HAR DU HAVEDAM !
Fra : vman

Dato : 13-05-07 14:12

Har du Havedam

Er du besværet med Tråd-Alger

Køber du de dyre midler som exempel SK_60
der koster 750 kroner for 10.000 liter dam

Så er hemmeligheden her

SK_60 er bare ganske almindeligt Zinkoxyd

Til en havedam på 10.000 liter går der ca 50 gram

Hos forhandler betaler du 750 kroner

PÅ en Grovvare eller Matas ca 25 kroner

En hel sæk på 25 killo koster 800 kroner

Så hvis ikke du vil tages "bagi" så er løsningen
her

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 14:37

In news:46470e91$0$48626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
vman <vmvbjan@hotmail.com> typed:
> [...]
>
> PÅ en Grovvare eller Matas ca 25 kroner
>
> En hel sæk på 25 killo koster 800 kroner
>
> Så hvis ikke du vil tages "bagi" så er løsningen

Er det helt rigtigt hvad du skriver ? Jeg vil jo nødig slå fiskene
ihjel, men det lyder virkelig forjættende, og samtidig utroligt. Det
er så åbenbart den gamle historie om igen, at den mere kloge narrer
den mindre kloge, hvis man vil give så meget for Zinkoxyd.

Vi har kviet os lidt de sidste par år ved at give 750.- kr. for det.
Vi har en havedam på godt 10.000 liter, og det hidtil har været
meget svært at holde trådalgerne nede, men hvis det kan bevises at
være uskadeligt for fiskene (og min lille kat der drikker af
dammen), så er jeg i hvert fald med på den.

Mange tak for rådet,
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : vman

Dato : 13-05-07 15:02

> [...]
> fiskene (og min lille kat der drikker af dammen), så er jeg i hvert fald

Jeg fandt dette på nettet derfor ved jeg det
de skriver en masse om det på dette forum

www.koidanmark.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 16:08

In news:46471a6d$0$47372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
vman <vmvbjan@hotmail.com> typed:

> Jeg fandt dette på nettet derfor ved jeg det
> de skriver en masse om det på dette forum
>
> www.koidanmark.dk

Fint, jeg har haft Koikarper, men har det ikke mere.

Jeg skrev godt nok at jeg også havde fundet et link, men glemte
selvfølgelig at sende det med. Her er det:

http://ninaweb.dk/havedam/traadalger.htm

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 15:04

In news:46471487$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> typed:
> [...]
> være uskadeligt for fiskene (og min lille kat der drikker af
> dammen), så er jeg i hvert fald med på den.

Jeg hentede lige dette link på nettet. Det vil jeg læse godt
igennem, for det siges at zinkoxid er giftigt i vanddamme, men efter
hvad jeg kan se er det blevet brugt, selv med Koikarper i vandet, og
der står også hvordan det skal doseres. Hellere for lidt end for
meget. Der kan også opstå et nitritproblem, så jeg vil nu alligevel
læse artiklen godt igennem inden jeg bruger det, det lyder trods alt
som en god idé.

Fra : V Hansen

Dato : 13-05-07 19:06

Havedam

> Er du besværet med Tråd-Alger

ellers er tricket at samle trådalgerne op,
tørre dem , brænde dem, og så strø asken i dammen.

Har prøvet det med succes.

Vibeke

Fra : Elmer Fjort

Dato : 14-05-07 09:36

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Havedam

> ellers er tricket at samle trådalgerne op,
> tørre dem , brænde dem, og så strø asken i dammen.
>
> Har prøvet det med succes.

Hvad er tricket med det??
Udskiller asken noget som trådalgerne ikke kan lide?

Elmer

Fra : V Hansen

Dato : 15-05-07 00:22

Udskiller asken noget som trådalgerne ikke kan lide?

ja, vandet bliver tilsyneladende giftigt for algerne.

Vibeke