Fejl i iBook G4 (hævder Forbrugerstyrelsen~
Fra : iSteen

Dato : 03-05-07 09:25

http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article297007.ece

Det havde jeg ellers ikke hørt om før - og jeg har en iBook G4 der er
18 måneder gammel.

Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine
lille sag?

Fra : Jon

Dato : 03-05-07 10:29

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> 18 måneder gammel.
>
> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine

Jeg har aldri hørt om den noensinne.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lyrik

Dato : 03-05-07 11:11

Den 03.05.2007 kl. 10:25 skrev iSteen <isteen@gmail.com>:

> [...]
> 18 måneder gammel.
>
> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine
+++++
Generelt har jeg lagt mærke til at hvis der har været en fejl hos Apple,
så har det pressens bevågenhed svarende til den "heilende
Messerschmidt",- og nogenlunde lige så "fyldig" substans. Som mangeårig
PC-bruger lagde jeg mærke til at mine kollegers Mac-maskiner holdt år
efter år uden problemer. Det var mere end man kunne konstatere med
hyppigheden af fejl på PC(tænk bare på fejl og sårbarhed i styresystemet),
hvilket blandt andet gjorde at jeg skiftede til Mac i december 2006. Ingen
fejl at spore "so far".

Søger jeg på iBook G4 finder jeg en kunde som vil have Apple til at
indrømme en fejlkonstruktion af et "logic board": "between October 2003
and April 2004 (12" 800Mhz, 14" 933 Mhz, 14" 1Ghz) commonly have a
manufacturing or design fault causing the graphics card to fail "
Så har du ikke mærket noget hører din maskine måske ikke til den berørte
produktion.

PowerBook G4 skulle have fejl i ophænget af skærmen, men min kollega har
nu haft sin i årevis uden det mindste spor af dette problem. Hvis det nu
var PC-brugere der fik at vide at "PC-Mærke" på en af sine maskiner havde
en fejl, så ville det ikke være nogen nyhed.
Det ville være hverdagskost.)
Vi har 2 års garanti på produktionsfejl. Forbrugerstyresens yndlings-PC er
Mac, som de hele tiden ransager for fejl. Godt det samme. Det giver
Mac-brugere en høj garanti imod fabrikationsfejl. Nyd din "fine lille sag"
og slap af.

Hilsen
jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Jakob

Dato : 03-05-07 22:09

In article <op.trqw9dlbcof222@jens-erik-bechs-computer.local>,
lyrik@heaven.dk says...

> Generelt har jeg lagt mærke til at hvis der har været en fejl hos Apple,
> så har det pressens bevågenhed svarende til den "heilende
> Messerschmidt",- og nogenlunde lige så "fyldig" substans.

Sorry men der er en overraskende stor vilje til at forsvare apple her.
De laver da ligesom alle andre elektronikproducenter skæverter engang
imellem og når man har set hvordan det fuldstændigt nægter at gå i
dialog over fejl der jo kan dukke op så synes jeg det er fantastisk at
forbrugerstyrelsen gider at gå i flæsket på dem.

Bare fordi man er fan behøver man jo ikke være blind. Der var da såvidt
jeg ved en del ipods hvor skærmen knækkede og tastaturer som blev slidt
for hurtigt af. Som leverandør af dyrere livstilprodukter burde der være
no nonsense fra deres side af. Det virker ikke sådan.

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-07 00:59

Hej Jakob

Jakob wrote:
> [...]
> dialog over fejl der jo kan dukke op så synes jeg det er fantastisk at
> forbrugerstyrelsen gider at gå i flæsket på dem.

Selvfølgelig gør de det. Men vi skal også lige sætte det hele i en mere
realistisk sammenhæng. Apples markedsandel er stigende støt og roligt
igen. Det betyder helt klart, at der vil komme flere 'skævertr'. Men man
skal så blot lige sammenligne med de andre mærkevarefabrikanter og deres
markedsandel. Gør man det, vil man klart se, at antallet af 'skæverter'
hos Apple ligger temmelig meget lavere - målt pr. 1000 solgte enheder i
forhold til IBM, HP, Acer, Toshiba og Fujitsu-Siemens.

Det, der klart er underligt, er, at hver eneste gang, der kommer en
skævert fra Apple, så ryger det hurtigere end omgående direkte til
Forbrugerstyrelsen og til både de elektroniske og skrevne medier.

Så vi noget tilsvarende, da IBM sendte en hel serie af mere eller mindre
defekte bærbare på markedet i 1998? - ikke en lyd fra hverken presse
eller forbrugermyndighederne! - Hørte vi bare et enkelt pip fra
'vagthundene', da HPs Presario serie kom ud, og hvor ca. 2 ud af 3 var
mere eller mindre defekte? - Ikke et pip! - - Så og hørte vi noget til
Forbrugerråd/Forbrugerstyrelse, da Microsoft sendte Win95 på markedet,
og hvor det ene netværk efter det andet bare gik ned pga. et elendigt
styresystem? - Ikke et pip! Men såsnart der er et æblelogo på, så gør
'hundene' som rasende... Det synes jeg ikke er fair!

Jeg kender en del folk både hos HP, IBM/WMData og Apple qua mit gamle
arbejde med test af software til handicappede - primært talegenkendelse
og talesyntese til blinde og svagtseende. Jeg har altid fået en utrolig
fin behandling hos Apple, mens de to andre har været nærmest ligeglade -
især HP Danmark og IBM. IBM holdt jeg helt op med at arbejde for. De er
overhovedet ikke til at kommunikere med. Hvad angår HP, så tog jeg
kontakt direkte til HP i USA, og det gav helt andre resultater.

Skal jeg sige noget - hm... negativt om Apple, så er det det, at de godt
kunne være mere udadvendte overfor offentligheden og ikke nærmest mure
sig inde ved fx. at undlade at kommentere. - Selvom jeg i visse tilfælde
godt kan forstå, at de ikke gider kommentere noget, der er åbenlys
misinformation fra især TV og den skrevne presse...

> [...]
> for hurtigt af. Som leverandør af dyrere livstilprodukter burde der være
> no nonsense fra deres side af. Det virker ikke sådan.

De ting har været oppe at vende her i gruppen flere gange. - Hvad
angår iPods, tja, så er det jo ikke alle, der er lige søde ved deres
ting... Jeg har set, hvordan især unge mennesker smider med deres iPods,
- det er lige, så jeg krummer tæer. - Det er der da ikke noget, der
kan holde til... Men skråler forbrugermyndighederne op, når det samme
sker på en Creative mp3 afspiller? - ikke en lyd fra dem...

Hvad angår slidtage på tastaturerne på visse MacBook, iBooks og
AluBooks, så er/har det været et problem, fordi Apple har valgt at bruge
nogle plaststoffer, der er mere miljøvenlige, men desværre ikke så
holdbare som de gamle produkter. - Det er både godt og skidt.

Et kritikpunkt, der er mere relevant, er den til tider meget lange
ventetid på at få repareret div. skader og fejl. - Men det skyldes jo -
igen, - at Apples markedsandel er vokset temmelig meget mere end
forventet, hvorved de har oparbejdet et efterslæb, fordi de slet ikke
har været gearet til at kunne konsumere de ekstra fejlbehæftede varer,
der qua større salg automatisk vil komme. Det er en meget klar fejl, at
de ikke straks, da de så, at markedsandelen i solgte enheder steg så
meget, gik ind og foretog en opnormering af deres reparations- og
serviceværksteder. Jeg tror, det kom meget bag på dem - især her i
Europa og i Australien / New Zealand, hvor flaskehalsene er absolut størst.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob

Dato : 06-05-07 13:50

In article <463a7714$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...
> hos Apple ligger temmelig meget lavere - målt pr. 1000 solgte enheder i
> forhold til IBM, HP, Acer, Toshiba og Fujitsu-Siemens.

Og fortæl mig så lige hvordan du ved det ? Hvilken adgang har du til
fejlprocenter hos alle de store mærker ?`

Det er da interessante data men det er også informationer jeg vil tro de
holder ret tæt til kroppen ? Venter spændt på det svar.

Men antal af fejl er bestemt ikke den væssentligste parameter, langt
mere væssentligt er hvordan et "mærke" håndterer kritik og her ser det
ud til at apple er foruroligende ligeglad. Noget med ikke høre ikke se.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 15:08

Jakob wrote:

> [...]
>
> Det er da interessante data men det er også informationer jeg vil tro de
> holder ret tæt til kroppen ? Venter spændt på det svar.

Som jeg skrev i et tidl. indlæg, så har jeg qua mit tidligere arbejde
arbejdet sammen med flere af de store - både IBM, HP og især Apple.
Desuden har jeg samarbejdet med flere af de store grossister både på
hardware og software området.

Det er selvfølgelig gennem disse kontakter, jeg har fået opl.. Men der
har også været visse sager, hvor det har drejet sig om rendyrket
nepotisme på grænsen til korruption i forhold mellem staten, det danske
blindevæsen og især IBM. Det var bl.a. en af grundene til, at jeg
opsagde samarbejdet med IBM, samt at en del af de aftaler gik på, at det
danske blindevæsen ikke måtte benytte sig af andre produkter end dem,
der dels blev leveret af IBM, dels var godkendt af IBM.

Og så er vi altså stadig nogle stykker, der ikke sådan uden videre vil
afskrive et produkt som Apples, når det drejer sig om hjælpemidler til
handicappede. Vi har kæmpet bl.a. mod Dansk Blindesamfund og Statens
Blindeinstitut i Hellerup. På de områder har bla.a det tidl. Århus Amts
Synscentral gjort et godt stykke arbejde ved at nægte at efterkomme
'påbudet' fra Blindeinstituttet om ikke at bevilge Apple, men kun enten
IBM, HP/Compaq, Packard-Bell eller Toshiba.

Det er bl.a. også herigennem, jeg kan se, at derer faktisk en temmelig
stor fejlprocent på disse mærker, og sammenolder jeg det med mine egne
og andres erfaringer med Apple, så siger en løselig statestik, at der er
ca. 3x så stor en fejlprocent på de mærker mod Apples tilsvarende produkter.

> Men antal af fejl er bestemt ikke den væssentligste parameter, langt
> mere væssentligt er hvordan et "mærke" håndterer kritik og her ser det
> ud til at apple er foruroligende ligeglad. Noget med ikke høre ikke se.

Som jeg også skrev, så kunne Apple - især Apple Danmark i visse tilfælde
godt være lidt mere udadvendte, men der er sandelig også så åbenlyse
intetsigende angreb på dem, så der overhovedet ingen grund er til, at de
tager til genmæle. - Det åbenlyse her er, at Apple Danmark stadig går
rundt og tror, at de er en lille niche inden for computerverdenen,
hvilket de så absolut ikke er længere. De er blevet 'en af de store',
men Apple Danmark lever stadig i - ...hm - en form for glasklokke. - Jeg
kunne godt tænke mig, at de begyndte at agere som en af de store - eller
mere professionel, om du vil.

Men som jeg også har sagt indtil flere gange, så har jeg altid haft et
godt samarbejde med Apple, og jeg er da også glad for at kunne sige, at
bl.a. har det medvirket til, at OS X nu er det styresystem, der er mest
velegnet til brug for både syns- og hørehæmmede.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob

Dato : 06-05-07 13:52

> [...]
> styresystem? - Ikke et pip! Men såsnart der er et æblelogo på, så gør
> 'hundene' som rasende... Det synes jeg ikke er fair!

Sikke da er forvrøvlet argument. En skævert berettiger da ikke en anden..
Kan simpelthen ikke sig det logiske i dit argument. Om man er fanboy
eller ej så må de da altid være positivt at en forbrugerorganisation
gider gøre noget ved det.

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-07 15:32

Jakob wrote:

> Sikke da er forvrøvlet argument. En skævert berettiger da ikke en anden.

Det er jo heller ikke det, jeg skriver...

> Kan simpelthen ikke sig det logiske i dit argument. Om man er fanboy
> eller ej så må de da altid være positivt at en forbrugerorganisation
> gider gøre noget ved det.

Det ulogiske ligger i, at div. forbrugerorganisationer målrettet kun går
efter Apple, men ikke de andre.

Det er jo altid lettest at gå efter den 'lille'. - Her er der ikke noget
for forbrugerorganisationerne at få i klemme, - især når fx. staten er
så ensidig fikseret på brugen af Windows baseret computerteknologi. -
Men det ville have været en katastrofe, hvis de havde givet M$ samme
omgang, hvis nu man kunne forstille sig, at M$ som modtræk forbød brugen
af Windows - eller officepakkerne. I værste fald ville det få hele den
offentligee forvaltning til at bryde sammen. - Men på det område er
Danmark nogle regulære torskehoveder! - Istedet for at sætte hårdt mod
hårdt, så smisker og lefler de hæmningsløst for 'the big boss'.!

Andre lande tog kampen op - og har vundet. Det gælder fx. både Frankrig
og Israel, Her er det regulært forbudt ved lov udelukkende at satse
ensidigt på Wintel teknologien. - Er du ansat hos det offentlige i de
lande som Mac bruger, har du faktisk ret til at kræve, at der stilles
Mac udstyr til rådighed for dig.

