SE Z600i og Mac?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-07 15:54

Jeg har lige erhvervet mig en Sony-Ericsson Z600i til en fornuftig pris.
Iflg. Sony-ericsson skulle denne telefon være kompatibel med Mac bl.a.
via dette program "Sony Ericsson Themes Creator 3.1.1", så jeg selv kan
lave mine baggrunde i ensfarvede 'wallpapers' og dermed opnå maksimal
kontrast / læsbarhed med mit sårlige syn.
(<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29713> redir til
SE), som frit kan downloades fra SE. Men hver gang jeg forsøger at
downloade, får jeg en fejlmelding.

'Af sikkerhedsmæssige årsager' skal man indtaste en verificeringskode,
der står på hjemmesiden, som man dirigeres videre til. Dette gøres...
Men hver gang kommer der en melding om, at der er indtastet en forkert
dode. I går forsøgte jeg vel nok 30-40 gange, men uden resultat. - Har
forsøgt med både SeaMonkey, Safari og Opera, (Opera sat til at
identificere sig som MSIE 6.x). Hvordan h.... får man den så ned.?

Udover ovennævnte program, findes der jo masser - bl.a. disse to
PhoneAgent 1.4.1
Sony Ericsson phone phonebook, sms, mms, calendar...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21157
BluePhoneElite 2.0b2
bluetooth cell phone caller ID, SMS, proximity suite
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24717

Findes der noget, der er bedre? - Jeg kommer ikke til at bruge
BlueTooth'en på Z600i, da jeg ikke har en dongle til computerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-05-07 17:59

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> (<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29713> redir til
> SE), som frit kan downloades fra SE. Men hver gang jeg forsøger at

Samme problem her

Måsker virker det kun på en wintendo :o/

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : fjern

Dato : 05-05-07 18:41

> Samme problem her
>
> Måsker virker det kun på en wintendo :o/

SonyEricssons programmer virker kun med WinDåse - er tilfældet for alle
SonyEricsson telefoner...
Har haft T610, Z600, Z1010 og har nu Z800i, og har oplevet det med alle
telefonerne.
Har flere gange brokket mig til SonyEricsson, men får bare besked om, at
jeg kan købe mig en WinDåse...
Ikke så stort problem mere - har lige fået en MacBook

PhoneAgent fungerer fint med Z600 og programmet har baggrunde og temaer,
som kan flyttes.
Dog lidt omstændeligt at koble tlf. og Mac med programmet første gang,
men programmet har flere funktioner end BluePhoneElite...
Bruger mest programmet, når jeg har brug for at sende "gruppe-sms'er" -
nogle gange ugentligt...

BluPhoneElite fungerer fremragende med SonyEricsson telefoner og
fungerer meget enkelt - på "Mac-vis".
Programmet bruger Mac'ens Adressebog.
Bruger programmet dagligt og kan anbefale det...

Kristian Stange

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-07 19:04

Hej Kristian

fjern wrote:

> [...]
> telefonerne.
> Har flere gange brokket mig til SonyEricsson, men får bare besked om, at

Det er da en underlig opførsel, de udviser. - Jeg er skiftet til SE,
selvom jeg klart foretrækker Siemens' business telefoner, men de er jo
nu så dyre - selv med låst abonnement, - at de nærmest ikke er til at
købe for menneskepenge... - Siemens er også klart bedre radiostøjdæmpet
en alle andre mærker.

Problemet er, at "Sony Ericsson Themes Creator 3.1.1" _er_ et Mac
program, men vi kan åbenbart ikke få lov til at downloade det.

> Ikke så stort problem mere - har lige fået en MacBook

Tillykke.! - ...Jeg er også gået i tænkeboks mht. en MacPro Quad.

> [...]
> fungerer meget enkelt - på "Mac-vis".
> Programmet bruger Mac'ens Adressebog.
> Bruger programmet dagligt og kan anbefale det...

