[MySQL 5] Sætte status alt efter dato
Fra : Martin

Dato : 07-05-07 15:08

SELECT

IF
r.reference_startdate < CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN
RETURN "0";
ELSEIF
r.reference_startdate > CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN
RETURN "1";
ELSE
RETURN "2";
END IF;
AS status

FROM
tbl_references AS r

Giver fejlen...

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds
to your MySQL server version for the right syntax to use near
'r.reference_startdate < CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN RETUR' at line 3

Det som jeg egentlig gerne vil ende op med er et felt med navnet status.
reference_startdate og reference_enddate er begge af typen DATE

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-05-07 15:56

Martin skrev:
> [...]
> RETURN "0";
> ELSEIF
> r.reference_startdate > CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()

Læs syntaksen i manualen:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/if-statement.html

Fra : Martin

Dato : 07-05-07 16:58

Michael Zedeler wrote:

> Læs syntaksen i manualen:
>
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/if-statement.html

Det har jeg skam også... og iflg den burde

IF
r.reference_startdate < CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN
0
ELSEIF
r.reference_startdate > CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN
1
ELSE
2
END IF
AS status

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-05-07 17:52

Martin skrev:

> [...]
> 0
> ELSEIF
> r.reference_startdate > CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()

Ja. Det er også noget andet end det, du skrev først. Virker den 2.
udgave ovenfor?

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 08-05-07 12:03

Michael Zedeler wrote:
> Ja. Det er også noget andet end det, du skrev først. Virker den 2.
> udgave ovenfor?

Nix...

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds
to your MySQL server version for the right syntax to use near
'r.reference_startdate < CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN 0 ' at line 8

SELECT
   r.reference_id AS id,
   r.reference_name AS name,
   UNIX_TIMESTAMP(r.reference_startdate) AS startdate,
   UNIX_TIMESTAMP(r.reference_enddate) AS enddate,
   r.reference_opposite AS opposite,
   r.reference_deleted AS deleted,

IF r.reference_startdate < CURDATE() AND r.reference_enddate < CURDATE()
THEN 0
ELSEIF r.reference_startdate > CURDATE() AND r.reference_enddate <
CURDATE()
THEN 1
ELSE 2
END IF AS status,

   COUNT(i.ref_from_item) AS counts
FROM
   webshop_tbl_item_references AS r,
   webshop_tbl_item_reference_items AS i
WHERE
   (r.reference_id = i.ref_id) AND r.reference_id = '3'
GROUP BY
   r.reference_id
ORDER BY
   reference_startdate

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-07 17:33

Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> writes:

> Det har jeg skam også... og iflg den burde

Nu er jeg ikke nogen haj til MySQL (jeg er mere til Firebird), men det
ser ud til, at MySQL er nogenlunde enig med Firebird med hensyn til
syntaks på dette område.

IF-konstruktionen er noget, man bruger i en stored procedure eller
en trigger. Så vidt jeg kan se, så er du ude efter noget, som kan
bruges direkte i en SELECT. I så fald skal du kigge på CASE i stedet:

SELECT
CASE
WHEN foo < bar THEN 1
WHEN foo > bar THEN 2