hvorfor er nogle så hjernedøde?
Fra : Snuden

Dato : 01-05-07 18:59

http://politiken.dk/indland/article295893.ece

Jeg må som billist sige, at mange motorcyklister beder om at komme til
skade/blive slået ihjel, at dømme på deres kørsel. Og for min skyld, bare
det kun er dem selv det går ud over, så må de køre som de vil. Kendte en der
fik benet smadret da han ramte et autoværn. Sikke et fjols.

Så kære udødelige selvsikre fejlfrie og fartgale motorcyklister: Kør jer
ihjel, så vi slipper for fjolser som jer i trafikken!

Snuden

Fra : tp

Dato : 01-05-07 19:02

> [...]
>
> Så kære udødelige selvsikre fejlfrie og fartgale motorcyklister: Kør jer
> ihjel, så vi slipper for fjolser som jer i trafikken!

sikke da en gang opkast! ja, der findes fjolser på mc akkurat som der
findes fjolser i biler, men at generalisere så groft, så ber man sgu om
høvl!

Mvh TP - motorcyklist, billist og cyklist...

Fra : Snuden

Dato : 01-05-07 19:12

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> sikke da en gang opkast! ja, der findes fjolser på mc akkurat som der
> findes fjolser i biler, men at generalisere så groft, så ber man sgu om
> høvl!

Nej. "opkastet" er adresseret til dem der tror de er udødelige og derfor
kører fuldstændig hensynsløst hurtigt og som følge deraf sætter uskyldiges
liv og førlighed på spil. . Det gælder osse samme kategori indenfor
billister. Jeg beder ikke om "høvl", bare at folk tænker sig mere om...

Snuden

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 19:22

> Nej. "opkastet" er adresseret til dem der tror de er udødelige og derfor
> kører fuldstændig hensynsløst hurtigt og som følge deraf sætter uskyldiges
> liv og førlighed på spil. .

Hvormange i din "målgruppe" tror du at du finder herinde ... Og har du
overhovedet læst nogle af de mange indlæg om den seneste tids ulykker som
der er skrevet herinde ?

Fra : Peter T.

Dato : 02-05-07 09:18

Anders Majland udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvormange i din "målgruppe" tror du at du finder herinde ...

Jeg har da læst mig frem til et par stykker af de regelmæssige skrivere
herinde, der har ytret, at de godt kan lide at give den gas på lange tomme
veje.

--
Snirp

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 09:55

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Jeg har da læst mig frem til et par stykker af de regelmæssige skrivere
> herinde, der har ytret, at de godt kan lide at give den gas på lange tomme
> veje.

Og hvordan er det liiiiige at lange tomme veje og Langebro hænger sammen !,
hjælp mig, for jeg ka' ikke se sammenhængen .................

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 02-05-07 10:41

Dennis Hellan Pedersen (4690) skrev:
> "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Og hvordan er det liiiiige at lange tomme veje og Langebro hænger sammen !,
> hjælp mig, for jeg ka' ikke se sammenhængen .................

Joh, det kan jeg nu godt. Sammenhængen er, at ingen regner med at støde
på en spasser, der kører 200 km/h, hvadenten man står ud af en bus ved
Langebro eller er ved at krydse en lang tom landevej et sted ude på
landet. Hvis man var forberedt på det, kunne man jo bare se sig for, før
man stod ud af bussen hhv. krydsede landevejen, men at køre så meget for
stærkt på steder, hvor langt lavere hastigheder er det normale (og
foreskrevne!), er at pisse på andre menneskers liv og førlighed.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Peter T.

Dato : 02-05-07 11:10

Dr. Enduro udviste en rettidig omhu og skrev:

[klip]
> så meget for stærkt på steder, hvor langt lavere hastigheder er det
> normale (og foreskrevne!), er at pisse på andre menneskers liv og
> førlighed.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i lysten til at dreje mere på gashåndtaget på
en tom landevej kan vokse. Det har jeg fuld forståelse for. Jeg kan
heller ikke selv dy mig for at trykke på speederen på autobahn. For det
*er* altså sjovt.
Men som Tom kristensen engang sagde i et interview, så kræver det altså
rigtig meget erfaring, at kunne beherske et køretøj ved 200 km/t uanset
hvor let det føles at være.

Ps. Jeg glæder mig forøvrigt afsindigt meget til jeg får mit pap til
motorcykel! Og jeg nævner dette for lige at pointere, at jeg ikke er MC-
hader (tværtimod omvendt). :)

--
Snirp

Fra : Peter T.

Dato : 02-05-07 11:01

Dennis Hellan Pedersen (4690) udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og hvordan er det liiiiige at lange tomme veje og Langebro hænger
> sammen !, hjælp mig, for jeg ka' ikke se sammenhængen

Læs du mit indlæg, som du vil. ;)

--
Snirp

Fra : Bongo

Dato : 04-05-07 09:31

> Jeg har da læst mig frem til et par stykker af de regelmæssige skrivere
> herinde, der har ytret, at de godt kan lide at give den gas på lange tomme
> veje.

Definitionen er simpel: Det er et sted hvor der ikke ér og ikke kán komme
nogen. De er sjældent ret lange.

Vh Bongo

Fra : Peter T.

Dato : 04-05-07 09:51

Bongo udviste en rettidig omhu og skrev:

> Definitionen er simpel: Det er et sted hvor der ikke ér og ikke kán
> komme nogen. De er sjældent ret lange.

Well. Der er jo et stykke tom motorvej i nordjylland, man altid kan bruge.
Og nu husker jeg ikke hvor lige det stykke vej er, men luk da vejen og byg
en dragsterbane på den, hvis det altså er muligt. :)

--
Snirp

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-05-07 10:03

Peter T. skrev:

> Well. Der er jo et stykke tom motorvej i nordjylland, man altid kan bruge.
> Og nu husker jeg ikke hvor lige det stykke vej er, men luk da vejen og byg
> en dragsterbane på den, hvis det altså er muligt. :)

Naaaa den går desværre ikke

Der er så fredeligt og roligt at rådyrene og det lokale fugleliv har
indtaget arealet, hvorfor det nu er "fredningstruet"

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-07 21:09

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej. "opkastet" er adresseret til dem der tror de er udødelige og derfor
> kører fuldstændig hensynsløst hurtigt og som følge deraf sætter uskyldiges
> liv og førlighed på spil.

Nu blev det så MIG der læste det.
Nar.

Rittig

Fra : RuneFC@gmail.com

Dato : 01-05-07 19:09

On 1 Maj, 19:58, "Snuden" <snud...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Så kære udødelige selvsikre fejlfrie og fartgale motorcyklister: Kør jer
> ihjel, så vi slipper for fjolser som jer i trafikken!

Du kunne jo prøve at læse hele artiklen:

»Desuden har bilisterne haft fire-fem måneder uden motorcyklister på
vejene, og nu skal de lige vænne sig til dem igen. I sensommeren er
der langt færre ulykker, hvor bilister overser motorcyklister«,
påpeger René la Cour Sell.

Han forklarer, at den typiske trafikulykke med motorcyklister netop
opstår, fordi de overses af bilister.

»Enten fordi bilisten kører ud fra en sidevej uden at opdage
motorcyklen, eller fordi han trækker ud i en overhaling uden at
opdage, at der er en motorcyklist på siden af bilen.«

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 19:09

> Jeg må som billist sige, at mange motorcyklister beder om at komme til
> skade/blive slået ihjel, at dømme på deres kørsel.

Forsåvidt enig - Det er bare de brådne kar man ser i trafikken da de jo
tiltrækker sig opmærksomhed. Og Darwin tager så nogle stykker af dem og
uheldigvis også mange uskyldige... Der er bestemt også mange hjerndøde
bilister derude - for ikke at nævnte cyklister osv ...

Men jeg tror at der er mange fællesnævnere mellem dem der kører totalråddent
i bil og på mc. Unge mænd "der-tror-de-er-udødelige-og kan-alt
efter-et-par-øl" er der mange af i begge kategorier ...

> Så kære udødelige selvsikre fejlfrie og fartgale motorcyklister: Kør jer
> ihjel, så vi slipper for fjolser som jer i trafikken!

Langt de fleste motorcyklister kører nu ganske fornuftigt - men dem er der
bare ingen der ser. "Han forklarer, at den typiske trafikulykke med
motorcyklister netop opstår, fordi de overses af bilister." Og det er
næsten tragikomisk. Altså at en meget stor del af de motorcyklister der er
uden skyld i deres svære kvæstelser eller død skyldes bare at bilister
generelt kun ser det de forventer at se. Prøv evt at søge på hvad jeg har
skrevet før om statistik og ulykker. En start kunne være
http://groups.google.com/groups/search?q=motorcykel+s.m.i.d.s.y

Men han burde også læses sin enge statistikker ...

»Overordnet set går det altså godt. Men der er stadig 40 gange så stor
risiko for at blive dræbt på motorcykel som i bil. Og årsagen er
naturligvis, at man er mere sårbar, når først ulykken sker«, siger
trafiksikkerhedsdirektøren

Det tal er tusse gammelt og fra før de "relativt" få alvorlige uheld fra
seneste år - Sidste år hed tallet at det var 3-5 gange farligere at køre mc
end bil og det tal har væsenligt mere med virkeligtheden at kære end de
40... Og hvis man så renser tallene for dem der kører sig selv ihjel pga for
høj fart, sprit i blodet eller uden hjelm så er risikoen nu ikke så slem
endda... Det er btw farligere at cykle.

/A

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-07 19:10

On Tue, 1 May 2007 19:58:59 +0200, "Snuden" <snudens@gmail.com> wrote:

Hej.

>Så kære udødelige selvsikre fejlfrie og fartgale motorcyklister: Kør jer
>ihjel, så vi slipper for fjolser som jer i trafikken!

Godt nok er det forkasteligt at lave stoplysrace i byen, men den du
der fyrer af er under bæltestedet.
Langt de fleste MC'er kører fornuftigt, men blandt MC piloter er der
desværre også nogen der ikke kender grænsen.
Ganske som hos bilisterne - Jeg behøver vist blot erindre om racet på
Bellahøj eller ham der kørte en mand ihjel på Lossepladsvej og
flygtede - Listen er lang.
Jeg har bestemt ikke sympati for nogen af parterne, men det får mig
ikke til at lange ud efter nogen af dem på en news gruppe.
Jeg håber du fik luft

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Snuden

Dato : 01-05-07 19:26

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har bestemt ikke sympati for nogen af parterne, men det får mig
> ikke til at lange ud efter nogen af dem på en news gruppe.

Ja, det blev nok forfattet i affekt over dagens uheld på Langebro. Jeg
undskylder hvis nogen føler sig trådt over tæerne..

Snuden

Fra : Armand

Dato : 01-05-07 22:07

> Ja, det blev nok forfattet i affekt over dagens uheld på Langebro. Jeg
> undskylder hvis nogen føler sig trådt over tæerne..

En time efter at du sendte dit indlæg kom jeg hjem efter en 280km's tur med
tre andre 40-50 årige bekendte. Turen gik fra Lillebælt; zig-zag diagonalt
over Fyn til Bøjden; med færgen over og videre til Sønderhav v. Kollund til
en ugentlig forsamling af motorcyklister og videre derfra over kruså og
tilbage til Lillebælt ad motorgaden.
På denne hyggetur hvor vi var hele fire motorcykler med lys på; hvor
formålet til dels var at finde de mindst mulige veje over Fyn og hvor
trafikken p.g.a. Roger Waters sidenhen ikke lagde op til særskilt raceri på
Als og langs Flensborg fjord, oplevede jeg, som frontløber, hele to gange at
biler kørte ud foran mig =
- én gang på en smal Fynsk sognevej hvor en pensionist i vejsiden besluttede
sig for at køre videre uden at betænke at han måske ikke var det eneste liv
i universet.
- Og én gang på den firesporede strækning af rute 8 over Als, hvor føreren
af en hvid Sierra med fire personer i, mente at højre spor var en
accelerationsbane når man kørte ind fra en sidevej =

Jeg kunne også meget nemt finde mine værste aversioner om bilister frem og
bombe internettet sønder og sammen med anti-bilist skrivelser; men jeg har
med tiden lært at trække på skulderen og ryste på hovedet over disse
individers eskapader i trafikken :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-05-07 22:11

Armand skrev:

> [...]
> bombe internettet sønder og sammen med anti-bilist skrivelser; men jeg har
> med tiden lært at trække på skulderen og ryste på hovedet over disse

ja og ikke mindst lætr at køre passende passivt til at overleve deres
uforudsigelige opdukken

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-05-07 23:26

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> ja og ikke mindst lætr at køre passende passivt til at overleve deres
> uforudsigelige opdukken

Det er en god ting at kunne... passe på sig selv, men det har de unge af
idag bare ikke fået lært.

PS. Kløve - check din mail.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : per biker

Dato : 01-05-07 20:03

On May 1, 8:26 pm, "Snuden" <snud...@gmail.com> wrote:

>[SNIP]>
> Ja, det blev nok forfattet i affekt over dagens uheld på Langebro. Jeg
> undskylder hvis nogen føler sig trådt over tæerne..
>
> Snuden

Du har ganske ret i at det er en uhyggelig ulykke, og jeg syntes ogsaa
det faktisk er vaerd at lige at fremhaeve din umiddelbare reaktion,
Ikke at din undskyldning
ikke er accepteret, det er den !!.

Men faktisk er det saadan et 'faa raadne aebler oedelaegger hele aeble
traeet'. Faktisk
vil mange mennesker kunne huske denne ulykke her i fremtiden og doemme
alle der koerer MC
som uansvarlige selvglade selvmords piloter, saa din umiddelbare
reaktion, maa vi som MC 'ister
laere at leve med, fordi der er nok rigtigt mange der syntes lige
noejagtigt saadan om os lige P.T.
desvaerre.

Jeg ville absolut slet slet ikke blive forundret hvis dette paa en
eller anden maade faar en lovmaessig
konseknens for hele MC folket, hvad det skulle vaere, aner det ikke ?

Per Jakobsen
VRSCR streetRod
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8459

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-05-07 20:54

On 1 May 2007 12:02:57 -0700, per biker <per_biker@hotmail.com> wrote:

>Jeg ville absolut slet slet ikke blive forundret hvis dette paa en
>eller anden maade faar en lovmaessig
>konseknens for hele MC folket, hvad det skulle vaere, aner det ikke ?

At det bliver ulovligt at overhale højre om på cykelstier? Eller at
det bliver ulovligt at køre væddeløb på offentlig vej? Eller måske at
det bliver ulovligt at køre op mod 200 km/h i byzone?

Man kan ikke lovgive mod den slags. De gjorde noget tåbeligt, og
åbenlyst ulovligt. Ærgeligt nok for de der blev ramt, men sådan er det
bare.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-07 23:04

> [...]

>eller anden maade faar en lovmaessig
>konseknens for hele MC folket, hvad det skulle vaere, aner det ikke ?

Lovgiverne behøver ingen anledning for at opføre sig tåbeligt.

Jeg skrev for et par år tilbage denne lille klumme i denne NG i
anledning af at "bagskærmsforlængeren" var afskaffet:

Endnu et knæfald for fornuften (Tak til DMC for deres utrættelige
arbejde).
Foran de første automobiler skulle der gå en person og vifte med et
rødt flag.
Så måtte man ikke køre med styrthjelm - Det kunne forlede nogen til at
køre ræs.
Lang periode hvor staten var uden mening om emnet, og så var
"faldhatten" pludselig lovpligtig.
MC’er må højest køre 60 Km/t.
Det ophæves i midten af 50’erne, og en lang periode var der fri
hastighed - Noget man kun kan drømme om i dag.
Så kom den generelle hastighedsbegrænsning først i 70’erne.
Der skulle blot en lille oliekrise til den beslutning
Først måtte der ikke påmonteres biler blinklys, og pludselig var det
lovpligtigt.
Først måtte MC’er ikke have blinklys, så godkendte man at det er der,
men der var stadig tvang om at række armen ud - nu er blinklys
lovpligtigt på nye MC.
Tidligere var der ikke tvang om at have spejle på en MC, så kom loven
om et, nu to spejle.
Biler blev pålagt at montere stænklapper, hvorefter loven ophævedes.
Daværende justitsminister Hans Hækkerup havde haven fuld af
afgiftspligtigt gummi
Først var dobbeltsæde (twinsæde) forbudt, så lempede man loven, MEN:
Der skulle være en solidt forankret stålwire til passageren at klamre
sig til.
Den forsvandt også på mystisk vis )
Så kom kåberne.
Først måtte glassene højst have en hældning på 15 grader fra lodret.
Den lov forsvandt også som et spøgelse i natten.
De første MC’er med fabriksmonterede kåber (f.eks. Velocette Truxton)
kunne ikke indregistreres i DK idet styrudslaget efter etatens mening
var for lille.
Mogens H. Damkier til etaten: Når en gammel støder som jeg kan tumle
en MC med det styrudslag kan unge adrætte mennesker også!
Cyklen blev indregistreret, og etaten bøjede sig - endnu een gang
PS: En moderne MC har kun ca. det ½ styrudslag af det en Velocette
havde.

MC’ers bagskærm måtte højst ende 15 cm over bagakslen.
Så lempede man det lidt, så der kunne måles med en person i sædet.
Og nu - fandeme - ophæver man den danske særlov og gør som resten af
verden.
Det er min overbevisning at der findes et specielt intelligens niveau
for danske politikere og embedsmænd.
Herren beskytte vi arme
(Der findes sikkert flere dårlige eksempler end dem jeg har nævnt, men
det var hvad jeg lige kunne komme i tanker om)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : per biker

Dato : 01-05-07 21:04

On May 1, 9:53 pm, Per K. Nielsen <pkn.use...@gmail.com> wrote:
> On 1 May 2007 12:02:57 -0700, per biker <per_bi...@hotmail.com> wrote:

[SNIP]
> Man kan ikke lovgive mod den slags. De gjorde noget tåbeligt, og
> åbenlyst ulovligt. Ærgeligt nok for de der blev ramt, men sådan er det
> bare.

Lige noejagtig denne situation er jeg helt enig i at man ikke kan
lovgive sig ud af, og jeg formulerede mig nok lidt meget dumt.
Den besked jeg ville have igennem var den, at der nok er nogle
'faarskaade' politikere der kan benytte lige netop denne haendelse
til at faa andre MC ' uvenlige forslag gennemfoert, mens mange har det
negative billede af MC'ister paa hornhinden. Det kunne ex vaere
de hoejere boeder i forbindelse med larme udstoedninger.

Per

Fra : Bongo

Dato : 01-05-07 21:26

> [...]
>negative billede af MC'ister paa hornhinden. Det kunne ex vaere
>de hoejere boeder i forbindelse med larme udstoedninger.

Eller at forbyde motorcykler over en vis effekt på offentlig vej!

Vh Bongo

Fra : tp

Dato : 01-05-07 21:43

> Eller at forbyde motorcykler over en vis effekt på offentlig vej!

og hvorfor er det lige at biler bliver låst til 250 og mc til 300? ER der
ret mange steder man må køre 300?
Hvordan ville det føles at have en mc med 200hk der var elektronisk låst til
130kmt. 1. gear og skruen i bund. Op på baghjulet... og bang.. forhjulet
røg i asfalten fordi den nåede 130.

Skræmmende ikke? Men et eller andet sted vel ok? Vi kan være nok så
ueninge om fartgrænserne, men det nu engang det vores kære politikere har
besluttet skal være lov.

nå jah. Georg Orwell og alle de andre fremtidsfilosoffer har vel ikke levet
forgæves

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 22:13

> og hvorfor er det lige at biler bliver låst til 250 og mc til 300?

Hvormange mc'er er det lige der kan løbe 300 ...

Desuden er der ikke noget lovgivning der begrænser hverken biler eller
mc'ers topfart - det du skriver om er nogle tyske bilfabrikanters indbyrdes
aftale for at stoppe tophastighedsræset.

Nogen biler er endda elektronisk begrænset til 130km/t (MCC Smart f.eks) men
enhver begrænser kan jo omgåes...

> ER der ret mange steder man må køre 300?

Er der ret mange steder man må køre 200 ?

På tv sagde de noget retning af at de 18-24 årigen unge mænd udgjorde under
3% af de motoriserede trafikanter men at de var ansvarlige for 20% af
dødsuheldene. Og det uanset om det var en bil/mc

Jeg tror ikke på en begrænsning af hverken den ene eller den anden slags gør
en forskel. Mennesket kan ikke klar sammendtød med meget mere end den
hastighed man selv kan løbe med. Sikkerhedsudstyr hjælper noget men selvom
vi begrænsede alle biler og mc'er til 130km/t ville vi ikke undgå dødsfald i
trafikken - Bare se resultatet af de crashtest de udføre på biler med sølle
65km/t....

Fra : Bongo

Dato : 02-05-07 06:02

>Bare se resultatet af de crashtest de udføre på biler med sølle 65km/t....

Jeg læste engang at det med sikkerhed er dødeligt at køre ind i en mur med
80km/t. Blodkarrene bliver smadret og man død af indre blødninger. Men det
svare til at 2 biler kører frontalt sammen med 40km/t :-/ . Når jeg har et
par unge knægte i undervisningslokalet der er begyndt at pille ved
knallerterne og de får historien plejer der at blive lidt stille. Jeg tror
heller ikke at chaufførene på 300km missilerne altid tænker over
standselængden på et fartøj der bevæger sig med den hastighed. En det ikke
noget med 1km?

Vh Bongo

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 02-05-07 07:46

On Wed, 2 May 2007 07:01:57 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> wrote:

>Jeg læste engang at det med sikkerhed er dødeligt at køre ind i en mur med
>80km/t. Blodkarrene bliver smadret og man død af indre blødninger. Men det
>svare til at 2 biler kører frontalt sammen med 40km/t :-/

Jeg skal ikke kunne sige om de 80 km/h er korrekte, men jeg tror ikke
at det tilsvarer to (moderne) blier der frontalt kører sammen med 40
km/h.

Mit gæt er at 80 km/h-reglen antager en decellaration på 0 m, men
moderne biler er netop bygget til at decellerere passagerene langsomt.

Ikke desto mindre undervurderer de fleste af os nok de kræfter vi
potentielt udsætter vores kroppe for i trafikken...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-05-07 08:35

> det med er dødeligt at køre ind i en mur med 80km/t
> Det svarer til at 2 biler kører frontalt sammen med 40km/t :-/.

Hej Bongo.

Det er Ikke! det samme. begge biler skal nedbremses til 0km/t, ergo er der
ikke forskel på at køre ind i en 100% solid mur med en given hastighed og
køre fontalt ind i en bil med samme givne hastighed.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '78, NX650 '90

Fra : Bongo

Dato : 02-05-07 19:12

> [...]
> ikke forskel på at køre ind i en 100% solid mur med en given hastighed og
> køre fontalt ind i en bil med samme givne hastighed.

Det kan jeg godt indse ved nærmere eftertanke. Takker. :)

Vh Bongo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-05-07 09:07

Bongo skrev:

> Blodkarrene bliver smadret

Blodårerne river sig løs, har jeg hørt.

> og man død af indre
> blødninger.

Korrekt.

> Men det svare til at 2 biler kører frontalt sammen med
> 40km/t :-/ .

Som andre siger: dét gør det ikke - du skal op på 80.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : MKS - 74

Dato : 02-05-07 10:20

> [...]

>heller ikke at chaufførene på 300km missilerne altid tænker over
>standselængden på et fartøj der bevæger sig med den hastighed. Er det ikke

Overdrivelse fremmer forståelsen, men det er nu nok nærmere det halve,
forudsat en reaktionstid på ca. 1 sek. og alm. fungerende bremser på
tør vej, er standselængden fra 300-0 km/t ca.

Standselængde = reaktionslængde + bremselængde = ca. (84m + 354m) =
ca. 438m

Forudsat 1G decc (hvad erfarne kørere ofte kan) ved .8 G forlænges
denne til ca. 525m, så det fleste vil nok kunne gøre det på en ½km,
hvilket nu også er pænt langt .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : tp

Dato : 02-05-07 18:11

<snip en masse kloge udregninger >

Jeg så en udsendelse på tysk tv omkring der hvor hayabusaen så dagens lys.
Der sagde de, at hvis en mc der kørte 300 og en mc der kørte 250 bremsede
max mens de befandt sig ved siden af hinanden, ville den kørte 300 stadig
køre 180 når den der kørte 250 var stoppet. DET fik sgu et eller andet til
at tænke oppe i mit hoved

Mvh TP, der engang på autobahn kortvarigt testede max fart på en CBR1000
SC24 (ca 280 speedo, måske 260 real) og missede en afkørsel fordi jeg slet
ikke kunne nå at bremse nok ned til at komme af inden den var fjernt i mit
sidespejl.

Fra : MKS - 74

Dato : 02-05-07 19:01

On Wed, 2 May 2007 19:11:23 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Jeg så en udsendelse på tysk tv omkring der hvor hayabusaen så dagens lys.

Sjovt nok samme udsendelse, hvor de nævnte standselængde fra tempo
dreihundert til ca. 500 m

>Der sagde de, at hvis en mc der kørte 300 og en mc der kørte 250 bremsede
>max mens de befandt sig ved siden af hinanden, ville den kørte 300 stadig
>køre 180 når den der kørte 250 var stoppet.

Narj - Sådan skulle det nu ikke helt forstås, i det øjeblik den der
kørte 250 stopper, kører den anden stadig 50 km/t, men er til gengæld
noget en del længere frem, p.g.a. den højere udgangshastighed og _der_
hvor den der kørte 250 stopper, bevæger 300-cyklen sig stadig med ca.
165 km/t og brager videre ca. 108 meter udover dette punkt .

> DET fik sgu et eller andet til at tænke oppe i mit hoved

Forhåbentlig cerebrum....

Fra : MKS - 74

Dato : 02-05-07 19:04

On Wed, 02 May 2007 20:01:27 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

>noget en del længere frem
^^^^^^

Hmmm - "nået en del længere frem..."

Fra : duff

Dato : 03-05-07 18:21

MKS - 74 skrev:

> [...]
> hvor den der kørte 250 stopper, bevæger 300-cyklen sig stadig med ca.
> 165 km/t og brager videre ca. 108 meter udover dette punkt .

Forskellen i kinetisk energi på 250km/h og 300km/h svarer ca til det en
cykel med 165km/h har.
Så hvis begge bremser lige kraftigt vil ham med 300km/h stadig køre
165km/h når den anden holder stille.

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-07 20:18

On Thu, 03 May 2007 19:21:04 +0200, duff <nope@dr.dk> wrote:

>Forskellen i kinetisk energi på 250km/h og 300km/h svarer ca til det en
>cykel med 165km/h har.
>Så hvis begge bremser lige kraftigt vil ham med 300km/h stadig køre
>165km/h når den anden holder stille.

Nej - Forskellen i hastighed på tidsaksen vil hele tiden være den
samme, nemlig 50 km/t (indtil 250-cyklen stopper naturligvis). Det er
korrekt at forskellen i kinetisk energi på de 2 cykler netop svarer
til 165 km/t og det afspejles netop i, at _der_ hvor 250-cyklen har
overført/omdannet sin fulde kinetiske energi til termisk har den 2.
stadig svarende til ca. 165 km/t tilbage, men det punkt (efter ca.
246m) når 300-cyklen allerede efter ca. 3.8 sek. og på dette
tidspunkt er 250-cyklen kun nået ca. 193 meter og bevæger sig stadig
med 115 km/t. 250-cyklen stopper som sagt efter ca. 246 meter og det
tager ca. 7.1 sek. På dette tidspunkt er 300-cyklen nået ca 343 meter
og kører som sagt 50 km/t (de sidste 50-0 sker på ca. 1.4 sek og 10
meter).

