|
| CB500 altid flat batteri ?? Fra : Christian... |
Dato : 08-05-07 22:10 |
|
Hej
Jeg er den glade ejer af en CB500 men jeg har bare et problem og det er
mit batteri, det er altid flat. Jeg har monteret et DC stik på batteriet
så når jeg kommer hjem kan jeg sætte den i laderen.
Min teori er at jeg køre altid med langtlys, da jeg engang har prøvet at
blive overset, det var ikke særligt behageligt.
Jeg tror mit langlys sluger det der skulle ha været i batteriet.
Er der andre der har haft lignende oplevelser med en CB500 eller er den
bare syg ?
Christian..
| |
Jesper G (08-05-2007)
| Kommentar Fra : Jesper G |
Dato : 08-05-07 22:22 |
|
Christian... wrote:
> Hej
>
> Jeg er den glade ejer af en CB500 men jeg har bare et problem og det er
> mit batteri, det er altid flat. Jeg har monteret et DC stik på batteriet
> så når jeg kommer hjem kan jeg sætte den i laderen.
> Min teori er at jeg køre altid med langtlys, da jeg engang har prøvet at
> blive overset, det var ikke særligt behageligt.
> Jeg tror mit langlys sluger det der skulle ha været i batteriet.
> Er der andre der har haft lignende oplevelser med en CB500 eller er den
> bare syg ?
>
> Christian..
Ja, langt lys sluger en ikke ubetydelig del mere end normal kørelys. Dog
burde sådan en maskine være dimensioneret til det og virke upåklageligt
hvis alt virker som det skal.
Den billigste og nemmeste løsning er vel at købe et nyt batteri af god
kvalitet og krydse fingrene i håb om at det bare er det der er galt.
Alternativt skal man til at måle på ladesystemet og se om det fejler
noget (evt en enkelt spole gået i generatoren).
Mvh Jesper G, der kun har haft Suzuki og derfor ikke kan udtale sig
specifikt om den nævnte model.
| |
Western (09-05-2007)
| Kommentar Fra : Western |
Dato : 09-05-07 21:37 |
|
"Jesper G" skrev
KLIP
>
> Ja, langt lys sluger en ikke ubetydelig del mere end normal kørelys.
Sådan en CB 500 er normalt udrustet med almindelig H4-belysning, og så er
der tale om 55 W hhv. 60 W på de to blus. Så det er nok ikke i _forskellen_
at man skal finde årsagen til et fladt batteri!
--
Leif Westen
| |
Christian... (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Christian... |
Dato : 16-05-07 22:48 |
|
Hej
Problemet er løst, jeg efterså min gennerator og fandt ud af at den ene
spole var afbrudt. Jeg splittede alle stik ad og fandt at det første
stik fra genneratoren havde taget vand ind og så ikke så godt ud.
Jeg klippede stikket af og loddede det hele samme med fleks og det hele.
Så nu skulle det fungere igen, nu kan jeg da måle allespolerne ved
regulatoren.
mvh
Christian..
Western wrote:
> "Jesper G" skrev
>
> KLIP
>> Ja, langt lys sluger en ikke ubetydelig del mere end normal kørelys.
>
> Sådan en CB 500 er normalt udrustet med almindelig H4-belysning, og så er
> der tale om 55 W hhv. 60 W på de to blus. Så det er nok ikke i _forskellen_
> at man skal finde årsagen til et fladt batteri!
>
> --
>
> Leif Westen
>
>
| |
Armand (17-05-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-07 16:16 |
|
"Christian..." <sorry@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:464B7C1D.909@nospam.dk...
> Problemet er løst, jeg efterså min gennerator og fandt ud af at den ene
> spole var afbrudt. Jeg splittede alle stik ad og fandt at det første stik
> fra genneratoren havde taget vand ind og så ikke så godt ud.
> Jeg klippede stikket af og loddede det hele samme med fleks og det hele.
> Så nu skulle det fungere igen, nu kan jeg da måle allespolerne ved
> regulatoren.
>
Way to go!
--
Armand.
| |
F.Syndergaard (08-05-2007)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 08-05-07 22:26 |
|
Har du målt om den lader og hvor meget?
Hvis ladesystemet er i orden skulle du kunne holde strøm på batteriet.
"Christian..." <sorry@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4640e748$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg er den glade ejer af en CB500 men jeg har bare et problem og det er
> mit batteri, det er altid flat. Jeg har monteret et DC stik på batteriet
> så når jeg kommer hjem kan jeg sætte den i laderen.
> Min teori er at jeg køre altid med langtlys, da jeg engang har prøvet at
> blive overset, det var ikke særligt behageligt.
> Jeg tror mit langlys sluger det der skulle ha været i batteriet.
> Er der andre der har haft lignende oplevelser med en CB500 eller er den
> bare syg ?
>
> Christian..
| |
Armand (09-05-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-05-07 01:07 |
|
"Christian..." <sorry@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4640e748$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg er den glade ejer af en CB500 men jeg har bare et problem og det er
> mit batteri, det er altid flat. Jeg har monteret et DC stik på batteriet
> så når jeg kommer hjem kan jeg sætte den i laderen.
> Min teori er at jeg køre altid med langtlys, da jeg engang har prøvet at
> blive overset, det var ikke særligt behageligt.
> Jeg tror mit langlys sluger det der skulle ha været i batteriet.
> Er der andre der har haft lignende oplevelser med en CB500 eller er den
> bare syg ?
>
Batterier er en sliddel, er du sikker på at det ikke bare er batteriet der
aflader sig selv?
Ellers kontrollér om generatoren lader ved at vurdere forlysets intensitet:
Det skal lyse markant mere op når man giver gas fra tomgang af og komme
rover 3.000rpm's.
Er du i tvivl efter denne metode, så mål istedet på batteriets to poler med
et 70-kr's mulitmeter fra Harald Nyborg/Jem&Fix/T-Hansen: Der skal gerne
være 12V på batteriet når motoren er slukket og for den sags skyld når den
går i tomgang; men ved højere omdrejninger (á de nævnte 3.000) skal der
lades på batteriet med op til 14,2V.
Bliver der således ikke hældt 14,2V på, er det laderelæet eller generatoren
der er problemet, hvorimod det er batteriet der er dårligt hvis du har
problemer til trods for at der lades med 14,2V :-|
--
Armand.
| |
|
|