Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammelt fotoudstyr, kan det bruges igen ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-07 10:09

Jeg overvejer for tiden at købe et DSLR kamera og er i den forbindelse
faldet over Pentax *ist DL eller DL2.
Grunden til dette er, at jeg har et gammelt Pentax ME med 2 objektiver til
og de skulle kunne bruges til det nye også, sådan at jeg ikke skal ud og
investere i nye linser lige med det samme.
Men mit spørgsmål er så, om de gamle linser er noget værd ifht nyere.
Den ene er den originale Pentax-M 40mm 1:2,8
Den anden er et Kenlock-Mc-tor 80-200mm 1:4,5
Og så min gamle stavblitz Hanimex PZ1-44
+ diverse filtre og teleconverter.
Det hele er stort set som nyt, selvom det er +20 år gammelt.
Kan det måle sig med nutidens udstyr eller er det håbløst forældet ?
Jeg er godt klar over, at alle de nye elektroniske features og den slags
ikke virker på det gamle, men manuelle indstillinger kan vel også stadig
bruges
Min plan var, at starte ud med det og så hen ad vejen skifte det ud løbende,
når der var råd til det.
Men hvad siger i (de kloge orakler) ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 04-05-07 11:05

> [...]
> bruges
> Min plan var, at starte ud med det og så hen ad vejen skifte det ud

Hej Per
Jeg synes du skal købe dig et Pentax med en lille normal zoom f.eks et K100
med en 18-55 zoom den fås til ca. 43-4500.-kr hos den rigtige fotohandler.
Eller en K10 med zoom til ca 7000.-kr
Det gamle udstyr vil du aldrig få brug for når du har prøvet det nye.
venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-07 11:37

Flemming Aagaard wrote:

> [...]
> fotohandler. Eller en K10 med zoom til ca 7000.-kr
> Det gamle udstyr vil du aldrig få brug for når du har prøvet det nye.

Pentax *ist DL2 fås til 3836,- med et 18-55 objektiv.
Det var nu den pris der lokkede mest
Så må de nye linser komme til senere hen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : E.M.

Dato : 04-05-07 11:21

> [...]
> og de skulle kunne bruges til det nye også, sådan at jeg ikke skal ud og
> investere i nye linser lige med det samme.

Hvis objektiverne har K-bajonet skulle der ikke være noget i vejen for at
bruge dem.

> Og så min gamle stavblitz Hanimex PZ1-44

Den ville jeg nok være lidt forsigtig med, men det kommer an på hvordan den
bliver tilsluttet, hvis den bliver sat i blitz-skoen skal du passe på, nogle
af de gamle blitz har en for høj trigger-spænding, det kan resultere i at du
brænder noget af i kameraet.

Mvh. E.M.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-07 11:35

E.M. wrote:

> Hvis objektiverne har K-bajonet skulle der ikke være noget i vejen
> for at bruge dem.

Det har de.

> [...]
> du passe på, nogle af de gamle blitz har en for høj trigger-spænding,
> det kan resultere i at du brænder noget af i kameraet.

Den bliver tilsluttet på det lille stik, ikke i blitz-skoen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ole Pedersen

Dato : 04-05-07 11:46

> Den bliver tilsluttet på det lille stik, ikke i blitz-skoen.
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Masser af bil videoer

Jeg tror du alligevel skal passe på med en gammel flash, der ligger typisk
et par 100 volt over stikket og det kan den moderne elektronik ikke tåle. I
hvert fald skal du finde nogen med en kvalificeret viden om tingene inden du
prøver.
Jeg har iøvrigt god glæde af et par af mine gamle objektiver fra det forrige
århundrede, det er dog ikke pentax, men jeg har en ide om at nogle af de
nyere kameraer har en mørkere søger end de gamle 35 mm kameraer, så det er
lidt sværere at stille skarpt manuelt.

mvh
Ole

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-05-07 21:46

"faldet over Pentax *ist ........."

Lige nøjagtigt med Pentax kan du bruge alt det gamle uden problemer. Det gør
jeg selv.

Hvis du søger lidt tilbage så vil du finde flere indlæg om emnet.

Mht. blitz kan der være problemer med at synkronisere med højere hastighed
end 1/100, på de gamle.

Men jeg solgte for nyligt mit gamle *istDS (til fordel for en K10D), og ham
der købte det, havde en gammel Osram blitz, dem med det runde vandrette
"rør". Og med den kunne han forunderligt nok synkronisere med 1/180 sek !!!!

Men hvis jeg var dig, ville jeg se om jeg kunne finde en *istDS. Den har
nemlig den gode lysstærke søger. Det er en fordel når du bruger gamle
manueller objektiver. Dog hjælper autofocus dig på vej, kameraet give et
lille bip når objektet er i focus.
Når du har handlet, så sørg for at firmwaren er den sidste nye. Hvis ikke,
så blot hent den fra Pentax' hjemmeside. Der er optimeret på billedekvalitet
og tilføjet flere funktioner siden introduktion. Men det er altsammen
beskrevet på hjemmesiden.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.