Boliglån for dummies ?
Fra : Jakob M

Dato : 12-05-07 21:40

Hej

Vi skal ud og købe vores første hus nogensinde, og derfor ikke meget om de
forskellige lånetyper. Findes der, gerne på nettet, en oversigt over fordele
og ulemper ved de forskellige lånetyper ?. Gerne med et afsnit om risikoen
ved lånene ?.

På forhånd tak
Jakob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-07 21:55

Hej!

Jakob M wrote:

> [...]
> og ulemper ved de forskellige lånetyper ?. Gerne med et afsnit om risikoen

Da jeg købte lejlighed fik jeg en god forklaring på de forskellige lånetyper af
min bankdame. Hiv fat i jeres bank og få en tilsvarende guide så i ved hvad de
forskellige lånetyper har af fordele og ulemper.

Har haft nøglerne siden midt i august '06 og er - stadig(*1) - ved at renovere
*suk*

*1 = Sådan går det når man skal hive *alt* ud og begynde fra bunden incl.
lægning af strøer og opsætning af nyt gipsloft. Men nu ved jeg da i det mindste
hvordan man gør

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-07 22:02

Hej!

Kim Voss Schrader wrote:
> Da jeg købte lejlighed fik jeg en god forklaring på de forskellige

Læs: _skriftlig_ forklaring.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-05-07 10:55

> *1 = Sådan går det når man skal hive *alt* ud og begynde fra bunden incl.
> lægning af strøer og opsætning af nyt gipsloft. Men nu ved jeg da i det
> [...]
Ja det ved du....men du ved også hvordan huset er indenunder gulv, lofter,
vægge mv. og det er en kæmpe fordel...fortsat god kamp

Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-05-07 11:01

Hej!

Michael Nielsen wrote:
> Ja det ved du....men du ved også hvordan huset er indenunder gulv, lofter,
> vægge mv. og det er en kæmpe fordel...fortsat god kamp

Jo tak :) Sådan så det iøvrigt ud inden jeg startede:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1007.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1008.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1009.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1010.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1011.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1012.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1013.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/IMG_1014.jpg

BTW: Tapetet i stuen har været _hvidt_ da det blev opsat :) Det er resultatet af
mange års rygning og ingen udluftning...

Kan være jeg poster nogle "efter billeder" på et tidspunkt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 12-05-07 22:54

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige lånetyper. Findes der, gerne på nettet, en oversigt over
> fordele og ulemper ved de forskellige lånetyper ?. Gerne med et afsnit om

spørg din bank, det de råder dig til er det banken tjener mest på, derfor
skal du vælge det modsatte.

de kalder sig bank rådgivere, det er de ikke, de er sælgere ansat af banken.

måske er det sat lidt på spidsen, men heller ikke helt løgn.

Jens

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-07 23:48

JENS ANDERSEN wrote:

> spørg din bank, det de råder dig til er det banken tjener mest på,
> derfor skal du vælge det modsatte.
>
> de kalder sig bank rådgivere, det er de ikke, de er sælgere ansat af
> banken.

Det er korrekt, at de er ansat af banken. Men det fritager da ikke bankens
kunde fra at tænke selvstændigt.

Måske er bankrådgiverens råd alligevel ikke så tosset, set med kundens øjne.
Da jeg købte hus for 3½ år siden, fik jeg den rådgivning, jeg havde bug
for - uden vildledning.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 13-05-07 16:40

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt, at de er ansat af banken. Men det fritager da ikke bankens
> kunde fra at tænke selvstændigt.

det var netop min pointe.

> Måske er bankrådgiverens råd alligevel ikke så tosset, set med kundens
> øjne. Da jeg købte hus for 3½ år siden, fik jeg den rådgivning, jeg havde
> bug for - uden vildledning.

Det lyder ikke som om du har danske bank

jeg gjorde det stik modsatte af hvad rådgiveren råede mig til, og han var
bestemt ikke glad for det, men det har vist sig, at det ikke var så tosset.

Jens

Fra : @net

Dato : 13-05-07 18:30

> Det lyder ikke som om du har danske bank

Vi har Ganske Blank, og har altid været tilfredse med vores bankrådgivers
rådgivning. Uanset at de naturligvis skal bevare deres overskud for at
fortsætte med at være til, så dur det jo heller ikke at de får den ene sure
kunde efter den anden, så ryger overskudet jo alligevel. Så som en anden
fornuftig herre skrev, så skal man bare selv være med i overvejelserne og
ikke bare sige til sin rådgiver, "du styrer det her show".

Nu til spørgeren. Jeg kender ikke dit vidensniveau, men vil foreslå dig at
du (som du gør nu) undersøger markedet og sætter dig lidt ind i tingene og
så derefter går til din bankrådgiver og hører deres mening. På den måde er
du meget bedre rustet til at give ham/hende de oplysninger der er brug for
for at vælge det rigtige for jer! Hvad der er rigtigt for den ene er ikke
nødvendigvis rigtigt for den næste.

Prøv at skrive "oversigt lånetyper" i Google, her kommer bla. nogle links
til grafiske sammenligninger. Og selvom banken ikke er helt uvildige, så må
de jo ikke oplyse forkerte ting, så prøv at se på de forskellige bankers
hjemmesider. Her har jeg i hvert fald hentet meget info da vi købte hus for
første gang for 2½ år siden.

Lang smøre - dårlig vane . Håber det kunne hjælpe dig

Mvh
Anette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-05-07 17:18

> spørg din bank, det de råder dig til er det banken tjener mest på, derfor
> skal du vælge det modsatte.

Den holder ikke. At banken tjener mest på løsning 1 er ikke det samme som at
løsning 2, 3 og 4 er bedre - og for resten heller ikke hvilken der er bedst
for dig.
Nogle vælger fastforrentede lån over 30 "for så kender man renten og
ydelsen" - ja, men det er så også det eneste, du har sikkerhed for de næste
30 år. Andre vælger F1 fordi det er billigst - ja, i dag, men ikke
nødvendigvis de næste 30 år. Det afhænger meget af udgangspunkt og
temperament, hvad der er bedst for dig. Bankens rådgivning/vildledning er
blot en ting.

Mvh Maria

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 13-05-07 19:56

> Den holder ikke. At banken tjener mest på løsning 1 er ikke det samme som
> at løsning 2, 3 og 4 er bedre - og for resten heller ikke hvilken der er
> bedst for dig.

jeg er nu overbevidst om at det holder et stykke hen ad vejen, men
selvfølgelig var det sat en del på spidsen.

> [...]
> nødvendigvis de næste 30 år. Det afhænger meget af udgangspunkt og
> temperament, hvad der er bedst for dig. Bankens rådgivning/vildledning er

min pointe var netop, at man ikke må stole blindt på banken.

jeg har meget tydeligt mærket, at der ud af de mugligheder der var for lån,
var rådgiveren mest intreserret i en bestemt, og da jeg valgte en anden, var
han meget misfornøget.

og der er forskellige lånetyber som banken gør mest for at sælge i
forskellige tider, og det er efter min bedste overbevidsning de låne tyber
banken tjener mest på.

i en periode har der været en del reklame for afdragsfrie lån, fordi det det
er dem bankerne gerne vil lave for tiden, og de er en god forretning for
banken nu hvor renten er så lav.

og så tror jeg at bankerne er begyndt at vægte omlægninger højere, fordi det
bevarer folks gæld, og så giver det gode penge i gebyrer.

jens
Jens

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-05-07 03:33

5% lån ligger på kurs 97-98 30år så tag en hurtig beslutning
evt med afdragsfrihed hvis behov er der stiger det uderligere bliver det til
4% og kurs 94 husk at kurssikre.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-05-07 07:38

Stig Rasmussen wrote:
> 5% lån ligger på kurs 97-98 30år så tag en hurtig beslutning
> evt med afdragsfrihed hvis behov er der stiger det uderligere bliver
> det til 4% og kurs 94 husk at kurssikre.

Hej Stig.
hvad mener du med:"stiger det uderligere bliver det til 4% og kurs 94"?

Og til Jakob

Hvilke lån man skal have, hænger i høj grad sammen med hvor meget is man har
i maven og hvordan man tror udviklingen bliver. Kurssikring: en meget god
ide' men kurssikringen koster ofte mere end man taber, ved ikke at have den,
igen: hvor sikker er man på sin tro på hvordan udviklingen vil blive.

Jeg har selv mine/mit lån i Totalkredit, og sidst jeg lagde om fik jeg
kursen inden vi lavede papirerne, en enkelt opringning fra min bankrådgiver
og jeg vidste hvad jeg skrev under på. Her er kurssikring ikke aktuel. Jeg
ved ikke om man har den mulighed alle steder.

Som jeg ser det er det snarere et spørgsmål om hvilken slags lån man skal
have.
Skal det være et rentetilpasningslån evt. med loft. Dem er der også forskel
på. Nogle steder kan renten ikke falde hvis den har ramt loftet, andre
steder kan renten falde igen.
Fastlånsrente: her ligger renten fast og man ved hvad man skal betale i de
år som lånet løber over. Løbetiden af lånet skal du altså også overveje. Et
højt forrentet lån har oftest en bedre kurs. Dvs. det antal kroner du får
udbetalt, med fradrag af div. omkostninger, for hver 100 kr. du låner.
Noget andet er om du regner med at blive boende i huset til lånet er
udbetalt. Lån skal som oftest indfries til kurs 100, nogle gange endog
højere. Det vil sige at hvis du har lånt til kurs 95 skal du betale Kr. 100,
måske mere tilbage selv om du kun har fået 95 hjem.

Ovenstående er blot nogle af lånemulighederne, bankerne er også begyndt at
give huslån.

Jeg forstår godt din usikkerhed, men har du ikke familie/venner der er lidt
inde i det, så spørg dem.
Ebbe

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-05-07 08:00

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> bankrådgiver og jeg vidste hvad jeg skrev under på. Her er kurssikring
> ikke aktuel. Jeg ved ikke om man har den mulighed alle steder.

Du kan altid få at vide hvad kursen er umiddelbart inden. Kurssikring er
mere relevant hvis jeg nu underskriver en købsaftale på et hus til
overtagelse (og betaling) til november. Da ingen kan sige noget om hvordan
markedet er til november kan jeg enten vælge at hjemtage lånet nu (og betale
renter i et halvt år) eller kurssikre lånet og først hjemtage det når det
skal bruges men til den kurs jeg kender i dag. Jo længere der er til jeg
skal bruge pengene jo dyrere er kurssikringen. Men så risikerer man ikke at
renten er steget til 20% mens boligpriserne er halveret...

Keller

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-05-07 12:54

Carsten Keller wrote:
> [...]
> dag. Jo længere der er til jeg skal bruge pengene jo dyrere er
> kurssikringen. Men så risikerer man ikke at renten er steget til 20%

Hej Carsten

Det er vel også det jeg skriver?

Men det med 20% er da vist noget vrøvl og halvering af boligpriserne er vel
heller ikke særlig sandsynlig? Hvad med lidt seriøsitet?
Ebbe

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-05-07 13:48

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> wrote in message
news:46484dc2$0$4162>>> Jeg har selv mine/mit lån i Totalkredit, og sidst
jeg lagde om fik

> Hej Carsten
>
> Det er vel også det jeg skriver?

Temmelig sikkert, jeg ville bare skære ud i pap for spørgeren at der kunne
være masser af situationer hvor det var relevant at kurssikre. Men hvis man
ringer til banken og vil have et lån udbetalt med det samme er der helt
rigtigt ingen mening i at kurssikre noget som helst.

> Men det med 20% er da vist noget vrøvl og halvering af boligpriserne er
> vel heller ikke særlig sandsynlig? Hvad med lidt seriøsitet?

Vi er helt enige om at det ikke er særlig sandsynligt, men hvis man snakker
sandsynlighed vil det jo aldrig nogen sinde være en grund til at tegne en
forsikring som en kurssikring jo er.

En rentestigning til 20% er jo set før i historien, dog nok ikke med en
halvering af boligpriserne til følge. Pointen er blot at hvis der er
relativt lang tid til lånet skal hjemtages kan der nå at ske mange ting i
økonomien generelt, og det er nok de færreste førstegangskøbere der har råd
til at renten stiger ret mange procentpoint. Og hvis priserne i mellemtiden
er faldet kan man stå i en økonomisk klemme.

Men statistisk set har forsikring jo aldrig betalt sig på pengepungen, kun
på nattesøvnen

Keller

Fra : nvm

Dato : 13-05-07 06:37

http://www.boligejer.dk/finansiering_af_boligen

Fra : Jakob M

Dato : 13-05-07 11:04

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.boligejer.dk/finansiering_af_boligen

Tak allesammen for svarene. Jeg har fået noget at arbejde med, jeg havde
heller ikke regnet med at det ville blive nemt

Mvh
Jakob

Fra : SEJ

Dato : 13-05-07 19:12

Hej Jakob

Vi benytter et uafhængigt rådgivningsfirma Status-kbh, det er trods alt
mange af ens penge der er i luften, jeg selv har selv benyttet det privat og
vores andelsboligforening benytter det. Fordelen er at de kan lægge vores lå
om (altid med afdrag og ingen kursikring, - det er det som koster i den
sidste ende) på det eksakt rigtige tidspunkt og det kan bankerne ikke og det
giver rigtigt godt i den sidste ende.

mvh

Svend