Køkkenvasken er "stoppet"
Fra : Sten Larsen

Dato : 10-05-07 17:38

Er der nogen der kan forklare mig logikken:
Vandet løber kun MEGET langsomt ud af min køkkenvask. Den løber sammen med afløb og toilet til en septiktank (el.lign.) Der er ingen
problemer på toilettet. Det løber fint ud alt sammen, både toilet og håndvask. Køkken og toilet er i samme etage, stuen.
Hvis jeg så f.eks. løsner rørsammenføringen lige efter vandlåsen under køkkenvasken, kommer der et sug fra røret, og vandet løber
hurtigt ud af vasken. Men såsnart jeg skruer røret fast igen, holder vandet op med at løbe, og vandet bliver i vasken.
Jeg fatter det ikke. Gør du?
/StenL

Fra : Max

Dato : 10-05-07 17:43

Hej Sten

> Jeg fatter det ikke. Gør du?

Måske det stykke rør op til overløbsristen er stoppet.

--
Mvh Max

Fra : Sten Larsen

Dato : 10-05-07 18:49

> Måske det stykke rør op til overløbsristen er stoppet.
> Mvh Max

Det er det ikke. Og vandlåsen er heller ikke stoppet. De er "klinisk" rene begge to. Jeg har prøvet med en slange med spulehoved på,
både fra vasken og ned, og også fra en rensebrønd udenfor og tilbage mod vasken. Men jeg kan ikke komme hele vejen. Et sted under
køkkengulvet støder jeg på en knæk på røret (må det være), for så kan jeg ikke komme længere. Efter en spuling virker det
nogenlunde - i 3 dage. Så er den gal igen.
/StenL

Fra : Kert Rats

Dato : 10-05-07 18:48

"Sten Larsen" <sla@sat-op.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køkkenvasken, kommer der et sug fra røret, og vandet løber hurtigt ud af
> vasken. Men såsnart jeg skruer røret fast igen, holder vandet op med at

Jeg havde et tilsvarende problem i sin tid. Jeg hældte koncentreret
NaOH-opløsning i afløbet, flere gange. Det hjælp.

Venligst

Kert Rats

Fra : Sten Larsen

Dato : 10-05-07 18:55

> Jeg havde et tilsvarende problem i sin tid. Jeg hældte koncentreret NaOH-opløsning i afløbet, flere gange. Det hjælp.
> Venligst
> Kert Rats

Lyder fornuftigt. Hvad mon en septiktank siger til det?
/StenL

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 10-05-07 21:39

"Sten Larsen" <sla@sat-op.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder fornuftigt. Hvad mon en septiktank siger til det?

hm er septiktank ikke blevet ulovlig, forstået på den måde, at selv om den
virker nok så fin, så kommer de aligevel en gang om året og tømmer den.

sådan er det i min fars kommune, og jeg trode egentligt at det var såden
alle steder.

jens

Fra : Sten Larsen

Dato : 10-05-07 22:03

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse news:464382d6$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> året og tømmer den.
> sådan er det i min fars kommune, og jeg trode egentligt at det var såden alle steder.

Joh. Du får ikke lov at etablere en ny, men de gamle virker jo stadig, og bliver også tømt. Men det er ikke en tømning der er
problemet. Tilløbet er ret stejlt, og virker fint, kan jeg se i rensebrønden på vejen dertil.
/StenL

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 11-05-07 07:22

> [...]
> bliver også tømt. Men det er ikke en tømning der er problemet. Tilløbet er
> ret stejlt, og virker fint, kan jeg se i rensebrønden på vejen dertil.

ja ja jeg spurte mest for min egen nysgeriheds skyld
men man kan jo sige at det ikke betyder så meget hvad du kommer i tanken, da
den jo aligevel bliver tømt, en gang om året, og i realiteten fungerer som
en triks tank.

Jens

Fra : Sten Larsen

Dato : 11-05-07 09:59

> [...]
> men man kan jo sige at det ikke betyder så meget hvad du kommer i tanken, da den jo aligevel bliver tømt, en gang om året, og i

Rigtigt. Men LorteLeif som tømmer den, sagde sidst at man helst ikke skal bruge f.eks. afløbsrens. Så virker tanken dårligere (?) Og
så tænkte jeg - UPS - Kautisk Soda! Det er vist noget krasbørstig noget.
/StenL

Fra : Kert Rats

Dato : 11-05-07 15:17

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde et tilsvarende problem i sin tid. Jeg hældte koncentreret
> NaOH-opløsning i afløbet, flere gange. Det hjælp.

