MC import fra Italien ferie ?
Fra : TheMonster

Dato : 08-05-07 18:59

Hej
Vi skal til Italien i næste uge og jeg vil gerne have en Moto Guzzi model
som ikke kan fås i DK. Jeg agter at købe en ny. Jeg ville gerne høre Jeres
erfaring om det er muligt at købe den uden afgift i Italien direkte fra
fabrikken og om det faktisk er den billigste måde at købe den på ?
Jeg kunne sagtens vælge et andet land på hjemrejsen at købe den i, bare det
ligger i EU. Hvilket land vil i givet fald være billigst ?

Hvordan skal man gøre med pladerne så jeg (vi) kan køre hjem på den. Findes
der prøveplader til formålet ?
Må vi køre to på den når det er på prøveplader og i forbindelse med købet
og hjemtransporten ?

Jeg betaler jo moms i Italien når jeg køber den. Kan jeg så blot køre ind i
Danmark uden at betale nogen form for moms, told el. afgift - før den skal
til toldsyn altså ?

Og hvordan vurderer SKAT en speciel model som de ikke kender så godt. Er
risikoen stor for under- eller overberegning af registreringsafgiften ?

Venlig hilsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-05-07 19:42

"TheMonster" <nospam@spam.kil> skrev i en meddelelse

> Jeg betaler jo moms i Italien når jeg køber den. Kan jeg så blot køre ind
> Danmark uden at betale nogen form for moms, told el. afgift - før den skal
> til toldsyn altså ?

Nej, du skal faktisk købe den uden moms i det EU land du køber den i, der er
særlige momsregler for køretøjer, så momsen afregnes i modtagerlandet.

> Og hvordan vurderer SKAT en speciel model som de ikke kender så godt. Er
> risikoen stor for under- eller overberegning af registreringsafgiften ?

De vurderer den efter købsprisen, der lægges X antal % til i den
afgiftpligtige værdi, det kalder de "forhandler avance" + transportudgifter
Det vil sige du skal betale afgift af en forhandleravance der ikke er der +
værdien af transport fra salgssted til dansk grænse

Få noget på skrift fra SKAT

Kent Nielsen

Fra : TheMonster

Dato : 08-05-07 20:46

On Tue, 8 May 2007 20:41:33 +0200, Kent Nielsen wrote:

> De vurderer den efter købsprisen,

Altså den købsfaktura jeg får af sælger ?
Eller af en ansat fiktiv købspris som de selv sætter ?

> der lægges X antal % til i den
> afgiftpligtige værdi, det kalder de "forhandler avance"

Sikke nogle banditter. Hvad nu hvis man har givet for meget for den, så der
er tale om et tab. Vil de så fradrage et forhandlertab tror du ?
Hvorfor skal de altid opføre sig så pokkers usympatisk, grrrr

> + transportudgifter

Også hvis det sker som et led i hjemrejsen fra ferien ?
Og hvis flybilletten har kostet kr.800 tur/retur, kan man så argumentere
for at rejsen/fragten skal koste kr.400 eller kan den ansættes efter
brændstoffet tror du ?

> Det vil sige du skal betale afgift af en forhandleravance der ikke er der +
> værdien af transport fra salgssted til dansk grænse

Det lyder som om at det kan svare sig at alliere sig med en mellemmand som
køber den i Italien og kører den til Padborg, og så køber jeg den af ham i
Padborg, så er transporten da minimeret, tror du ikke ?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-05-07 21:19

> Altså den købsfaktura jeg får af sælger ?
> Eller af en ansat fiktiv købspris som de selv sætter ?

Det er købsfakturaen du får af sælger.
Husk ikke at betale moms dernede, du bliver bonnet igen i DK

> [...]
> Og hvis flybilletten har kostet kr.800 tur/retur, kan man så argumentere
> for at rejsen/fragten skal koste kr.400 eller kan den ansættes efter

Hmmm, jeg lavede en lille opstilling:
Bil kører X km/liter
Der er X km fra grænse til forhandler

Det giver X liter benzin til en pris af x kr. pr liter.
Det var ok.

> Det lyder som om at det kan svare sig at alliere sig med en mellemmand som
> køber den i Italien og kører den til Padborg, og så køber jeg den af ham i
> Padborg, så er transporten da minimeret, tror du ikke ?

Hmm, det kan jeg ikke lige gennemskue om det har uheldige bivirkninger

Kent Nielsen

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-07 15:50

> Hmm, det kan jeg ikke lige gennemskue om det har uheldige bivirkninger

Den kan nå at blive til en brug mc inden den når Danmark. Hvis den når at
køre 6000km (afair) er den brugt. Og det skulle da nok være muligt at når på
en ferie i italien og turen nordpå ... Men det kræver jo nok lokale
kontakter at få den indregistret ...

Det betyder så at afgiften ikke betales udfra købspris, transport importør
avance, men udelukkende ud fra en tilsvarende brug kan handles til i DK.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-05-07 16:29

> Det betyder så at afgiften ikke betales udfra købspris, transport importør
> avance, men udelukkende ud fra en tilsvarende brug kan handles til i DK.

Nej, det første år (svjh) benyttes liste/fakturapriser, med fast fradrag for
kørte km.
Læs punktafgiftvejledningen, der er det beskrevet.

Kent Nielsen