- Mens de eneste, der herhjemme turde sætte sig op mod M$, er Århus
Kommune, hvor de stædigt holdt fast på brugen af Corel og WordPerfect
officesuite med Windows som et nødtvungent styresystem. Og nu, hvor
Corels produkter ikke længere kommer på dansk, er de ved at gå over til
OpenOffice istedet. - Det er desuden visseligt billigere at købe en CD
til 175kr. for en OpenOffice med ubegrænset brug end at skulle give 50
mill. om året for at 'få lov til' at bruge div. officepakker fra
monsteret. - Eller de 15.000kr. årligt, det kostede Århus Kommune om
året for at holde Corel Officesuite opdateret...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-07 18:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er jo heller ikke det, jeg skriver...

> Det ulogiske ligger i, at div. forbrugerorganisationer målrettet kun går
> efter Apple, men ikke de andre.

> Det er jo altid lettest at gå efter den 'lille'.

Apple : lille ? Apple er blandt de absolut største tec virksomheder i
verden, kun overgået af MS, Cisco, HP og IBM.

I givet fald skulle "de" gå hårdere til selskaber som Sony, Dell, Sun og
andre da disse er mindre end Apple.

er du ikke lidt paranoid?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-05-07 11:59

> [...]

> 18 måneder gammel.
>
> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine

Er det ikke G3'eren der var særlig hårdt ramt pga. knibning af
skærmkablet?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-07 12:47

Hej Steen

iSteen wrote:
> http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article297007.ece
>
> Det havde jeg ellers ikke hørt om før - og jeg har en iBook G4 der er
> 18 måneder gammel.

Og du har ikke haft problemer med den mht. 'sort skærm'?

> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine
> lille sag?

Jo, jeg har hørt om 2 tilfælde - én på New Zealand og én i Sao Paolo i
Brasilien. Begge fik uden videre ombyttet iBook'en til en ny.

Sagt i al beskedenhed var det faktisk mig, der gjorde dem opmærksom på,
at det måtte være en hardwarefejl - 'sjovt nok' i forbindelse med, at de
ikke var istand til at åbne NisusWriter Express 2.0, da den kom frem. -
Skærmen gik bare i sort. - Det underlige var bare, at en geninstallering
af systemet hjalp et par dage, så kom det igen...

- Begge maskiner stammede fra samme produktionsserie...

Men at 'sagen' skulle være så alvorlig, som Politiken giver udtryk for,
tvivler jeg meget stærkt på.... - Så hvis din har kørt upåklageligt i 18
mdr., så tror jeg heller ikke, du vil få bøvl med din.

mvh. Erik Richard

Fra : Jimmy Damsgaard

Dato : 03-05-07 13:11

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-07 17:40

> [...]

> 18 måneder gammel.

> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine

Det er vist noget vrøvl. bundkort fejlen med at garfikkortet løsnere
sig fra bundkortet pga af vrid har været kendt siden G3
varianterne. Apple har forlænget garantien på denne fejl.

Mon ikke politikken har fået den galt i halsen og der er tale om at en
eller flere forhandlere der har afvist reklamationer? Såvel
forbrugernævn som den skrevne presse har gentagne gange sat
lighedstegn mellem humac's butikker og apple trods at humac blot er en
almindelig forhandler.

fejlen plager iøvrigt også IBM/Lenovo's T41/42/43.

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-05-07 08:44

Min iBook G4 holdt i knap og nap et par år, så
stod bundkortet af (siger Humacs værksted) og
eftersom jeg ikke havde tegnet en ekstra
forsikring (jeg troede faktisk at apples produkter
ku' holde) stod jeg overfor en regning på 9.600
kr. for at få udskiftet bundkortet.
Så nu har jeg en 'død' iBook G4 liggende på en
hylde og måtte så købe en ny MacBook.
Mvh
Erling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-05-07 10:54

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

<snip>

> Så nu har jeg en 'død' iBook G4 liggende på en hylde og måtte så købe en
> ny MacBook.

Eller du kan købe en skruetvinge ned i Silvan for et beskedent beløb. Så
har du en reserve maskine

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-05-07 11:00

<http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article297605.ece>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-05-07 15:20

> <http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article297605.ece>

Tak for artiklen, som ikke er værd at spilde tid på.

Kilden er:

<http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressekit/ibookg4/ibook-g4/>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-05-07 22:21

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak for artiklen, som ikke er værd at spilde tid på.
>
> Kilden er:
>
> <http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressekit/ibookg4/ibook-g4/>

Hmm! Jeg tror ikke de har fundet den rigtige forklaring. En iBook har et
kabinette af plast og det er meget tynd i forhold til dens øvrige mål;
bredde og længde.

