Tinnitus :-(
Fra : Dyhrberg

Dato : 30-04-07 21:39

Hej!

Mit problem er det samme som flere andre herinde nemlig: Tinnitus.
Det er ofte så slemt efter blot få minutters kørsel at det fuldstændig
fjerner glæden ved at være på vejen - derfor mangler jeg råd til at
begrænse støjen.

Mine forholdsregler indtil nu:
1)   Jeg kører på en Suzuki GSX-R 600 fra 2001. Da jeg fik den var den
allerede udstyret med en sportsudstødning der gav den fedeste lyd -
men da min efterhånden fire år gamle tinnitus er gået helt amok måtte
jeg i sidste uge montere en original udstødning.
2)   Jeg har købt en Schuberth S1 - hjelm som efter de undersøgelser jeg
har kunnet finde skulle være den mest lyddæmpende på markedet.
3)   Jeg bruger samtidig mine speciallavede ørepropper fra Dansk
Hørecenter(www.dkhc.dk) som jeg i forvejen ejede til brug i byen, i
biffen osv. Jeg har købt det mest lyddæmpende filter jeg kunne få
nemlig 25 dB.

Jeg synes derfor støjniveauet er blevet begrænset væsentligt men ikke
nok - efter blot fem-ti minutters kørsel hører jeg igen "den gode
gamle sang".

På en måde virker det dog som om at det ikke er selve larmen der
forårsager min tinnitus men mere den runge-lyd der kommer som følge af
de vibrationer der er fra cyklen og op gennem kroppen - især ved lave
omdrejninger hvor lyden er dybere.

Er der nogle der har forslag til yderligere ting jeg kan foretage mig?
Enten i form af udstyr jeg ifører mig eller ændringer/justeringer på
kværnen.

Det skal siges at jeg pt. kører med KN-filter men jeg ved ikke om det
gør megen forskel at skifte til et almindeligt?

Håber på gode råd - for jeg vil sgu ikke lade en latterlig tone
frarøve mig glæden ved at køre kværn

M.v.h. Mads
(Der nu har haft tinnitus som en fast følgesvend i fire år)

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 22:04

Dyhrberg wrote:

> Jeg synes derfor støjniveauet er blevet begrænset væsentligt men ikke
> nok - efter blot fem-ti minutters kørsel hører jeg igen "den gode
> gamle sang".

Jeg har også (svag) tinitus - og har også investeret i en Schuberth S1 for
nylig.
Du skal også være opmærksom på, at når du bruger ørerpropper vil du kunne
høre din tinitus meget mere tydeligt fordi baggrundsstøjen bliver dæmpet.
Jeg tror nogle gange jeg "ser spøgelser".

Jeg har valgt at købe en kasse gode skum-ørepropper
(http://earplugstore.stores.yahoo.net/holemaxuffop.html)
De tilpasser sig og sidder godt hver gang de sættes i (Jeg har hørt flere
sige, at de specialstøbte kan "løsne" sig, og dermed ikke virke efter
hensigten).

Mvh Kim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-07 22:19

Dyhrberg <Mads_Dyhrberg@hotmail.com> writes:

> Jeg synes derfor støjniveauet er blevet begrænset væsentligt men
> ikke nok - efter blot fem-ti minutters kørsel hører jeg igen "den
> gode gamle sang".

Tinnitusramte skribenter herinde snakker sommetider om at f.eks. en
walkman med fuglefløjt kan camouflere (altså ikke overdøve)
tinnitussen, så man ikke lægger mærke til den. Mon ikke det er det
omvendte, der sker når du kører med hjelm og ørepropper. Altså at al
højfrekvent lyd, der ellers ville camouflere tinnitussen bliver dæmpet
så meget at tinnitussen bliver meget tydelig.

Afhængigt af risikoen for at forværre din tinnitus, så er det måske
værd at overveje ørepropper med et filter, der lader støj i
frekvensområdet nær din tinnitus slippe igennem. Det kan måske
camouflere den tilstrækkeligt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Dyhrberg

Dato : 01-05-07 07:12

[...]

-----> Jeg har faktisk ikke tænkt over, at der her muligvis er et
problem med mine specialfremstillede ørepropper. Jeg har netop lagt et
sæt af "de gule ørepropper" i tasken, så dem giver jeg en chance på
vej i skole om lidt

> [...]
> værd at overveje ørepropper med et filter, der lader støj i
> frekvensområdet nær din tinnitus slippe igennem. Det kan måske

-------> Jo, jeg hører tydeligt min tinnitus, når jeg ifører mig
udstyret, da der bliver ret stille, når man ifører sig en Schuberth S1
- hjelm og ørepropper med et 25 dB filter

Det gør mig dog ikke noget, at jeg kan høre tonen, når jeg kører, da
det er umuligt at undgå, når man "lukker sig inde" med hjelm og
ørepropper. Det der er problemet er, hvis denne køretur generer øret
så meget, at min tinnitus bliver forværret med søvnbesvær,
koncentrationsbesvær og flere af de gamle klassikere til følge.

M.v.h. Mads

Fra : Erling Christensen

Dato : 01-05-07 07:27

On 30 Apr 2007 23:12:29 -0700, Dyhrberg <Mads_Dyhrberg@hotmail.com>
wrote:

-snip-

> [...]
>så meget, at min tinnitus bliver forværret med søvnbesvær,
>koncentrationsbesvær og flere af de gamle klassikere til følge.

De dage hvor min Tinititus er værst om aften, har jeg altid musik
eller radio kørerne i baggrunden.... Jeg har det sådan, at bare jeg
læser ordet Tinitus, så hører jeg min igen, ellers ignorere jeg
normalt dagen igennem.....

Min har jeg heldigvis lært at ignorer det meste af tiden, eller ville
jeg være blevet sindsyg forlængst ;)

Eneste råd jeg kan give er, at lade være med og lukke for meget af for
lyde udefra når du kører, for så vil du istedet køre med
tinituslyden.... og jeg synes min bliver værre med tiden hvis jeg ikke
får den brugt med andet lyd....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Lone Lopdrup

Dato : 01-05-07 10:49

> Eneste råd jeg kan give er, at lade være med og lukke for meget af for
> lyde udefra når du kører, for så vil du istedet køre med
> tinituslyden....

Hmmm.
Har selv en højfrekventlyd hængende hele tiden.
Tror selv at den er opstået efter at jeg har købt MV (2005).
Hvis det er tilfældet at lyden fra MC´en eller vindstøj i hjelmen, har
skylden, er det vel ikke "smart" at "....lade være med at lukke for meget af
for lyde udefra....", for så sker der vel det at tinitus´en bliver værre.

Lone

Fra : Erling Christensen

Dato : 01-05-07 11:43

On Tue, 1 May 2007 11:48:34 +0200, "Lone Lopdrup" <LLopdrup@gmail.com>
wrote:

> [...]
>for lyde udefra....", for så sker der vel det at tinitus´en bliver værre.

Det går begge veje.... Hvis du lukker for meget af for omverden, så
hører du din Tinitus lyd hele tiden.... lukker du for lidt af, så
bliver den værre efter køreturen...

Hvor ens Tinitus kommer fra kan være svært og finde ud af... men har
man været udsat for meget høje lyde og længere tid eller et stort
knald fra fyreværkeri eller skud og oplevet at det har ringet for ens
øre.... kan det meget vel komme derfra.... Nu til dags, er det
MP3/Ipod/workman gadgets som skyldes mange høreskader....

Min Tinitus skyldes et fjog som fyrede sit geværk af, 5 meter fra mit
øre.... og siden da er der en bestemt frekvensområde som jeg ikke kan
høre så godt på det ene øre.... og lyden jeg ikke kan høre, svarer
meget godt til det jeg har i det øre 24 timer....

Generelt, så skal propper/høreværn, blot tage toppen af lyden, så man
ikke får høreskader.... Lang tid med høj lyd og specielt ensartet
lyd, er slemme... Vindstøj afhænger meget af den hjelm man har...
Nogle hyler andre buldre af vinden...

Min Caberg hjelm, larmer en del, og kommer vinden forkert ind på
hjelmen, så hyler den også... og den lyd er drøn irriterende.... Hvor
den kommer fra ved jeg ikke, men det er sikkert en samling et eller
andet sted....

Selv den bedste lyddæmpet hjem er ikke nok for nogle, og andre synes
det er for meget... Man skal prøve hjelmen inden køb og om nødvendigt
også benytte propper.... Men som sagt lukker du komplet alt ude, så
hører du blot tinituslyden samt den susen som blodet laver......
Svarer lidt til og sætte en konkylie op til øret for og høre havet....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Dyhrberg

Dato : 02-05-07 17:11

Hmmm.
[...]

--------> Det er også præcis sådan, jeg ser det. Jo mere, jeg kan få
lov "at nyde" min tinnitus, mens jeg kører, des mere ro må der være
inde ved ørerne
Og jo mere ro der er herinde, jo mindre bliver mine ører ødelagt af
larmen, og des lavere er min tinnitus, når jeg går i seng eller sætter
mig ned for at studere, hvor lyden virkelig generer. Jeg kan sagtens
koncentrere mig om at køre motorcykel med lyden i hovedet, men at sove
og studere er straks sværere, hvorfor jeg altså vil have, så meget ro
jeg kan under kørslen.

I dag har jeg netop fået afmonteret KN-filter og fået en ny pakning
ved udstødningen, og umiddelbart lyder det til at have hjulpet -
krydser fingre

Men er der ellers andre fif - udover en god hjelm, ørepropper og en
original udstødning?

M.v.h. Mads
(Suzuki GSX-R 600 01´)

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 18:04

> Men er der ellers andre fif - udover en god hjelm, ørepropper og en
> original udstødning?

Jeg kører med et stort "rørhalstørklæde" [1] om halsen.
Det er lidt stort og sidder derfor tæt op ad hjelmen og lukker af for meget
af den støj/turbulens der ellers kommer ind her.
Dog er den for varm til bykørsel om sommeren, men når bare der er fart på er
den ikke generende.
Det anbefales i øvrigt også i manualen til Schuberth S1, hvis man vil dæmpe
vindstøjen yderligere.

[1]: Den type man også får udleveret i hæren.

Mvh Kim

Fra : Dyhrberg

Dato : 02-05-07 22:08

On 2 Maj, 19:03, "Kim" <-> wrote:

> [...]
> vindstøjen yderligere.
>
> [1]: Den type man også får udleveret i hæren.

------------->
Hej Kim

Det var jo et glimrende forslag - det havde jeg slet ikke overvejet.

Jeg vil dykke ned i manualen og læse, om det du her beskriver, og se
om manualen evt. skulle gemme på flere forslag.

Men en super ide - jeg vil lede efter et passende "rørhalstørklæde" og
ser frem til at prøve en tur med forhåbentligt endnu mindre larm...

M.v.h. Mads

Fra : Western

Dato : 03-05-07 20:14

> [...]
>Men en super ide - jeg vil lede efter et passende "rørhalstørklæde" og
>ser frem til at prøve en tur med forhåbentligt endnu mindre larm...

"æblevarmer" er en mere poetisk betegnelse for sådan et stykke tekstil,
refererende til den virkning det har på adamsæblet og dets omgivelser.

\Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 03-05-07 20:59

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "æblevarmer" er en mere poetisk betegnelse for sådan et stykke tekstil,
> refererende til den virkning det har på adamsæblet og dets omgivelser.

Men ikke desto mere blot en fordanskning af det oprindelige amerikanske
brand "Applewarmer"

--
Armand.

Fra : Andy

Dato : 03-05-07 21:21

"Dyhrberg" <Mads_Dyhrberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

------

Hej, på et tidspunkt fik jeg et godt og grundigt brag i øret, til en "sjov"
ballondans, den slags leg der burde være forbudt for voksne, som er for små
til at lege med balloner i ørehøjde!

Det her er ikke nogen 1. april, eller majkat:
I meget lang tid efter døjede jeg med den der hyletone. På et tidspunkt
snakkede jeg med en kollega som var med i et højrystet musikband, han gav
mig et fif han selv brugte når hyletonen drillede efter en høj aften, nemlig
at tage en finger og trykke den lille flap der er ved øret ind foran
øregangen, så der lukkes helt tæt. Tag så og "trom" - altså tryk stille og
roligt med en af den anden hånds fingre på den finger der lukker af på den
lille flap foran øret, så der stødvis kommer små overtryk når man trykker,
og svagt undertryk når man ikke trykker. Sæt dig foran fjernsynet og "trom"
stille og roligt ½ times tid. (du behøver ikke fortælle andre hva' det er du
sidder og gør, ellers kigger de bare mærkeligt på dig)

Det lyder skørt, jeg troede heller ikke på det, men der er altså en effekt -
selv om det garanteret ikke er nogen mirakelkur. Om det så bare er fordi man
tager sig tiden til at slappe af ved jeg ikke, det er egentligt også
ligegyldigt. Tag og prøv, det skader ihvertfald ikke!

/Andy

Fra : Richard

Dato : 03-05-07 22:25

Andy wrote:

> [...]
> forårsager min tinnitus men mere den runge-lyd der kommer som følge af
> de vibrationer der er fra cyklen og op gennem kroppen - især ved lave

Prøv at maske - dvs. sætte afledende lyd til - vha en mp3spiller og
lyddæmpende ørehængere som Koss the Plug eller Sony's tilsvarende. Lyden
skal svinge lige omkring din tinnituslyd både i tonehøjde og volumen, så
det er vigtigt, at du let kan komme til at regulere volumen under kørsel.

Evt. prøv først at køre med nogle mere dæmpende ørepropper som Bilsom's de
gule, Matas' "silicone-snot" eller Mox' parafinerede vatkugler, der
nærmest blokker helt, i stedet for dine ret åbne støbte propper. Så finder
du med større sikkerhed ud af, om det er lyden eller vibrationerne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Andy

Dato : 03-05-07 21:39

[...]

den slags leg burde være forbudt for voksne.

Det her er ikke nogen 1. april, eller majkat:
I lang tid døjede jeg med den der hyletone. På et tidspunkt snakkede jeg
med en kollega som var med i et højrystet musikband, han gav et fif han
[...]
ikke trykker. Sæt dig foran fjernsynet ½ times tid. (du behøver ikke
fortælle andre hva' det er du sidder og gør, så ser de bare mærkeligt på
dig)

Lyder skørt, jeg troede heller ikke på det, men der er altså en effekt. Det
er
garanteret ikke er nogen mirakelkur. Det giver en ro og lindring i øret, om
det så bare er fordi man tager sig tiden til at slappe af, det ved jeg ikke,

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-05-07 08:33

Andy skrev den 03 maj 2007 i

klip

> /Andy

Hey Andy.
Gider du ikke lige sætte din newsreader til at sætte > foran det du citerer,
så man umiddelbart kan finde det DU skriver? Og så lige klippe det for
forståelsen uvæsentlige væk? Der står en hel masse om det her:
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Armand

Dato : 04-05-07 09:45

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så man umiddelbart kan finde det DU skriver? Og så lige klippe det for
> forståelsen uvæsentlige væk? Der står en hel masse om det her:

Aprospos:
Jeg synes at der er mange indlæg hvor min newsreader, der ellers ér sat op
til det, ikke laver samme indrykning ved besvarelser - Hvad kan forskellen
mon være ??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 11:27

On Fri, 4 May 2007 10:45:14 +0200, Armand wrote:

> [...]
> til det, ikke laver samme indrykning ved besvarelser - Hvad kan forskellen

at hoste. De frelste siger: "brug anden news-reader" :-/

Og jeg lod mig flytte til "40tude Dialog", men den er godtnok heller ikke
fejlfri. Mail-delen er elendig, og muligheden for at "kategorisere",
endsige flytte sine afsendelser er ikke eksisterende. News-delen er ok.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Dyhrberg

Dato : 04-05-07 21:22

[...]
----------------------->

Hej Andy

Ja, du har helt ret i, at det umiddelbart lyder ret skørt
Men ikke desto mindre siger jeg mange tak for rådet, og jeg vil da
helt sikkert give det en chance.

[...]

Hej Richard

Er du af den overbevisning, at nogle af de produkter, du nævner, vil
blokere mere end mine formstøbte ørepropper?
I så fald vil jeg være meget taknemmelig, hvis du gider smide et link
på det bedste af produkterne - jeg har nemlig selv søgt lidt, men kan
ikke finde alle de produkter du nævner.

M.v.h. Mads