Motorcyklist fra Virum dræbt
Fra : Lyrik

Dato : 25-04-07 23:08

Den 44 årige kørte på en BMW K100 og blev dræbt i et blødt højresving Nord
for Hillerød, hvor han kørte over i venstre vejbane og ramte en bil.
(Ekstrabladet 25/4)

Jeg tænker på om det er en fra gruppen her? Endvidere tænker jeg på om det
er den klassiske fælde hvor man i et blødt højresving overhaler en bil,
hvorpå gyrovirkningen forhindrer en i at komme ind foran bilen igen og
fortsætte blødt til højre? I stedet vil man gå i en tangent til svinget og
køre lige over i venstre side.

Hvem ved noget
Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 01:29

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.trc03yedcof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> [...]
> gyrovirkningen forhindrer en i at komme ind foran bilen igen og fortsætte
> blødt til højre? I stedet vil man gå i en tangent til svinget og køre

Er dét en klassiker?
Moderne motorcykler lader sig da føre lige dén vej som næsen peger :-|

--
Armand.
(som nærmere tror at det kan have været trolden at manden fik øje på)

Fra : Jan Petersen

Dato : 26-04-07 06:32

> Er dét en klassiker?
> Moderne motorcykler lader sig da føre lige dén vej som næsen peger :-|

Du har ret Armand - jeg overhaler da tit i højresving (når jeg kan se!) og
har ingen problemer med at få den ned for at komme ind igen, endda med ret
kraftig nedlægning for at kunne rette op igen inden striberne. Og det er med
kardan.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 15:24

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kraftig nedlægning for at kunne rette op igen inden striberne. Og det er

Jamen, det er jo klart, for når en kardantrækker ikke kan køre på baghjul,
kan den jo heller ikke rette op i sving

--
Armand.
(med morbid humor subj. taget i betragtning)

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-04-07 16:05

On Thu, 26 Apr 2007 16:23:37 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Jamen, det er jo klart, for når en kardantrækker ikke kan køre på baghjul,

Det kan de nu godt, men det risikerer at koste dyrt:
http://www.k-bikes.com/forums/attachment.php?attachmentid=690
(K1200S)

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 26-04-07 19:28

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan de nu godt, men det risikerer at koste dyrt:
> http://www.k-bikes.com/forums/attachment.php?attachmentid=690

Fint argument til drengene fra min skole, der ikke kan forstå, at jeg ikke
lægger af med forhjulet i luften på min R1100S, når jeg kører hjem.

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-04-07 06:25

Henrik Damgaard wrote:

> Fint argument til drengene fra min skole, der ikke kan forstå, at jeg
> ikke lægger af med forhjulet i luften på min R1100S, når jeg kører
> hjem.

Du kan da bare lade være med at købe en MC der er lavet af blik og gamle
øldåser.

/jim

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 27-04-07 07:21

"> Du kan da bare lade være med at købe en MC der er lavet af blik og gamle
> øldåser.
>
> /jim
LOL
Problemet er vel nærmere, at bimsen er lavet af gamle kampvogne, og derfor
for tung til den slags "blær" og kardankrølleri.
Men det behøver knægtene jo ikke vide, derfor godt med et "lødigt" argument
)

Henrik

Fra : 2

Dato : 26-04-07 20:20

>Jamen, det er jo klart, for når en kardantrækker ikke kan køre på baghjul,
>kan den jo heller ikke rette op i sving

Hvad er det for MC med kardan som ikke kan køre på baghjul, og hvorfor
ikke? Motor for svag, kardan bliver bukket ud af vinkel pga lidt for
svag bagsvinger?
Eller har det betydning hvilken vej motoren roterer og kommer selv til
at lave gyroeffekt?

Torben

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 21:10

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svag bagsvinger?
> Eller har det betydning hvilken vej motoren roterer og kommer selv til

Rolig nu!
Det er en gammel skrøne (som omend ikke andre så 007 himself har afvist på
det groveste), som jeg fandt lejlighed til at puste lidt til eftersom Jan P.
blandede dén detalje ind i sagen!

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 26-04-07 07:58

Armand wrote:
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> news.trc03yedcof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> Er dét en klassiker?
> Moderne motorcykler lader sig da føre lige dén vej som næsen peger :-|

Helt enig !

Og det er da netop fedt at presse den i en højrekurve ifm. overhaling.

Og selvom man har en gammel mc med dårlige svingegenskaber, kan man da altid
slå/presse til styret og tvinge cyklen ind. Det lærer bla. politiets Mc´ere
at gøre. Det hedder impulsstyring og det virker.

/Per

Fra : Bo Christensen

Dato : 26-04-07 08:08

> at gøre. Det hedder impulsstyring og det virker.
Du mener ved kontrastyring ?
mvh bo

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-04-07 10:49

Bo Christensen wrote:
> Du mener ved kontrastyring ?

I mener vel styring ?

/jim

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-04-07 12:59

Jim Andersen skrev:

> I mener vel styring ?

Kært barn har mange navne - Min kørelærer kaldte det i sin tid
kontrastyring hvor man skubber på styret i den side man gerne vil dreje til.
Og så vidt jeg ved er det da den nemmeste måde at styre en motorcykel i
fart på.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-04-07 19:03

Anders Christensen skrev:

> [...]
> til.
> Og så vidt jeg ved er det da den nemmeste måde at styre en motorcykel i

Det er den eneste...

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Neser

Dato : 26-04-07 19:29

> Det er den eneste...

Ja... Lige så snartman kører mere end 30-40 km/t kontrastyrer man da hele
tiden.

- Neser

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 27-04-07 08:56

Bo Christensen wrote:

> Du mener ved kontrastyring ?
> mvh bo
Det håber jeg da ikke...
Dette er kontrastyring
http://www.moto-net.com/images/motogp2006/ptest_sepangjanv_slide.jpg
http://www.motocorse.com/racingnews/autoimg_2006/11892_Corso_di_Supermotard_by_KTM_Adventure_Tour.jpg

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-07 12:14

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Det håber jeg da ikke...
> [...]

Der er vist dømt Bronzekursus til Thore .............. eller tager jeg fejl
!, undvige manøvre bliver da bedst lavet med kontrastyring !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Armand

Dato : 27-04-07 23:49

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:9bcbe$4631daf9$55183f7d$312@news.arrownet.dk...

> "SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vist dømt Bronzekursus til Thore undvige manøvre bliver da bedst
> lavet med kontrastyring !

Thore ska bare prøve at køre slalom med én hånd på styret og lægge mærke til
at han skubber med højre hånd når han vil dreje/slalom'e mod højre og vice
versa :-|
Selv på trædecykel gør dét sig gældende

--
Armand.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-04-07 07:14

Armand wrote:

> [...]
> at han skubber med højre hånd når han vil dreje/slalom'e mod højre og vice

Jeg er da ikke uenig i teknikken med at skubbe/slå på styret i samme
side som man vil dreje til, jeg gør også selv. Det er man jo nødt til
hvis man vil have noget ud af sin sportsmc!

Det var mere hvad f... det hedder det man gør..

Thore

Fra : Morten

Dato : 26-04-07 13:06

Moderne motorcykler lader sig da føre lige dén vej som næsen peger :-|
Det kommer vist an på på farten.
var engang ved at køre ind i autoværnet med knap 300 km/t .Fik den dog
reddet med nød og næppe cyklen ville kun køre lige ud. Forhjulet opførte
sig som en stor vinkelsliber (holdt i en arm)der der ville styre af sig
selv.
Hvis man kunne sluge sit hjerte så havde jeg vidst gjort det der.

Morten

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-04-07 13:42

Morten wrote:

> [...]
> reddet med nød og næppe cyklen ville kun køre lige ud. Forhjulet opførte
> sig som en stor vinkelsliber (holdt i en arm)der der ville styre af sig

Og havde Du skubbet det mindste sideværts til håndtaget på vinkelsliberen,
så havde klingen lagt sig ned :-/

Det kaldes trolden !

mvh
Orla, som også har mødt trolden. Armands trick med at råbe til sig selv
virker.

Fra : Armand

Dato : 28-04-07 00:01

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kaldes trolden !
>
> mvh
> Orla, som også har mødt trolden. Armands trick med at råbe til sig selv
> virker.

Jup!
"never underestimate the power of the troll"
Kig ALDRIG udad i et sving/kurve: Trolden venter på øjenkontakt og
hypnotiserer én øjeblikkeligt(*), og sker det at man alligevel gør det og
fanges (á den meget beskrivende forklaring med cyklen og kantstenen), så er
der kun en måde at komme fri af hypnosen: Kig indad i kurven - Hvilket med
sikkerhed kræver at man råber det højt til dig selv for at bryde
handlingslammelsen
Så begynd bare at snakke med dig selv under kørslen - Det kan være at det
redder dit liv en dag !!!

(*):
Så voldsomt er fænomænet at det jævnligt sker at newcomerne i det lokale
ungdoms RR-projekt bliver kyst af at blive overhalet udenom i en kurve og
derfor refleks-mæssigt fokuserer på den passerende - - - - Og bliver "suget"
ud i vedkommende
Man kører vitterligt den vej næsen peger :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-04-07 07:44

Armand skrev:
> [...]
> handlingslammelsen
> Så begynd bare at snakke med dig selv under kørslen - Det kan være at det

Man kan med forsigtighed afprøve det, ved at finde en passende
vejstrækning med et langt ikke alt for skartp sving Dette forsøges
efterfølgende gennemkørt med stor præcision á midt på egen vejbane (hele
vejen gennem svinget) - så på vej ind i svinget fokuserer/kikker man en
genstand der er placeret i vejkanten ydrst i modsatte vejbane... Det er
satme svært at holde linien nu! Masinen trækker øjeblikkeligt ud fra
ideallinien, ganske lærerrigt.

Fra : Hekto

Dato : 26-04-07 15:22

Morten wrote :
> [...]
> stor vinkelsliber (holdt i en arm)der der ville styre af sig selv.
> Hvis man kunne sluge sit hjerte så havde jeg vidst gjort det der.

Instinktive fejlhandlinger - hedder det!

Alle har prøvet at komme for tæt på kantstenen på
cykel og det var umuligt at komme 'fri' fordi man
stirrede ned på den hele tiden. Kiggede man væk
.... Vupti!

Det er jo netop gyrokræfterne man udnytter ved
kontrastyring.

Det kureres ved bevidst at arbejde med de
instinktive fejlhandlinger som at blive stiv i
hele kroppen fordi man vil skubbe det farlige væk
fra sig, og at stirre på det man ikke vil køre
ind i. Resultatet er jo at man netop kører ind i
det!

Kørekurser/banedage skulle gerne løsne lidt op
for disse mysterier, og få trollen til at
forsvinde fra de sving man tager på landevejen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Lyrik

Dato : 26-04-07 13:22

Den 26.04.2007 kl. 02:28 skrev Armand <kim-armand@mail.dk>:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> news.trc03yedcof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> Er dét en klassiker?
> Moderne motorcykler lader sig da føre lige dén vej som næsen peger :-|
+++++++++++++
Selv supersoniske, turbogenererede pubertetsmonstre af MC-maskiner er
underlagt fysikkens love som: Tyngdekraft, centrifugalkraft, gyrovirkning
o.s.v.
Når gyrovirkningen pludselig sætter ind omkring 100 km/t(måske lidt før)
så får man chokket. Styret kan pludselig ikke dreje.....

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 26-04-07 19:38

"> Når gyrovirkningen pludselig sætter ind omkring 100 km/t(måske lidt før)
> så får man chokket. Styret kan pludselig ikke dreje.....
>
> Hilsen
> Jens

Næe, men her er det så, at et kørekursus, hvor man prøver at modvirke
gyrokræfterne ved at presse styret "den forkerte vej", eller "kontrastyre",
eller alt det andet de andre har beskrevet, viser hvordan man "tricker"
gyrokræfterne til at hjælpe en med at lægge cyklen yderligere ned og derved
dreje skarpere.

