Ikea-køkken
Fra : Mr. D

Dato : 10-05-07 08:51

Er der nogen her der har investeret i et ikea-køkken, og specielt i
hvidevarer fra ikea (whirlpool???)? Jeg synes det hele virker til at være en
gedigen kvalitet og til fornuftige priser!

Det er specielt hvidevarerne jeg er interesseret i (køkkenet er der jo 10
års garanti på) - det er jo nemmest at købe det hele samme sted. Er det OK
kvalitet?

/D

Fra : tp

Dato : 10-05-07 09:24

> [...]
> års garanti på) - det er jo nemmest at købe det hele samme sted. Er det OK

Hvidevarerne er whirlpool, og det er vel ok kval. Deres opvaskemaskine har
lige været testvinder i en test jeg så refereret i jp

Fra : Elmer Fjort

Dato : 10-05-07 09:43

"Mr. D" <mrd@none.none> skrev i en meddelelse
> [...]
> års garanti på) - det er jo nemmest at købe det hele samme sted. Er det OK

Vi har købt et køkken der fra. Kvaliteten er som sådan ok, men jeg ville
idag vælge en fast sokkel frem for de elendige plastben
som de udstyrer elementerne med.
Det eneste som vi synes er underligt, er at de dørgreb vi har valgt
(Lansa) har en tendens til at ruste.

Elmer

Fra : Sørensen

Dato : 10-05-07 11:03

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote in message

> Vi har købt et køkken der fra. Kvaliteten er som sådan ok, men jeg ville
> idag vælge en fast sokkel frem for de elendige plastben
> som de udstyrer elementerne med.

Til gengæld er plastbene utroligt lette at sætte op og instille i vater. Det
kan være en ret vanskelig proces med en fast sokkel, der måske skal skæres i
mærkelige mål afhængig af gulvets fejl og hældninger - på benene skruer du
bare lige lidt her og der, så står det smukt.
Knækker benene for jer, eller hvad kan du ikke lide ved dem?

Vi er selv ved at bygge nyt hus og har køkken fra både Ikea og Kvik
(Ikea-køkkenet opstilles så som bryggers). Ud over benene vil jeg opgøre det
således:
- Kvalitetsmæssigt synes jeg ikke der er er den store forskel at se. Men det
er forskellige løsninger!
- Ikeas skuffer er langt lettere at samle end Kviks. Der skal ca. 6-8 skruer
i Kviks, mens Ikeas udelukkende skal klikkes sammen (bunden kører i en rille
fremfor skruet fast). Smukt!
- På Ikeas skabe skal man sømme bagpladen fast.. Det er langt smartere med
Kviks, hvor der er fræset riller, som pladen bare kan køre i.
- Og så er der benene.. Som nævnt ovenfor foretrækker jeg nok Ikeas utrolig
enkle løsning.. indtil videre! Håber da det holder eller jeg ikke støder på
de probælemer Elmer åbenbart har?

MVH Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-07 11:51

> - Og så er der benene.. Som nævnt ovenfor foretrækker jeg nok Ikeas
> utrolig enkle løsning.. indtil videre! Håber da det holder eller jeg ikke
> støder på de probælemer Elmer åbenbart har?

I køkkenet har vi selv murede sokler det til meste men også et stykke med en
hjemmelavet sokkel i krydsfiner, samt nogle skaber der bare hænger på væggen
(lille dybde og højden skåret ned så de passer under vinduet*). I gangen har
vi 2,40m med skuffer og de sidder på væggen og med deres stålben ved
fronten.

* skabskorpuset var std højde men de har en kombination af lille skuffe og
en resten som dør. Døren havde en passende højde og skuffen er så udeladt og
skabsiderne skar vi ned på det nye mål inden vi samlede dem.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 10-05-07 13:50

"Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

> [...]
> skruer du bare lige lidt her og der, så står det smukt.
> Knækker benene for jer, eller hvad kan du ikke lide ved dem?

