Nærdødsoplevelser
Fra : jørgen

Dato : 01-05-07 20:43

Hvad mener i om nærdødsoplevelser hvor folk i forbindelse med hjertestop og
lign. oplever de forlader kroppen og får religiøse oplevelser? Er det et
bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det kemiske
udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-05-07 21:15

jørgen wrote:
> [...]
> bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det kemiske
> udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

Det spørsmålet bør du behandle som et medisinsk spørsmål. Hva enkelte
/tror/, har ingenting med virkeligheten å gjøre.

HM

Fra : jørgen

Dato : 01-05-07 22:10

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Det spørsmålet bør du behandle som et medisinsk spørsmål. Hva enkelte
> /tror/, har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Nu er dette jo en gruppe som i høj grad handler om tro, hvorfor jeg ikke ser
det som off-topic at spørge hvad folk tror om de åndelige oplevelser
mennesker vidner om i forbindelse med en nærdød tilstand. Og den tro er
ikke en svævende tro men baseret på bibelen.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-07 01:30

jørgen wrote:
> [...]
> det som off-topic at spørge hvad folk tror om de åndelige oplevelser
> mennesker vidner om i forbindelse med en nærdød tilstand.

Det at mennesker /har/ opplevelser, er medisinsk akseptert, og medisinen
har forklaringsmodeller.

Det at de får /religiøse/ opplevelser er mer et definisjonsspørsmål for
/noen/.

> Og den tro er
> ikke en svævende tro men baseret på bibelen.

Da reiner jeg med at det er enkelt å vise til, hvor i bibelen det er
beskrevet.

HM

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-05-07 23:36

jørgen wrote:
> [...]
> bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det kemiske
> udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

Jeg mindes at have læst en historie om en doktor der havde skrevet en besked på
en papirlap og sat den oven på noget af udstyret over lejet i et operationsrum.
Af alle dem af hans patienter der rapporterede en nærdødsoplevelse hvor de
"svævede" over deres krop, op igennem loftet, alt imens de så ned, kunne ingen
af dem huske at have set nogen besked, eller sedlen i det hele taget.

Jeg tror gerne at der er rigtigt mange mennesker som tolker noget de har oplevet
på den måde "overnaturligt". Det er jeg nok for skeptisk til at gøre indtil jeg
ser et dokumenteret tilfælde af en "NDO" som rent faktisk giver et resultat der
skiller sig ud fra mængden. Som opfylder en forudsigelse (som f.eks. at have
set, hvad de kun kunne have set hvis de vitterligt havde det perspektiv de
påstår at have haft.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 03:04

"jørgen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> et bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det
> kemiske udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

Det er først og fremmest en individuel psykologisk oplevelse. Og er derfor
fuldt så meget 'virkelighed' som f.eks. kærlighed, sorg og angst, der jo
også
indgår i dèn kollektive fortolkning af individuelle oplevelser, der kaldes
religion.

Om man selv vil opleve tilsvarende, er dels et spørgsmål om dødsmåden:
Hvis man får hjernen tværet ud ved en færdselsulykke, er der næppe tid til
at opleve noget som helst. Dels et spørgsmål om den enkeltes evne til i det
hele taget at opleve noget - ligesom med kunst, kærlighed, forår etc.

En case-story:

- En midaldrende mand, der lyder yderst rationel og troværdig, og som ikke
ud over sin børnelærdom havde beskæftiget sig med religion, fortæller
følgende: Under en langvarig operation oplever han at vandre gennem en
lang tunnel sammen med en mængde ham ubekendte mennesker. For
enden af tunnelen er der et usædvanligt skarpt lys, der skinner svagt på
de vandrendes ansigter. Han føler en stærk trang til hurtigst muligt at

frem til enden af tunnelen.
Her bliver manden imidlertid standset af en engel med vinger og hvide
gevandter! Englen siger, at han skal gå tilbage igen, for det er ikke
hans
tur endnu. Det protesterer manden imod, for hans ønske om at nå frem
til lyset er overvældende. Der udspiller sig derpå en heftig diskussion
mellem de to, men tilsidst overbeviser englen ham med et moralsk argu-
ment: at manden har en vigtig opgave, han skal løse først, og som han
ikke kan løbe fra. Dog uden at fortælle, hvori opgaven består.
Efterfølgende, da operationen er forbi, fortæller lægen, at mandens
hjerte har været stoppet i flere minutter, men at det altså var lykkedes
personalet at kalde ham til live igen.
Opgaven viser sig nogle måneder efter at være, at manden skal hjælpe
en af sine venner med at dø af kræft. Vennen lider af panisk dødsangst,
men mandens beretning om tunnelen, lyset og englen afstresser vennen
fuldstændigt, så han kan dø i fred.