OBS: Husk at lade afløbsrens virke natten over, dvs. brug ikke vasken til at
hælde vand ud i før næste morgen!
Afløbsrens koster kun ca. 13 kroner for en liter, så spar ikke på det. Brug
gerne to liter første gang, og to liter anden gang, hvis det er nødvendigt.

Venligst

Kert Rats

Fra : Sten Larsen

Dato : 11-05-07 18:02

> [...]
> Afløbsrens koster kun ca. 13 kroner for en liter, så spar ikke på det. Brug gerne to liter første gang, og to liter anden gang,

Tak, allesammen. Jeg har prøvet det med spiralen til at dreje rundt. Jeg fik den også hele vejen igennem (?), men 2 dage efter var
problemet der igen. Måske har jeg været for fedtet med afløbsrens, så jeg vil prøve med de 2x2 liter. Jeg fortæller i morgen om
resultatet.
/StenL

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-05-07 00:13

Sten Larsen skrev:

> [...]
> problemet der igen. Måske har jeg været for fedtet med afløbsrens, så
> jeg vil prøve med de 2x2 liter. Jeg fortæller i morgen om resultatet.

Min køkkenvask stopper regelmæssigt.

Har prøvet at have en slamsuger ude og blæse igennem bagfra á 1000,00 kr.
uden at det holdt (han trykkede faktisk så hårdt at jeg fik "sprøjtelakeret"
køkkenloftet! :-/ )

Fik et så råd om at bruge kogende vand...:

Jeg gør sådan hér:

Lukker "overløbet" i køkkenvasken (har faktisk lukket det permanent.)

Sætter knap 2 liter vand over i en expreskoger.

Imens fylder jeg (koldt) vand fra hanen i en spand - regn med en 10 - 20
liter.

Når vandet koger hældes det ned i afløbet på én gang og en svupper sættes
over hullet som prop.

Dernæst fyldes vasken godt op med vandet fra spanden.

Hiv nu svupperen op og ned måske 10 gange uden at den åbner for det kolde
vand.

Slip nu en del af det kolde vand ned i afløbet og arbejd igen videre med
svupperen en 5-10 gange.

Lad resten af det kolde vand løbe ned i afløbet - i mit tilfælde var det nok
til at afløbet var *helt* frit igen.

Har fået at vide at misseren i *mit* hus skyldes at der ikke er fald nok på
rørene.

Måske har de tidligere ejere også brugt for kraftige midler - kloakrøret fra
min samlebrønd, som ligger under min græsplæne, var smuldret væk over en
strækning på måske 5 meter (huset er bygget i 1966).
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 11-05-07 10:44

"Sten Larsen" wrote:

> Rigtigt. Men LorteLeif som tømmer den, sagde sidst at man helst ikke skal bruge f.eks. afløbsrens. Så virker tanken dårligere (?) Og
> så tænkte jeg - UPS - Kautisk Soda! Det er vist noget krasbørstig noget.

Kaustisk Soda <=> Afløbsrens

Har du overvejet sådan en spiral dims du kan købe i det lokale
byggemarked?
Har du prøvet med en svupper?

Køkkenvask
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=253

Gulvafløb
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=182

- Peter

Fra : SB

Dato : 11-05-07 16:40

<plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
"Sten Larsen" wrote:

> [...]

Kaustisk Soda <=> Afløbsrens

Har du overvejet sådan en spiral dims du kan købe i det lokale

Dit rør er fuld af fedt...
sikkert ende ved knækket hvor vandet bliver bremset.
prøv at købe den der rensebånd som man kan snurre rundt, at bare skubbe det
frem og tilbage virker sjældent ret længe.
Skil vandlåsen ad, sæt en stump vandslange på din vandhane, og den anden
ende ned i afløbet,
ned med rensebåndet og tænd for det varme vand, og kan den tage det, så bare
fuld tryk på vandet
Så er det tit bare et spørgsmål om tålmodighed.
Uden det varme vand er det lidt som at forsøge at rage budding op af en
gryde med en pind

kaustisk soda er både godt og ondt, har sjældent oplevet der har større
effekt end en ½ l. coca-cola, som også er glimrende til formålet
kaustisk soda har det lille problem, at laver det ikke gennemtræk, så kan
det lægge sig som en hinde oven på og blive ret hård, og svært at få ud igen

Søren

Fra : Ivan

Dato : 12-05-07 10:08

> [...]
> køkkenvasken, kommer der et sug fra røret, og vandet løber hurtigt ud af
> vasken. Men såsnart jeg skruer røret fast igen, holder vandet op med at

Dav

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge nogle former for baser eller syrer, det
er ikke godt for din tank. Er det en samletank eller er det en
bundfældningstank? Du har nok et problem med et rør. Hvor langt er der til
tank. hvis der er forlangt og for mange bøjninger kan der komme fedt i rør.