Nej de knækkede såment ikke, men jeg synes blot at det er nogle enendige
tynde pinde de står på..
Jeg vil til enhver tid foretrække en fast sokkel. Det kan godt være at
soklen er sværrere at få i vatter,
men det er kun en gang det skal gøres.
De dækplader man sætter på benene synes jeg heller ikke er noget at råbe
hurra for. Der er flere at dem
de er knækkede. synes de var svære at få ordenlig på plads, da man jo i
sagens natur ikke kan se benet det skal klikkes på.

Elmer

Fra : Jacob

Dato : 10-05-07 13:19

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som de udstyrer elementerne med.
> Det eneste som vi synes er underligt, er at de dørgreb vi har valgt

Jeg satte et ikea køkken med plast-benene op i 2002 - og har ikke problemer
med dem. Jeg synes der imod de har gjort det meget nemt at få skabene til at
stå stabilt og i vater.

Mvh Jacob

Fra : Gunnar007

Dato : 10-05-07 21:18

> [...]
> som de udstyrer elementerne med.
> Det eneste som vi synes er underligt, er at de dørgreb vi har valgt

Vi satte en lægte på væggen helt i vater, med laservaterpas.
SÅ skulle vi kun bruge plastikben foran. Det blev skide godt.
Da jeg skulle klipse soklen på var mit øjemål umiddelbart ok,.
Vi har så limet en fjeliste på listen. Så jeg klodses frontlisten op så den
står i spænd, og
fejelisten limet på, så ligner det en rigtig sokkel.

Kun + + + herfra

Hilsen G

Fra : Henning

Dato : 10-05-07 13:44

On Thu, 10 May 2007 09:51:19 +0200, "Mr. D" <mrd@none.none> wrote:

> [...]
>års garanti på) - det er jo nemmest at købe det hele samme sted. Er det OK

Tja, kan du leve med middelmådig kvalitet, får du sikkert meget for
pengene. Stiller du krav til støj, design og funktionalitet ud over
standard bliver du skuffet. (Vi overtog både opvasker og tørretumber
ifm. flytning for et år siden...)

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-07 16:34

> Tja, kan du leve med middelmådig kvalitet, får du sikkert meget for
> pengene.

Kvaliteten af deres malede låger fejler ikke noget. Og skabskorpus, skuffer
med fuld udtræk, hængsler. dæmpere mm er helt på højde med markedet.

Deres whirlpool til integration i køkkenet er ikke værre eller bedre end en
med whirlpools eget mærke på. Ikea's listepris er bare noget lavere.

> Stiller du krav til støj, design og funktionalitet ud over
> standard bliver du skuffet.

Nu kan jeg ikke huske modelnummeret på vores whirlpool, men det er en fuldt
integreret og den støjer ikke slemt. Mhs design så er der jo en grund til at
vi har købt en fuldt integrerbar Men indretningen i den er ganske fin og
jeg ved ikke lige hvilken funktionalitet jeg skulle mangle.

Kogeplader har ikea ikke noget der har vakt vores interesse. Der har vi købt
en 70cm voss med induktion af typen hvor gryderne ikke skal stilles præcist.
Men emhætten skal skiftes og der skal jeg da lige se hvad de har...

Fra : Linde

Dato : 11-05-07 09:04

> [...]
> købt en 70cm voss med induktion af typen hvor gryderne ikke skal stilles
> præcist. Men emhætten skal skiftes og der skal jeg da lige se hvad de

Huh, hvad er det for en funktion, er pladerne større eller hvordan virker
det at de ikke skal stilles præcist?

Mvh
Linde

Fra : Anders Majland

Dato : 11-05-07 10:50

> Huh, hvad er det for en funktion, er pladerne større eller hvordan virker
> det at de ikke skal stilles præcist?

Jeg tror nærmere at de er mindre
http://www.voss-electrolux.dk/products/XMLLARGERIMAGE/AVHO050P000039.jpg
Gryden skal bare dække krydset.

http://www.voss-electrolux.dk/node146.asp?ProdID=12901

Fra : Linde

Dato : 11-05-07 12:34

> Jeg tror nærmere at de er mindre
> http://www.voss-electrolux.dk/products/XMLLARGERIMAGE/AVHO050P000039.jpg
> Gryden skal bare dække krydset.

