører ca. 25km/l er oplyst af sælger. Det kontra en kinojsers
holdbarhed, er grunden til at jeg kigger lidt rundt.

> [...]
> løsner de 6 skruer ialt du skal ha af (4 på cyl + 2 som holde den i
> stellet), og så kan du dele ud fra kassen til dem som gider at

Lyder som noget jeg godt kan finde ud af :)

> [...]
> jeg kender som valgte en 125'er aligevel har bagefter pivet og spurgt
> efter et tunsæt... skal du ha langt på literen, så vælg en kineser cykel

Ja, tænkte dog både på holdbarhed og økonomi. Og da jeg fandt MZ, så
tænkte jeg også charme :) Kineserne er for dyre (Jeg ved det lyder
åndssvagt, men 3-5000 for en MZ'er eller 6-7000 for en kinojser, der
skal køres langt og helst ikke ske noget med kinojseren for at det kan
betale sig, regnede jeg med....

Max

Fra : Moller

Dato : 11-05-07 06:33

Max Andersen skrev:

> Den kører ca. 25km/l er oplyst af sælger. Det kontra en kinojsers
> holdbarhed, er grunden til at jeg kigger lidt rundt.

   På parpiret, men sælger siger jo alt for at sælge, og det der står på
parpiret køre den ikke, det rigtige tal er nærmere 17-20km/L... men jo
den er mere holdbar end en Jinlun, eller Lifan, men en Regal Raptor er
nu meget meget bedre, men koster også en del mere.

> [...]
> åndssvagt, men 3-5000 for en MZ'er eller 6-7000 for en kinojser, der
> skal køres langt og helst ikke ske noget med kinojseren for at det kan

   3-5000Kr. for en MZ, det er en MZ der skal skruens en del på grundet
den ik er passet godt nok(gælder de fleste MZ'ere i dag), en MZ som man
ik skal starte med at gå helt igennem fra A til Z koster en del mere og
er i prisen 7-12.000Kr. men jo sammenlignet med en 6-7.000Kr. kinøjser
så er MZ'en langt bedre lige pånær benzin økonomi, men det skal nu være
en 250cc, en 125 går aldrig over 80-90km/t, hvor en vel justeret 250'er
kan klare 135-140km/t.

--
VH
   Moller

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-05-07 05:37

"Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message
> [...]
> og om det kan betale sig at pille ved, eller om det kan gå grueligt
> galt. Og selvfølgelig også om det koster en bondegård (1000+)

Davs Max.

Drop 125'eren og anskaf dig en 250'er i stedet.
125'eren er en forvokset knallert; der er en smule mere guf i 250'eren, som
du hurtigt vil blive glad for. Og snart bliver den sgu også for lille, og
inden du ved af det fiser du rundt på en Goldwing eller det der er værre: En
Farlig Davidson.
Og den med toppakningerne kan jeg se der er andre der har fanget.
Bortset fra det er en MZ og dens dele til at have med at gøre økonomisk, og
de er til at skrue på selv - en gammel kammesjuk af mine kørte da stadig MZ
ETZ 250, da han var på bistandshjælp i en længere periode.
Han blev forresten jobramt og kører nu BMW - vi bliver alle klogere.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - nixen...ikke endnu...

Fra : Max Andersen

Dato : 11-05-07 06:26

Aragorn Elessar wrote:
> "Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message

> Davs Max.
>
> Drop 125'eren og anskaf dig en 250'er i stedet.

250'eren kører kun ca. 17km/l har jeg læst. 150 kører 25km/l. Det var
argumentet, da jeg så den.

> [...]
> inden du ved af det fiser du rundt på en Goldwing eller det der er værre: En

Hehe, jeg ville faktisk bruge den til regnvejr og vinterkørsel, da min
Kawa VN800 helst skal holdes inden døre når det regner.

> Og den med toppakningerne kan jeg se der er andre der har fanget.

Ja, Med alle de cylindere er det svært at følge med

> [...]
> ETZ 250, da han var på bistandshjælp i en længere periode.
> Han blev forresten jobramt og kører nu BMW - vi bliver alle klogere.

hehe, Jeg kører fra Hillerød ind ad kongevejen til Gothersgade i KBH, så
jeg har ikke så meget brug for fart. Jeg havde dog regnet med at den
kunne hive 100 km/t. BMW lyder meget godt, men de pissedyre. Jeg har 3
unger og bor til leje, så både rådighedsbeløb og friværdi afholder mig
fra de tanker :)

Jeg tænkte på en YBR125, men de koster også en sjat mere end den MZ'er,
hvis de leverer ca. samme økonomi. Kinojserne er jeg bange for er for
vedligholdelseskrævende, og ryger måske hurtigt op i pris, bare på
reservedele, irritation og ventetider. Den skal helst kunne køre 6 mdr.
om året uden de store problemer i en del år.

