hjemmepcordnng el. lign
Fra : Kristian Mogensen

Dato : 04-07-01 13:11

Hej,

Jeg er klar over at hjemmePC-ordningen er blevet ændret drastisk...
Men, hvordan fungerer den lige?

Vi har et par studenteransatte, som ved siden af arbejdet modtager et par
måneders SU (eller ved siden af SUen modtager løn, alt efter hvilken vinkel
man lægger). De kunne godt tænke sig at få udbetalt noget af lønnen i
hardware... Men sådan bare uden videre at stikke dem en harddisk, en skærm
el.lign i ny og næ har jeg ikke meget fidus til - jeg ville gerne høre hvad
man kunne gøre inden for dydens smalle sti.

Kan det betale sig at købe HW eller PC'ere til medarbejderne og hvordan skal
de beskattes?
Tæller dette som A-indkomst?
Er der andre muligheder end hjemmepc-ordningen som kan anbefales?

/Kristian

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-07-01 00:35

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kunne gøre inden for dydens smalle sti.
>
> Kan det betale sig at købe HW eller PC'ere til medarbejderne og hvordan

Hej igen Kristian.

Hvis dit firma køber en PC, og mener en medarbejder kan lave en masse
arbejde hjemme for jer - og det fortsat er jeres PC, så ville jeg ikke
betænke mig et øjeblik.

Hvis medarbejderen så holder op, har I en brugt PC til overs, og da jeg vil
tro, en computerforretning vil falde om af grin, hvis de skal give noget
særligt for den som brugt, vil prisen være helt i bund, og denne lave pris
kan vedkommende så købe den for uden skattemæssige konsekvenser for ham - i
får derimod et tab, der er fradragsberettiget, hvis ikke den har hørt under
småanskaffelser med straksfradrag.

Hardware har jeg det lidt sværere med - hvis I gør det samme som med
PC'eren, bør det være ok, men det ligner mere en skattefri honorering,
medmindre der er en klar begrundelse for, hvorfor I må kræve mere harddisk
osv.

I øvrigt - uden at være politisk - kan det undre, at vores statsminister
fremhæver, at vi skal være et førende land inden for IT - når hans daværende
skatteminister samtidig afskaffede PC-ordningen mere eller mindre. At nogen
nævner, at det er helt urimeligt lige at udtage PC for normal beskatning og
ikke andre ting køber jeg ikke. Det er jo netop politikernes ret til at
tilgodese et mål der er sat. Omvendt er det ligeså korrekt f.eks. at
nedsætte afskrivningerne på erhvervsejendomme, hvis man politisk synes der
bliver bygget så mange - eller nedsætte belåningen af parcelhuse, hvis
privatforbruget stiger for voldsomt - men det var en sidebemærkning.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 11:22

[snip]

> Hej igen Kristian.
>
> Hvis dit firma køber en PC, og mener en medarbejder kan lave en masse
> arbejde hjemme for jer - og det fortsat er jeres PC, så ville jeg ikke
> betænke mig et øjeblik.

Det kunne han for så vidt godt, men det er ikke lige tilfældet. PCen skulle
være hans. Hvordan kan han bruge fx en del af sin bruttoløn på en computer?
Eller er det slet ikke tilladt?

[snip]

> [...]
> bliver bygget så mange - eller nedsætte belåningen af parcelhuse, hvis
> privatforbruget stiger for voldsomt - men det var en sidebemærkning.

Og her er jeg fuldkommen enig. Manden står forest med de fine ord, mens hans
underordnede gør fuldkommen som de plejer. IT-visionen er udelukkende snak
og ingen handling.

/Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-01 11:25

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
hans
> underordnede gør fuldkommen som de plejer. IT-visionen er udelukkende snak

I snakker som I har forstand til (eller er ansat i (branche))....

Gad vide om elektrikeren, tømmeren, mureren osv. osv. er enige med jer?

....og ikke mindst vort forbrug af udenlandsk valuta (da PC-stumper er *ren*
import).

mvh
Bjørn

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 11:33

[snip]

> hans
> >

> I snakker som I har forstand til (eller er ansat i (branche))....
>
> Gad vide om elektrikeren, tømmeren, mureren osv. osv. er enige med jer?

Jeg kan da ikke forestille mig at elektrikeren eller kassedamen har specielt
let ved at spotte konkrete handlinger der skulle føre frem til at Danmark
bliver den førende IT-nation. Reelt set snakkede jeg ikke om hvorvidt
visionen er fornuftig eller ej, blot om at der ikke er sket nogen ændring.
Hvordan kan du tolke afskaffelsen af hjemmePC-ordningen som andet end en
svækkelse af rejsen frem mod den førende IT-nation??

> ...og ikke mindst vort forbrug af udenlandsk valuta (da PC-stumper er
*ren*
> import).

Ehh...? Jeg mistede lige tråden... Der er da forholdsvis mange
arbejdspladser i salg og distribution?

/Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-01 12:40

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan da ikke forestille mig at elektrikeren eller kassedamen har
specielt
> let ved at spotte konkrete handlinger der skulle føre frem til at Danmark
> bliver den førende IT-nation.

Så lang tid IT-branchens signal til samfundet udelukkende er en *enorm "burn
rate"* (en hælden penge lige lukt ned i kloarken) og intet (for samfundet)
reelt overskud (i økonomisk forstand), har branchen et *stort* problem.

> [...]
> Hvordan kan du tolke afskaffelsen af hjemmePC-ordningen som andet end en
> svækkelse af rejsen frem mod den førende IT-nation??

Nu lever vi i et forholdsvis "højindtægtsland", så hvis man dropper ferien
(ski., forårs-, sommer-, efterårs- osv. ferien), mon så ikke langt de fleste
selv kunne skaffe midler til en PC, *uden at vi alle* skal "bøsse i kassen"
(læs: betale til et skattefradrag for).

> Ehh...? Jeg mistede lige tråden... Der er da forholdsvis mange
> arbejdspladser i salg og distribution?

Disse penge bliver i samfundet, selve indkøbet af PC-stumperne er *rent*
valutaforbrug (sammenlign med biler).

Det er jo et spørgsmål om nationaløkonomi (pengenes fordeling i borgernes
lommer) som du skal prøve at forstå (venligt og positivt ment).

mvh
Bjørn

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 15:22

> [...]
> reelt overskud (i økonomisk forstand), har branchen et *stort* problem.

Det er den da heller ikke? Der er da temmelig mange arbejdspladser i
IT-branchen, og der er rent faktisk også en del der formår at lave overskud.
Ydermere er der da også en del der exporterer deres ydelser (jf.
nedenstående). Hvorfor giver det intet for samfundet??? Der har været nogle
lykkeriddere der primært brugte kræfter på at bruge penge, men der bliver
længere og længere mellem dem nu...
At al IT blot er spild af penge er jo noget sludder.

> [...]
fleste
> selv kunne skaffe midler til en PC, *uden at vi alle* skal "bøsse i

Som sagt, jeg taler ikke om det fornuftige i visionen - blot om hvorvidt
regeringen har foretaget sig nogetsomhelst som kunne få os mod det mål... Du
siger jo at visionen er ligegyldig - det er jo 2 forskellige diskussioner.

At lave en ordning hvor folk får lettere (læs billigere) ved at anskaffe en
pc, er vel den billigste måde at højne kendskabet til brugen af computere i
befolkningen? Det er jo ikke bare direktøren der ville gøre det og derudover
er det ofte en hel familie der kan have glæde af sådan en tingest... Det
batter da 1000 gange mere end nok så mange pckørekort o.lign. Det ville da
være et skridt mod et bedre kendskab til pc'ere i befolkningen, eller hva'?
Om det er fornuftigt at have den vision eller ej, er en anden diskussion.

> Disse penge bliver i samfundet, selve indkøbet af PC-stumperne er *rent*
> valutaforbrug (sammenlign med biler).

Fair nok. Igen er det dog et argument imod visionen - ikke et argument i
diskussionen af hvordan regeringen støtter op om visionen...

/Kristian

[snip]

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-01 15:37

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> At al IT blot er spild af penge er jo noget sludder.

Det siger jeg heller ikke.

Men balancen imellem udgifter og indtægter for samfundet er desværre i
minus.

Samfundet venter nu på en tilbagebetaling af de investerede (drifts-)midler.
Dette sker i form af en (investreings-)tilbageholdenhed samt en bedre
udnyttelse af samme.

Læser du ikke aviser - Se bl.a den gode herre fra 2M - Michael har fingeren
på pulsen (om nogen) og forstår at tjene penge.

KLIP

> Du
> siger jo at visionen er ligegyldig - det er jo 2 forskellige diskussioner.

Sikke noget sludder. For at føre en vision ud i livet, skal den finansieres.
Nogle politikere skal sælge biletter andre skal administrere.

> [...]
en
> pc, er vel den billigste måde at højne kendskabet til brugen af computere

Sikke noget sludder - PC-ordningens største fortjeneste, er et bedre
kendskab til PC-spil.........!