Det var dog en sjov og brugbar feature. Men okay, i min maniske verden skal
gryderne altid stå præcist midt i ringen, så jeg ville nok ikke have let ved
at vænne mig til det

Mvh
Linde

Fra : Anders Majland

Dato : 11-05-07 12:47

> Det var dog en sjov og brugbar feature. Men okay, i min maniske verden
> skal gryderne altid stå præcist midt i ringen, så jeg ville nok ikke have
> let ved at vænne mig til det

Vi har kun haft det et par uger og er rigtigt godt tilfredse. Det var lidt
at det blev nu at vi lavede om ved kogepladen (Det har været "midlertidigt"
i det hjørne af køkkenet siden 2002) Det der gjorde udslaget var at fleggard
solgte den til 6200kr samtidig med at punkt1 ville have 11000
(tilbudsreklamerne kom samme dag) og vi skulle alligevel lidt mod syd så
omvejen til fleggard var ikke stor. Men det er lige før at kogepladen bliver
den mindste udgift.

- 3 40cm ikeaskabe i lav dybde
- 1 80cm ikea skuffemodul.

Begge savet ned i "lav" højde, svarende til at den øverste skuffe ikke
monteres.

Bordplade i vandfast krydsfiner.

Hvide 10x10cm fliser som ved vasken. Vi havde så ikke nok og den tidligere
leverandør påstod han ikke kunne skaffe flere. Så efter at have fat i den
italienske producent og den danske grossist var jeg i ringkøbing efter
2,5m2.

Lidt bøgelister.

Komplet nyt kogrej - Vi havde kun en grillpande og wok der duede..

Og så skal emhætten også lige skiftes. Den 60cm vi har kunne jeg nok flytte
så den kom til at sidde lige over kogepladens nye placering, men den larmer
mere end den suger - så der skal en ny op når vi har fundet den "rette"
kombination af pris/design og ikke mindst sugekraft ...

Men ting tager tid Og idag graver jeg have. Dvs jeg har haft en
rendegraver til at fise rund og hive buske op siden klokken 10. De har kørt
3 traktorlæs buske og småtræer væl (mere end 30m3 - der er 10m3 i vognen og
der var top på) Så nu skal der snart fræses (det bliver også
maskinstationen - Man komme ingen steder med de små der kan lejes ....)

Fra : Linde

Dato : 11-05-07 09:02

> [...]
> års garanti på) - det er jo nemmest at købe det hele samme sted. Er det OK

Da jeg skulle skifte, ville jeg oprindeligt have alle hvidevarerne med fra
Ikea. Af praktiske årsager (nogle modeller udgik og lignende) valgte jeg dog
det meste fra alligevel, og endte med et integreret køle/fryseskab CBI602.
Jeg må sige, det er noget der bare virker og er i orden. Støjen er
acceptabel, skabet er klasse A, og kvaliteten er upåklagelig. Skuffer,
hylder, låger er helt på højde med de andre jeg har set på. Dog ville jeg
gerne have haft mulighed for at vælge mere avancerede modeller, såsom med
flere kompressorer, 0-graders zone osv. Men prisen var helt rigtig, så
generelt er jeg tilfreds. Også indbygningen gik som en leg, alt passede
sammen og virkede som det skulle. Dog vil jeg så sige, at jeg nu er glad for
at jeg valgte topmodeller fra Bosch i komfur og opvaskemaskine. De to ting
bruger jeg allermest, og alle de ekstra features er guld i hverdagen. En
anden ting, hvis du som jeg blev gejl på Ikeas "mikrohætte" fra
2006-kataloget, kan den fås til kun et par hundrede over Ikeas pris hos
diverse netforhandlere af hvidevarer...den hedder så bare Whirlpool AVM955.
Bortset fra, at døren virker som et spejl(uhyggeligt når man sætter
morgenkaffen ind!) er det uhyre praktisk at have mikroovnen over komfuret,
hvor emhætten normalt tager al pladsen. Den kører hammergodt, men er til
gengæld ikke så stor. Bare mine tanker om den sag.

Mvh
Linde

Fra : Mr. D

Dato : 14-05-07 07:22