? om poling på cigartænderstik
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-04-07 17:11

Hej NG, og særligt de elkyndige:
Efter (og jeg er komplet elmongol) at have monteret et 12 volts
cigartænderstik i kåben på min DL650 opdager jeg at der ikke lades på hverken
GPS eller mobilos når jeg plugger dem i. Der er godt nok strøm igennem, målt
til 12,8. Kan det skyldes at + og - er vendt forkert?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-04-07 17:36

Kan det skyldes at + og - er vendt forkert?

> --
hvis du måler med multimeter og bruger det rigtigt med sort til minus og rød
til plus, og den viser 12,8 volt UDEN minustegn foran er det monteret
korrekt.
Hvis der står minus er det ikke.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-04-07 19:09

Thomas Jensen skrev den 29 apr 2007 i

> [...]
> hvis du måler med multimeter og bruger det rigtigt med sort til minus og
> rød til plus, og den viser 12,8 volt UDEN minustegn foran er det

Yeps, har målt med multimeter (ned i selve stikket), og på den ene måde er
der godt nok et minus foran aflæsningen.
Hvad der er plus og minus på et cigartænderstik normalt, ved jeg ikke.
Når ikke der lades på gps og mobilos er det så fordi + og - sidder forkert?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-04-07 19:15

> Yeps, har målt med multimeter (ned i selve stikket), og på den ene måde er
> der godt nok et minus foran aflæsningen.
> Hvad der er plus og minus på et cigartænderstik normalt, ved jeg ikke.

den lille "top" i bunden er plus, siden er minus.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 29-04-07 19:06

On 29 Apr 2007 16:11:08 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Der er godt nok strøm igennem, målt
>til 12,8. Kan det skyldes at + og - er vendt forkert?

det kan det vel...
Plus bør være midterpolen, mens minus er "kanten".