Orm på system 8 (en klassiker) - hjælp søg~
Fra : Carsten Poulsen

Dato : 13-05-07 20:17

Hej

Jeg har en kammerat - en pensioneret gymnasielærer - som har en gammel
mac med system 8.6. Den stopper ca hver 4. minut og laver et eller
andet, som blokerer maskinen.

Da han fortalte mig det slog det mig, at det lignede en oplevelse jeg
havde for mange år siden på system 7 eller 8. Min stoppede godtnok kun
hver 20. minut, og det var fordi et eller andet forsøgte at kopiere sig
selv ud på alle tilsluttede drev. Jeg købte jævnligt et Mac-blad, og der
kunne jeg se at det var en orm. Der var en henvisning til et sted, hvor
jeg fandt en lille program som fjernede den lynhurtigt.

Nu vil jeg gerne hjælpe ham, men kan ikke umiddelbart finde nogen
værktøjer på nettet - mit Mac-blad og det lille program er selvsagt
røget ud for mange år siden.....

Kan nogen hjælpe mig???

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-07 20:37

Hej Carsten

Hm, ja det kan være en orm/virus. Normalt vil den kunne klares med
'Disinfectant 3.x' endda kørt fra den inficerede disk. - Jeg mener at
kunne huske, at den kan klare 18 af de i alt 19 vira/orm, der findes til
klassisk Mac. Lykkes det ikke, så kontakt mig off-list, så kan du få en
gammel Norton Antivirus eller Virex af mig.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/3003/

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-05-07 19:30

Carsten Poulsen <capo@remove-datashopper.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu vil jeg gerne hjælpe ham, men kan ikke umiddelbart finde nogen
> værktøjer på nettet - mit Mac-blad og det lille program er selvsagt

Hmm.....kan seks årgange af MacFormat bruges? - nå, spøg til
side.....hvad med en formattering - det var en årlig tilbagevendende
begivenhed i de dage?

På Mac OS 7/8/9 er det jo en venstrehåndsopgave, der er overstået, inden
den er begyndt

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-07 21:20

Morten Lind wrote:

> Hmm.....kan seks årgange af MacFormat bruges? - nå, spøg til
> side.....hvad med en formattering - det var en årlig tilbagevendende
> begivenhed i de dage?

Hvorfor dog det? - Jeg har stadig min allerførste Mac stående i nøjagtig
samme stand, som da jeg købte den i 1993. Den har aldrig været
omformatteret, og den står stadig med det originale System 7.1, der kun
er opdateret til 7.1.3...

> På Mac OS 7/8/9 er det jo en venstrehåndsopgave, der er overstået, inden
> den er begyndt

sandelig ikke, hvis du skal lave en grundformattering... Det kan godt
tage endda laaaaaaaang tid. - En 20gb 7200rpm SCSI HD tager fx. ca. 3
timer på en 350mhz maskine ved en grundformattering med overskrivning
med nuller. - En 36gb 10k SCSI disk tager ca. 2 timer for samme
'operation'....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-07 21:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> sandelig ikke, hvis du skal lave en grundformattering... Det kan godt

At lave en grundformattering for at geninstallere et operativsystem er
da ekstremt unødvendigt. Desuden kan det også bevirke at listen over
dårlige sektorer (som alle diske har) kan blive nulstillet, så disken
faktisk er i dårligere stand end inden man gik i gang.

Men hva, du kan vel lide at nørkle :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Esben

Dato : 15-05-07 10:20

> Desuden kan det også bevirke at listen over
> dårlige sektorer (som alle diske har) kan blive nulstillet, så disken
> faktisk er i dårligere stand end inden man gik i gang.

Det burde ikke kunne lade sig gøre at lave den fejl på SCSI-diske
SVJH...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 16:50

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Det burde ikke kunne lade sig gøre at lave den fejl på SCSI-diske
> SVJH...

Hvorfor ikke? Nogen speciel forskel i teknologi der skulle forhindre
dette?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Esben

Dato : 15-05-07 18:18

> Hvorfor ikke? Nogen speciel forskel i teknologi der skulle forhindre
> dette?

Det skulle da være, ja. Men har ikke lige noget dokumentation ved
hånden, så det forbliver en påstand. SCSI er jo historie efterhånden
(uden for server-verdenen)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 19:17

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det burde ikke kunne lade sig gøre at lave den fejl på SCSI-diske

jo, den er god nok. Jeg har præsteret det da jeg ville grundformatere
en disk til en sun i forbindelse med at proppede disken på et adaptec
kort til PC som jeg fandt en brugbar driver til.
Det var ikke en god ide. Heldigvis kunne suns sdisk nogenlunde hitte
ud af at genskabe kataloget over blokkenes tilstand og identificere
hvilke blokke den tidligere havde registreret som dårlige.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 20:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jo, den er god nok.

Er det "fabrikstabellen" eller "grown-tabellen" i taler om?

Førstnævnte burde ikke forsvinde ligegyldigt hvordan man formatterer
den. Sidstnævnte er det op til formatteringsværktøjet at håndtere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 21:16

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Er det "fabrikstabellen" eller "grown-tabellen" i taler om?

grown.

"man" kan også ved en fejl komme til at overskrive fabrikstabellen
fordi ens formateringsvlærktøj ikke kender disken, eller fordi man får
angivet en forkert template

> Førstnævnte burde ikke forsvinde ligegyldigt hvordan man formatterer
> den. Sidstnævnte er det op til formatteringsværktøjet at håndtere.

har prøvet at nuke begge på en disk med sdisk på solaris - så det kan
lade sige gøre.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 22:32

> grown.

Ok.

> "man" kan også ved en fejl komme til at overskrive fabrikstabellen
> fordi ens formateringsvlærktøj ikke kender disken, eller fordi man får
> angivet en forkert template

Så skal det da gå seriøst galt. Det eneste jeg har oplevet med diske, er
at de ikke har fået den ydelse de burde have når tabellen ikke har været
kendt.

> har prøvet at nuke begge på en disk med sdisk på solaris - så det kan
> lade sige gøre.

For den ihærdige kan alt lade sig gøre
Jeg mente bare at den tabel var skrevet et sted man ikke fik adgang til
når først den var skrevet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-07 06:23

> [...]

> For den ihærdige kan alt lade sig gøre
> Jeg mente bare at den tabel var skrevet et sted man ikke fik adgang til

man skal bare have det rette værktøj.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-07 07:13

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> man skal bare have det rette værktøj.

Der er ikke noget så teknisk avanceret at man ikke med lidt målrettet
indsats kan få det fuldstændigt til at holde op med at virke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-07 17:37

> Der er ikke noget så teknisk avanceret at man ikke med lidt målrettet
> indsats kan få det fuldstændigt til at holde op med at virke.

jeg fik den til at virke igen ved at lægge den rette template på igen
og køre en komando som scannede sig frem til en ny grow liste. det tog
laaang tid.