Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
d200 - støj langtidseksp./høj iso ?
Fra : per f andersen

Dato : 06-05-07 20:40

Jeg har et Nikon D200 og skal forsøge mig med aften- og nattebilleder.
Med auto-iso kan jeg regulere således at jeg vælger en høj iso og beholder
en betemt lavest lukketid. Men er der nogen der kan sige noget om hvorledes
støjniveauet forholder sig imellem lang lukketid og høj iso:
Eksempel: er iso 1600 - 1/15 bedre/dårligere end 800 - 1/8

Hvornår lang skal eksponeringstiden være før det ses på støjniveauet?
Er der forskel på de 2 typer støj, som kunne have betydning for om det er
nemmere eller sværere at regulere med et støjreduktionsprogram (f.eks. Neat
Image).

Simpelt ?

mvh per

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-05-07 20:59

per f andersen wrote:
> [...]
> støjniveauet forholder sig imellem lang lukketid og høj iso:
> Eksempel: er iso 1600 - 1/15 bedre/dårligere end 800 - 1/8

Min generelle erfaring:

Støjen ved lang lukketid består af nogle ganske få pixels, som bliver
alt for lyse. Det er relativt nemme at fjerne manuelt, og der findes
sikkert automatiserede muligheder der gør det langt nemmere - især hvis
man bruger raw. (Ved JPEG påvirker én dårlig pixels et område på 8x8
pixels).

For støjfrit billede vil jeg derfor helt klart anbefale lav iso, dog med
forbehold for at dit kamera måske fungerer anderledes end de få digitale
kameraer jeg har leget med.

> Hvornår lang skal eksponeringstiden være før det ses på støjniveauet?

Allerede ved 1 sekund kan mit kamera slå et bestemt støj-filter til, som
kun giver mening ved lange eksponeringer. Men hvor lang tid der skal til
med din model aner jeg ikke, og den største faktor er nok hvad du
personligt kan acceptere.

Når jeg laver langtids-eksponeringer bruger jeg oftest samme iso, som
jeg ville bruge under normale forhold.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : per f andersen

Dato : 06-05-07 21:47

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev
> [...]
> kun giver mening ved lange eksponeringer. Men hvor lang tid der skal til
> med din model aner jeg ikke, og den største faktor er nok hvad du

Jeg har også en langtidsstøjreduktionsindstilling, som jeg lige har fundet
ud af først bliver aktiveret ved 8 s.
Så derfor tror jeg at din konklusion er rigtig, at sætte iso'en så lav, at
lukkertiden ikke kommer over 8 sekunder.

mvh per

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-05-07 22:16

per f andersen wrote:
> [...]
> Så derfor tror jeg at din konklusion er rigtig, at sætte iso'en så lav, at
> lukkertiden ikke kommer over 8 sekunder.

Du kan sagtens gå over 8 sekunder. Selv om min går i gang allerede ved 1
sekund, har jeg fine billeder med lukketider på over et minut. Det
kræver lidt efter-arbejde at fjerne de få pixels der er "brændt ud", men
det er ikke flere end at det kan gøres "i hånden", og der findes sikkert
filtre til det, da de er MEGET tydelige.

Min konklusion er mere præcist: Sæt iso så lav, at der ikke kommer
"iso-støj", da "lukketids-støj" er nemmere at leve med.

I øvrigt er der et lille tip, som måske kan hjælpe med at minimere
mængden af "lukketids-støj": Tag et billede med det fx. det kvarte af
den korrekte lukketid. Vent mens kameraet hviler, fx. 2-3 gange
lukketiden. Gentag 3 gange, så dine billeder i alt har den korrekte
lukketid. Kombiner billederne hjemme, fx. ved at sætte dem i hvert sit
lag i Photoshop el. lign, og sæt "blend mode" til "add".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : per f andersen

Dato : 06-05-07 23:20

> [...]
> gange, så dine billeder i alt har den korrekte lukketid. Kombiner
> billederne hjemme, fx. ved at sætte dem i hvert sit lag i Photoshop el.

Jeg er ikke PS-haj, langtfra. Jeg forstår det sådan, at ved at lægge 3-4
undereksponerede fotos 'oven i' hinanden skulle de få den korrekte
eksponering?
D200 har en mulighed for intervalshooting, så der skulle jeg faktisk kunne
undereksponere med 2 blænder og tage 4 billeder efter hinanden og bagefter
photoshoppe mig ud af støjen?!

mvh per

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-05-07 20:23

per f andersen wrote:
> Jeg er ikke PS-haj, langtfra. Jeg forstår det sådan, at ved at lægge 3-4
> undereksponerede fotos 'oven i' hinanden skulle de få den korrekte
> eksponering?

Ja, hvis de hver har fået 1/3 - 1/4 af det lys de burde. :)

> D200 har en mulighed for intervalshooting, så der skulle jeg faktisk kunne
> undereksponere med 2 blænder og tage 4 billeder efter hinanden og bagefter
> photoshoppe mig ud af støjen?!

Hvis de bliver taget lige efter hinanden, kan du lige så godt lade være.
Pointen med at dele det op er, at give kameraet en pause. Problemet med
lange eksponeringer er, at chippen bliver for varm.

Men som Kenneth siger - prøv, måske er problemet slet ikke så stort for dig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-05-07 11:13

On Sun, 06 May 2007 21:40:29 +0200, per f andersen
<newsud@fud-andersen.com> wrote:

> [...]
> Er der forskel på de 2 typer støj, som kunne have betydning for om det er
> nemmere eller sværere at regulere med et støjreduktionsprogram (f.eks.

Jep. Det er det faktisk :) Glem auto-iso. Det er ikke superbevendt her.
Brug laveste iso, sæt kameraet på et stativ og stil selv din lukkertid og
blænde. Er der lys nok til at kameraet kan måle lyset, så se hvad det
foreslår og gå ud fra det. Det er det nemmeste med den slags billeder.

Er det meget mørkt kan det være en fordel at teste på en høj iso. Når det
er mørkt nok, kan kameraet ikke måle lyset og du skal selv skyde dig ind
på en eksponering. Så i stedet for at vente 30 sek. ved iso 200, venter du
kun knap 4 sek. ved iso 1600. Når du så har fundet en god eksponering på
den høje iso, ganger du lukkertiden op og tager så det endelige billede på
lav iso.

Nu ved jeg ikke hvilket kamera Niels Andersen har, men kan ikke forestille
mig at et D200 har de store problemer med 'hot pixels' som han snakker om.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page23.asp bekræfter dette. Jeg
har selv den første Nikon D70 model der kom og den har ingen problemer med
'hot pixels'. Jeg har taget mange billeder som har en eksponeringstid på
flere minutter og der er ikke problemer med støj. Så alt snak om stacking
af flere billeder er spild af tid synes jeg, når det kun drejer sig om
billeder taget over få sekunder. Det er meget brugt i astrofoto-kræse, men
de eksponerer også i halve og hele timer.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk