/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Overhaling af konvoj
Fra : Dr. Enduro


Dato : 01-05-07 18:45



Hej gruppe

Her i Tyskland er 1. maj jo en fridag, så vejene var fyldt med
motorcyklister, hvoraf en del kørte i grupper på helt op til 40-50
stykker. Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde?
Er det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det
kan næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

 
 
Matthias H Matthiess~ (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 01-05-07 20:15


"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:f17ubk$edf$1@news01.versatel.de...
>
>
> Hej gruppe
>
> Her i Tyskland er 1. maj jo en fridag, så vejene var fyldt med
> motorcyklister, hvoraf en del kørte i grupper på helt op til 40-50
> stykker. Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde? Er
> det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det kan
> næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.
>
> --
>
Det bedste du kan gøre, er at blive bagerst i kolonnen og så vente med at
overhale til vejen bliver 2 sporet eller kolonnen drejer af.
Det er en meget dårlig idé at trække ind midt i kolonnen under en
overhaling.
Du skal mase dig ind og tager hele sikkerhedsafstanden fra den
bagvedkørende. Og så giver det en masse uro ned gennem hele kolonnen.
Bliv bagved, nyd det gode vejr og naturen.
Hilsen Matthias



Matthias H Matthiess~ (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 01-05-07 20:55


"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:f17ubk$edf$1@news01.versatel.de...
>
>
> Hej gruppe
>
> Her i Tyskland er 1. maj jo en fridag, så vejene var fyldt med
> motorcyklister, hvoraf en del kørte i grupper på helt op til 40-50
> stykker. Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde? Er
> det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det kan
> næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.
>
> --

Det bedste du kan gøre, er at blive bagerst i kolonnen og så vente med at
overhale til vejen bliver 2 sporet eller kolonnen drejer af.
Det er en meget dårlig idé at trække ind midt i kolonnen under en
overhaling.
Du skal mase dig ind og tager hele sikkerhedsafstanden fra den
bagvedkørende. Og så giver det en masse uro ned gennem hele kolonnen.
Bliv bagved, nyd det gode vejr og naturen.
Hilsen Matthias



Bongo (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 01-05-07 21:30


> Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde?
> Er det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det
> kan næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.

Det er ikke en konvoj. Det er i færdselslovens ordlyd "andet sluttet optog"

§7
Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog
eller andet sluttet optog.

Altså, -overhaling forbudt.

Vh Bongo



"J.C.Kløve" (01-05-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-05-07 22:07

Bongo skrev:
>> Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde?
>> Er det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det
>> kan næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.
>
> Det er ikke en konvoj. Det er i færdselslovens ordlyd "andet sluttet optog"
>
> §7
> Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
> redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog
> eller andet sluttet optog.
>
> Altså, -overhaling forbudt.
>

MC kolonder anses ikke for at være et sluttet optåg, (med mindre det er
anmeldt til polisen at man agter at lave et sådant optog) hvorfor denne
§ ikke kan tages i anvendelse.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Jim Andersen (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 02-05-07 10:39

"J.C.Kløve" wrote:
> MC kolonder anses ikke for at være et sluttet optåg, (med mindre det
> er anmeldt til polisen at man agter at lave et sådant optog) hvorfor
> denne § ikke kan tages i anvendelse.

Ifølge Per K. Nielsens avisklip fra Berlingske er de et sluttet optog.

Hvorvidt de så ikke har "fri passage" hvis du overhaler dem, kan jeg ikke
sige.

/jim



Per K. Nielsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 01-05-07 22:12

On Tue, 1 May 2007 22:30:09 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> wrote:

>> Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn måde?
>> Er det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver nødvendigt? Det
>> kan næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når den er så lang.
>
>Det er ikke en konvoj. Det er i færdselslovens ordlyd "andet sluttet optog"

Nu var det i Tyskland, og ikke Danmark...

Og når det så er sagt, så tvivler jeg stærkt på at du får politi eller
domstol til at acceptere at en bunke mc'er der kører sammen går under
§7 stk. 6.

En hurtig søgning viser at det har været diskuteret på dk.fritid.bil,
og der fandt nogen denne:


Berlingske Tidende 30 maj 2004

Spørg om biler & trafik: Motorcykel-kortege må ikke køre over for rødt

En motorcykelklub med ca. 50 medlemmer kørte i sluttet trop fra Amager
til Holte, hvor der skulle være fest. Klubben havde i forvejen rettet
henvendelse til politiet for at få oplyst en rute, men havde samtidig
fået at vide, at politiet ikke kunne afse personale til at følge dem -
samt at færdselsloven skulle følges. Motorcyklisterne mente, at de som
et sluttet optog kunne følges ad, så resten af kortegen kunne
fortsætte frem i kryds, selv om der midt under kortegens kørsel
skiftede fra grønt til rødt lys. I praksis fungerede det på den måde,
at to af motorcyklisterne kørte ud til siden, når signalet skiftede
fra grønt til gult lys for at holde øje med den tværkørende færdsel.
Systemet skulle sikre, at alle i kortegen kom med over.
På et tidspunkt kom en motorcykelbetjent kørende, bragte et par af
motorcyklisterne til standsning og noterede dem for at køre frem mod
rødt lys. Motorcykelbetjenten forklarede senere i retten, at han var
blevet kaldt over radioen og bedt om at holde øje med nogle
motorcyklister, der ikke overholdt færdselsloven. Da han nåede frem
til de ca. 50 motorcyklister, bemærkede han i et lysreguleret kryds i
København, at den første del af kortegen kørte frem mod grønt lys. Da
ca. halvdelen var nået over, skiftede signalet til rødt, og de øvrige
motorcyklister fortsatte i stedet for at standse. Det var naturligvis
ikke muligt for politimanden at standse alle de motorcyklister, der
kørte frem mod rødt. Derfor besluttede han sig til at standse de
sidste i kortegen og sigtede dem for at overtræde færdselsloven.
Motorcyklisterne var af den opfattelse, at deres kørsel mod rødt lys
var lovlig, idet de kørte i sluttet optog, og i den forbindelse
henviste de til færdselslovens § 7, hvoraf det fremgår, at
trafikanterne skal give fri passage for forsvarets og civilforsvarets
kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog eller andet
sluttet optog. Byretten konkluderede, at færdselslovens bestemmelser
om, at trafikanterne skal give fri passage for sluttede optog, ikke
giver deltagerne i det sluttede optog hjemmel til at overtræde
færdselslovens almindelige bestemmelser ved for eksempel at køre
frem mod rødt lys, på samme måde som for eksempel udrykningskøretøjer
har en hjemmel til at overtræde færdselsloven. Derfor var kørslen for
rød lys ulovlig, og den sigtede blev idømt en bøde på 1000 kr. Dommen
blev anket til Landssretten, der stadfæstede skyldspørgsmålet. Men
retten erkendte, at forskellig litteratur og kommenterede færdselslove
kunne give den forkerte antagelse, at et sluttet optog skulle
betragtes som et langt vogntog, så det var tilladt for de resterende
at fortsætte over krydset. Derfor bortfaldt straffen. Kun hvis
politiet medvirker, må en motorcykelkortege fortsætte over for rødt
lys. Her det årlige skue ved Bakkens åbning.

Bongo (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 02-05-07 21:26

>
> En hurtig søgning viser at det har været diskuteret på dk.fritid.bil,
> og der fandt nogen denne:
>
> snip

Den er også refereret her: http://www.gatago.com/dk/fritid/bil/19541207.html

Men så er der da en hel del motorcyklister der har fået §7 galt i halsen
(jeg incl.). Sidst jeg oplevede en borger der styrede trafikken var sidste
efterår da vi en flok kørte fra Haars tanken i Odense til Karoline. I en
rundkørsel sprang en dame af cyklen og blokerede trafikken fra venstre.
Noget må være gået helt galt et sted når så mange tror at det er
tilladt, -hvis artiklen skal tages for pålydende.

Vh Bongo



Lars Nielsen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 01-05-07 19:17

Dr. Enduro wrote:
> Hej gruppe
>
> Her i Tyskland er 1. maj jo en fridag, så vejene var fyldt med
> motorcyklister, hvoraf en del kørte i grupper på helt op til 40-50
> stykker. Hvordan overhaler man egentlig sådan en konvoj på en pæn
> måde? Er det accepteret at møve sig ind i den, hvis det bliver
> nødvendigt? Det kan næsten ikke lade sig gøre på andre måder, når
> den er så lang.

- der er ikke tale om en konvoj / kolonne, medmindre den er fulgt /
afmærket af politiet, og køretøjerne kører med kolonne-flag på. Så godt, så
vidt reglerne i færdselsloven, som samtidig er, at du ikke må overhale "ind
i" en kolonne, men skal overhale hele banden på en gang.

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste