Trafik - nær død
Fra : Perminator

Dato : 27-04-07 22:17

Hej
I får lige del i min hidtil dårligste dag på MC, efter 7000 kørte km siden
min "anden" start.
Jeg kører hver dag fra Auning til Højbjerg, hvilket indbefatter
motorvejsstykket rundt om Løgten/Skødstrup, som afsluttes med en lyskurv, og
hvor der er en højresvingsbane, i sammenhæng med en indfaldsvej fra højre,
foruden de 2 ligeud-baner.
Jeg kører i det inderste spor på Motorvejen, og tager farten roligt af, idet
der er rødt, og der holder en bil for rødt i hver bane. Højresvingsbanen er
fri. Jeg har tænkt mig at afpasse farten, således at jeg ikke behøver at
sætte et ben til jorden.
Da der er ca 20 m til den holdende bil bliver jeg overhalet af en personbil
med ca 100 km/t.
Han har øjensynligt overset motorvejens afslutning og det røde lys og de
holdende biler. For at undgå at brage ind i den holdende i det venstre spor,
vælger han at skære ind foran jeg, som bremser hårdt op, og han når over i
højresvingsbanen, retter op, og ryger over for rødt. Dernæst undviger han
mod venstre en fremkørende bus fra indfaldsvejen, og når over i venstre
vognbane, hvor han får rettet op igen.
Det hele sker på mindre end 5 sekunder. Men der skulle kun få variable,
eller splitsekunder til, at folk blev dræbte eller invaliderede. Hvis
idioten ikke kørte i en bil med ABS, og hvis han ikke beherskede en dobbelt
undvigemanøvre, ville jeg være død, eller andre ville have fået
piskesmældslæsioner, alt efter hvilken ulykkestype (offer)han måtte vælge
til at aflede den kinetiske energi i. Det var en situation, hvor
der var røg fra dækkene,og flyvende sten fra vejen.

10 rystede minutter senere kører jeg ad Grenåvej mod Marienlund i det
venstre spor, der hvor Ringgaden deler sig fra mod højre. Det er et
dobbeltkryds, hvor man senere kan dreje fra til højre mod Tordenskioldsgade.
Normalt går det gelinde i venstre spor, mens dem i højre spor bliver bremset
af højresvingende, der passer på cyklister.
En varevogn som er et stykke foran, foretager et aggressivt vognbaneskift,
for at komme hurtigt videre i venstre vognbane. Det er der ingen problemer
i, idet hans vej er fri.
Den bagved kørende vinduespolerer i hans firhjulstrækker gør det samme, men
uden at kigge i spejlet.
Jeg er i venstre vognbane, og ved siden af ham, og må nødbremse, og ender
med forhjulet oppe på en Helle, hvis jeg ikke skal væltes, på grund af det
uoverlagte vognbaneskift.
Lidt senere i køen lykkes det mig at få kontakt til føreren, og jeg spurgte,
"Hvorfor han ville slå mig ihjel"
Det havde han naturligt nok ikke et svar på.
Jeg viste ham hans venstre spejl, men jeg er jo ikke sikker på at han
forstår nytten af det.
Efter denne dags oplevelser kommer jeg i hu, at vi ikke er usårlige. Men
dem i bilerne tror på at de er det.
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-04-07 01:07

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote in message
> [...]
> forstår nytten af det.
> Efter denne dags oplevelser kommer jeg i hu, at vi ikke er usårlige. Men

Godt at du kan fortælle historien !

Ham der var ved at klippe mig mistede sit spejl mens han kørte meget
forsigtigt videre,og da jeg 10 min senere blev stoppet af en
æggeskal,luskede han bare forbi.

Det må man nok ikke men hvis det sker for dig igen.........
--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

Fra : Snusken

Dato : 28-04-07 04:35

> Efter denne dags oplevelser kommer jeg i hu, at vi ikke er usårlige. Men
> dem i bilerne tror på at de er det.
Fin detaljeret hændelsesbeskrivelse. Når man efter sådan en dag er
faldet til ro, er det så lige: "Ja, det gik godt denne gang (igen) "

/Erik

Fra : tp

Dato : 28-04-07 08:59

> Jeg kører hver dag fra Auning til Højbjerg,

<snip>

Jeg er glad for at du slap fra det !

Og så har jeg kun en ting at sige : FÅKING GRENÅVEJ! Det er simpelthen en
livsfarlig vej. 10km ind mod århus. Folk vil gøre ALT for at spare 3
splitsekunder. folk skifter vognbane konstant for bare at komme 2 m længere
frem i køen. Ingen kigger i spejlene. Der bliver kørt godt til. 110-120kmt
er ikke unormalt (en 80km/t to sporet vej i byzone for ikke-kendere).

Som en test prøvede min kone og mig at køre hjem fra århus ad den vej. 30km.
Min kone kørte normalt i en bil. Jeg kørte frisk på mc. Overhalede overalt
det kunne lade sig gøre. Resultat - jeg nåede 2(!!!!!!!!!!!!!) minutter før
hjem end hende. Vi snakker 30km. Så konklusion til alle. TAG DET NU MED
RO. Der er ingen grund til at køre som død og helvede i en byzone. du kommer
ikke hurtigere frem, blot hurtigere hen til næste røde kryds.