Det lyder godt, Jeg købte den inkl. den store dockingstation med USB, -
det kan være, det er lidt lettere end med deres alm. std. datakabel, nu
når jeg ikke har blåtand dongle. Så jeg må jo så til at lege lidt -
eller vente, til jeg får sat min VPC 7.x op, - men det bliver altså ikke
på den her laaaaaangsomme 733mhz. - Jeg har haft lidt problemer med en
startdisk på den store, men det er ved at løse sig nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-07 20:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Tillykke.! - ...Jeg er også gået i tænkeboks mht. en MacPro Quad.

Al respekt så tror jeg ganske enkelt ikke du kan udnytte sådan et kræ,
men den er jo sjov at ha :)

> det kan være, det er lidt lettere end med deres alm. std. datakabel,
> nu når jeg ikke har blåtand dongle. Så jeg må jo så til at lege lidt -

Bilka har en Mac kompatibel Bluetooth USB dongle til 100 kroner.
Virkede uden at kny under OS 10.3

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-07 21:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Al respekt så tror jeg ganske enkelt ikke du kan udnytte sådan et kræ,
> men den er jo sjov at ha :)

Ork jo. - Jeg har faktisk været ved at ha' min 'Musik Baby' - dual
1,8ghz i knæ et par gange i forbindelse med lydredigering... - Ca.
1800mb i raw data. - Jeg skal hilse og sige, det trækkertænder ud

> Bilka har en Mac kompatibel Bluetooth USB dongle til 100 kroner.
> Virkede uden at kny under OS 10.3

Tja, så må jeg jo nok se at få mig taget sammen til en tur derud. - Det
var lidt lettere, hvis den BlueTinum fra ALDI var Mac kompatibel, men
det er den altså bare ikke. [Jeg har ca. 300m til en ALDI.].

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 09:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ca. 1800mb i raw data. - Jeg skal hilse og sige, det trækkertænder
> ud

Så skal du bare have dimensioneret det svage led derefter. Tror det
er diskene.

> Tja, så må jeg jo nok se at få mig taget sammen til en tur derud. -

Måske. Eller bestille en fra et postordrefirma.

> Det var lidt lettere, hvis den BlueTinum fra ALDI var Mac kompatibel,
> men det er den altså bare ikke. [Jeg har ca. 300m til en ALDI.].

Sårn er der jo så meget. Du tager heller ikke skade af at komme lidt ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 12:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så skal du bare have dimensioneret det svage led derefter. Tror det
> er diskene.

Næppe, diskene er 7200rpm/8mb cache på systemdisk og 16mb cache på
Firewire diskene. - Jeg er derimod mere tilbøjelig til at tro, det er
RAM'en. - QuickSilver kan jo kun håndtere 1,5gb... - Og med 5x
'Undo'/'Redo' giver det swapfiler på ca. 9-10gb...

> Måske. Eller bestille en fra et postordrefirma.

> Sårn er der jo så meget. Du tager heller ikke skade af at komme lidt ud.

Uha jo.... Jeg kunne jo risikere at få noget motion ud af det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 14:26

> Næppe, diskene er 7200rpm/8mb cache på systemdisk og 16mb cache på
> Firewire diskene. - Jeg er derimod mere tilbøjelig til at tro, det er

Gamle diske? Tror der er sket en del siden du købte dem.

Overvej at sætte dem i RAID. Så skal du bare se løjer.

Naturligvis gjort ordentligt.

> RAM'en. - QuickSilver kan jo kun håndtere 1,5gb... - Og med 5x
> 'Undo'/'Redo' giver det swapfiler på ca. 9-10gb...

Så er diskene da også det svage led. Erik, du må læse på hvordan man
får ordentlig diskydelse når man har behovet.

At jonglere med swapfiler med 10 Gb, så tror jeg altså ikke det er
CPU'en der er flaskehalsen.

> Uha jo.... Jeg kunne jo risikere at få noget motion ud af det.

Du skal vel også se at træerne er sprunget ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 15:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Gamle diske? Tror der er sket en del siden du købte dem.

Gamle og gamle... Ingen af dem er mere end 2 år. Alle er 7200rpm med
min. 8mb cache - nogle med 16mb cache...

> Overvej at sætte dem i RAID. Så skal du bare se løjer.
>
> Naturligvis gjort ordentligt.

Tja, det er jo bare et klik, da jeg har RAID controllere i de to
maskiner, men jeg foretrækker at køre uden, da jeg bruger den enkelte
disk til hvert sit formål.

> Så er diskene da også det svage led. Erik, du må læse på hvordan man
> får ordentlig diskydelse når man har behovet.

Hvis jeg skal det, så skal jeg op i fx. 15k diske, men det er
kølesystemet ikke gearet til i QuickSilver. Desuden kræver det også nye
SATA controllere....

> At jonglere med swapfiler med 10 Gb, så tror jeg altså ikke det er
> CPU'en der er flaskehalsen.

Tja, jeg tror det er en kombination af RAM+CPU - men nok mest RAM, der
er den egentlig flaskehals, så hvis jeg fx. kunne få 3-4gb RAM istedet,
ville det hjælpe gevaldigt.

> Du skal vel også se at træerne er sprunget ud.

Hæhæ... Det er jo bare at kigge ud ad vinduet, så har jeg hele Botanisk
Have nedenfor.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 18:20

> Gamle og gamle... Ingen af dem er mere end 2 år. Alle er 7200rpm med
> min. 8mb cache - nogle med 16mb cache...

Jaja, det er fint de har masser af cache, men når du hælder 10 Gb
igennem systemet så er det altså den rå diskydelse du aftester, og der
er sket RIGTIGT meget med harddiskhastighed de sidste par år.

Hvad kan dine diske levere?

> Tja, det er jo bare et klik, da jeg har RAID controllere i de to
> maskiner, men jeg foretrækker at køre uden, da jeg bruger den enkelte
> disk til hvert sit formål.

Nååh, jamen hvis du kan klare dig med 10 Mb/s istedet for 100 Mb/s så
er det jo også fint.

> Tja, jeg tror det er en kombination af RAM+CPU - men nok mest RAM, der
> er den egentlig flaskehals, så hvis jeg fx. kunne få 3-4gb RAM
> istedet, ville det hjælpe gevaldigt.

Ikke hvis du høvler 10 Gb gennem. Det er da logik for høns.

Prøv nu at høre efter hvad andre siger, bare for en enkelt gangs
skyld.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 20:12

> [...]
> igennem systemet så er det altså den rå diskydelse du aftester, og der
> er sket RIGTIGT meget med harddiskhastighed de sidste par år.

Alle diske er ATA-133 diske undtagen systemdisken, som er en ATA-100
(Seagate ST312026A). Mit primære musikprogram er sat til at bruge en
bestemt ATA-133 disk - WDCJ200Y 200gb disk, jeg altid bruger til redigering.

> Nååh, jamen hvis du kan klare dig med 10 Mb/s istedet for 100 Mb/s så
> er det jo også fint.

Både ATA kontrollerne og brugsdiske er alle ATA-133 - altså 133mb/sek.

> Ikke hvis du høvler 10 Gb gennem. Det er da logik for høns.

Og dog... Primær programmet arbejder på den måde, at senest brugte layer
altid ligger i hukommelsen, så hvis der er op til 5 layers (Undo/Redo),
vil kun den senest brugte kunne være i hukommelsen med 1,5gb, som er
max. på QS, men hvis jeg nu istedet har 4gb vil ihvertfald de to seneste
layers kunne være i hukommelsen. Det vil da helt klart øge i fx.
rendering og gemmeprocesserne.

> Prøv nu at høre efter hvad andre siger, bare for en enkelt gangs
> skyld.

Det gør jeg skam også. Men det er IKKE diskene, der er flaskehalsen hér.
Det er de hurtigste ATA diske, der er tilgængelig i 7200rpm udgave. - Og
skal jeg ha' noget, der er væsentlig hurtigere, så hedder det SATA i
10k/15k.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 20:28

> [...]
> (Seagate ST312026A). Mit primære musikprogram er sat til at bruge en
> bestemt ATA-133 disk - WDCJ200Y 200gb disk, jeg altid bruger til

Jaja, det er meget fint, men hvad er den faktiske læse og
skrivehastighed på kræet?

> Både ATA kontrollerne og brugsdiske er alle ATA-133 - altså
> 133mb/sek

Det er båndbredden på bussen, ikke hvad disken kan levere. Gamle
diske er sløve.