Kabinettet er derfor slapt og bundkortet har simpelthen bøjet hver gang
computeren har været løftet og derfor er lodningen knækket. Det passer
bedre med at man kan omgå fejlen ved at bruge en skruetvinge.

Jeg kan genkende det fra min IBM TP ultra lette bærbare. Den vrider osse
nemt og skærmen dør ind i mellem. Så skal man bare vride lidt den anden
vej og så kommer billedet på skærmen tilbage.

Og så skal Apple lytte til sine ingeniører, og banke de der designerer
på plads når det gælder naturlove. Det har en "designer" ikke en skid
forstand på.

Men det har sikkert kostet kassen til "det uvildige
elektroniklaboratorium Delta" at lave undersøgelsen.

Fra : Lyrik

Dato : 04-05-07 12:15

Den 04.05.2007 kl. 09:43 skrev Erling Hansen <eh-dh@mail.dk>:

> [...]
> ku' holde) stod jeg overfor en regning på 9.600
> kr. for at få udskiftet bundkortet.
> Så nu har jeg en 'død' iBook G4 liggende på en
+++++++++++
Hvor hjælpeløs kan en voksen mand være?))
Du kan købe et nyt bundkort for under 3000,- og selv sætte det i. Det kan
da godt betale sig. Der er FOTO-vejledning trin for trin på nettet over
hver eneste skrue du skal fjerne på sitet -IFIXIT. Det eneste problem du
selv skal finde ud af er, om du er ejermand til en 12" eller en 14" IBook.
Kan du løse denne "svære" opgave, så kan du få det rette bundkort og selv
lave "lortet" på en enkelt fridag.:
Pas lige på når du bruger linket, der er en fælde-siden omhandler en
12"-hvis din er 14" skal du hen på en anden side:
http://www.ifixit.com/Products/G4-12-Inch-iBook-1-2-GHz/83/47

Hilsen og god arbejdslyst fra Jens))

Fra : Lyrik

Dato : 04-05-07 12:33

Den 04.05.2007 kl. 13:14 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> [...]
++++++++++++
Iøvrigt er her et gratis-fix så du måske kan reparere den uden at hive
pungen op af lommen:
http://www.coreyarnold.org/ibook/

Hilsen
jens

Fra : Jon

Dato : 04-05-07 12:38

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]

En i den norske Mac-gruppe refererte nylig til en undersøkelse som viser
at 20% av alle bærbare datamaskiner har en feil alvorlig nok til å
tilbakesendes eller repareres på verksted i løpet av levetiden, uansett
merke. Apple er visstnok noe bede enn de andre, men det er fortsatt en
stor % som har feil i løpet av levetiden. For stasjonære er tallet langt
lavere.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-05-07 13:41

Der er en del af svarene her, som baserer sig på rygter og formodninger.
Hvis man går til kilden:

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressekit/ibookg4/ibook-g4

ser det ud som om at ALLE, der har en død G4 iBook med sort skærm, som er
under 2 år gammel (eller hvor fejlen er opstået under 2 år fra købsdato),
bør henvende sig til forhandleren/Apple og bede om pengene tilbage.

Der er ikke tale om, at Forbrugerstyrelsen HÆVDER, der er fejl i iBook G4.

Derimod har Forbrugerklagenævnet truffet en afgørelse, som får Apple til at
indgå forlig med de berørte købere af iBooks, der dør. Dvs. man får en
økonomisk kompensation - ofte pengene tilbage.

mvh. Mikael Kern

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-05-07 14:25

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev:

> [...]
>Pas lige på når du bruger linket, der
>er en fælde-siden omhandler en
>12"-hvis din er 14" skal du hen på en anden side:

Jeg må så krybe til korset og melde mig under
Jens' faner som hjælpeløs ! ! (Forlanger du
kasket eller uniform?) For det første var det en
pris godt over 3000 kroner, jeg fik oplyst, og for
det andet har jeg ikke en skid forstand på eller
bare den mindste interresse i hvad der foregår
under den hvide plastic. Det skal bare virke. Og
knapt to år for så dyrt et stykke mekanik er for
ringe.!
Mvh
Erling

PS: Er det ikke dig der underskriver sig: Gå efter
emnet - ikke manden?