TP

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-04-07 09:49

Resultat - jeg nåede 2(!!!!!!!!!!!!!) minutter før
> hjem end hende.

jamen vi skal jo bruge den extra tid til at komme ud af tøjet ift.
bilisterne

(Ironi hvis folk skulle være i tvivl)

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-04-07 09:53

tp skrev:
> [...]
> Overhalede overalt det kunne lade sig gøre. Resultat - jeg nåede
> 2(!!!!!!!!!!!!!) minutter før hjem end hende. Vi snakker 30km. Så

Hmm, hvis du nu havde kørt mellem rækkerne, overhalet højre op, måske
forsøgt på cykelstien og hvad der ellers er af umulige muligheder, så
burde du da have vundet mere end 2 minutter?

Fra : Perminator

Dato : 28-04-07 20:26

Hej tp

> [...]
> byzone. du kommer ikke hurtigere frem, blot hurtigere hen til næste røde

Tak for de pæne ord - også til I øvrige.
Det varer nogen tid, før man er sig selv igen efter sådan et par oplevelser.
Jeg tror personligt at det hjælper, at beskrive det, og få kommentarer
tilbage, som jeg har fået.
Der er så store glæder ved at køre MC, at den ikke bare skal stilles til
side, når der er modgang.
Jeg deler dine betragtninger om Grenåvej og dens farlighed. Det er mit håb
at forholdene forbedres, når det næste stykke motorvej bliver indviet, og
forhåbentlig giver en tiltrængt aflastning for os, der nødvendigvis skal
gennem byen, for at komme på arbejde.
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Max Andersen

Dato : 28-04-07 13:00

Perminator wrote:
> Hej

> Efter denne dags oplevelser kommer jeg i hu, at vi ikke er usårlige. Men
> dem i bilerne tror på at de er det.

Jeg har ikke den store erfaring (kun ca. 8.000km), da jeg kun har haft
pappet siden 8 december. Jeg har dog kørt dagligt og ser mig også som
ansvarlig i trafikken.

Jeg fik også en slem overraskelse en dag jeg skulle besøge min storebror
og vise ham min nye kawasaki VN800 ('96).

Jeg kommer fra Hillerød og skal til Ballerup, og vælger den 'smukke vej'
over Lynge og Ganløse.

Nogle af vejene er en smule snoede og man ligger på ca. 60km/t i
svingene som maks enkelte steder.

I et blidt højresving, ved jeg præcis hvordan jeg skær den, så jeg har
lidt luft til begge sider hvis der skulle komme noget sidevind.

Mod mig ud af det blå, kommer en Audi 100 med en ung knægt bag rattet.
Venstre arm er på højre del af rattet så han kan dreje sit venstresving
skarpere om nødvendigt, og højre arm holder en mobiltelefon til hans
venstre(!) øre.

Han er halvt ovre i min bane og jeg skyder ham til at ligge på 80km/t.

Han er halvt ovre i min vejbane og er 20cm fra at snitte mig. Jeg får et
underligt chok som er at jeg siger til mig selv: tænk ikke over det og
fløjter istedet inde i mig selv.

Jeg havde ingen mulighed for at slå i styret og derved komme længere
ind, da han er forbi mig inden jeg når at tænke.

Det tog mig et par dage at fortælle konen det, og hun blev da heller
ikke glad.

For ligemeget hvor pænt jeg kører, kan der altid være en idiot på fri fod.

Så jeg tilslutter mig at i må passe på derude.

Livet er for kort til hensynsløse tosser.

Max (kone og 3 unger....)

Fra : Lyrik

Dato : 28-04-07 19:04

Den 28.04.2007 kl. 13:59 skrev Max Andersen <max@militant.dk>:

> [...]
> Venstre arm er på højre del af rattet så han kan dreje sit venstresving
> skarpere om nødvendigt, og højre arm holder en mobiltelefon til hans
++++++++++++++
Ung pige i stor varevogn med mobiltelefon for venstre øre kører pludselig
ud fra en sidevej og svinger til venstre, uden at se til højre.
Hun så mig slet ikke. Men jeg så mobiltelefonen og havde allerede trukket
bremserne.
Hilsen
jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-04-07 09:20

Lyrik wrote:
> Hun så mig slet ikke. Men jeg så mobiltelefonen og havde allerede
> trukket bremserne.

Jeg synes de skal droppe den lov om forbud mod mobiltelefoni, da det ikke
overholdes.

Istedet skal alle biler udstyres med sådan en rød roterende lygte på taget
der automatisk tændes når der snakkes i mobil inde i bilen.

Og hvor kan det dog egentlig undre mig at folk ikke engang gider blinke
inden de drejer. Én ting er at de ikke gider dreje hovedet, og ej heller
kigge i sidespejlet inden de skifter vognbane, men at de ikke vil slide på
deres blinklys for lige at give os andre et halvt sekund til at flytte os
fra deres blinde vinkel, fatter jeg satme ikke.

/jim

Fra : Armand

Dato : 30-04-07 13:43

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres blinklys for lige at give os andre et halvt sekund til at flytte os
> fra deres blinde vinkel, fatter jeg satme ikke.

Hvorfor skulle de dog dét - Du eksisterer jo ikke i deres lille blinde
univers og hvorfor blinker af når man er helt alene i verden :-/

--
Armand.