> [...]
> hér. Det er de hurtigste ATA diske, der er tilgængelig i 7200rpm
> udgave. - Og skal jeg ha' noget, der er væsentlig hurtigere, så hedder

Erik, jeg tror ganske enkelt ikke du forstår hvad fidusen ved RAID er.

Hvis du kobler tre fysiske diske hver med 30 Mb/s ydeevne _RIGTIGT_
sammen i RAID, får du een logisk disk med 90 Mb/s ydeevne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 22:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jaja, det er meget fint, men hvad er den faktiske læse og
> skrivehastighed på kræet?

Jeg har pt. ikke værktøjer til måling af ydelse på de to dual 1,8ghz
maskiner, men på den her std. 733mhz QS 3, siger en måling -
44,754mb/sek. i read og 44,528mb/sek. i write - overall average test
44,584mb/sek. read og 43,842mb/sek. i write på en WD WDJ1200BB disk. -
På den store QS1 mener je at huske, at tilsvarende måling ligger omk.
65-68mb/sek.. Men den er tømt for alt andet end system + musikværktøjer
nu...

> [...]
>
> Hvis du kobler tre fysiske diske hver med 30 Mb/s ydeevne _RIGTIGT_
> sammen i RAID, får du een logisk disk med 90 Mb/s ydeevne.

Jo, jeg er klar over det, men jeg er også klar over, at du overhovedet
_ingen_ kontrol har over, hvor på diskene, du får placeret dine filer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 22:43

> [...]

> Jo, jeg er klar over det, men jeg er også klar over, at du overhovedet
> _ingen_ kontrol har over, hvor på diskene, du får placeret dine

Hvorfor er det vigtigt? Det er da derfor man striper diskene. Så
bliver de jævnt fordelt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-07 22:46

> Hvorfor er det vigtigt? Det er da derfor man striper diskene. Så
> bliver de jævnt fordelt.

Og RAID0 er jo 0% sikkerhed, 100% fart ... så hvis en af diskene går er
du fucked either way :)

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 23:11

Thomas von Hassel wrote:

> Og RAID0 er jo 0% sikkerhed, 100% fart ... så hvis en af diskene går er
> du fucked either way :)

Just my words.! - Og så er det ligegyldigt, at jeg kan køre både
RAID0, 1 og 5 på den RAID controlelr, der sidder i musikmaskinen.

Når jeg fx. overspiller LP'ee for folk, indspiller jeg alt, inden jeg
begynder at brænde. Man risikerer så, - hvis en disk går ned, - at der
ligger 3 filer fra mappe 7, og 1 fil fra mappe 5, 2, 9, 11 osv. på den
disk, der er tilbage. - kort sagt et misk-mask af filer, der ikke er til
at finde ud af, hvis ulykken er ude...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-07 23:13

> [...]
> ligger 3 filer fra mappe 7, og 1 fil fra mappe 5, 2, 9, 11 osv. på den
> disk, der er tilbage. - kort sagt et misk-mask af filer, der ikke er til

njae, det jeg mener er, at du bliver nødt til at vælge, sikkerhed eller
hastighed. Hvis du kan speede dit workflow op ved at have en hurtig
RAID0 løsning så skal du bare være klar på at tabe dine data hvis din
dik går ned. Dvs. hyppige backup's, gerne daglig, eller 2 eller 3 gange,
over på f.eks. en spejlet disk.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 23:47

Thomas von Hassel wrote:

> njae, det jeg mener er, at du bliver nødt til at vælge, sikkerhed eller
> hastighed.

Det, jeg vil ha', er mest mulig sikkerhed kombineret med maksimal ydelse.

> [...]
> RAID0 løsning så skal du bare være klar på at tabe dine data hvis din
> dik går ned. Dvs. hyppige backup's, gerne daglig, eller 2 eller 3 gange,

Hm, tja, tjoe... Men så skal der yderligere investeres i et par store
500gb diske + tilhørende kabinetter. Pt. har jeg kun en enkelt 160gb +
en 400gb til backup, og det er langt fra nok til de to store maskiner -
hhv. 480gb i den 'lille' og 640gb i den 'store' til en ekstra udgift på
ca. 4000kr.... - Jeg kan trods alt få bare lidt ekstra RAM og harddisk
til en Macpro for de penge.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-07 06:00

> Det, jeg vil ha', er mest mulig sikkerhed kombineret med maksimal ydelse.

