1-dags ture fra Firenze
Fra : Bjarne

Dato : 01-05-07 09:09

Hvor er det værd at tage hen på en 1-dagstur fra Firenze, når det skal
foregå med tog og man interesserer sig for hyggelige italienske byer og
landskaber, men ikke nødvendigvis de mest turistede steder?

Oplagt er Rom, Siena og Pisa, men er der nogle her, som har andre gode
forslag?

vh
Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-05-07 12:46

Hej Bjarne!
I kan tage til middelalderbyen Assisi (kendt for munken Frans af Assisi).
Efter min erfaring skal man ikke nøjes med mindre end en uge i Rom på grund
af de mange seværdigheder.
Her er linket til Trenitalia (det landsdækkende togselskab i Italien)
http://www.trenitalia.com/en/index.html
Mvh. Jesper

Fra : Bjarne

Dato : 02-05-07 10:22

Jesper Pedersen skrev:
> [...]
> af de mange seværdigheder.
> Her er linket til Trenitalia (det landsdækkende togselskab i Italien)

Tak Assisi er under overvejelse.

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-05-07 12:51

Hej Bjarne!
Selve byen Assisi ligger på en bjergside ca. 3 km nordøst for stationsbyen.
Mvh. Jesper

Fra : Bjarne

Dato : 02-05-07 13:52

Jesper Pedersen skrev:
> Hej Bjarne!
> Selve byen Assisi ligger på en bjergside ca. 3 km nordøst for stationsbyen.
> Mvh. Jesper

Det var da en interessant oplysning, tak.
Så tror jeg ikke den er under overvejelse alligevel.

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-05-07 16:58

Hej Bjarne!
Der køre busser fra Stazione Assisi til selve Assisi ifølge denne
buskøreplan
http://www.apmperugia.it/Resources/orari/urbani_minori/invernali/assisi/feriali/MAS0C.htm
Her er en gadefortegnelse for Assisi
http://www.assisionline.com/assisi_streets.html
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 02-05-07 17:20

Hej Bjarne!
Her er et godt online kort over Assisi
http://www.frommers.com/images/destinations/maps/jpg/170_assisi.jpg
Mvh. Jesper

Fra : Bjarne

Dato : 02-05-07 21:41

Jesper Pedersen skrev:
> Hej Bjarne!
> Her er et godt online kort over Assisi
> http://www.frommers.com/images/destinations/maps/jpg/170_assisi.jpg
> Mvh. Jesper

Mange tak.
Så kan det være alligevel...
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-07 17:39

On Tue, 01 May 2007 10:08:59 +0200, Bjarne wrote:

> [...]
> landskaber, men ikke nødvendigvis de mest turistede steder?
>
> Oplagt er Rom, Siena og Pisa, men er der nogle her, som har andre gode

Jeg har endnu ingen personlige erfaringer, men har booket et hus i Orvieto
i Umbrien. Orvieto kalder sig "Slow City" og "markedsfører sig som et sted
hvor man tænker dybt over tingene, tager sig god tid til både at tilberede
og indtage maden, der af bedste, lokale opskrifter og kvalitet. Byen skulle
vist være seværdig i almindelighed og ligger på hovedstrækningen mellem
firenze og Rom, så det burde kunne gøre på en enkelt dag.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne

Dato : 02-05-07 10:22

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> vist være seværdig i almindelighed og ligger på hovedstrækningen mellem
> firenze og Rom, så det burde kunne gøre på en enkelt dag.

Det lyder meget tiltalende, tak

Bjarne

Fra : Jan Helweg-Mikkelsen

Dato : 03-05-07 15:20

> [...]
> landskaber, men ikke nødvendigvis de mest turistede steder?
>
> Oplagt er Rom, Siena og Pisa, men er der nogle her, som har andre gode

Cortona
http://www.busatticortona.com/webcam.htm

Mvh
Jan

Fra : Rikke

Dato : 03-05-07 18:46

Åh Italien :) dejligt!!
Napoli er jo også en mulighed, :) Har ikke været i Napoli men har hørt
meget godt om den.
Derudover ligger Herculaneum og Pompeji jo "tæt ved", som helt klart
er værd at se.
Jeg synes det var rigtig spændende ihverttilfælde, men de steder er
nok lidt turistede.
God rejse :)
Venligst Rikke

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-05-07 16:10

Rikke skrev:

> [...]
> klart er værd at se.
> Jeg synes det var rigtig spændende ihverttilfælde, men de

Hej Rikke.
Jeg kan også anbefale Napoli-området. Har været der en uge
for at studere geologi, vulkaner og alt sådan noget. Også oppe
at kigge ned i Vesuvs krater. Herculanum, Paestum, øen Ischia,
"Campi Flegrei" (De brændende marker) og meget, meget mere.

Men det kan man altså ikke nå på en 1-dags tur fra Firenze.
Det ville blive langt over 800-900 kilometers kørsel.

Så hellere se nogle enkelte af Toscanas "perler", når det nu er
der man er. Og så tage en rejse til Napoli-området en anden gang.

--
Herluf :·)

Fra : Bjarne

Dato : 04-05-07 17:07

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Så hellere se nogle enkelte af Toscanas "perler", når det nu er
> der man er. Og så tage en rejse til Napoli-området en anden gang.

Napoli lyder spændende, og man kunne principielt godt nå dertil med tog,
men kun til selve byen, slet ikke til dens omgivelser, så den må vente,
ligesom Sicilien må vente til en anden gang.

Om 20 dage kravler jeg ombord i natekspressen sydpå. Det skal blive godt
at komme hjem.

vh
Bjarne