Max

Fra : Per

Dato : 11-05-07 08:09

Max Andersen wrote:

> [...]
> bare på reservedele, irritation og ventetider. Den skal helst kunne
> køre 6 mdr. om året uden de store problemer i en del år.

Du kan stadigvæk få en YBR125 til 13000,- fra ny !!

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp

Og den er ekstremt økonomisk - kan sagtens køre 40 km/l - og kræver stort
set ingen vedligeholdelse. Simpel mekanik og billig i res. dele.

/Per

Fra : MORTEN VIND

Dato : 11-05-07 09:25

> [...]
> reservedele, irritation og ventetider. Den skal helst kunne køre 6 mdr.
> om året uden de store problemer i en del år.

Bortset fra tilkøringsperioden i starten er Kinojserne er IKKE specielt
vedligeholdelses krævende:

Mine små 1-cylindrede 125- og 150- kubikkere har stødstænger med
underliggende knastaksel. Og jeg har aldrig været udsat for MC-motorer, der
er så lette at justere ventiler på. Efter tilkøring kører jeg nu 5-6.000 km,
førend det er nødvendigt at efterjustere dem. Olieskift foretager jeg for
hver 2.000 km nu hvor tilkøring er overstået

Den ene - min Geely Puma 150 går faktisk bedre og bedre i motoren, som tiden
går. Den har nu kørt 18.000 km.

Jeg har i det hele taget haft FÆRRE problemer med mine Kinojsere, end jag i
sin tid havde med mine - lettere brugte - japsere...

Morten

tidligere:
Honda CB250RS '84 - kørt 50.000 km
Yamaha XS400 Seca '83 - kørt 70.000 km
Piaggio Skipper 150 '97 - kørt 115.000 km

nuværende:
Geely Grand Puma 150 '05 - kørt 18.000 km
Haojin HJ125 '07 - kørt 900 km

Fra : Max Andersen

Dato : 11-05-07 09:35

MORTEN VIND wrote:

> Bortset fra tilkøringsperioden i starten er Kinojserne er IKKE specielt
> vedligeholdelses krævende:

Man læser ellers om reservedele der er voldsomt i restordre fordi enten
det ene eller andet er gået i stykker. Men det tager jeg så med et gran
salt.

> [...]
>
> Jeg har i det hele taget haft FÆRRE problemer med mine Kinojsere, end jag i
> sin tid havde med mine - lettere brugte - japsere...

Ja, men en geely koster ca. 6-10k og en MZ ca. 3-7k.

Det er en lille prisforskel, og MZ'erne kører fint selvom de er op til
30 år gamle. Det ved jeg ikke om man kan præstere med kinøjserne endnu.
Så godt kender jeg ikke forskellene på dem.

Så nu er jeg i vildrede igen :) Jeg må nok bare tage en beslutning ud
fra hvad der er billigst at finde lige p.t.

Max

Fra : Moller

Dato : 11-05-07 06:34

Aragorn Elessar skrev:

> Han blev forresten jobramt og kører nu BMW - vi bliver alle klogere.

   BMW... klogere.... den lader vi stå lidt mens vi tænker over det ;)

--
VH
   Moller

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-05-07 20:01

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> BMW... klogere.... den lader vi stå lidt mens vi tænker over det ;)

> [...]

Her er det snarere jobbet jeg ville stille spørgsmålstegn ved, men nok om
det. *gnæk*
Nu skal du være sød, Moller! *bredt grin*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - nah...

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 11-05-07 15:54

Max Andersen skrev den 10-05-2007:
> [...]
> det kan betale sig at pille ved, eller om det kan gå grueligt galt. Og
> selvfølgelig også om det koster en bondegård (1000+)

Hejsa
Du har allerede fået mange svar
Jeg har kørt et par sæsoner på en 125 og en 150 ETZ
Du skal regne med at 100 + holder den lige ud ad, uden modvind
Op ad Storebæltsbroen i stiv modvind, rækker "Pulveret" ikke til mere
end ca. 70
Ellers er de MEGET letkørte, og kører man bytrafik, er det svært at
finde noget der gør det bedre.
Hvis du skal trille fra Hillerød og ind hver dag, ville jeg kigge efter
250 cc. i stedet.
Benzinøkonomi, kommer MEGET an på justering mm. men 17 - 22 km/l er nok
i det rigtige område.
Det kræver en ren udstødning, og korrekt justeret karb. og tænding.
Der er skrækhistorier om 150 cc. der ikke var til at drive længere end
11 - 12 km/l.

Mvh
Niels

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 23:05

Apropos erfaringer med MZ:

her fra en aftentur...

Jeg var ude på en crossbane, det var bare rigtig sjovt, og den klarede
det overraskende godt.
På vej hjem var der lidt ræs fra ngle unge fyre i store biler. Jeg
gassede rigtig op, og fordi den lyder så latterligt østtysk fik jeg
store smil frem hos de skaldede fyre. Det er da fedt!"

Mvh Stephan