/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ny cykel
Fra : duff


Dato : 09-05-07 19:55

Jeg får (forhåbentlig) snart pappet, og skal gerne have noget at bruge
det til...

Har kig på en kawasaki gpz 500, fra først i 90'erne.
Er det et ringe valg?
Hvordan er den mht driftsikkerhed, pris på reservedele, selv skrueri?

 
 
tp (09-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 09-05-07 21:47

> Har kig på en kawasaki gpz 500, fra først i 90'erne.
> Er det et ringe valg?
> Hvordan er den mht driftsikkerhed, pris på reservedele, selv skrueri?

min favorit er klart GS500 - billig, simpel, driftsikker og nem at skrue

meeen gpz'en har jo lidt flere hypper, så hvis det trækker... Ville dog
stadig vælge gs'en og så opgradere senere. de holder jo prisen fint...


Armand (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-07 22:22


"duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse
news:46421910$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Har kig på en kawasaki gpz 500, fra først i 90'erne.
> Er det et ringe valg?
> Hvordan er den mht driftsikkerhed, pris på reservedele, selv skrueri?
>
Det er en udemærket maskine, der indtil for et par år siden levede videre
som modellen ER-5!
Jeg har dog erfaret to alvorlige svagheder:

- En primærkæde der var så slap at man i stilstand kunne stikke en finger
gennem oliepåfyldningen og trykke kæden under-op og imod koblingsskjoldet!
Kæden er til at overkomme indkøbet af; men udskiftningen! Hele krumtappen
skal ud (á motorblokkens to halvparter adskilles) for at komme ind til den
=
Til gengæld er det jo enkelt at sikre sig imod gennem "finger-i-hullet
testen"!

- Generatoren har det med at slynge store stykker af rotorens magneter =
Men køber man en ny til udskiftning er det en forstærket version, som
således må forventes at være monteret i nogle af de senere motorer - Men jeg
kan ikke fortælle fra hvilken årgang og dermed hvilke årgange du primært bør
sigte mod

Anyhow, så varierer årgangene omkring kåbemonteringen og forbremserne (á
dobbelt skiver på de senere årgange)

--
Armand



tp (09-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 09-05-07 22:44

> - En primærkæde der var så slap at man i stilstand kunne stikke en finger
> gennem oliepåfyldningen og trykke kæden under-op og imod koblingsskjoldet!
> Kæden er til at overkomme indkøbet af; men udskiftningen! Hele krumtappen
> skal ud (á motorblokkens to halvparter adskilles) for at komme ind til den
> =

hvorfor skulle man ikke kunne skille / samle sådan en kæde ligesom man kan
med ex knastkæde?


Armand (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-07 15:09


"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:464240ab$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> - En primærkæde der var så slap at man i stilstand kunne stikke en finger
>> gennem oliepåfyldningen og trykke kæden under-op og imod
>> koblingsskjoldet!
>> Kæden er til at overkomme indkøbet af; men udskiftningen! Hele krumtappen
>> skal ud (á motorblokkens to halvparter adskilles) for at komme ind til
>> den =
>
> hvorfor skulle man ikke kunne skille / samle sådan en kæde ligesom man kan
> med ex knastkæde?
Det er en tandkæde, og ikke en rullekæde (men det er vel også sådan en
knastkæde du mener) og mig bekendt skiller/samler man, i modsætning til
smallere knastkæder, ikke dém :-/

--
Armand.



Ukendt (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-07 15:48

On Thu, 10 May 2007 16:08:42 +0200, Armand wrote:

> "tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>> hvorfor skulle man ikke kunne skille / samle sådan en kæde ligesom man kan
>> med ex knastkæde?
> Det er en tandkæde, og ikke en rullekæde (men det er vel også sådan en
> knastkæde du mener) og mig bekendt skiller/samler man, i modsætning til
> smallere knastkæder, ikke dém :-/

Det troede jeg heller ikke, men "fuskere" samler knastakseltandkæder. Og
her kan man virkelig tale om tolerancer når der nittes. Et stramt led kan
virkeligt koste kassen her. :-/ Men når at det kommer til en primærkæde, så
er der næppe plads til værktøjet.

--
mvh
Orla Pedersen, vtr med endeløse knastkæder, som forholdsvis let kan
skiftes.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

tp (10-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 10-05-07 18:09

>> Det er en tandkæde, og ikke en rullekæde (men det er vel også sådan en
>> knastkæde du mener) og mig bekendt skiller/samler man, i modsætning til
>> smallere knastkæder, ikke dém :-/
>
> Det troede jeg heller ikke, men "fuskere" samler knastakseltandkæder. Og
> her kan man virkelig tale om tolerancer når der nittes. Et stramt led kan
> virkeligt koste kassen her. :-/ Men når at det kommer til en primærkæde,
> så
> er der næppe plads til værktøjet.


fuskere? Jeg har skiftet knastkæde på 3 CBR1K'ere og det er sådan en
lag-på-lag kæde. At skulle gøre det rigtige og hive den omkring krumptappen
vil sige total afskilelse af motor incl afmontere 2 plejlstænger. NO WAY
der er nogen der gør dette!

og det der med et stramt led. Det er jo bare at lirke lidt med den akkurat
som man gør med en cykelkæde når man samler den...