Så skal du da have en 5 disks raid løsning fra f.eks. Fibrenetix, SCSI
interface, 5 diske i RAID5 ... versgo' at spis.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 21:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Just my words.! - Og så er det ligegyldigt, at jeg kan køre både
> RAID0, 1 og 5 på den RAID controlelr, der sidder i musikmaskinen.

RAID 5 skal du ikke regne med at du får noget videre ud af med en
forholdsvis billig controler ud over redundans.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-07 23:38

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Og RAID0 er jo 0% sikkerhed, 100% fart ... så hvis en af diskene går er
> du fucked either way :)

Regner da med at Erik ikke vil lade sig nøje med mindre end RAID 5+0.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 21:24

> [...]

> På den store QS1 mener je at huske, at tilsvarende måling ligger omk.
> 65-68mb/sek.. Men den er tømt for alt andet end system + musikværktøjer

De hastigheder gælder kun for filer de er små nok til at de kan caches
i diskens buffer. Prøv at åbne en terminal og skriv "iostat -d 1" mens du
arbejder evt med > der dumper resultattet til en text fil. Så du kan
reviewe resultatet efterfølgende. dvs:

$   iostat -d 1 > iostat.txt

> Jo, jeg er klar over det, men jeg er også klar over, at du overhovedet
> _ingen_ kontrol har over, hvor på diskene, du får placeret dine filer...

de raidede diske optræder som én disk. der ligger dine filer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 21:16

> [...]

> Både ATA kontrollerne og brugsdiske er alle ATA-133 - altså 133mb/sek.

Det kan du ikke få ud af dine diske med mindre de er RAID'ede med en
serøs hardware controler (ikke den slags til 1000kr). I/o arkitekturen
på din G4 kan heller ikke håndtere dette.

> [...]
> Det er de hurtigste ATA diske, der er tilgængelig i 7200rpm udgave. - Og
> skal jeg ha' noget, der er væsentlig hurtigere, så hedder det SATA i

det bliver det ikke væsenligt hurtigere af, du skal RAIDe for at få
mere speed. Hurtige RAID controllere er dyre og hvis man vil spare
penge på controlleren skal man have en hurtig i/o arkitektur.
Sidstnævnte har en G4'er ikke. Husk at der er tale om næsten 10 år
gammel arkitektur.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 21:10

> [...]

> Hvis jeg skal det, så skal jeg op i fx. 15k diske, men det er
> kølesystemet ikke gearet til i QuickSilver. Desuden kræver det også nye

SCSI eller SAS! du finder ikke SATA diske på 15K rpm, envidere vil du
rende i en seriøs flaskehlas med PCI bussen på din G4. Hvis du
allerede nu bruger andre controllere på PCI bussen har du en seriøs
flaskehals der.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 20:07

> Så skal du bare have dimensioneret det svage led derefter. Tror det
> er diskene.

PCI bus til evt SCSI interface i en gammel G4 er i lighed med onboard
ATA bus og systembus heller ikke noget at råbe hurra for. Mht CPU og
systembus er jeg enig i at Erik fint kunne klare sig med en mac mini.
Det er G4'erens i/o der ikke kan følge med. En mini med et eksternt
Firewire RAID og 2GB ram vil formegenlig kunne klare opgaven.

Fra : Lyrik

Dato : 05-05-07 23:41

Den 05.05.2007 kl. 16:53 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
> (<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29713> redir til
> SE), som frit kan downloades fra SE. Men hver gang jeg forsøger at
+++++++
Jeg har lige taget den ned og lavet et nyt tema til min Z610 på min IMac
intel. Det fungerer perfekt på Mac styresystem.
Du må hellere få den.
http://www.luen.dk/311tema.zip

Hilsen
jens
--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 00:07

Hej Jens