Parring af Skovat
Fra : Juul

Dato : 04-05-07 11:02

Hvornår er en skovkat gammel nok til at blive parret?

Mvh. Charlotte

Fra : goofy

Dato : 04-05-07 11:13

Hejsa
> Hvornår er en skovkat gammel nok til at blive parret?

Det er der mange holdninger til, nogle syntes at når de er kønsmodne ( ca.
6 - 7 mdr.), men det syntes jeg absolut ikke.
Vi opdrætter Ocicatte og kunne under ingen omstændigheder drømme om at parre
vores hunkatte før de er mellem 12 - 18 mdr.

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Juul

Dato : 04-05-07 12:00

"goofy" <vinbaek@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi opdrætter Ocicatte og kunne under ingen omstændigheder drømme om at
> parre vores hunkatte før de er mellem 12 - 18 mdr.

Okay.
Vores skovkat bliver 1 år d. 1/6, så derefter kan vi bare få hende parret
(når hun altså kommer i løbetid næste gang)

Låner man en hankat hjem, eller tager man ud til en, eller hvordan gør man
når man ikke selv har en hankat der kan avle?

Fra : goofy

Dato : 04-05-07 12:34

Hejsa

"> Låner man en hankat hjem, eller tager man ud til en, eller hvordan gør
man
> når man ikke selv har en hankat der kan avle?
Jeg kender ingen opdrættere der låner deres hankat ud,
det mest normale er at du finder en der har en hankat du mener passer til
din hunkat.
og får en aftale om pris. o.s.v. og så afleverer du din hunkat til
opdrætteren.
Husk at få aftale på tryk

Med venlig hilsen
Steen

Fra : .:M:.

Dato : 05-05-07 21:32

Juul wrote:
> Okay.
> Vores skovkat bliver 1 år d. 1/6, så derefter kan vi bare få hende
> parret (når hun altså kommer i løbetid næste gang)

Måske, hvis du er indstillet på at du måske skal beholde hele kuldet selv,
hvis du ikke kan få killingerne afsat.

> Låner man en hankat hjem, eller tager man ud til en, eller hvordan
> gør man når man ikke selv har en hankat der kan avle?

Man aftaler med en opdrætter, der som regel tager din hunkat hjem til sig i
en periode og får hende parret. De fleste opdrættere tager et gebyr.
Forinden skal din hunkat være sundhedstjekket, vaccineret og have gennemgået
forskellige tests, afhængig af racen. Opdrætteren vil som regel sørge for
stamtavler og den slags, vhis du ikke selv har et stamnavn og er medlem af
en klub.

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-07 13:22

Typisk vil man ikke parre før katten er 1½ år gammel og nogle gange først
når den er knapt 2 år, men det kommer lidt an på hvordan katten er udviklet.

Hvis man vil lade sin hunkat parre af en Norsk Skovkat, kræver det at din
hunkat har stamtavle og er godkendt til avl. Er der stemplet "må ikke indgå
i avl" i hendes stambog, må hun - indlysende nok - ikke indgå i avl.

Når det er på plads, skal hunkatten være vaccineret og mange hankatteejere
kræver også fx. test for FIV eller andre vaccinationer mod fx. Herpes.

Du kan kontakte din katteklub for en liste over registrerede opdrættere, der
tilbyder hankatte til avl eller du kan se efter annoncer i klubbens blad
eller på deres hjemmeside over hankatte.

Det er vigtigt at du finder en hankat der opvejer din hunkats svage sider og
omvendt og som kan lave nogle harmoniske killinger sammen. Det er også en
god ide, selv at stille nogle krav til hankatten både i form at
vaccinationer og tests for smitsomme og arvelige sygdomme og i forhold til
temperament.

Du skal også tænke over, om din hunkat har et harmonisk temperament - altså
et godt sind, og om hun er velbygget og passer til standarden for racen. Har
hun "fejl" i forhold til standarden og allermest vigtigt, er hun nervøs, sky
ustabil eller agressiv, bør du absolut ikke avle på hende.

Når du har fundet en eller flere hankatte, som du mener kan have interesse,
kontakter du opdrætteren og hører om vedkommende er interesseret. Her er det
vigtigt, at være ude i god tid, så alt er på plads når hunkatten går i
løbetid. Mange hankatte udbydes kun til avl i begrænset omfang og det kan
betale sig at være lidt på vagt, hvis man støder på en hankatteejer, der er
fuldstændig ligeglad med hvilke hunkatte der "kommer på besøg". Når du har
fundet den rigtige kat og er blevet enige om vilkårene, skriver du under på
en kontrakt.

Typisk er aftalen sat sådan sammen, at man betaler et beløb for selve
parringen, fx. 1000 kr, og så et beløb for hver levendefødt killing, fx.
500-1000 kr. Men beløbene kan variere meget alt efter race og hankat og det
kan også bare være et enkeltbeløb, fx. 5000 kr for parringen uanset antallet
af killinger.

Typisk er en højtpremieret europæisk champion, som har været far til en
masse premierede katte, mere attraktiv end en helt ny og ukendt han. Der kan
også være vilkår for parringen, fx. at de killinger der kommer ud af det
ikke må indgå i avl eller at hankillingerne fra kuldet ikke må blive
avlskatte. Der kan også stå noget om man får en "ekstra tur" gratis, hvis
hunkatten ikke bliver gravid ved første forsøg eller hvor længe hunkatten
skal være hos hankatten.

Hvis de killinger du der kommer ud af parringen juridisk skal være skovkatte
og ikke huskatte, skal du registreres som opdrætter. Dvs. at du melder dig
ind i en hovedklub, fx. DARAK og søger om et stamnavn. Begge dele koster et
gebyr. Vær opmærksom på, at der kan være lang ventetid på at få godkendt et
stamnavn (flere måneder). Hvis du bare vil have det ene kuld, kan du få
dispensation til at få stamtavler på et enkelt kuld uden stamnavn. Det
kræver også, at du søger i god tid og du kan kun gøre det een gang.

Du skal selv sørge for al papirarbejde omkring parring og kuld. Det er ikke,
som en nævner i tråden, noget hankattens opdrætter gør. Du skal også være
opmærksom på at søge stamtavle til killingerne i god tid og at killingerne
skal have vaccinationer og sundhedscheck hos en dyrlæge på bestemte
tidspunkter i deres opvækst. Alle detaljerne omkring de ting, kan din
katteklub oplyse dig om

God fornøjelse - det er skønt at få lov at opleve når ens hunkat får
killinger.

Med venlig hilsen
Gainsbourg