Jojo, sandsynligvis: Lyset har været operationslampen, englen har været
lægen, diskussionen har nok udspillet sig mellem personalet, hvorvidt det
kunne betale sig at bakse mere med patienten. Men det gør ikke mandens
oplevelse mindre 'virkelig' - den fik jo oven i købet konsekvenser i den
fysiske verden, først og fremmest ved, at han overlevede operationen.

V.h. -- Ib

Fra : jørgen

Dato : 02-05-07 12:15

"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplevelse mindre 'virkelig' - den fik jo oven i købet konsekvenser i den
> fysiske verden, først og fremmest ved, at han overlevede operationen.

Men der er eksempler på at folk, mens de har været hjernedøde, havde meget
levende nærdødsoplevelser, alligevel blev ingen hjerneaktivitet registeret.
Der er en beretning her:
http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html

Disse oplevelser peger på at der er en bevidsthed efter klinisk død.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-07 14:35

jørgen wrote:

> Men der er eksempler på at folk, mens de har været hjernedøde,

Her leser du feil. Hun var /ikke/ hjernedød.
Kropstemperaturen ble senket til 60 grader F(?) = 10 grader C(?),
kroppen er gått inn i koma, men lever fortsatt, men på absolutt
/sparebluss/. Noe av det samme skjer ved mangel på søvn og mat, særlig
væskemangel.

> havde meget
> levende nærdødsoplevelser,

Det medisinske navnet er "halusinasjoner". Det er akkuratt det samme som
noen kaller "nær døden opplevelser.

alligevel blev ingen hjerneaktivitet registeret.

Nei. Vanlig EEG-apperatur registrerer ikke så svake signaler, - men de
/er/ der.

> Der er en beretning her:
> http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html
>
> Disse oplevelser peger på at der er en bevidsthed efter klinisk død.

Det er religiøs(?) feiltolking, eller, det er religiøse mennesker som
leter etter beviser for troen sin.

HM

Fra : jørgen

Dato : 02-05-07 15:10

> Det medisinske navnet er "halusinasjoner". Det er akkuratt det samme som
> noen kaller "nær døden opplevelser.

Det folk oplever er meget enslydende og går på tværs af alder, kultur og
religion. Der er altså et meget objektivt indhold der går igen når man
sammenligner de mange oplevelser hvilket ikke ligner hallucinationer som
ville have et absolut subjektivt og forskelligt indhold.

> Nei. Vanlig EEG-apperatur registrerer ikke så svake signaler, - men de
> /er/ der.

Hvordan kan man vide de er der hvis man ikke kan registrere dem?

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-07 16:06

jørgen wrote:
> [...]
> sammenligner de mange oplevelser hvilket ikke ligner hallucinationer som
> ville have et absolut subjektivt og forskelligt indhold.

Nu uttrykker du deg feil.

Det "nær døden bevegelsen" /registrerer/ er meget entydig - -. Vanlige
halusinasjoner blir ikke registrert der! Det er /det/ som er poenget.

> Hvordan kan man vide de er der hvis man ikke kan registrere dem?

Fordi pasienten våkner opp igjen!
Poenget er at livsfungsjonene er satt litt lavere en vanlig, fordi det å
ikke forsøke, er den sikre død for pasienten.

Nå vet ingen hva tid opplevelsene opptrer, er det mot slutten av
nedkjølingen, er det under den ekstreme nedkjølingen, eller er det under
oppvarmingen. Det er ikke kjent.

HM

Fra : jørgen

Dato : 02-05-07 19:27

> Det "nær døden bevegelsen" /registrerer/ er meget entydig - -. Vanlige
> halusinasjoner blir ikke registrert der! Det er /det/ som er poenget.

Hvis vi nu forholder os til det som bliver registreret, hvordan kan det så
være der er visse oplevelser/mønstre der går igen i alle beretninger hvis
der er tale om hallucinationer? Hvordan kan det være at der ikke er forskel
på kultur, race, religion, som man ville forvente hvis det alene var noget
der skete i hjernen?

> Nå vet ingen hva tid opplevelsene opptrer, er det mot slutten av
> nedkjølingen, er det under den ekstreme nedkjølingen, eller er det under
> oppvarmingen. Det er ikke kjent.

Det ved man i de mange tilfælde hvor patienten beskriver hvad der foregik i
operationsrummet, hvem der sagde hvad, hvilke instrumenter der blev brugt
mv.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-07 20:18

jørgen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
>
> Hvis vi nu forholder os til det som bliver registreret,

Nåå, husk å være mer presis i ordleggingen.

Viss vi nu registrerer /alle/ halusinasjoner som opptrer i forbindelse
med operasjoner, utmattelse ved søvnmangel, sult, frost og tørst, så -

Noen plukker ut noen av de halusinasjonene og kaller dem "nær døden
opplevelser". Det er klart at slike opplevelser har de samme
likhetstrekk som var kriteriet for utplukkingen!

> hvordan kan det så
> være der er visse oplevelser/mønstre der går igen i alle beretninger hvis
> der er tale om hallucinationer?

