Byttet om på olie og benzin
Fra : sgrenz@gmail.com

Dato : 09-05-07 22:05

Jeg har i et øjebliks vanvid/ubetænksomhed kommet ren olie i benzin
delen delen på min græsslåmaskine. Det drejede sig om mindre end en
liter i en tom tank, og jeg tippede derefter maskinen og fik olien ud
af benzintanken.

Efterfølgende fyldte jeg benzin på, og prøvede at starte
maskinen...Intet held. Jeg tog derefter slangen til tanken af, og lod
det rene olie der var i den løbe ud, indtil der kun kom rent benzin
ud.

Stadigvæk intet held med at starte maskinen.

Hvis jeg afmonterer luftfilteret og hælder lidt benzin direkte ned kan
jeg godt få startet maskinen i et par sekunder, hvorefter den dør. Når
jeg trykker på primeren på maskinen, kan man både høre og mærke at der
ikke kommer benzin til den/den ikke fyldes.

Hvor ligger problemet mest sandsynligt ? Er det et nyt benzinfilter,
og en rensning af slangerne til og fra filteret som der skal til (mere
for jeg tager hele toppen af motoren) ? Benzinen løber fint direkte
fra slangen fra tanken.

Der kommer sort olie ved udstødningen når jeg får den igang i den de
par sekunder af gangen.

Nogle idéer ?

På forhånd tak.

--
Søren

Fra : sgrenz@gmail.com

Dato : 09-05-07 22:09

Jeg starter lige med at rette mig selv.

Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.

Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
første sætning.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 09-05-07 22:31

<sgrenz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg starter lige med at rette mig selv.
>
> Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.
>
> Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
> første sætning.

Nej slet ikke. Men det var da noget af en kvajer at lave ;)
Du taler om en slange på benzintanken... hvilken kaburatortype sidder der på
maskinen?
Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det vil
brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør til i en
uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin gennem
tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Sørg for at din kaburator ikke er
forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen
grund til at tage toppen af maskinen.

Martin

Fra : Mads

Dato : 09-05-07 23:38

On Wed, 9 May 2007 23:30:52 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen

Hejsa

Nu vi har fat i plæneklipper-eksperterne her, må jeg
så ikke få lov til at blande mig med et spørgsmål i
samme boldgade?

Jeg har en Ginge roterklipper fra sidste sommer.
Her for en måned siden skiftede jeg olien og tændrøret og
tømte benzintanken for gammel benzin inden jeg hældte
nyt på og startede den op for første gang i år.
Alt dette gik fint nok og maskinen kørte fint en gang om ugen
indtil jeg ville slå plænen her i dag. Så ville den bare ikke
starte.
Der er olie og benzin på. Tændrøret er næsten nyt og
luftfilteret ( svampen) er rent. Der sker bare intet når jeg
hiver i snoren. ( og tro mig, jeg har hevet og hevet )

Hvad kan jeg ha overset?

På forhånd tak for de gode råd.

mvh Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 00:18

Mads skrev:

> På forhånd tak for de gode råd.

Er tændrøret rent på elektroderne - eller er der olie på - eller en knast i
mellem dem?

Prøv at hive tændrøret ud efter et par startforsøg og mærk om det lugter af
benzin - dét bør det gøre.

Prøv når tændrøret er ude at lade det sidde i tændrørshætten og læg det mod
stel mens du hiver i snoren; gnistrer det så? Det skal det.

Er der vand i benzinen? Tilsæt gerne lidt kaburatorsprit.

Prøv evt med en startspray direkte i indsugningen med afmonteret luftfilter.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mads

Dato : 10-05-07 10:57

On Thu, 10 May 2007 01:18:14 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>
>Er der vand i benzinen? Tilsæt gerne lidt kaburatorsprit.
>
>Prøv evt med en startspray direkte i indsugningen med afmonteret luftfilter.

Hej

Elektroderne på tændrøret var sorte og så nærmest våde ud.
Rensede det så godt jeg kunne med benzin og en tandbørste,
men det hjalp ikke meget og den ville stadig ikke starte.

Fandt så et helt nyt tændrør og satte det i. ( jeg havde købt en
pakke med 2 tændrør for en måned siden )
Så startede den næsten ved første ryk. Hurra.

Bare underligt at tændrøret kan være sodet så meget til på
ca en måned, måske halvanden til to timers kørsel i alt.
Min gamle plæneklipper kørte i mange år med det samme tændrør
og fik heller aldrig skiftet olie. Bare lidt frisk oveni af og til. :)

Kan jeg have gjort noget forkert siden tændrøret åbenbart kun
holdt en måned? Jeg har brugt den rigtige type olie og benzin.

mvh Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 12:26

Mads skrev:

> Kan jeg have gjort noget forkert siden tændrøret åbenbart kun
> holdt en måned? Jeg har brugt den rigtige type olie og benzin.

Et skud fra hoften:

NKG-tændrør kan ikke tåle at blive våde (hvis det er et sådant du har kørt
med) - de kommer aldrig til at køre igen.

Er det et NKG så søg evt. i dk.fritid.motorcykel via Google-news for
yderligere information hvis det har din interesse
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 12:31

Hans Paulin (6310) skrev:

> NKG-tændrør

*NGK* that was
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mads

Dato : 10-05-07 12:34

On Thu, 10 May 2007 13:26:08 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>NKG-tændrør kan ikke tåle at blive våde (hvis det er et sådant du har kørt
>med) - de kommer aldrig til at køre igen.

Ja, det var et NKG tændrør. Damn.

Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?

>Er det et NKG så søg evt. i dk.fritid.motorcykel via Google-news for
>yderligere information hvis det har din interesse

Jeg tager et kig. Tak for tippet.

mvh Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 12:44

Mads skrev:

> Ja, det var et NKG tændrør. Damn.

Been there - got the T-shirt...

> Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?

Alt andet, havde jeg nær sagt...

Spørg dér hvor du køber tændrør - kan du få Bosch, Champinon e.l. ville jeg
ta' dét.

> Jeg tager et kig. Tak for tippet.

*NGK* som sagt
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mads

Dato : 10-05-07 17:03

On Thu, 10 May 2007 13:43:32 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Alt andet, havde jeg nær sagt...
>
>Spørg dér hvor du køber tændrør - kan du få Bosch, Champinon e.l. ville jeg
>ta' dét.

OK, det vil jeg prøve. De to jeg lige havde købt var fra Bilka og der
var ikke andre mærker i deres haveafdeling. Jeg må jo prøve et
andet sted, måske i Almas eller i byggemarkedets haveafdeling.

Tak for hjælpen

mvh Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 22:34

Mads skrev:

> OK, det vil jeg prøve. De to jeg lige havde købt var fra Bilka og der
> var ikke andre mærker i deres haveafdeling. Jeg må jo prøve et
> andet sted, måske i Almas eller i byggemarkedets haveafdeling.

Okay.

Vi har en Jonsered-forretning hér som jeg bruger - ved ikke hvad de har af
udvalg.

> Tak for hjælpen

Velbekomme
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-05-07 13:17

Mads wrote:

> Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?

Generelt må man sige at motoren fra producenten er udstyret med den rigtige
type tændrør. Alt andet ville være åndsvagt...
Med rigtig type mener jeg ikke nødvendigvis et bestemt fabrikat. Typen
består af gevindstørrelse, længde, glødetal m.v.
De kan fås i mange fabrikater og din tændrørsleverandør kan konvertere typen
fra det ene fabrikat til det andet.

Til din maskine ville jeg vælge Chanpion RJ19LM.

Det er rigtigt at problemer med et vådt tændrør sommetider kan afhjælpes ved
at vælge et 'varmere' rør = højere glødetal.
Den højere temp. på røret vil hjælpe til at det lettere holder sig rent.

MEN, det er ikke problemet. Problemet er for fed karburing (for megen benzin
og/eller for lidt luft).
Det er det man bør løse i stedet for....

De få gange jeg har skiftet tændrør på en B&S har jeg altid valgt Champion.
Mit nuværende tændrør er 10 år gammelt, og kan sikkert køre 10 år mere.
Elektrodeafstanden skal bare justeres efterhånden som de bliver slidt.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads

Dato : 10-05-07 17:05

On Thu, 10 May 2007 14:17:17 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Til din maskine ville jeg vælge Chanpion RJ19LM.

Det er noteret. Takker.

>MEN, det er ikke problemet. Problemet er for fed karburing (for megen benzin
>og/eller for lidt luft).
>Det er det man bør løse i stedet for....

Det er jo så straks sværere, når man som jeg, ikke har den
store forstand på motorer. Jeg regnede med at den slags
var justeret fra fabrikken, når det er en næsten ny maskine.

mvh Mads

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-05-07 22:36

Mads skrev:

> Jeg regnede med at den slags
> var justeret fra fabrikken, når det er en næsten ny maskine.

Jeg har i over 20 år ikke rørt ved blandingsforholdet på nogen af mine
plæneklippere.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-05-07 13:19

Mads wrote:

Glemte lige et link :(
http://www.asecc.com/data/briggsplug.html

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 10-05-07 14:55

Martin Bak wrote:
> [...]
> til i en uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin
> gennem tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Martin

Hej Martin
Så ville den vel ikke kunne starte et par sekunder. Du har nok ikke læst
spørgsmålet helt.
Ebbe

Fra : Martin Bak

Dato : 10-05-07 15:58

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Martin
> Så ville den vel ikke kunne starte et par sekunder. Du har nok ikke læst
> spørgsmålet helt.

Joda ;) Problemet er, at så snart den tænder kokses tændrøret til. Ikke bare
mellem elektroden og kernen, men også mellemrummet mellem gevind og kerne
kan blive forurenet så gnisten enten forsvinder helt eller bliver så svag at
det ikke kan tænde. Så kan man tage tændrøret ud, rense grundigt, også i
mellemrummet osv. og igen kan man få maskinen til at køre nogle få
omdrejninger. osv. osv. Derfor foreslog jeg ovennævnte kur, der gerne skulle
minimere dette problem.

Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-05-07 22:34

sgrenz@gmail.com skrev:

> Jeg starter lige med at rette mig selv.
>
> Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.
>
> Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
> første sætning.

Kan du ikke prøve at gi den lidt startspray (æter) med afmonteret
luftfilter?

Jeg mener ikke at det skulle være nødvendigt at skifte benzinfilteret på
grund af alm. olie.

Der er vel ikke kommet (for meget) olie i luftfilteret da du tippede den om
på siden?

Kan renses i benzin (og ta nu ikke fejl! )
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar Holm

Dato : 10-05-07 08:33

Min flinke genbo er uden megen teknisk snilde. Da han skulle starte
plæneklipperen op i foråret, hældte han nye smøreolie på uden at tappe den
gamle af. Da han så forgæves havde bokset, med startsnoren i et par dage,
bad han om hjælp.

Han havde fået olien rundt i hele maskineriet, cylinder, tændrør og
luftfilter. Måske er der sket det samme for dig, når du har væltet klipperen
om på siden for at tømme tanken.

Vi tilpassede oliemængden, skiftede tændrøret og papirfilteret i
luftindtaget. Derefter gik vi i gang med træksnoren. Vi måtte tørre
tændrøret af et par gange, men pludselig startede dyret. I starten røg den
som en kulfyret damper, men den fik lov at køre indtil udstødet var rent. I
den mellemliggende tid, tømte vi en flaske øl og var svært tilfreds med vor
indsats.

Hvis du har luftfilter af skumgummi, kan de vaskes i benzin, men papirfilter
skal skiftes.

Ivar Holm

Fra : Max

Dato : 10-05-07 08:48

Hej Ivar

> tændrøret af et par gange, men pludselig startede dyret. I starten

I sådanne tilfælde kan det være en ide at varme tændrøret op
så det er næsten rødglødene og så skrue det hurtigt i og starte.

> røg den som en kulfyret damper, men den fik lov at køre indtil

Sådan en ryger kun hvis der er en uduelig bøder ombord :)

--
Mvh Max

Fra : sgrenz@gmail.com

Dato : 10-05-07 08:46

On May 9, 11:30 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Nej slet ikke. Men det var da noget af en kvajer at lave ;)

Jeg var også meget stolt bagefter.

> Du taler om en slange på benzintanken... hvilken kaburatortype sidder der på
> maskinen?

Pas...Jeg ved ikke meget om motorer...Men det er sådan en her hvis du
kan selv kan se det ud fra billede eller lign.
http://www.tgkshop.dk/product.asp?product=237

> [...]
> forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen

For at rense benzinfilteret skal man iflg manualen have toppen af
maskinen (og der mener de ikke plastik beskyttelsen, ud fra hvad jeg
kan læse...Der bruger de 2 forskellige ord om de 2 ting).

Men kan det forklare at primeren ikke trækker noget benzin når man
giver den nogle tryk ? (også mange for den sags skyld).

Det er som om at benzinen aldrig kommer til forbrændingskammeret.

Men allerede nu mange tak for hjælpen.
Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 10-05-07 09:00

> [...]

maskinen (og der mener de ikke plastik beskyttelsen, ud fra hvad jeg
kan læse...Der bruger de 2 forskellige ord om de 2 ting).

SVAR: Nåh.. når jeg skriver toppen mener jeg topstykket. Det er tydeligvis
ikke det Partner mener.

Men kan det forklare at primeren ikke trækker noget benzin når man
giver den nogle tryk ? (også mange for den sags skyld).

Det er som om at benzinen aldrig kommer til forbrændingskammeret.

SVAR: Det er tænkeligt. Du er nødt til at have adgang til at rense
kaburator/benzinfilter.

Martin

Fra : sgrenz@gmail.com

Dato : 10-05-07 09:00

On May 10, 9:33 am, "Ivar Holm" <ivarh...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> indsats.
>
> Hvis du har luftfilter af skumgummi, kan de vaskes i benzin, men papirfilter

Tak for feedback.

Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
til).

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 09:06

> [...]
> det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
> den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart

Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!

Mvh Kim

Fra : tp

Dato : 10-05-07 09:28

> Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!

Hæ!!

Lavede faktisk samme nr med min motorsav her for et par uger siden. Det tog
også gevalidigt lang tid at få liv i den igen, men den kører fint nu. Jeg
gjorde brug af trykluft til at få blæst det hele ud, og så tjekkede jeg hele
tiden tændrøret, der i starten blev ved med at blive sølet ind i olie, da
der er lidt vej fra tank til forbrændingskammer.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-05-07 10:37

sgrenz@gmail.com wrote:

> [...]
> det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
> den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart

Har ikke fulgt med helt fra starten, og kan ikke se hele historien, men så
vidt jeg kan forstå har du fået olie i benzin/karburator.

Dit tidligere link viser at du har en Bridge&Stratton motor. Det er en
simpel motor, der normalt ikke giver de store problemer.
Du har allerede fået en masse gode råd.
Den 'rigtige' løsning ville være at adskille karburator og rense med benzin
og trykluft...

Den 'hurtige' løsning får du her:
Du har selvfølgfelig tømt tanken og påfyldt ny benzin.
Af med tændrøret og rens for olierester og slagger (benzin + tandbørste).
Kontroller at der ikke er dannet en kultråd mellem tændrørets poler.
Atstanden mellem polerne bør være ca. 0.6 mm.

Med tændrøret afmonteret skyller du forbrændingskammeret rent. Et snapseglas
benzin direkte ned i tændrørshullet og hiv et par gange i snoren. Benzin og
olierester vil sprøjte ud af hullet. Gentag et par gange.

Nu er det tid for en "snaps". Næ næ.. ikke en Ålborg til halsen, men et
halvt snapseglas benzin ned i tændrørshullet.
På med tændrør og ledning og hiv i snoren. Husk fuld gas = masser af luft.
Nu vil motoren starte. Du behøver ikke at prime.
Hvis motoren dør efter 5-10 sek. gentages 'snapseprocessen'.
Er du lidt heldig vil motoren gå en lille smule længere for hver gang.
Når motoren går stabilt, skal du køre den godt varm, ca. 30 min.
Er der olie i systemet vil den formodentlig ryge lidt og måske også tilsode
tændrøret igen. Men det renser du så bare :)

PS!
"Snapsemetoden" er generelt en nem metode til at afgøre om man har et benzin
eller tændingsproblem på en plæneklippermotor der ikke vil starte.
Er der en gnist, vil motoren give lyd efter 3-4 træk i snoren. Ingen lyd =
ingen gnist :)

Held og lykke med projektet :)

Fra : sgrenz@gmail.com

Dato : 10-05-07 09:24

On 10 Maj, 10:06, "Kim" <-> wrote:

> Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!
>

> Mvh Kim

Ohh...Yeah...Alt andet ville da være dumt.

--
Søren