Skærme
Fijala 3554
Skærmen siger klik?????
Fra : JYK

Dato : 04-07-01 13:58

En ven bad mig om at se på hans monitor. Vi taler om en Fujitsu 19".

Når strømmen sættes til, afgiver den nogle svage klik-lyde.

Kan man selv og forholdsvist nemt selv løse det problem, eller er en tur
omkring en reperatør nødvendigt?

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-07-01 15:12

Mon ikke det bare er nogle små relæer som falder i hak når spændingen er
klar?
Jeg tror ikke at det er en fejl! Opleves også nogen gange når man skifter
opløsning.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Troels Petersen

Dato : 04-07-01 15:27

De folk her på kollegiet der har en standard Zitech-skærm oplever allesammen
at skærmen afgiver et temmelig højt relæ-klik, evt. samtidig med at skærmen
opfører sig som ved degauss, når der skiftes opløsning på skærmen.

Spiller man evt. computer længe og fra tid til anden hopper ud på
skrivebordet, måske for at svare på en besked eller lignende kan det være
temmelig trættende.

Jeg tilslutter mig antagelsen om at der ikke er tale om en fejl.

Troels Petersen

Fra : JYK

Dato : 04-07-01 16:35

Der kommer slet ikke noget skærmbillede frem på monitoren. Jeg har prøvet at
give den det berømte (kontrolleret) klask på siden, men det hjælper lige
fedt.

Tror i stadigvæk det "bare" er relæerne den er galt med?

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________
Troels Petersen <tp@omk.dk> skrev i en news:9hv8sm$21d$1@sunsite.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-07-01 23:18

> [...]
> fedt.
>
> Tror i stadigvæk det "bare" er relæerne den er galt med?

Nu kommer du jo med nye oplysninger!
Hvis ikke der er billede på skærmen, har han en fejl. Og det kan være et
relæ der er stået af, men det kan også være 100.000½ andre ting.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 05-07-01 03:22

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> wrote in message
Klip
> Nu kommer du jo med nye oplysninger!
> Hvis ikke der er billede på skærmen, har han en fejl. Og det kan være et
> relæ der er stået af, men det kan også være 100.000½ andre ting.

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, er det med 95% sikkerhed en defekt
linietransistor, så 100.000½ andre ting er det altså ikke :) det er nu
engang den største standard fejl på alle monitorer og tv (uanset mærke).

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : JYK

Dato : 05-07-01 09:22

Kan man selv skifte sådan en linietransistor ud?
Hvad koster denne komponent?
Hvordan kan man finde den på printet?
De samme sp. gælder for flyback kondensatoren!

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________
Nicolai Boilesen <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev i en

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 05-07-01 13:01

"JYK" <jyk@tdcadsl.dk> wrote in message
Klip
> Kan man selv skifte sådan en linietransistor ud?

Afhænger selvfølglig af ens viden, men har man haft en loddekolbe i hånden,
burde det ikke volde nogen problemer.

Du bør dog, inden du køber en ny måle den igennem, der er jo ingen grund til
at købe en ny hvis det ikke er den, men som jeg tidligere skrev er
sansyneligheden meget stor.

> Hvad koster denne komponent?

Er umuligt at sige når man ikke ved hvilken der sidder, men et kvalificeret
gæt er at den kan erstattes med en BU2525 til ca. 50,-

> Hvordan kan man finde den på printet?

Sidder på en køleplade meget tæt på linietrafoen (en stor plastic klods, som
regel i højre hjørne set bagfra, der går en ledning fra den op til selve
skærmen)

Når (eller hvis) du har fundet transistoren, bør du nok lige poste hvad der
står på den af tekst/nummer, så vi er sikre på du køber den rigtige :)

> De samme sp. gælder for flyback kondensatoren!

Sidder tæt på linietransistoren, og er den "eneste" kondensator med en
arbejds spænding på mellem 1.5kV & 2KV.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : JYK

Dato : 05-07-01 21:52

Ok. Tak for hjælpen. Jeg kaster mig ud i det i morgen.

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 04-07-01 17:20

> [...]
>
> Når strømmen sættes til, afgiver den nogle svage klik-lyde.
>
> Kan man selv og forholdsvist nemt selv løse det problem, eller er en tur

Med 95% sikkerhed defekt linietransistor (er den kortsluttet , skift også
flyback kondensator (Ca. 4-9nF 2000v)).

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : henrik hansen

Dato : 19-07-01 03:56

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> wrote in message

klip

> Med 95% sikkerhed defekt linietransistor (er den kortsluttet , skift også
> [...]

Undskyld at jeg blander mig, men jeg har et lignende problem med en philips
brilliance 17A.
Når skærmen tændes er alt ok, men efter ca 15-20 min går den i sort.
Kan det være samme fejl. - (kan en transistor fungerer ok kold , men
kortslutte når den er varm.?)
Eller ???

mvh.

hh