> Det er jo ikke bare direktøren der ville gøre det og derudover
> er det ofte en hel familie der kan have glæde af sådan en tingest...

Sikke noget navlebeskuende sludder. Har du overhovedet nogen anelse om, hvad
den gennemsnitlige husstandsindkomst er i Danmark?

Det er blot et spørgsmål om prioritering af familiens pengeforbrug samt hvad
der er vigtigt og hvad der er rene fornøjelser.

> Det
> batter da 1000 gange mere end nok så mange pckørekort o.lign.

Dette kørekort har jo bevist sit værd. Gad vide hvor mange medarbejdere, der
egentlig skylder deres arbejdsplads penge, da forudsætningen for tilskudet
netop var bestået PC-kørekort?

> Det ville da
> være et skridt mod et bedre kendskab til pc'ere i befolkningen, eller
hva'?

Tjaeee - Hvad synes du selv udkommet - for samfundet - har været af den
sidste "tilskudsbølge"?

mvh
Bjørn

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 16:00

> Det siger jeg heller ikke.
>
> Men balancen imellem udgifter og indtægter for samfundet er desværre i
> minus.

Nå? Kan vi lige få dokumentation for dette, når det gælder IT? Eller var det
blot en generel idé?

[snip]

> Sikke noget sludder. For at føre en vision ud i livet, skal den
finansieres.
> Nogle politikere skal sælge biletter andre skal administrere.

Du nægter konsekvent at svare på spørgsmål....

> en
>
> Sikke noget sludder - PC-ordningens største fortjeneste, er et bedre
> kendskab til PC-spil.........!

Hvordan er det liige man bliver fortrolig med brugen af en computer? Ved at
gå på kursus? Eller ved at bruge den til noget man synes om?

Imponerende indsigt du har. Desværre er blot (igen) noget vrøvl. Hvad får
dig til at sige dette?

> Sikke noget navlebeskuende sludder. Har du overhovedet nogen anelse om,
hvad
> den gennemsnitlige husstandsindkomst er i Danmark?

Ahaaa et angreb... Hvad har den gennemsnitlige husstandsindkomst med
hjemmePC-ordningen at gøre? Intet. Hvis tingene bliver billigere for køber,
vil dette normalt betyde at flere køber dem... Det er temmelig basal
økonomisk teori...

Om folk kan have råd til en pc alligevel (uden ordningen) ændrer da ikke på
at flere ville købe en pc hvis det var skattefrit?

Hvorfor er det navlebeskuende? (forventer ikke et svar fra dig, for du
svarer alligevel aldrig på hvad man spørger dig om)

> Det er blot et spørgsmål om prioritering af familiens pengeforbrug samt
hvad
> der er vigtigt og hvad der er rene fornøjelser.

Flot set. Hvor var det liige sammenhængen til opfyldelsen af
statsministerens vision ligger? At den skal nok komme af sig selv, eller
hva'?

> [...]
der
> egentlig skylder deres arbejdsplads penge, da forudsætningen for tilskudet

Du har simpelthen en fantastisk associationsevne. Hvis man selv benytter PC
til hvad man gerne vil, vil du da lære 1000 gange mere om hvordan den skal
bruges... Eller påstår du nu at man lærer dette bedre på et kursus? (uhada,
så er jeg nemlig i farezonen)

> hva'?
>
> Tjaeee - Hvad synes du selv udkommet - for samfundet - har været af den
> sidste "tilskudsbølge"?

At flere fik nye PC'ere. Den var da ikke så kompliceret.

Men, lad os stoppe din monolog - jeg er ikke interesseret i din næste post,
så spar på krudtet...

/Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-01 16:11

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men, lad os stoppe din monolog - jeg er ikke interesseret i din næste
post,
> så spar på krudtet...

Nå.....)))

mvh
Bjørn

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-07-01 16:34

"Jørgen Madsen" wrote:

> Hvis dit firma køber en PC, og mener en medarbejder kan lave en masse
> arbejde hjemme for jer - og det fortsat er jeres PC, så ville jeg ikke
> betænke mig et øjeblik.

Jeg er enig med Jørgen, hele vejen,

Og et enkelt spørgsmål, kan jeres nuværende medarbejder ikke
undvære den PC, han selv har anskaffet ?

Og nix tilbehør, uden faglig dokumenteret behov !

Det er jo ikke *skattesnyderi* vi rådgiver om

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 16:56

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Jeg er enig med Jørgen, hele vejen,
>
> Og et enkelt spørgsmål, kan jeres nuværende medarbejder ikke
> undvære den PC, han selv har anskaffet ?
>
> Og nix tilbehør, uden faglig dokumenteret behov !