Les ovenfor. De halusinasjonene som ikke passer inn i mønsteret for "nær
døden opplevelser" er utelatt fordi de ikke hører med i gruppen.

> Hvordan kan det være at der ikke er forskel
> på kultur, race, religion, som man ville forvente hvis det alene var noget
> der skete i hjernen?

Jeg har forsøkt å gi deg forklaringen.
Jeg kjøpte meg forresten en tykk bok om drømmer (ved søvn). Drømmer har
mye til felles med halusinasjoner.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-05-07 20:05

jørgen wrote:
> [...]
> at der ikke er forskel på kultur, race, religion, som man ville
> forvente hvis det alene var noget der skete i hjernen?

Der er i hvert fald eet gennemgående aspekt ved nærdødsoplevelser, som synes
at have en ret plausibel, objektiv /medicinsk/ forklaring, nemlig det
såkaldte "tunnelsyn": Fra blandt andet moderne jagerpiloter, som således har
været udsat for ekstreme, kunstigt skabte gravitationspåvirkninger under
såvel hidsige manøvrer med deres fly som ved prøver på jorden i ligeledes
dertil indrettede gravitationskraftssimulatorer, ved man således at hjernen
smart nok kompenserer for den manglende blodtilstrømning (og dermed
ilttilførsel) ved blandt andet at reducere synsfeltet til selve øjets
fokusområde på bekostning af det bredere orienteringssyn.

Således beskriver disse jagerpiloter at det netop føles som at se gennem en
slags (oplyst?) tunnel, når man befinder sig lige på kanten til at miste
bevidstheden og besvime: Dette kunne jo meget let tænkes at være en ting,
som mennesker, for hvem hjertet f.eks. holder op med at slå, ligeledes
oplever, efterhånden som hjernen så at sige "lukker ned" i manglen på
ilttilførsel, og at dette så blot tilægges bestemte religiøse tolkninger....

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-05-07 23:22

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> ilttilførsel, og at dette så blot tilægges bestemte religiøse tolkninger....

Det såkallte "tunellsynet" -> "tunelltenking" er meget bra beskrevet i
den medisinske og psykologiske fagliteraturen.

Ellers, så "overser" du hovedpoenget mitt.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-05-07 13:20

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at der ikke er forskel på kultur, race, religion, som man ville
> forvente hvis det alene var noget der skete i hjernen?

Fordi hjernen er stort set ens kultur, race og religion underordnet?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-05-07 14:55

Jens Bruun wrote:
> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi hjernen er stort set ens kultur, race og religion underordnet?

Nu skal du ikke komme her og spille smart med din logik. ;)

Fra : jørgen

Dato : 06-05-07 18:58

> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi hjernen er stort set ens kultur, race og religion underordnet?

Det har du selvfølgelig ret i, men jeg mener bare at hvis der er tale om
hallucinationer ville disses konkrete indhold være farvet af den kultur og
religion man har, af ens Gudsbillede.

mvh jørgen.

Fra : Bekan

Dato : 03-05-07 09:22

Harald Mossige wrote:
[...]
> Det "nær døden bevegelsen" /registrerer/ er meget entydig - -. Vanlige
> halusinasjoner blir ikke registrert der! Det er /det/ som er poenget.

> Fordi pasienten våkner opp igjen!

Harald, dette er intet svar - ingen rationel forklaring. Pragmatisme kammet
over.

> Poenget er at livsfungsjonene er satt litt lavere en vanlig, fordi
> det å ikke forsøke, er den sikre død for pasienten.

Lavere end normalt, ikke registrerbart.
Hallooo!!!

Fra : Soeren

Dato : 02-05-07 14:31

> Men der er eksempler på at folk, mens de har været hjernedøde

ja endog i denne gruppe.

> [...]
> http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html
>
> Disse oplevelser peger på at der er en bevidsthed efter klinisk død.

ja selvfølgelig er der en bevisthed after døden, læs bibelen.

Fra : Jesper

Dato : 27-05-07 23:45

jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det kemiske
> udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

Lidt af hvert. Nogle af de samme ting oplever f.eks. folk i en
centrifuge hvor blodet tvinges væk fra hovedet. Til gengæld er der nogle
der har haft NDE der kan fortælle om virklige hændelser de har set og
hørt i f.eks. operationsstuen mens de var klinisk døde.
--
Jesper

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 03-07-07 15:27

jørgen wrote:
> [...]
> bevis på en virkelighed som venter alle der dør, eller skyldes det kemiske
> udladninger i hjernen som giver sig udslag i hallucinationer?

Det sker kun i lande, hvor de fleste tror på enkelt gud.

/Martin

--
"We are all atheists about most of the gods that humanity
has ever believed in. Some of us just go one god further."

Fra : jørgen

Dato : 03-07-07 16:20

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det sker kun i lande, hvor de fleste tror på enkelt gud.

Ja måske. Jeg har ikke undersøgt det så nøje.

mvh jørgen.