Fra : Sten Larsen

Dato : 12-05-07 17:14

> [...]
> det en bundfældningstank? Du har nok et problem med et rør. Hvor langt er der til tank. hvis der er forlangt og for mange

Fra køkkenvasken er der ca. 8 meter til en rensebrønd, og derfra ca. 8 meter til selve tanken. Huset er bygget i 1875, så det er en
oldgammel tank. Om det er det ene eller andet ved jeg ikke. Men jeg tror det er en bundfældningstank.

Jeg er heller ikke glad for at bruge de skrappe midler. Jeg har forsøgt en del med kogende vand. Men nu vil jeg lige prøve metoden,
som Hans Paulin skriver om.
/StenL

Fra : Ivan

Dato : 13-05-07 08:59

> [...]
> meter til selve tanken. Huset er bygget i 1875, så det er en oldgammel
> tank. Om det er det ene eller andet ved jeg ikke. Men jeg tror det er en

Det er da godt nok et lidt ældre hus, hva'. Har du ikke en tegning over
kloak installationen? Der er jo nok blevet lavet noget om på det siden huset
blev bygget. Nu er din køkkenbrønd jo ulovlig, så hvis der er skal ændres i
installationen bliver køkkenbrønd sløjfet.
Wc går direkte til samle-/bundfældningstank. Du kan jo have et rør der er
faldet sammen, eller næsten. Hvad med at prøve at få en kloakmester til at
køre et tv igennem dine rør?

Fra : Sten Larsen

Dato : 14-05-07 07:24

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse news:9c9a9$4646c504$55daa705$31373@news.galnet.dk...
> [...]
> kloakmester til at køre et tv igennem dine rør?

Jo, det er et ældre hus. Og det blev renoveret i 1982. Og noget er sikkert ændret ved den lejlighed. Men tegning over det har jeg
ikke. Det er en mulighed med en kloakmester og kamera. Men foreløbig ville jeg selv prøve at løse problemet. Hvad mener du med at
køkkenbrønden er ulovlig?
/StenL

Fra : SB

Dato : 14-05-07 17:44

> [...]
> mulighed med en kloakmester og kamera. Men foreløbig ville jeg selv prøve
> at løse problemet. Hvad mener du med at køkkenbrønden er ulovlig?

En køkkenbrønd var engang en med vandlås i hvor alt fedtet blev fanget, dem
må man ikke sætte ned mere, det er åbenbart langt bedrea t få det ud i hele
kloakken.
Dem der er, de er ikke ulovlige, er det kun hvis du bygger en ny

Søren

Fra : Ivan

Dato : 15-05-07 06:05

> [...]
> hele kloakken.
> Dem der er, de er ikke ulovlige, er det kun hvis du bygger en ny

Dav

Skal vi nu tage det sådan ganske bogstavligt, så er der jo problemmer. Når
der er problemer skal/bør kloakmesteren jo gøre opmærksom på at en
køkkenbrønd ikke er lovlig, når der er problemer.
Jeg ved godt at vi her er ude i noget, måske, teori men alligevel.
Kloakmesteren må jo ikke vende det "blinde" øje til når han kommer ud til
kunder/folk.

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 15-05-07 14:14

"Ivan" wrote:

> Skal vi nu tage det sådan ganske bogstavligt, så er der jo problemmer.. Når
> der er problemer skal/bør kloakmesteren jo gøre opmærksom på at en
> køkkenbrønd ikke er lovlig, når der er problemer.

Kan du ikke komme med yderligere dokumentation for at en eksisterende
køkkenbrønd er ulovlig?
Jeg tror at du får lidt svært ved at fremskaffe det :)

Vi er enige om at brønden skal sløjfes hvis der fx bliver lagt nye rør

- Peter

Fra : Ivan

Dato : 16-05-07 08:45

"Ivan" wrote:

> [...]

Jeg tror at du får lidt svært ved at fremskaffe det :)

Vi er enige om at brønden skal sløjfes hvis der fx bliver lagt nye rør

Dav Peter

Ifølge Dansk Standard 432 afsnit 4.10.3 Køkkenbrønde står der skrevet
"Lugtgener skal undgås. Derfor må køkkenvaske ikke tilsluttes gulvafløb,
nedløbsbrønde og lignende." ;)
Der har du din dokumentation for min påstand. Vi er vel enige om at der er
problemer hos Sten Larsen, er vi ikke.