Hvilket køn skal killingen have?
Fra : Pia Amtoft

Dato : 08-05-07 13:24

Vi har 2 kastereret hankatte, begge ca. 7 år.
Vi overvejer om vi skal opfylde vores datters (og moderens )ønske om
en lille killing.

Vi er dog lidt i tvivl om vi bør vælge en han- eller hunkilling.

Er der mon nogen der har et bud på det?

Venligst
Pia

Fra : Sabina H.

Dato : 08-05-07 17:20

"Pia Amtoft" <amtoft@noemail.hum.aau.dk> wrote in message
> [...]
> lille killing.
>
> Vi er dog lidt i tvivl om vi bør vælge en han- eller hunkilling.

jeg ville vælge en hankat, sådan umiddelbart.... og få den kastereret så
hurtigt som muligt...
1. hankatte er ofte mere opsøgende, især når de bliver fertile
2. ved tidlig kastration undgår i hormonel magtkamp
3. kastrerede hankatte er ofte "drengerøve" (læs legesyge) hele livet ;)

jeg kunne skrive en masse imod at få en hunkat, men det synes jeg er
unødvendigt ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : .:M:.

Dato : 08-05-07 20:30

Pia Amtoft wrote:
> [...]
> om en lille killing.
> Vi er dog lidt i tvivl om vi bør vælge en han- eller hunkilling.

Jep, at I får TO killinger. SÅ er kønnet ligemeget. Men aldersforskellen ml
de to gamle og en lille killing på 12 uger er simpelthen for stor til en
"lykkelig sammenføring". Killingen har brug for een kat på sin egen alder
eller en ungkat (1-2 år), der stadig er "halvkilling". Jo ældre katte
bliver, jo mere rigid bliver deres omstillingsproces, ligesom med store (og
små) vilde katte i naturen.

Du kan vælge begge køn, det afhænger af kattens individuelle psyke, langt
mere end det afhænger af kønnet. Faktisk ville det være bedre for både jeres
gamle katte og den nye, hvis den er ungkat, altså 1-2 år gammel. Så vil I
(med den rette kat) kunne "nøjes" med een, og ungkatten vil have en
veludviklet psyke/personlighed, der giver jer mulighed for at vurdere, om
katten vil passe i jeres liv/hjem (og om katten har lyst til jer)

/M

Fra : Pia Amtoft

Dato : 09-05-07 08:31

Tusinde tak for jeres svar.
Jeg er egentlig ikke så nervøs for at killingen ikke ville kunne få
opfyldt sit lege-/kælebehov.
Den ene af vores hankatte tror selv han stadig er killing og er utroligt
legesyg. Kælebehovet ville vores datter kunne dække fuldt ud

Venligst
Pia

Fra : goofy

Dato : 09-05-07 09:41

Hejsa

Er du interesseret i at betale lidt for killingen?
Vi har en han Ocicat - meget kælen killing vi skal finde et andet hjem til.
Ring 66 18 74 73 eller skriv vinbaek@tdcadsl.dk

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk