Sikkerhedsventil til vandvarmer - hvad sik~
Fra : Lars

Dato : 08-05-07 20:05

Hvad er egentlig formålet med en sikkerhedventil/aggregat på en
elvandvarmer - er det for at beskytte mod overophedning/eksplosion i
vandvarmeren, eller er det for at beskytte vandvarmeren mod vandtryk?

pft.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 20:13

Lars wrote:
> Hvad er egentlig formålet med en sikkerhedventil/aggregat på en
> elvandvarmer - er det for at beskytte mod overophedning/eksplosion i
> vandvarmeren, eller er det for at beskytte vandvarmeren mod vandtryk?

Sikkerhedsventilen udlufte det overtryk som opstår hvis termostaten ikke
slår fra og vandet begynder at koge.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-05-07 20:16

Lars wrote:

> Hvad er egentlig formålet med en sikkerhedventil/aggregat på en
> elvandvarmer - er det for at beskytte mod overophedning/eksplosion i
> vandvarmeren, eller er det for at beskytte vandvarmeren mod vandtryk?

For at beskytte vandvarmeren mod for højt tryk. Ved opvarmningen øges
vandets volumen en lille smule, ikke ret meget, men nok til at give for
højt tryk hvis vandet ikke kan undvige.

I koldtvandstilledningen til vandvarmeren sidder en kontraventil, derfor
kan vandet i tilfælde af højt tryk ikke undvige den vej. Hvis alle
tappehaner på varmtvandsledningerne er tæt lukkede, kan vandet heller
ikke undvige den vej. Så er der kun overtryksventilen tilbage.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars

Dato : 08-05-07 21:39

Erik Olsen DK skrev:

> [...]
> tappehaner på varmtvandsledningerne er tæt lukkede, kan vandet heller
> ikke undvige den vej. Så er der kun overtryksventilen tilbage.

Okay, måske var jeg lige lovlig præcis, men det var faktisk den
ventil-dims på koldtvandstilslutningen, jeg mente.

VVS-forretningerne kalder det et sikkerhedssaggregat, men det altså ikke
til brug ved højt tryk indefra?

Lars

Fra : Lars

Dato : 08-05-07 22:09

Lars skrev:

> [...]
> ventil-dims på koldtvandstilslutningen, jeg mente.
>
> VVS-forretningerne kalder det et sikkerhedssaggregat, men det altså ikke

(lige lovlig U-præcis, skulle der stå....

Fra : Martin Bak

Dato : 08-05-07 22:29

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ventil-dims på koldtvandstilslutningen, jeg mente.
>
> VVS-forretningerne kalder det et sikkerhedssaggregat, men det altså ikke

Jo, det er den netop. Idet vandet varmes op fylder det mere. Derfor skal
noget af det ud af beholderen. Det kan det ikke af "naturlige" veje, derfor
er sikkerhedsventilen helt nødvendig for at vandvarmeren skal virke og ikke
danne overtryk med skader på enten haner eller selve vandvarmeren til følge.
Det er normalt at ventilen drypper lidt mens opvarminingen foregår. Derfor
skal ventilens studs enten føres til afløb eller monteres med en slange som
føres til en spand eller lignende. Jeg fornemmer, at du har lyst til at
springe ventilen over. Det skal du bestemt ikke. Den er helt nødvendig.

Martin

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-05-07 08:10

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
> og ikke danne overtryk med skader på enten haner eller selve vandvarmeren

Og grunden til at de ikke bare kalder det en sikkerhedsventil er at den også
indeholder kontraventilen der sikrer mod at der ved overtryk presses
potentielt forurenet vand tilbage i vandinstallationen. Vist nok sådan en
dims der var forkert monteret på et rensningsanlæg for nylig med kloakvand i
drikkevandsforsyningen til følge.

Keller

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-05-07 17:21

Lars wrote:

> Okay, måske var jeg lige lovlig præcis, men det var faktisk den
> ventil-dims på koldtvandstilslutningen, jeg mente.

Tillykke, det er vældigt præcist formuleret.

> VVS-forretningerne kalder det et sikkerhedssaggregat, men det altså
> ikke til brug ved højt tryk indefra?

Jo, det var jo det jeg skrev.

Fra : Finn Erichsen

Dato : 10-05-07 08:17

Hej Lars du har fået en del svar og de fleste af dem er gode
svar der faktisk skulle besvare dit spørgsmål. Der er dog en
meget væsentlig ting der ikke er besvaret og det er det med
udvidelsen. I princippet kan man ikke komprimere vand og da vand
udvider sig ved opvarmning (det får en anden vægtfylde, vand der
er 3,8° vejer 1,0 kg = 1 liter ved alle andre temperaturer vejer
1 liter vand mindre end 1 kg). Ved atmosfærisk tryk kan vand
ikke opnå en temperatur på mere end 100°. På den anden side kan
man også have damp på 100°. Hvis vandet er under tryk og det er
det når det er i din vandledning/varmtvandsbeholder. Hvis din
termostat og din over kogs termostat fx svigter kan temperaturen
i din beholder nu stige til en temperatur der 100° grader eller
måske 101°
Og da vand ikke kan komprimeres vil udvidelsen af vandet medføre
at tanken revner hvis du ikke har en sikkerhedsventil der
virker. Nu er vandet ikke længere under tryk og det medfører at
alt vandet i tanken på et millisekund udvider sig i forholdet
1/29 da alt det overhedede vand bliver til damp, det kaldes en
eksplosion. Det vil ødelægge det meste af dit hus og skulle der
være mennesker i nærheden vil de der kommer i kontakt med dampen
blive frygteligt skolede, damp er faktisk langt værre end
flammer. Til sammenligning udvider dynamit sig så vidt jeg
husker ca. 1/35 gange og benzin 1/33 gange. Sagt på en anden
måde din varmtvandsbeholder er en potential bombe hvis den ikke
har en sikkerhedsventil der virker og ikke nok med det, bomben
bliver større og større jo større beholderen er. De andre indlæg
har behandlet faren for forurening af drikkevandet men det er nu
mest ved mangel på en kontraventil.

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia