Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan kun se små 8 GB på er 16 GB kort...
Fra : Magnus

Dato : 12-05-07 22:05

Har købt et CF Sandisk Extreme III 16 Gb til mit Canon 30D kamera.

Jeg modtog kortet og satte i mit kamera og formaterede det og to derefter en
masse billeder.

Da jeg tømte kortet til min PC så opdagede jeg der kun var 8 Gb på kortet og
selv om jeg formatere det enten i kameraet eller i min PCMCIA kortlæser så
er der kun 8 Gb.

Min firmware i Canon 30D er version 1.04 eller sådan noget og der findes en
nyere 1.05.

Kan det være fordi jeg første gang formaterede kortet i kameraet som måske
ikke kan arbejde (se) kort med mere end 8 Gb at jeg derefter ikke kan
formatere kortet til de 16 Gb heller på en PC.

Hvad skal jeg gøre, updatere mit kameras firmware så det kan klare og
formatere 16 Gb eller vente på mit Canon 1D Mark III som kortet reelt er
købt til?

/Magnus

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-05-07 04:15

Magnus wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre, updatere mit kameras firmware så det kan klare og
> formatere 16 Gb eller vente på mit Canon 1D Mark III som kortet reelt er

Det lyder meget som om Canon, ikke har implementeret FAT32 ordentligt i
dit kamera, men sat en begrænsnings på 8 GB.

Kontakt Canon og bed dem tage sig lidt sammen, og ret denne fejl/mangel.

Om MK-III kan klare 16 GB, skal jeg ikke kunne svare på.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-05-07 10:13

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det lyder meget som om Canon, ikke har implementeret FAT32 ordentligt i
> dit kamera, men sat en begrænsnings på 8 GB.

Det er vist for tidligt at konkludere på det foreliggende grundlag.
Iøvrigt _ved_ jeg det er objektiv forkert hvad du siger. 12GB spiller med
sikkerhed fint i 30D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-05-07 11:25

Mogens Hansen wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det er vist for tidligt at konkludere på det foreliggende grundlag.

Nej

> Iøvrigt _ved_ jeg det er objektiv forkert hvad du siger. 12GB spiller med
> sikkerhed fint i 30D.

Nej egentligt ikke.

For hvis 8 GB virker og 16 GB ikke virker, er det med rimelig
overhængende sikkerhed, fordi de ikke har brugt en variable der kan
indeholde et stort nok tal til håndtering af størrelsen.
At 12 GB så virker skyldes så bare den er stor nok til 12 GB men
øjensynligt ikke 16 GB.

Selvfølgelig kan kortet være i stykker, men oftest skyldes det forkert
implementering af FAT32 fil formatet.

Se f.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32

Hvis de kan klare mere end 2 GB så har de implementeret helt eller
delvist Fat32 formatet, som kan klare op til 8 TB ! Hvilket er mere end
CF kort's kan håndtere, hvilket du kan se her
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_flash
og her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_memory_cards

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-05-07 17:05

Søren Reinke skrev:

> [...]
> indeholde et stort nok tal til håndtering af størrelsen.
> At 12 GB så virker skyldes så bare den er stor nok til 12 GB men

Hvilken variabel størrelse skal man bruge for at 8GB virker og 16GB ikke
virker?

-Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-05-07 17:46

Thomas Jensen wrote:

> Hvilken variabel størrelse skal man bruge for at 8GB virker og 16GB ikke
> virker?

Spørg Canon det er dem der øjensynligt har lavet et kamera der kan
håndtere 8GB og 12GB men ikke 16GB.

Samt sagt tidligere en ikke fuldstændig implementation af FAT32.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-05-07 18:06

>"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

[8<8<8<]
>Spørg Canon det er dem der øjensynligt har lavet et kamera der kan håndtere
>8GB og 12GB men ikke 16GB.

Det er meget muligt at min kollegas 30D med 12 GB kort også er opdateret til
nyeste firmware, som kan håndtere 16GB.

>Samt sagt tidligere en ikke fuldstændig implementation af FAT32.

Det havde min 1D mkII også i starten.

Tidligere har andre oplevet andre grunde til kun at kunne se halvdelen af
kortet
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto/msg/3a9c463a3be42960?as_umsgid=4576e48e$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Magnus

Dato : 13-05-07 09:23

> [...]
>
>Kontakt Canon og bed dem tage sig lidt sammen, og ret denne fejl/mangel.
>
>Om MK-III kan klare 16 GB, skal jeg ikke kunne svare på.

Vil det kunne klares med en firmware opdatering til den nyeste version?

/Magnus

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-05-07 09:29

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> wrote in message
> Har købt et CF Sandisk Extreme III 16 Gb til mit Canon 30D kamera.

Jeg har et CF Sandisk Extreme III 12 GB.
Det spiller fint i 1D mkII med nyeste firmware.

Een af mine kollegaer med en 30D har lånt det for tiden, og så vidt jeg har
hørt har det spillet fint på hans tur til Spanien.
Jeg ved ikke hvilken version firmware han har - men du har formodentlig
opdateret til nyeste.

4GB Sanddisk Extreme II CF kort har en _lille_ kontakt på siden, så man
kunne dele det op i 2x2GB eller 1x4GB - har 16 GB en tilsvarende så man kan
dele det op i 2x8GB eller 1x16GB ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Magnus

Dato : 13-05-07 12:09

.... at opdatere firmware i kameraet til den nyeste version og derefter kunne
kameraet og computeren se de 16 Gb.

Super!

/Magnus