Virago XV 250 Ventiljustering
Fra : snugs.snugs@gmail.co~

Dato : 25-04-07 20:13

Virago XV 250 Ventiljustering

jeg er kommet lidt i tvivl omkring ventil justering
på XV250 stilles de med stille skruer
men, hvad er best

jeg har stillet dem til minimum's mål

Indsugning 0,08 mm - 0,12 mm, stillet med et 0.08 mm blad
Udstødning 0,10 mm - 0,14 mm, stillet med et 0.10 blad

men er det nu rigtigt at de skal stilles til minimum's mål
og ikke f.ex midt i mellem

jeg har læst at metalet udvider sig og på den måde bliver mindre eller
større?

kan nogle hjælle med hvad der er bedst så man ikke brænder en ventil
af og så den ikke hamre sig ihjel

Tak

Fra : Western

Dato : 25-04-07 20:39

<snugs.snugs@gmail.com> skrev i

> [...]

>større?

>kan nogle hjælle med hvad der er bedst så man ikke brænder en ventil

Så længe spillerummet er inden for den angivne tolerance skulle der ikke
gerne være nogen risiko for af brænde ventilerne.

Stiller man i midten er der "sikkerhed til begge sider".

En gang i starten af 80'erne lavede Motorrad en sammenligning af ventiler
som stod på minimumsspillerum med ventiler som stod på maksimumspillerum.

Konklusionen var dengang at man (teoretisk) vandt en lille smule i maksimal
ydelse ved minimumsmål, fordi der var en smule længere åbent for
indsugningen. Til gengæld ville man ved lav belastning have en lille fordel
af størst tilladeligt spillerum, fordi man derved havde mindre tab (grundet
ventiloverlappet) og derfor lidt højere udnyttelse af foderet.

Men i praksis spiller det nok ikke nogen stor rolle...

\Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 00:24

<snugs.snugs@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og ikke f.ex midt i mellem
>
> jeg har læst at metalet udvider sig og på den måde bliver mindre eller

Spillerummet er til fordi at det p.g.a. materialernes varmeudvidelse nærmer
sig nul mm ved max belastning/opvarmning!
I gode gamle dage hvor der sad stilleskruer på alt var der kun opgivet ét
tal á minimums-spillerummet og når der i dag normalt opgives med et spænd
skyldes det at moderne konstruktioner der justeres v.h.a. afstandsbrikker
("shims") alligevel ikke kan stå mere præcist end de 5/100 mm som springet
mellem de enkelte shims er.
Har man stilleskruer er den mindste tolerence derfor den der er aktuel ved
justering!

--
Armand.