Haveredskaber
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-05-07 20:29

Er der nogen, der har en fiks løsning til ophængning/opbevaring af
haveredskaber (Rive, kultivator, græsrive, løvrive, skovle, spader, koste,
fliserenser, sneskovl, greb mv. og alt sammen i flertal)., så de både er til
at tage frem/sætte på plads nogenlunde nemt og uden at skulle bruge
adskillige meter væg (som jeg ikke har)? Lige nu er det spredt på 3 stykker
væg hver sit sted på matriklen, og tingen er i sagens natur altid længst
væk - og en ny rive er katastrofal, da der ikke er plads = det hele ender i
kaos og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel 15-18 styks,
og der er ryddet ud i det.

Hvad gør I andre?

Mvh Maria

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-05-07 20:32

Maria Frederiksen forklarede:
> [...]
> og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel 15-18 styks, og

Jeg er med på en lytter!
Kai

Fra : Sanne

Dato : 07-05-07 21:08

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i meddelelsen
> Maria Frederiksen forklarede:

> Jeg er med på en lytter!
> Kai

Det er jeg også, da det lige så godt kunne have været mig der havde skrevet
det..
Godt spurgt, Maria

Mvh
Sanne

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 07-05-07 21:33

> Hvad gør I andre?
>
> Mvh Maria
Der var noget i "gør-det-selv" bladet for et års tid siden
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=220&a=9545

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-05-07 22:16

> Der var noget i "gør-det-selv" bladet for et års tid siden
> http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=220&a=9545

Så den godt, men der kan ikke være ret meget på den, og mest småtingene. Det
er de store ting, der volder problemer.

Mvh Maria

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-05-07 14:11

> Så den godt, men der kan ikke være ret meget på den, og mest småtingene.
> Det er de store ting, der volder problemer.

Kommer da an på hvor stor du laver den, der er jo ingen restriktioner på om
man må lave den større

Stef

Fra : Max

Dato : 07-05-07 21:44

Hej Maria

> Hvad gør I andre?

Det er sådan set ligegyldigt hvordan det bliver gjort,
det løser ikke dit problem. Dit problem er at du skal
lære at alle dine redskaber har sine egne pladser
og så skal du lære at have så meget diciplin at de
altid befinder sig på disse pladser, så slipper du
for at lede efter det du skal bruge. Tid brugt på at
holde orden på tingene tjener sig selv ind igen.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-05-07 22:11

> [...]
> for at lede efter det du skal bruge. Tid brugt på at
> holde orden på tingene tjener sig selv ind igen.

Tro mig, jeg _har_ orden. Jeg bruger ikke et sekund af mit liv på at lede
efter noget som helst, hvilket adstedkommer temmelig meget mopperi i
familien.
Jeg kan bare ikke finde en løsning til at holde orden i haveredskaberne -
jeg har bare ikke et sted, de kan være som er overskueligt og nemt. Løsning
søges.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-07 22:41

> Jeg kan bare ikke finde en løsning til at holde orden i haveredskaberne -
> jeg har bare ikke et sted, de kan være som er overskueligt og nemt.
> Løsning søges.

Har du rigelig lofsthøjde ?
Hvad så med med et par pinde på tvæs som de kan lægges op over ?

/A

Fra : Max

Dato : 09-05-07 12:21

Hej Maria

> Jeg kan bare ikke finde en løsning til at holde orden i

Et langt brædt op på vægen og lange søm til at holde
redskaberne, hvis det kniber med at få redskabet til
at hænge, så bor et hul i skaftet til at hænge det på sømmet.

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-07 18:13

> Et langt brædt op på vægen og lange søm til at holde
> redskaberne, hvis det kniber med at få redskabet til
> at hænge, så bor et hul i skaftet til at hænge det på sømmet.

Jo, men det er væggen, jeg mangler - jeg skal vel bare bruge 3-3½ m, men det
har jeg ikke.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 09-05-07 18:24

Hej Maria

> Jo, men det er væggen, jeg mangler - jeg skal vel bare bruge 3-3½ m,
> men det har jeg ikke.

Hvad med nogle betonrør som du bruger som paraplystativ ?

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-05-07 08:19

On Mon, 7 May 2007 21:28:42 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>kaos og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel 15-18 styks,

Bruger mest Gardena. 2 skafter fylder ikke meget, og de
forskellige hoveder heller ikke. I en række fra gulv til loft kan
der være mange. Desuden er kvaliteten rigtig god, prisen derefter
mvh Ebbe

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-05-07 10:36

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> ender i kaos og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel

Hvad med at sætte 2 lange hyldeknægte eller lignende vinkelting op med 10 cm
mellemrum. Alle de "brede" haveredskaber som kost rive, spade, skovl etc.
kan så hænge på hovedet i disse. Man slipper selvfølgelig ikke for at skulle
tage de yderste ud når man skal bruge den inderste, men problemet er nok til
at overse hvis man minimerer antallet i hver holder til 3-4 stykker. Hvor
tit er det også lige at man bruger sneskovlen samme uge som hakkejernet

Systemet må også kunne bruges til de smallere ting, bare med mindre afstand.

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-05-07 22:14

> [...]
> er nok til at overse hvis man minimerer antallet i hver holder til 3-4
> stykker. Hvor tit er det også lige at man bruger sneskovlen samme uge som

Det fylder alt for meget i forhold til den vægplads, jeg har til
rådighed -jeg har 1,5 m det ene sted, 0,5 et andet sted og 2*0,4 det tredje
sted. Dybest set har jeg ikke engang så meget, da der også skal være plads
til andet foran. Det betyder at alt skal flyttes, og det er noget roderi.

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 08-05-07 11:12

Maria Frederiksen skrev:
> [...]
> kaos og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel 15-18 styks,

Jeg bruger to slags - den ene er i stil med dem mange
havebutikker/byggemarkeder bruger, og som især passer godt til tunge
redskaber med kraftigt skaft som skovle, spader o.lign.

Lidt i stil med den her:
http://www.greentools.dk/product.asp?product=146&sub=0&page=1

Jeg har blot lavet min af en stak gamle bræddebolte og et brædt.

De andre (til river, hakkejern og deslige lettere redskaber med tynd
skaft) er nogle fra rodekasserne i byggemarkedet (3 for en 10'er) a la
dem her (der godt nok sr lidt splejsede ud):
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8910&n=30100&KundeID=

Max skriver længere nede, at det først og fremmest handler om disciplin,
men hvis man har prøvet flere gange at samle redskaber sammen, der
først er sat pænt tilbage på rad og række og derefter bliver væltet som
dominobrikker, lærer man at sætte pris på ophæng. Disciplin eller ej.

Lars

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-05-07 07:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ender i kaos og jeg kan ikke finde det, jeg lige skal bruge. Vi har vel

Jeg har lidt af samme udfordring kørende.
Dog har jeg mere vægplads en dig.
Min væg er en trævæg, så det er nemt for mig at 'prøve mig frem'.
Jeg bruger ganske alimindelig skruer.
Riverne hænger jeg på hovedet på 2 skruer. Kunsten er så at placere riverne
i forskellig højde, så de kan lappe ind over hinande.
På den måde er afstanden mellem skafterne kun ca. halvdelen af rivenredden.
Imellem disse (rive)skafter hænger jeg så koste. Kostene hænger jeg op ved
at skære hovedet af skruen, og bore et hul i skaftet.
Ved at hænge kosten lavt i forhold til riverne, kommer kostene ikke i vejen
for riverne, og omvendt.
Imellem de bredeste river blev der også lige plads til løvriven (også på
hovedet).

Forsøg på ascii art:
river:
----+---- -----+-----
| ----+---- |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| |

kost.

Jeg vil ikke forsøge mig udi i 'asciispader' m.v., men jeg håber du kan se
pointen.

Stig Johansen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-07 11:51

Maria Frederiksen wrote:

> Hvad gør I andre?

Klarer os med meget mindre ;)

18 haveredskaber med skaft lyder for mig helt vildt....

Mit sortiment består af:
Spade, skovl, 2 river, hakkejern, kultivator, greb og kost.
Hvad har man brug for mere?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-07 18:22

> Mit sortiment består af:
> Spade, skovl, 2 river, hakkejern, kultivator, greb og kost.
> Hvad har man brug for mere?

To mennesker om en skovl? To om en spade? Hvad med løvriver, pælebor, grebe,
en blød kost, hvidtekosten, skuffejern?
Ja, jeg ved godt at vi er havemennesker.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 09-05-07 18:53

Hej Maria

> Ja, jeg ved godt at vi er havemennesker.

Har du ikke en udvendig væg hvorpå du kunne lave
et lille langt udhæng dine redskaber kunne hænge på.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-07 12:10

On 8 Maj, 23:10, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> jeg har bare ikke et sted, de kan være som er overskueligt og nemt. Løsning

Stilles i blå fodertænder som paraplyer ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-07 12:13

On 9 Maj, 12:50, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:

> [...]
>
> Mit sortiment består af:
> Spade, skovl, 2 river, hakkejern, kultivator, greb og kost.

Vi bor på landet og har heste. Det betyder at vi allerførst har greb,
fork, kost og skovl til heste.
Der ud over 2-3 andre koste, 2-3 skovle, 2-3 spader i forskellig
udformning, 2-3 river, løvrive, pælebord, 4-5 ukrudtsfjernende
redskaber, le, buskrydder......
Så det løber da hurtigt op.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-07 16:57

Christian B. Andresen wrote:
> Så det løber da hurtigt op.