Hvis det var en PC han skulle arbejde på, ville jeg heller ikke have nogen
betænkeligheder - ganske som jeg heller ikke ville have det ved en bærbar.
Men, det er vores ansatte der skal have en PC til sig selv. Hvordan kan man
gøre dette ved træk i bruttolønnen, hvis det er lovligt? Er der stadigvæk
noget ved hjemmePc-ordningen eller er den helt forsvundet, fx? Er det muligt
at købe hardware via et tilsvarende træk i bruttolønnen og ekstraskat (eller
hvordan det nu fungerer)?

> Det er jo ikke *skattesnyderi* vi rådgiver om

Nej, og det er netop heller ikke det jeg leder efter. Jeg kunne sagtens
finde ud af at købe pc'en og give den til ham uden nogen fik noget ad vide,
men det vil jeg ikke...

/Kristian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-07-01 17:13

Kristian Mogensen wrote:
Klip
nix, desværre, du - >I skal vist tænke igen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 18:30

> Klip
> nix, desværre, du - >I skal vist tænke igen

Dvs. hjemmePC-ordningen er fuldstændigt afskaffet? Jeg troede blot at den
var barberet ned til næsten ingenting?

/Kristian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 06-07-01 18:37

Kristian Mogensen wrote:

> Dvs. hjemmePC-ordningen er fuldstændigt afskaffet? Jeg troede blot at den
> var barberet ned til næsten ingenting?

tja, vist et definitionsspørgsmål, -hvad er forskellen ?
men derfor kan man vel godt arbejde kreativt, indenfor lovens
grænser, når formålet er ok

Godt nok i modstrid med Bjørn's indlæg

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 06-07-01 18:55

> tja, vist et definitionsspørgsmål, -hvad er forskellen ?
> men derfor kan man vel godt arbejde kreativt, indenfor lovens
> grænser, når formålet er ok
>
> Godt nok i modstrid med Bjørn's indlæg

Tak for dine meget informative svar - det var lige nøjagtig hvad jeg skulle
bruge...

/Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-01 23:54

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> tja, vist et definitionsspørgsmål, -hvad er forskellen ?
> men derfor kan man vel godt arbejde kreativt, indenfor lovens

Hejsa Erik.

Holder man sig indenfor lovens rammer (med eller uden kreativitet), er det
naturligvis ok med mig.

Det jeg er principielt modstander af er: denne tilskudsmentalitet til en
bestemt branche. Mens den er der, er alt fryd og gammen, når den falder
bort, så "hyles der.

Lidt firkantet set er det måske virksomhedens/ernes ledelse/r som ikke
rigtig har styr på markedsudviklingen, eller virksomheden/erne simpelhen
ikke *er* bæredygtig/e.

mvh
Bjørn

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-07-01 01:28

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lidt firkantet set er det måske virksomhedens/ernes ledelse/r som ikke
> rigtig har styr på markedsudviklingen, eller virksomheden/erne simpelhen

Hvordan vil du så styre et samfund - politisk?

Hvis man synes der skal gang i byggeriet, lemper man f.eks. på renten (=
tilskud)
Vil man have flere i uddannelse hæver man SU
Ønsker man børnene bliver klogere laver man længere skolegang
og synes man skibsfarten skal kunne konkurrere med andre lande giver man
også tilskud til dette - eller landbruget eller ... sådan prøver man jo hele
tiden at dirigere samfundet derhen, hvor man politisk ønsker det skal komme.
At det så er PC i denne debat, er jo blot en tilfældighed. En gul-plade bil
til et firma får også "tilskud", for at styrke konkurrenceevnen modsat din
egen hvid-plade.

Det er med sådanne parametre man styrer et samfund, og det gøres i såvel
lande med planøkonomi som markedsøkonomi.

Er målet - som statsministeren nævnte - at vi skulle være en førende
IT-nation - desværre 20 år for sent, så må samfundet også stille resourser
til rådighed for at opnå dette mål.

Hvis du sætter dig som mål, at du vil købe f.eks. et hus - så må du
indstille dig på, at du skal bruge penge til det - det kan da ikke være
meget anderledes.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

PS. Med 20 år for sent tænker jeg på, at i 1979 skrev jeg om emnet, da det
var oplagt for Danmark med en veluddannede befolkning, der kunne tænke
selvstændigt, at vi skulle sætte ind på at at blive en ledende nation mht.
software, eftersom vi ikke på daværende tidspunkt havde nogen råstoffer
bortset for mennesker - og det var inden olien begyndte at komme op. Ingen
gad høre på mig - for de forstod dårligt hvad computeren var. Jeg ærgrede
mig over det manglende fremsyn.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-07-01 02:21

"Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan vil du så styre et samfund - politisk?

Naturligvis har du ret Jørgen. Tilskudsløsninger findes over alt.

Mine lidt bombastiske udtalelser var også mere ment som et kraftigt skub til
en debat. (måske den forkerte gruppe?).

Specielle tilskudsløsninger det med at ophøre indenfor en kortere periode.
Når dette sker er der en del, der ikke kan forstå dette; men fokuserer
udelukkende på deres egen situation (nu er vi jo i erhvervsgruppen).

Den specielle støtteordning er nu (næsten) helt slut, det er der en del
virksomheder som ikke har indrettet sig efter; men er af den fulde
overbevisning at "træerne vokser ind i himlen".

Støtteordningen har også været skævt fordelt, da eks. en stor del offentlige
ansatte, har været sadt udenfor muligheden. Dette gælder også selvstændige
erhvervsdrivende, da disse skal betale 25% for eget forbrug af en PC´s pris.

Støtteordningen er endda lavet af Scocialdemokratiet som netop vil tilgodese
"den såkaldte arbejder". Har han/hun fået glæde af ordningen?

Så man kan stille sig selv det spørgsmål: Har den overhovedet været styret
> [...]

> Det er med sådanne parametre man styrer et samfund, og det gøres i såvel
> lande med planøkonomi som markedsøkonomi.

Vi er bestemt ikke uenige.

> Er målet - som statsministeren nævnte - at vi skulle være en førende
> IT-nation - desværre 20 år for sent, så må samfundet også stille resourser
> til rådighed for at opnå dette mål.

Nu har Statsministeren åbenbart ikke taget *alle* misteltene i ed og man
fristes næsten til at sige som vanligt.

Måske kan der også ligge nogle nationaløkonomiske grunde hertil som eks. en
kommende/iganværende recession.

Hvorfor stemmer de fleste *igen* på nogen, der er utroværdige (iflg.
meningsmålingerne)?

> Hvis du sætter dig som mål, at du vil købe f.eks. et hus - så må du
> indstille dig på, at du skal bruge penge til det - det kan da ikke være
> meget anderledes.

Jeg er jo heller ikke politiker; men en ganske alm. borger med en sund (,-))
dømmekraft og jeg skal samtidig ikke "sælge biletter".

> Jeg ærgrede
> mig over det manglende fremsyn.

Det var vi mange, der gjorde den gang og det er nu os de kalder "gamle og
uduelige" samt aldeles uvidende om den såkaldte "moderne teknik". Egentlig
en morsom tanke.

mvh
Bjørn

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 06-07-01 21:06

"Kristian Mogensen" skrev:

> Jeg er klar over at hjemmePC-ordningen er blevet ændret drastisk...
> Men, hvordan fungerer den lige?

For den PC-ordning hvor arbejdsgiveren stiller en PC til rådighed privat for
den ansatte mod at den ansatte går ned i løn er følgende nu gældende:
Den ansatte skal hvert år PCén er til rådighed selvangive 50% af PCéns
(incl. evt. tilbehør) nypris på selvangivelsen, og der foretages ikke
regulering (afskrivning) i nyprisen. Så hvis PCén kostede 21.000 kr., skal
den ansatte hvert år beskattes af 10.500 kr. Arbejdsgiveren har pligt til at
indberette skatteværdien til skattemyndighederne.

Hvis den ansatte derimod ikke går ned i løn, skal den ansatte selvangive
PCéns værdi som ej AMB-pligtig indkomst.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 09-07-01 09:33

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis den ansatte derimod ikke går ned i løn, skal den ansatte selvangive
> PCéns værdi som ej AMB-pligtig indkomst.

OK - mange tak for forklaringen!
Hvor mange år skal man så¨beskattes?
Man kan da ende ud med at betale mere i skat for maskinen hvis man beskattes
i mere end 2 år... (uh)

/Kristian

Fra : darkh

Dato : 08-07-01 18:31

> [...]
> de beskattes?
> Tæller dette som A-indkomst?
> Er der andre muligheder end hjemmepc-ordningen som kan anbefales?

Sådan som du stiller det op, ser det ud til at du istedet for at udbetale
løn, vil betale med hardware. En sådan betaling har intet med hjemmepc
ordningen at gøre, og værdien skal beskattes som almindelig indkomst.

Hvis du vil vide hvordan reglerne er for hjemmepc ordningen kan du se det på
nedenståend link.

http://www.skat.dk/pub1/hjemmepc/

mvh Jesper