kan ikke skifte gear på zx9r b model.
Fra : Esben

Dato : 05-05-07 12:35

hej alle.
igår skete noget sært. pludselig kunne jeg ikke skifte gear.
gearpedalen sat bare vildt fast. kunne kun bevæge selve gearaksel et
par millimeter.
pludselige lidt senere skiftede den fint gear igen... igen sært!
da jeg så kørte hjemad kunne jeg kun skifter opad i gear.

idag. pillede jeg så gearpedal af, og skilte motoren lidt ad så jeg
kunne kome ind bag dækslet med gear skiftet.
men alt ser ud til at virke fint og jeg kan skifter gear igen..

nu er jeg altså bare helt løbet tør for ideer hvad der kan være galt

Fra : Armand

Dato : 05-05-07 20:32

"Esben" <ebo@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan skifter gear igen..
> nu er jeg altså bare helt løbet tør for ideer hvad der kan være galt

De klassiske årsager til problemer med gearskiftet er: Nedslidt hhv. dårligt
justeret kobling; for stram kæde og/eller for meget motorolie.
Kan jeg måske fange dig i at noget af det seneste du lavede ved motorcyklen
inden problemerne var omkring kædejustering (dækskifte bagpå?), eller
olieservice??

Aprospos Kawasaki-gearkasse: Kender du den lille oversete Kawa-gimmick, at
man ikke kan sætte i 2. gear ved stilstand => ingen grund til at fiske efter
frigear - Bare jok pedalen opad, den kan ikke komme forbi frigear! ??

--
Armand.

Fra : Esben

Dato : 05-05-07 21:25

tja.

nå men nu en lille update
sad og kiggede lidt på tingene her til aften.
satte gear pedalen på og så sad jeg ved siden af liften og legede
gearskifter med motoren slukket. havde jo ikke længere olie på den..
nå men skiftede op og ned op og ned osv osv helt op i 6 og helt ned i
første. frigear osv osv
og udover at man en gang i mellem lige skulle dreje lidt på akslen
hvor kædetandhjulet normalt sidder på for at få den til at gå helt i
gear så virkede det bare hele tiden.
jeg kunne ikke få den til at sætte sig fast igen.

så nu fatter jeg da slet ikke noget.

og ja der er jo blevet lavet en del, det sidste som er blevet lavet
er: skift af generator kæde og skift af kobling!!!!! gad vide om det
har noget at sige.
tror jeg prøvet at splitte koblingen ad i morgen og ser om alt er som
det skal være.

så indtil videre modtages gode ideer stadig!!

Hilsen Esben, som har fundet ud af at en kawa godt kan starte i 4
gear

Fra : Tommy Fer

Dato : 06-05-07 07:39

Esben skrev:
> [...]
>
> så indtil videre modtages gode ideer stadig!!
>
> Hilsen Esben, som har fundet ud af at en kawa godt kan starte i 4

Jeg har en ide om at en gearkasse godt kan sætte sig uheldigt engang
imellem. Jeg har engang adskildt en honda dominator helt ad, fordi den
sad fast i 3-4 gear.. Kunne intet udsætte på gearkassen, samlede den og
den virkede perfekt bagefter :S Underligt.

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-07 08:41

On 5 May 2007 13:24:58 -0700, Esben wrote:

> tror jeg prøvet at splitte koblingen ad i morgen og ser om alt er som
> det skal være.

Før at Du skiller noget ad, så prøv lige om koblingen kobler ordentligt
fri. Det er jo blot at sætte i gear, koble ud, og se hvor let
baghjulet/kædehjulet kan drejes. Se også efter om koblingstrykpladen løftes
ensartet hele vejen rundt, og se efter slidmærker fra pladernes tappe i
koblingsskål, og nav.

Og, måske skulle Du lige tjekke den aksel som bærer skiftegaflerne i
gearkassen. Jeg husker en kawa-historie med en manglende låsering, hvorved
at akslen kunne slippe sit leje i den ene ende.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-07 12:21

"Esben" <ebo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
tja.

så indtil videre modtages gode ideer stadig!!

Har du set de tre fjedre, 2 til centrering og den til at trækker i
skiftetromle arm, om det er i orden og ikke side så de kan komme i klemme.
Jeg kan ikke se at der nogle låse, der skulle kunne falde af, så hvis
bolteog møtriker er spændt, kan jeg ikke se hvad der skal gøre at geararm
sætter sig fast, hvis ikke en arm eller gaffel er skæv.

Held og lykke med fejlfindingen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 06-05-07 20:05

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se at der nogle låse, der skulle kunne falde af, så hvis
> bolteog møtriker er spændt, kan jeg ikke se hvad der skal gøre at geararm
> sætter sig fast, hvis ikke en arm eller gaffel er skæv.

De tappe på tromlens ende og som skiftemekanismens kroge trækker i, er ofte
monteret imellem de to plader (á "lagkage"), og hvis sammenspændingen af
sagerne er løs vil der gå kage i gearskiftet! Jeg har set fejlen én gang på
en CB400N der angiveligt ikke havde været adskilt forinden!

--
Armand.