V: PowerBook 12"
Fra : tiper

Dato : 10-05-07 16:16

Hejsa

Min svigermor vil af med sin 12" powerbook og har ingen ide om hvad
prisen skal være.
Det er den sidste model med 1,5Ghz proccesor og 512 Mb ram og
selvfølgelig superdrive, BT og AP.

Den er jo svær at prissætte fordi Macbooken presser den, og den skal
heller ikke være ligeså billig som en iBook. Der er jo forskel på
ydeevnen af de to modeller.

Sammenlignet med hvad de ellers står til, er en udbudspris på 6.500,-
så helt hen i skoven?
(har set enkelte af samme model helt op til 8.000,- dog ikke ens
betydende med de bliver solgt til den pris)

/
Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 06:07

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]

> Den er jo svær at prissætte fordi Macbooken presser den, og den skal
> heller ikke være ligeså billig som en iBook. Der er jo forskel på

Er der? ærlig talt, tror du virkelig man kan mærke forskel på 1.4 og
1.5 GHz eller FX5200 og R9200? en PB er selvfølgelig lækrere og har et
bedre tastatur men det er så det.

> Sammenlignet med hvad de ellers står til, er en udbudspris på 6.500,-
> så helt hen i skoven?

Det vil jeg mene - med tanke på hvad en ny macbook koster.

Eneste formildende omstændighed jeg umidelbart kan se er at køberen
SKAL bruge den til Adobe CS1/2 eller en præ v.7 af quark og ikke har i
sinde at spendere penge på en opdatering til CS3.
Når dette alligevel forekommer usansynligt er det i mine øjne fordi
at en enkelt G4 CPU med kun 512MB ram og en 2.5" disk under alle
omstændigheder er i underkanten til seriøst arbejde i CS1/2.

Fra : tiper

Dato : 11-05-07 09:08

On 11 Maj, 07:06, Morten Reippuert Knudsen<s...@reippuert.dk> wrote:

> Er der? ærlig talt, tror du virkelig man kan mærke forskel på 1.4 og
> 1.5 GHz eller FX5200 og R9200? en PB er selvfølgelig lækrere og har et
> bedre tastatur men det er så det.

Det kommer jo an på det arbejde man laver på den. Er det grafisk har
PB den fordel at den har et 128mb grafikkort, hvor ibooken intet har.

> Det vil jeg mene - med tanke på hvad en ny macbook koster.

Men er den billigste macbook bedre end en PB.... Personligt ville jeg
da vælge en 12"PB hvis jeg stod og manglede en lille bærbar.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-07 16:08

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> writes:

> Men er den billigste macbook bedre end en PB.... Personligt ville jeg
> da vælge en 12"PB hvis jeg stod og manglede en lille bærbar.

Personligt tror jeg at diskforskellen og cpu-forskellen mellem
PowerBook og MacBook ikke kan umiddelbart neglicheres.

Det skal så siges at jeg selv er lun på netop en PB af denne model da
jeg er mere interesseret i en lille og bærbar end et hurtigt monster.
Desværre er midlerne ikke til det, men jeg ville nok uden at blinke -
hvis jeg havde pengene - give 4500 da den har superdrive. Resten er
så en forhandlingssag.

Jeg håber da at den bliver solgt til en fornuftig pris, men altså ikke
lige til mig :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 17:41

> [...]

> Desværre er midlerne ikke til det, men jeg ville nok uden at blinke -
> hvis jeg havde pengene - give 4500 da den har superdrive. Resten er

4-5K syns jeg lyder som en fornuftig pris. 6,5 for er for meget for en
+1 år gammel computer i forhold til at en sprit ny macbook koster 8,5k for
almindelig dødelige.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 17:38

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det kommer jo an på det arbejde man laver på den. Er det grafisk har
> PB den fordel at den har et 128mb grafikkort, hvor ibooken intet har.

På den indbyggede skærms opløsning er det ligegyldigt. På papiret kan
powerbook'ens GF kort bruge quarts Extreme 2D men i og med Apple
stadig ikke har enabled denne funktion er det ligegyldigt.
Diverse applikationer der kan bruge grafikortet til at offloade
rendering som eks motion og apparture sutter under alle omstændigheder
på et GF5200.

Jeg mener iøvrigt at der kun er 64MB på seneste inkarnation af PB G4
12".(og 32MB på ibog'en)

> Men er den billigste macbook bedre end en PB.... Personligt ville jeg
> da vælge en 12"PB hvis jeg stod og manglede en lille bærbar.

Den løber i cirkler om en dual G5 i native applikationer, og er ca
lige så hurtig som en single CPU G4 i multithreadede PPC
applikationer, bortset fra tunge apps som adobe CS (hvis man ikke har
2GB ram i den.) Rosetta applikationer er sluger meget, meget ram. MS
office er til trods for at applikationerne ikke afvikles i Rosetta
væsenligt hurtigere på en macbook end på en enkelt CPU G4 eller G5 -
man skal bare have masser af ram og leve med at Rosetta til tider dør
og kræer man logger in/ud.