Hvilke kort passer til OS 9 og hvilke til ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-05-07 16:21

Jeg har disse skærmkort:

3dfx, der står N2544 og år 2000 på det. Det er VGA og PCI

ATI rage 128, der står AMC ver. 2.0 på samt 1998 - PN 109-57400-00. Det
er VGA og PCI

IXMICRO, der står Apple iX 3D 1.0f2 på en chip, der står 1997 på og
ASSY# 0100-9722 REV. Der er både den store og den lille VGA stik på.
Kortet er dobbelt så langt så de andre, men det ligner PCI.

ATI rage 128 Pro, der står år 2000 på. Der er VGA og et Apple stik på.
Det ligner ikke PCI, da kortet forbindes lidt længere bag end 3 andre
kort. Indfræsningerne sidder også anderledes.

Så har jeg:

Adaptec AHA-2940U2W/MAC - der står ASSY 1686906-05 på. Det er et Ultra2
SCSI kort og det ligner PCI.

Adaptec AVA-2906, der står ASSY 1778406-00 på og det ligner almindelig
SCSI og kortet er vist PCI.

Jeg har en G4 (Project E) med OS X på. Den bruger jeg til at løse nogle
opgaver fra kunder.

Jeg har et PowerCenter Pro 180 mhz med OS 9.2.2 på - den bruger jeg
ligeledes til at løse særlige opgaver på.

Der er plads i begge maskiner, så hvilke kort kan jeg sætte i de
respektive maskiner uden at det giver bøvl med det indstallerede OS'er ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 17:57

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Jeg har disse skærmkort:
>
> 3dfx, der står N2544 og år 2000 på det. Det er VGA og PCI

Kortet ses og reg. med ATIs software på både OS 9.x og X, men acceleeres
ikke under OS X. Kortet er enten 8mb eller 16mb VRAM. 8mb understøtter
op til 1280x1024@67hz. 16mb op til 1600x1200@60hz.

> ATI rage 128, der står AMC ver. 2.0 på samt 1998 - PN 109-57400-00. Det
> er VGA og PCI

Er fuldt understøttet i både OS 9.x og X. Kortet sad opr. i hhv. B&W G3
og G4 PCIGraphics. Kortet reg. af ATIs software, men accelereres ikke
fuldt ud under OS X. Kortet har 8mb VRAM. Understøtter op til
1600x1200@67hz.

> IXMICRO, der står Apple iX 3D 1.0f2 på en chip, der står 1997 på og
> ASSY# 0100-9722 REV. Der er både den store og den lille VGA stik på.
> Kortet er dobbelt så langt så de andre, men det ligner PCI.

Ja, det er 'den lange'. Kortet sad opr. i PM 9600/300mhz, 350mhz samt PM
9600MP (dual 200mhz). Kortet understøttes fuldt ud af OS 9.x. Det
registreres af OS X, men accelereres ikke af OS X. Kortet har både det
gamle Apple skærmstik til fx. MultiScan og AppleVision samt VGA stik.
Kortet har 16mb VRAM. Desuden er det det eneste IXMicro kort, der er
understøttet af YellowDogLinux og Mandrake. 8mb understøtter op til
1280x1024@67hz, 16mb op til 1600x1200@60hz.
NB. IXMichro kortet findes også i en 32mb ver. til Mac, men dette kort
har kun 2x alm. VGA stik.

> ATI rage 128 Pro, der står år 2000 på. Der er VGA og et Apple stik på.
> Det ligner ikke PCI, da kortet forbindes lidt længere bag end 3 andre
> kort. Indfræsningerne sidder også anderledes.

Hm, hvis det er et AGP kort, så står der klart og tydeligt 'Radeon AGP'
på det. Kortet sad i B&W G3/400mhz og 450mhz samt i G4/350mhz og 400mhz
PCIGraphics (Yikes). Kortet reg. af OS X og accelereres delvist via ATIs
software ver. 4.x. Kortet har 16mb VRAM. Understøtter op til
2048x1536@60hz. - Kører fx. 1280@1024@85hz eller 1600x1200@75hz på en
21" Radius Precision Color. Jeg har selv kørt med den kombination af
kort + skærm.

> [...]
> SCSI kort og det ligner PCI.
>
> Adaptec AVA-2906, der står ASSY 1778406-00 på og det ligner almindelig

Begge kort er 100% understøttet i OS X. kext drivere installeres via
systeminstalleringen.

> [...]
>
> Der er plads i begge maskiner, så hvilke kort kan jeg sætte i de
> respektive maskiner uden at det giver bøvl med det indstallerede OS'er ?

3DFX og IXMicro vil jeg ikke montere i en G4. Det orig. Rage 128/Radeon
128 kort er hurtigere. Men fx. vil Rage 128Pro kunne give udmærkede
resultater med en ekstra skærm - helt op til 1600x1200@75hz - altså
forudsat, det ikke er et AGP kort, men som sagt, så står det tydeligt på
kortet, om det er det eller ikke.

Desuden skal du have fat i ATI Displays 2.4.x og 3.x driver software,
som skal installeres, før kontrolpanelet 'Skærm' er fuldt brugbar under
OS 9.x. Efter installeringen bør du igen køre Mac OS 9.2.2 opdateringen,
da der er nogle ganske få, men særdeles nyttige ændringer i skærmdrivere
til fx. farvekalibrering under kontr.panelet 'Skærm'.

IXMicro kortet kan fysisk ikke være i en G4, men måske i en
PowercenterPro, hvis den monteres i nederste PCI slot.

SCSI kortene burde du kunne montere uden videre i begge, men måske skal
der drivere til i PCP. - Jeg kender ikke nok til de modeller til, at jeg
tør sige, der ikke skal en driver til.

Hvis du ikke kan finde ATIs software, så har jeg det liggende. Jeg har
også en driver et eller andet sted til AHA/AVA-2903/2906 til OS 9.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-05-07 23:05

> [...]
>
> Hvis du ikke kan finde ATIs software, så har jeg det liggende. Jeg har
> også en driver et eller andet sted til AHA/AVA-2903/2906 til OS 9.x...

De 2 Adaptec kort er røget i G4'eren.

Resten sælges efter bud.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-05-07 23:05

> Kortet ses og reg. med ATIs software på både OS 9.x og X, men acceleeres
> ikke under OS X. Kortet er enten 8mb eller 16mb VRAM. 8mb understøtter
> op til 1280x1024@67hz. 16mb op til 1600x1200@60hz.

og en masse mere.

Tak for din hjælp.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-07 17:59

> [...]

> Der er plads i begge maskiner, så hvilke kort kan jeg sætte i de
> respektive maskiner uden at det giver bøvl med det indstallerede OS'er ?

ATI kortet i maskinen der skal køre OSX!