Fra : Lyrik

Dato : 05-05-07 10:32

Den 04.05.2007 kl. 15:25 skrev Erling Hansen <eh-dh@mail.dk>:

> PS: Er det ikke dig der underskriver sig: Gå efter
> emnet - ikke manden?
++++++++++++++++++++
Jo der fik du mig!
Men meningen var at anspore til alt det man kan spare penge på ved ganske
få anstrengelser. Jeg har lige sat 2 Gigaram i min Macbook for eksempel.
Det tog fem minutter via billedvejledning fra nettet. De 2 Gigabyte Ram
var Kingston og kunne købes for 750 kroner. Apple skal have 1990.,- for 2
Gigabyte. En besparelse på 1200,- når man regner 40 kroner i forsendelse.
Helt godt for 5 minutters arbejde-ikke?
De 2 -256 megabyte blokke jeg tog ud af den var af mærket "hynix" KOREA-
PC2-5300S-555-12. De nye var moduler Kingston Value Ram a 1 GB :
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=153824

Som nu ovenikøbet er faldet til 272,- per modul!+forsendelse. Så skal man
da være godt idiot hvis man betaler 1990,- for 2 moduler hos Apple?
Anyway-har du ikke en nevø eller en anden pilfinger i familien som kan
skille din MacBook ad og PRØVE at reparere den for dig? Tænk hvis der ikke
engang skal bruges reservedele, men kun lidt fingersnilde? Under alle
omstændigheder er den jo intet værd stående som defekt.

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-05-07 20:47

> [...]

> ku' holde) stod jeg overfor en regning på 9.600
> kr. for at få udskiftet bundkortet.
> Så nu har jeg en 'død' iBook G4 liggende på en

Hvis det er en 14" kan jeg godt bruge Esc tasten. Hvis du har en strøm
forsyning, så er jeg også interesseret.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Christian Lynbech

Dato : 05-05-07 07:17

Lyrik> Iøvrigt er her et gratis-fix så du måske kan reparere den uden at hive
Lyrik> pungen op af lommen:
Lyrik> http://www.coreyarnold.org/ibook/

Beskrivelsen mindede mig om de gode gamle dage hvor chips var noget
man sommetider satte i sokler fremfor at lodde dem fast. Sådanne chips
kunne finde på at arbejde sig op og miste kontakten. Så var det man
havde brug "the three inch solution": løft computeren et stykke op i
luften og lad den falde ned på bordet

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Bendt Lynge

Dato : 07-05-07 21:10

On 2007-05-03 10:25:17 +0200, iSteen <isteen@gmail.com> said:

> [...]
> 18 måneder gammel.
>
> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine

Min iBook G4 har kørt upåklageligt i flere år nu. Fik nyt batteri af
Apple, ifm batteri-balladen :)

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-07 09:56

> [...]

> 18 måneder gammel.
>
> Nogen herinde der har erfaringer med en generel fejl i denne fine
++++++++++++++
Der er nyt i sagen her som nok kan sikre dig hvis uheldet indtræffer.
Kort sagt så er det en komponent på bundkortet som ved tænd og sluk
modtager så kraftig påvirkning på ben 1 og ben 28 at disse to bens
lodninger nedbrydes indtil de slipper forbindelsen. Komponenten hedder isl
6225 og kan findes på undersiden af bundkortet, udfor det sted folk satte
skruetvingen på.
Hvis man loddede de to ben så var problemet fixet. Så kan man spekulere
over om de går fra igen, da de på grund af konstruktionsfejlen får megen
påvirkning.

Læs det hele her og følg linket :
http://www.business.dk/article/20070508/techmobil/105080938/

Hilsen
Jens

Fra : iSteen

Dato : 09-05-07 09:02

On May 8, 10:56 am, Lyrik <l...@heaven.dk> wrote:
> [...]
> Hvis man loddede de to ben så var problemet fixet. Så kan man spekulere
> over om de går fra igen, da de på grund af konstruktionsfejlen får megen

Tak for linket, Jens!
Jeg har nu aldrig haft problemer - men gad vide om Apple kun ombytter
defekte iBooks, når det nu er dokumenteret, at det er en generel fejl?
Lidt skidt med alt det hemmilighedskræmmeri omkring ombytninger - men
sådan er det nok, i den branche.
Uanset alt, så bliver min næste computer stadig en bærbar Mac.

Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-05-07 17:26

> [...]

> ombytninger - men sådan er det nok, i den branche. Uanset alt, så bliver
> min næste computer stadig en bærbar Mac.

Se også her:

http://enyt.musikeren.dk/enyt/visartikel.asp?aid=4911

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt