"CM" <upsclausmartin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:f0n8s1$1q3$1@abbeden.bunk.cc...
> Som jeg har skrevet i indlægget "HJÆÆÆLP" i går løber der benzin ud af den
> ene karburator på min nye brugte Kawa ZR 550 efter at jeg har været løbet
> tør for benzin. Der er kommet et par gode råd (Tak!) om at det er
> svømmeren, der har sat sig fast, og at jeg skal slå på den eller skille
> den ad.
> Er det dumt at kaste sig ud at skille den ad, når jeg ikke har prøvet det
> før? Står jeg pludselig med tusind smådele, som jeg ikke kan samle igen?
>
Det er under alle omstændigheder dumt at skille den ad før du har forsøgt at
"motionere" den v.h.a. nogle endog halvkraftige gok på karburatorbatteriet
med en gummihammer; en støvlehæl eller enden af en trælægte :-|
Sagen er den at svømmeren har været helt i bund da du løb tør. og nu har
svært ved at finde sit rette leje. Med bensin i svømmerhuset til løfte
svømmeren og rystelser p.g.a. slag til at ryste svømmernålen på plads skulle
det helt sikkert være nat med dét problem :-|
Dét med at afmontere og adskille vil jeg kraftigt fraråde men ikke fordi at
det er kompliceret mekanik:
- Først og fremmest sidder karburator-batteriet klemt inde mellem topstykke
og luftfilterkasse og lader sig kun med mas og vold brække fri af
topstykke-forbindelserne.
- Senere hen ved genmontering bliver det et helvede at få kringlet de gamle
og hårde gummi-muffer mellem karburator og luftfilterkasse på plads
- Svømmerhusene, som det drejer sig om lader sig meget dårligt adskille mens
karburatorerne er monteret: Der er meget lidt plads under kabburatorerne og
de krydskærvs-skruer (som kræver hårdt værktøjspres for ikke at kamme over i
kærven) som svømmerhusene er monteret med er oftest irret så grundigt fast
at der skal slag-skruetrækker til for at adskille dem uden at ødelægge
skruehovederne!
Tricket med gummihammeren er efter min opfattelse den eneste praktiske
løsning, så kom bare igang med dét - og til nød supleret med gentagne
tømninger/fyldninger under "motioneb" :-|
--
Armand.