CL (10-05-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 10-05-07 19:32

tp wrote:
>>
>> Det troede jeg heller ikke, men "fuskere" samler
>> knastakseltandkæder. Og her kan man virkelig tale om tolerancer når
>> der nittes. Et stramt led kan virkeligt koste kassen her. :-/ Men
>> når at det kommer til en primærkæde, så
>> er der næppe plads til værktøjet.
>
>
> fuskere? Jeg har skiftet knastkæde på 3 CBR1K'ere og det er sådan en
> lag-på-lag kæde. At skulle gøre det rigtige og hive den omkring
> krumptappen vil sige total afskilelse af motor incl afmontere 2
> plejlstænger. NO WAY der er nogen der gør dette!
>
> og det der med et stramt led. Det er jo bare at lirke lidt med den
> akkurat som man gør med en cykelkæde når man samler den...
>
>
Helt enig og hvis jeg har min, lang tid nok,til at det bliver nødvendigt.
at skifte,bliver det også den løsning jeg vælger.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Armand (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-07 20:43


"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:4643654c$0$72889$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> tp wrote:
>>>
>>> Det troede jeg heller ikke, men "fuskere" samler
>>> knastakseltandkæder. Og her kan man virkelig tale om tolerancer når
>>> der nittes. Et stramt led kan virkeligt koste kassen her. :-/ Men
>>> når at det kommer til en primærkæde, så
>>> er der næppe plads til værktøjet.
>>
>> fuskere? Jeg har skiftet knastkæde på 3 CBR1K'ere og det er sådan en
>> lag-på-lag kæde. At skulle gøre det rigtige og hive den omkring
>> krumptappen vil sige total afskilelse af motor incl afmontere 2
>> plejlstænger. NO WAY der er nogen der gør dette!
>>
> Helt enig og hvis jeg har min, lang tid nok,til at det bliver nødvendigt.
> at skifte,bliver det også den løsning jeg vælger.
>
Nok om knastkæder og tilbage til primærkæden: Ville i også nitte dén, og med
hvilket værktøj/dele - For jeg finder heller ingen "samleled" til sådanne
tandkæder!

--
Armand.



Ukendt (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-07 21:35

On Thu, 10 May 2007 21:43:24 +0200, Armand wrote:

> Nok om knastkæder og tilbage til primærkæden: Ville i også nitte dén, og med
> hvilket værktøj/dele - For jeg finder heller ingen "samleled" til sådanne
> tandkæder!

Det ville nok ikke være klogt heller, men hvad gør at den ikke kan lirkes
ud sammen med koblingsskålen ? Har de glemt bøsningen på indgående
gearaksel, som skal give den nødvendige frigang ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-07 22:10


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:12fnqgbsu71h9$.1h7oew5rmcqaw$.dlg@40tude.net...
>
> ........... hvad gør at den ikke kan lirkes ud sammen med koblingsskålen ?
> Har de glemt bøsningen på indgående gearaksel, som skal give den
> nødvendige
> frigang ?
>
Næh! Jeg husker det som grundet et tredie støtteleje udenfor tandhjulet på
krumtappen, men på ficher ser det ud til at skyldes at primærtandhjulet
sidder indenfor tandhjulet til balanceakslen, som igen er fixeret imellem
motorblokkens over/under -part.
Men Ebay har svaret:
http://i14.ebayimg.com/05/i/000/8d/4a/5e3b_12.JPG
Ergo: Stort set begge dele á højre krumtapleje ligger udenfor de to tandhjul
til hhv. primærtrækket og balanceakslen!

--
Armand.



Ukendt (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-05-07 07:34

On Thu, 10 May 2007 23:10:25 +0200, Armand wrote:

> http://i14.ebayimg.com/05/i/000/8d/4a/5e3b_12.JPG
> Ergo: Stort set begge dele á højre krumtapleje ligger udenfor de to tandhjul
> til hhv. primærtrækket og balanceakslen!

Kedeligt design :-| Men så er kæden også så langt inde at man kan glemme
alt om at nitte "in situ"

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ukendt (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-07 20:00

On Thu, 10 May 2007 19:08:58 +0200, tp wrote:

> fuskere? Jeg har skiftet knastkæde på 3 CBR1K'ere og det er sådan en
> lag-på-lag kæde. At skulle gøre det rigtige og hive den omkring krumptappen
> vil sige total afskilelse af motor incl afmontere 2 plejlstænger. NO WAY
> der er nogen der gør dette!