Forudsat at man approximerer bevægelsen beskrevet som en konstant decc
med 1G (neg. acc på ca. g = -9,82 m/s²), således at:

a = g, v = vo + g*t, x = ½g*t² + vo*t + xo,

xo sættes til 0 hvor bremsningen påbegyndes og vo er 83,33 m/s for
300-cyklen og 69,44 m/s for 250-cyklen.

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-07 20:22

On Thu, 03 May 2007 21:17:59 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

> Det er korrekt at forskellen i kinetisk energi på de 2 cykler netop svarer
>til 165 km/t

(Altså kun til t = 0, hvor bremsningen indledes ).

Fra : duff

Dato : 03-05-07 23:10

MKS - 74 skrev:

> [...]
>
> a = g, v = vo + g*t, x = ½g*t² + vo*t + xo,
>
> xo sættes til 0 hvor bremsningen påbegyndes og vo er 83,33 m/s for

Ok så retter jeg lige til "hvor" istedet for "når", som gør det lidt
klarere hvad jeg mente. :)

Der hvor 250 cyklen holder stille rammer 300 cyklen med 165km/h, på x
aksen. (det er den jeg vil mene er den vigtige i sikkerheds øjemed).

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-07 23:20

On Fri, 04 May 2007 00:10:17 +0200, duff <nope@dr.dk> wrote:

> [...]
>
>Der hvor 250 cyklen holder stille rammer 300 cyklen med 165km/h, på x
>aksen. (det er den jeg vil mene er den vigtige i sikkerheds øjemed).

Jep - Og som du kan se, var det nøjagtig det jeg beskrev i et
tidligere indlæg .

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-05-07 08:36

MKS - 74 skrev den 04 maj 2007 i

> Jep - Og som du kan se, var det nøjagtig det jeg beskrev i et
> tidligere indlæg .

Nemlig ik´at jeg forstod en skid af det

Fra : Armand

Dato : 04-05-07 09:38

"duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Der hvor 250 cyklen holder stille rammer 300 cyklen med 165km/h, på x
> aksen. (det er den jeg vil mene er den vigtige i sikkerheds øjemed).

Og at den tilmed gør det tidligere end 250'eren giver den langsomme en
chance for at objektet når at flytte sig inden :-|

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 03-05-07 06:22

tp skrev:

> [...]
> SC24 (ca 280 speedo, måske 260 real) og missede en afkørsel fordi jeg
> slet ikke kunne nå at bremse nok ned til at komme af inden den var

Det er det samme ved små hastigheder: Hvis man f.eks. i byen kører 60
km/h i stedet for 50, vil man være så meget længere om at bremse, at man
vil ramme med 40 km/h der, hvor man ellers ville være standset, hvis man
havde kørt 50. Dvs., at man ville ramme f.eks. et lille barn, der hopper
ud på vejen, hvor man normalt ville have kunnet nå at standse. Hvis man
havde kørt 70 km/h, ville man for øvrigt have ramt barnet med 58 km/h!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-05-07 22:14

On Tue, 1 May 2007 22:25:45 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> wrote:

>Eller at forbyde motorcykler over en vis effekt på offentlig vej!

Så længe effektgrænsen er ca. 200hk går det nok

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-05-07 11:35

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> writes:

> Det er en god ting at kunne... passe på sig selv, men det har de
> unge af idag bare ikke fået lært.

Du måtte vel også gå 20 km til skole selvom der var sne op over
elmasterne, ikke?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-05-07 11:39

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Det er Ikke! det samme. begge biler skal nedbremses til 0km/t, ergo
> er der ikke forskel på at køre ind i en 100% solid mur med en given
> hastighed og køre fontalt ind i en bil med samme givne hastighed.

Såfremt bilerne er lige tunge. En ellert, der rammer en 50 tons
lastbil vil cirka føles som en flue på forruden i lastbilen. Ellerten
vil skulle accelereres fra 80 til næsten -80, hvilket svarer til at
ramme en stationær ting med op mod 160.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R