Større bedrift = flere redskaber :)
Til gengæld har du formodentligt ikke noget pladsproblem.
Jeg er sikker på at du har fundet en metode til at opbevare redskaberne der
hvor de benyttes mest :)

Til en almindelig villahave vil jeg stadig hævde at min liste er nok.
F.eks. har jeg ikke nogen løvrive. Min 'løvrive' er den brede haverive påsat
et stykke vandslange på de to yderste tænder.

Desuden anser jeg ikke redskaber som pælebor og drænspade som
'haveredskaber'. De indgår i den 'nice to have' pulje som man deler med
naboerne :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-07 18:19

> Desuden anser jeg ikke redskaber som pælebor og drænspade som
> 'haveredskaber'. De indgår i den 'nice to have' pulje som man deler med
> naboerne :)

Vores pælebor er mere i brug end spaden, så skal det gå efter brug, så vil
jeg heller undvære en spade.
Problemet her i huset er at vi ofte bruger 2 af hver slags - fordi vi er to,
der kan lave noget - og f.eks. er en greb altså ikke bare en greb.
Tilsvarende med river. Det er perfekt med en lille 5-tands til en
parcelhushave, men ikke til over ½ tønde land. Der har man også brug for en
bred rive. Til plantebæltet skal der skuffejern og hakkejern - blot et af
hver, så lapper vi over. En stiv kost, en blødere kost, et par skovle (igen
er vi mere end en, der laver noget) osv. osv. Der er intet af det, der ikke
jævnligt er i brug, så derfor problemet.

Mvh Maria

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-07 07:47

On 9 Maj, 17:57, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:

> Større bedrift = flere redskaber :)
> Til gengæld har du formodentligt ikke noget pladsproblem.

Det har jeg ikke nej.

> Jeg er sikker på at du har fundet en metode til at opbevare redskaberne der
> hvor de benyttes mest :)

Faktisk ikke rigtigt endnu. De står stablet i et hjørne, og da de er
der allesammen så ved jeg da hvor de er. Men orden kan man vel ikke
kalde det.

> Til en almindelig villahave vil jeg stadig hævde at min liste er nok.
> F.eks. har jeg ikke nogen løvrive. Min 'løvrive' er den brede haverive påsat
> et stykke vandslange på de to yderste tænder.

Det har du da ret i.

> Desuden anser jeg ikke redskaber som pælebor og drænspade som
> 'haveredskaber'. De indgår i den 'nice to have' pulje som man deler med
> naboerne :)

Point taken

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-05-07 07:50

On 7 Maj, 21:28, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:
> Er der nogen, der har en fiks løsning til ophængning/opbevaring af
> haveredskaber (Rive, kultivator, græsrive, løvrive, skovle, spader, koste,
> fliserenser, sneskovl, greb mv. og alt sammen i flertal).

Jeg ved godt at det er et par vilde forslag og svære at lave men nu
kommer jeg da med dem:

- et loftshængt tranportbånd ala dem på slagterierne eller tøjfirmaer
eller
- en paternoster, hvor redskaberne ligger vandret og man kan "bladre i
dem"

Hvordan man laver det rent praktisk ved jeg ikke

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-07 17:44

> [...]

>dem"

> Hvordan man laver det rent praktisk ved jeg ikke

Det var netop den slags idéer jeg havde i tankerne. Noget lidt skørt -
vanvittigt, som med lidt snilde kan komme til at fungere. Selv tænke jeg på
plader, der kan trækkes ud af et skab, men jeg er bange for at
rullemekanismen ikke kan holde til skidt og jord.

Mvh Maria

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-05-07 07:50

> [...]
> på plader, der kan trækkes ud af et skab, men jeg er bange for at
> rullemekanismen ikke kan holde til skidt og jord.

Hvad med noget i stil med de bøjler man vist nok hænger slips på (ejer
hverken ophæg eller slips .

Et bræt sættes op med et hængsel på væggen.
Alle redskaber hænger i brædtet ved hjælp af kroge og øjer.
Når man ikke leder efter redskaber hænger det bare ned, der er altså 3-4
redskaber oven i hinanden, kommer vel samlet til at stikke et par redskabers
bredde ud fra væggen.. Når man så skal bruge noget føres brættet op i
vandret og redskaberne hænger pænt adskilt.

Forsøg på ASCII-art:

Udfoldet:
----------------------
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| 1 2 3 4

Væg

Hængende
|\
| |\
| | |
| |

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-05-07 08:00

> [...]
> på plader, der kan trækkes ud af et skab, men jeg er bange for at
> rullemekanismen ikke kan holde til skidt og jord.

Her kommer lige en variation over den anden:

Hvad med at hænge nogle låger op på væggen. Så kan du bladre i dem lige som
de bladresystemer der er i fliseudstillinger og lignende. Det er lidt som
mit foregående forslag, blot hvor lågen eller lægten svinger vandret i
stedet for lodret.
Hvis du vælger låger i stedet for lægter kan du hænge redskaber på begge
sider og det bliver måske lidt pænere. Dette burde forøge din vægplads med
en faktor 5.