Hvad står der i den originale værkstedshåndbog fra Honda ?

At færgen så er designet forkert, gør selvfølgelig opgaven træls.

> og det der med et stramt led. Det er jo bare at lirke lidt med den akkurat
> som man gør med en cykelkæde når man samler den...

Javel-ja :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

CL (10-05-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 10-05-07 20:35

Orla Pedersen wrote:
> On Thu, 10 May 2007 19:08:58 +0200, tp wrote:
>
>> fuskere? Jeg har skiftet knastkæde på 3 CBR1K'ere og det er sådan en
>> lag-på-lag kæde. At skulle gøre det rigtige og hive den omkring
>> krumptappen vil sige total afskilelse af motor incl afmontere 2
>> plejlstænger. NO WAY der er nogen der gør dette!
>
> Hvad står der i den originale værkstedshåndbog fra Honda ?
>
> At færgen så er designet forkert, gør selvfølgelig opgaven træls.
>
>> og det der med et stramt led. Det er jo bare at lirke lidt med den
>> akkurat som man gør med en cykelkæde når man samler den...
>
> Javel-ja :-|
>
>
Nu er det jo ikke rumfarts teknologi at samle en tandkæde.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Ukendt (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-07 21:35

On Thu, 10 May 2007 21:34:53 +0200, CL wrote:

> Nu er det jo ikke rumfarts teknologi at samle en tandkæde.

Njae, originalleddene er jo med hver anden plade påpresset pindene,
forstået sådan at kun pladerne mellem de styrende led har "slør" til
bevægelse. Det kan Du vist ikke genskabe med et "nitteled". Men så
lever man med det "let slidte" samleled fra starten.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Martin Poll (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Poll


Dato : 09-05-07 22:48


"duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse
news:46421910$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Har kig på en kawasaki gpz 500, fra først i 90'erne.
> Er det et ringe valg?
> Hvordan er den mht driftsikkerhed, pris på reservedele, selv skrueri?

hej
jeg har selv haft en GPZ fra 1995. Jeg havde den i 2 år og i den periode var
det kun kronrørslejerne det gik sig en tur, men det er meget normalt på denn
model. Den blev kun udskiftet fordi jeg havde lyst til en lidt større MC.

Med venlig hilsen

Martin
Aprilia SL1000
www.martinpoll.dk





Jens Jacob Bager Jen~ (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-05-07 08:53

> jeg har selv haft en GPZ fra 1995. Jeg havde den i 2 år og i den periode
> var det kun kronrørslejerne det gik sig en tur, men det er meget normalt
> på denn model. Den blev kun udskiftet fordi jeg havde lyst til en lidt
> større MC.

Det er kun et spørgsmål om tid før kronrørslejerne går på alle cykler, men
de skal selvfølgelig kontrolleres. Sæt cyklen op på centralstøttebenet og
læg vægt på bagsædet så forhjulet løftes fri af jorden. Sving styret
langsomt fra side til side. Går styret "i hak" lige ud, så er
kronrørslejerne færdige.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '78, NX650 '90
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Jim Andersen (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 10-05-07 14:44

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Det er kun et spørgsmål om tid før kronrørslejerne går på alle
> cykler, men de skal selvfølgelig kontrolleres. Sæt cyklen op på
> centralstøttebenet og læg vægt på bagsædet så forhjulet løftes fri af
> jorden. Sving styret langsomt fra side til side. Går styret "i hak"
> lige ud, så er kronrørslejerne færdige.

Min ER-5, kørt 18K, siger "klak" når jeg hugger til med forbremsen. Checkede
for "hak" i styret, men kunne ikke mærke noget. Frygtede det kunne være
noget forgaffel-fjedre-hydraulik så kørte forbi min lokale MC-smed. Han
kunne godt mærke et "hak". Når det blev for slemt skulle jeg komme forbi og
få dem skiftet.

/jim



Hekto (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-05-07 23:17

On Wed, 09 May 2007 23:44:13 +0200, tp wrote:

> hvorfor skulle man ikke kunne skille / samle sådan en kæde ligesom man kan
> med ex knastkæde?



-Det er vel en duplex eller triplex kæde, som ikke lige er til at pille
fra hinanden.
- /Hekto

the crow. (12-05-2007)
Kommentar
Fra : the crow.


Dato : 12-05-07 12:16

http://spirit-bike-ex-sport.frbb.net/portal.htm
"duff" <nope@dr.dk> a écrit dans le message de
news:46421910$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg får (forhåbentlig) snart pappet, og skal gerne have noget at bruge det
> til...
>
> Har kig på en kawasaki gpz 500, fra først i 90'erne.
> Er det et ringe valg?
> Hvordan er den mht driftsikkerhed, pris på reservedele, selv skrueri?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste