Montageskruer ifbm. dørkarm
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-07 19:26

Hej!

Jeg skal have monteret dørkarme så jeg kan få mine nye fyldningsdøre på plads.
Har købt montageskruer (Fischer 7.5x92mm), men der er ingen rawplugs (eller hvad
de nu hedder i Fischer-udgave ) med i pakken, selvom der står de er beregnet
til "murværk og massive byggematerialer".

Mine dørkarme skal i 3/4 tilfælde sidde i træ og porebeton ("gasbeton") og 1/4 i
rigtig beton.

Kan man klare sig uden rawplugs, eller er det påkrævet? Jeg gætter på det
sidste, men det undrer mig bare, at der ingen medfølger...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kasper

Dato : 12-05-07 19:39

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man klare sig uden rawplugs, eller er det påkrævet? Jeg gætter på det
> sidste, men det undrer mig bare, at der ingen medfølger...

Jeg mener bestemt man bare knalder dem i, men mener man skal bore for hvis
det er i mursten og ikke hvis det er let beton.... (se på pakken)

Kasper

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 13-05-07 10:53

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

Du skal bore for med et 6 mm bor

Mvh
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 19:16

> Du skal bore for med et 6 mm bor

....eller et 6,5mm hvis det er beton eller hårdtbrændte mursten. I
pore/gasbeton eller lecasten skal der ikke bores for. Der skal nok vælges
skruer der er længere, hvad andre også har gjort opmærksom på. Hvis det er
en dør der tit bliver smækket, kan man med held punktskumme ved skruerne, så
de ikke rystes løse.

--
Ib

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-05-07 06:56

"Ib" <ib(a)RØVballe-bredsten.dk> wrote:

> [...]
> en dør der tit bliver smækket, kan man med held punktskumme ved skruerne,

'Min' tømrer siger:
6,5 mm i beton o.lign.
6 mm i træ,mursten o lign.
5,5 i gasbeton o. lign.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 19:34

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 'Min' tømrer siger:
> 6,5 mm i beton o.lign.
> 6 mm i træ,mursten o lign.
> 5,5 i gasbeton o. lign.

De 5,5 mm din tømrer nævner kunne være fordi han er bange for at gasbetonen
vil flække eller måske fordi hans skruemaskine er ved at være gammel
Personligt ( jeg er også tømrer) borer jeg ikke for i hverken gasbeton eller
lecasten, men isætningen bliver jo nok en hel del lettere.

--
Ib

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-05-07 20:39

Hej!

Ib wrote:
> [...]
> Personligt ( jeg er også tømrer) borer jeg ikke for i hverken gasbeton eller
> lecasten, men isætningen bliver jo nok en hel del lettere.

Flækker sådan en 75mm porebeton væg ikke hvis jeg skruer en Ø7.5mm skrue i, uden
at bore for?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 20:35

> Hej!

> Flækker sådan en 75mm porebeton væg ikke hvis jeg skruer en Ø7.5mm skrue
> i, uden at bore for?

Det har jeg ikke været ude for, men selvfølgelig skal man passe på hvis man
er for tæt på kanten. Lav evt en prøve for at fornemme materialet. Når jeg
sætter indvendige døre i porebeton borer jeg aldrig for.

--
Ib

Fra : N. Foldager

Dato : 28-07-07 03:58

>Det har jeg ikke været ude for, men selvfølgelig skal man passe på hvis man
>er for tæt på kanten. Lav evt en prøve for at fornemme materialet. Når jeg
>sætter indvendige døre i porebeton borer jeg aldrig for.

Enig. Jeg borer 7,5 mm betonskuer med skruemaskine direkte i gasbeton
uden problemer. Porerne bliver mast sammen omkring skruen, så det er
ikke så mystisk, som det lyder. Hvis jeg borer for, hvolder det ikke.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-05-07 20:49

> [...]
>
> Kan man klare sig uden rawplugs, eller er det påkrævet? Jeg gætter på det
> sidste, men det undrer mig bare, at der ingen medfølger...

Der skal ikke rawplugs i, men du skal forbore hullet med den borstørrelse,
der står på pakken. Der er rigtigt nemt at arbejde med.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-07 20:52

Hej!

Maria Frederiksen wrote:
> Der skal ikke rawplugs i, men du skal forbore hullet med den borstørrelse,
> der står på pakken. Der er rigtigt nemt at arbejde med.

Ok. Ja, det lyder jo nemt nok. Så skal jeg bare have centreret dørkarmen med et
passende antal kiler.

Tak til jer begge :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-07 23:22

Kim Voss Schrader wrote:

> Ok. Ja, det lyder jo nemt nok. Så skal jeg bare have centreret
> dørkarmen med et passende antal kiler.

Husk også lodestokken, inden du skruer noget fast. Bagefter er det svært at
rette en skævt monteret karm.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-05-07 07:52

Hej!

Erik Ginnerskov wrote:

> Husk også lodestokken, inden du skruer noget fast. Bagefter er det svært at
> rette en skævt monteret karm.

Jeg skal nok sørge for at karmen kommer til at sidde korrekt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tomas Jensen

Dato : 13-05-07 08:55

Erik Ginnerskov skrev:
dørkarmen med et passende antal kiler.

> Husk også lodestokken, inden du skruer noget fast. Bagefter er det svært at
> rette en skævt monteret karm.

Nu har jeg kun sat gamle døre i (og i gamle skæve huse), men min
erfaring er, at KUN er den side af karmen, hvor hængslerne sidder, der
skal sættes i lod på begge leder, hvorefter denne side sættes fast med
montageskruer.
Herefter skal selve døren i og resten af karmen kiles så efter denne.

Tomas

Fra : Steen Suder

Dato : 13-05-07 08:10

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
>
> Mine dørkarme skal i 3/4 tilfælde sidde i træ og porebeton ("gasbeton") og

Så synes jeg ikke 92mm virker af meget - med forbehold for hvordan din "mur"
ser ud. Jeg er typen, der går med livrem og seler og jeg vil gerne have at
døren sidder stabilt når den er skruet fast.
Derfor ville jeg vælge montageskruer i en længere længde.

Hvis karmen er f.eks. 5cm og der måske er 1-2cm luft, så har montageskruerne
kun 2-3cm at holde fast i.

> Kan man klare sig uden rawplugs, eller er det påkrævet? Jeg gætter på det
> sidste, men det undrer mig bare, at der ingen medfølger...

Det geniale ved skruerne er at de gode til at sidde direkte i beton, mursten
etc. Grundlæggende borer du bare for med skruens kernediameter, hvilket vel
svarer til anbefalingerne på pakken. I det her tilfælde er det vel 6mm?

--
Steen Suder

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-05-07 08:18

Hej!

Steen Suder wrote:

> [...]
> døren sidder stabilt når den er skruet fast.
> Derfor ville jeg vælge montageskruer i en længere længde.

Jeg har dem også i længere udgave. Købte lidt forskellige længder da jeg
alligevel var i jem og fisk for at købe dørene. Kunne ikke modstå prisen på
389,- pr. dør ex. karm. Jeg har sammenlignet kvalitet (og vægt) med en
tilsvarende dør i Stark. Efter min mening er det _fuldkommen_ samme kvalitet,
vægt osv. Men i Stark koster sådan en dør ca. 1250,- istedet + karm.

> Hvis karmen er f.eks. 5cm og der måske er 1-2cm luft, så har montageskruerne
> kun 2-3cm at holde fast i.

Det er selvfølgelig for lidt. Dog er der ikke særligt meget luft omkring karmen
så vidt jeg husker, så jeg vil lige undersøge det nærmere.

> [...]
> svarer til anbefalingerne på pakken. I det her tilfælde er det vel 6mm?

Jeps, de anbefaler 6mm.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-05-07 13:11

Hej!

Så har jeg sat den første dør i :)

Jeg valgte nogle længere karmskruer, så der nu er ca. 90mm inde i porebeton'en.
Jeg valgte at ofre en ekstra karmskrue ved hvert dørhængsel og så har jeg brugt
et stykke mdf så der kommer en god plan støtte. Jeg valgte kun at bore for i
karm + afstandsklodser, og muren holdt fint til karmskruerne. Men man kan godt
mærke på skruemaskinen, at der skal bruges nogle muller for at skrue skidtet i.
Har heldigvis en fornuftig Atlas Copco så det gik.

Ved ikke om døren er i vater eller lod, men den er helt lige

Hvis der (stadig ) er nogen der ikke ved det, så er fyldningsdøre
(formpressede) meget billige i Jem og Fisk. Jeg gav 389,- (norm. pris 489,-) pr.
dør og 450,- for et karmsæt. Indfatningen koster 8.50,- pr. meter ubehandlet
(husk 3x shellak).

Pris hos Stark for een dør i samme kvalitet: 1264,-

Et karmsæt kan iøvrigt nemt koste 800,- hos Silvan.

Tak for jeres input!

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som ikke arbejer i (eller ejer ) Jem og Fix)