udendørs bolte
Fra : Peter K

Dato : 07-05-07 18:05

Hej, jeg skal til at bygge en terrasse og skal selvfølgelig bruge en masse
bolte og skruer osv. Jeg vil høre om nogen kunne fortælle mig betydning af
følgende begreber, og om de betyder skruerne osv kan bruges udendørs:

elforzinkede
varmforzinkede
galvaniserede
verzinkt (tysk?)

mvh,
Peter

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-05-07 18:24

Peter K wrote:

> [...]
> masse bolte og skruer osv. Jeg vil høre om nogen kunne fortælle mig
> betydning af følgende begreber, og om de betyder skruerne osv kan

Elforzinkning er et ret tyndt zinkovertræk som dannes ad elektrolytisk
vej, ofte kombineret med yderligere overfladebehandling (f. eks.
kromatisering). Elforzinkning alene er ikke særligt holdbart udendørs,
men holdbarheden forbedres ved yderligere overfladebehandling. Normalt
har varmforzinkning dog bedre holdbarhed udendørs.

Varmforzinkning (varmgalvanisering) er et ret tykt zinkovertræk som
dannes ved neddypning af emnet i et bad af flydende zink. Er ret
holdbart udendørs.

"Galvaniseret" betyder normalt varmforzinket, men check hellere.
"Verzinkt" (ganske rigtigt tysk) siger i sig selv ikke noget om metode
og zinktykkelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 07-05-07 18:58

Hej Peter

> [...]
> masse bolte og skruer osv. Jeg vil høre om nogen kunne fortælle mig
> betydning af følgende begreber, og om de betyder skruerne osv kan

Glem ikke de galvaniserede søm, skruer er ikke altid lykken.

Forøvrigt er der en god skrueguide at downloade her

http://www.beslaco.dk/

--
Mvh Max

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 07-05-07 19:17

Hej Max

Hvor lige helt præcist ligger denne skrueguide?

/Mads

Fra : Max

Dato : 07-05-07 19:45

Hej Mads

> Hvor lige helt præcist ligger denne skrueguide?

Tryk på linken

I højre side ser du forsiden ag skrueguiden, ved siden
af billedet med den kvindelige håndværker, der står
"Se den nye Beslaco-skrueguide her" tryk på "her"
så ender du på en side hvor du kan downloade guiden
i PDF format

Den direkte link er her

http://www.beslaco.dk/files/skrueguide.pdf

--