Dette er selvfølgelig en delvis teoretisk betragtning, og undertegnede har
da selv, i alperne og nedad, prøvet hvordan man løber "tør for muligheder"
når bimsen ikke ville styre og i stedet begyndte at wobble. Hvis man ikke
kan give gas eller kontrastyre mere, så er alt andet "bare teori" !!!

Henrik

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-04-07 22:14

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
news.trd4nom4cof222@jens-erik-bechs-computer.local...

> [...]
> Når gyrovirkningen pludselig sætter ind omkring 100 km/t(måske lidt før)
> så får man chokket. Styret kan pludselig ikke dreje.....

-klip-

Kort sagt: Man kan skubbe lidt til naturlovene, men overtræder man dem, er
det kontant afregning på stedet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - mnjøehøh...

Fra : Western

Dato : 26-04-07 22:31

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev
> så får man chokket. Styret kan pludselig ikke dreje.....

Gyrovirkningen sætter ikke pludseligt ind - den kommer ganske gradvist med
hastigheden, og den spiller en afgørende rolle meget tidligt. Prøv bare at
tage et cykelhjul i hænderne og sæt det i rotation, og prøv så at dreje
hjulet til siden, og bliv overbevist!

\Leif Westen

Fra : kc

Dato : 27-04-07 08:11

> [...]
> Den 44 årige kørte på en BMW K100 og blev dræbt i et blødt højresving Nord
> for Hillerød, hvor han kørte over i venstre vejbane og ramte en bil.

Og så var der ham der kørte ind i en modgående venstresvingene bilist på
Frederikssundsvej ved Måløv/kbh v forleden dag. Så pas på bilisterne ser jer
ikke

PS. Han overlevede ikke mødet.

KC

Og den rigtige sommer starter først på tirsdag, så kommer pladen på )

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-04-07 09:32

kc wrote:

> Og så var der ham der kørte ind i en modgående venstresvingene bilist

Jeg hørte én i frokostpausen for et par dage siden (men det er åbenbart ikke
kommet i medierne) at der "nord-for-københavn" var 2 der havde ligget og
leget om kap, og den ene var fortsat over for rødt. Hele den ene vejbane var
spærret da én kom forbi.

/jim

Fra : Bjarne

Dato : 27-04-07 09:57

In article <4631b4ea$0$46851$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
   "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> [...]
> leget om kap, og den ene var fortsat over for rødt. Hele den ene vejbane var

Kunne være fjolset her :

http://www.ugenyt.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070423/LOKALE_NYHEDER/104230002/0/FORSIDE

Der står dog ikke noget om kapløb.

mvh,
Bjarne

Fra : kc

Dato : 27-04-07 10:16

> Kunne være fjolset her :
>
> http://www.ugenyt.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070423/LOKALE_NYHEDER/104230002/0/FORSIDE

Nej det er ikke den jeg har læst om, det skulle være krydset måløv byvej mod
Smørum der ligger vist nogle autoforhandlere på hjørnet, køren af mc'er døde
jeg mener også det skulle ha været morgen/formiddag?, linket er i stenløse,
men man kan aldrig vide med de aviser om det skulle være samme historie.

KC

Fra : Bjarne

Dato : 27-04-07 10:47

In article <4631bf6d$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>,
   "kc" <sibm@SLETmailme.dk> writes:

> [...]
> men man kan aldrig vide med de aviser om det skulle være samme historie.

Nu var det ikke dig, men Jim Andersen jeg svarede.
Ham i Toyota krydset (Måløv) ramte en varevogn og døde. Dem i Stenløse
overlevede.

mvh,
Bjarne

Fra : kc

Dato : 27-04-07 10:51

> Nu var det ikke dig, men Jim Andersen jeg svarede.
> mvh,
> Bjarne

Undskyld

KC