Jeg skal skrue!!...<rysteryste...>
Fra : Max Andersen

Dato : 24-04-07 14:19

Så skal jeg begynde at skrue....manden med 10 tommelfingre skal lege
gør-det-selv, og derfor tænkte jeg på at købe et lille topnøglesæt.

Nu har jeg ikke 100% styr på hvad en Kawa VN800 har brug for all-round,
men der findes tilbud på harald nyborgs hjemmeside (fødselsdag eller noget).

Er det nok med et:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7659&n=60100

Eller skal man op i den store afdeling for at vedligeholde sin MC?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=60100

Prisen er en smule forskellig, men jeg ville gerne nøjes med det lille,
hvis det var alt rigeligt

Max

Fra : Menabra

Dato : 24-04-07 16:34

"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=60100
>
> Prisen er en smule forskellig, men jeg ville gerne nøjes med det lille,

Hej
Start du bare med sådan et 3/8 sæt.
Bacho er fin kvalitet, og du kan altid supplere.
Du får også brug for stjerne/gaffelnøgler, unbraco o.s.v.
men tag det hen af vejen ,efterhånden som behovet opstår.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-04-07 17:16

Max Andersen skrev den 24 apr 2007 i

> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=60100

Tag det store!
Bare til at løsne bagakslen for efterspænding af kæde får du brug for en 24
top (måske, ved ikke med den model) men også så meget andet, og så har du
det. Bahco er udmærket, og i det hele taget: Køb efterhånden men køb noget
ordentligt hver gang, og bliv glad i det lange løb

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-04-07 17:35

Max Andersen wrote:

> Prisen er en smule forskellig, men jeg ville gerne nøjes med det lille,
> hvis det var alt rigeligt
>
> Max
æbler og pærer = dem kan man ikke bare sammenligne..
med 3/8" sættet (det lille!) og 1/4" + 1/2" (det store) sættet løser
ikke de samme opgaver..

Du vil opleve at 3/8 sættet er for småt til nogle opgaver - f.eks. til
hjulmøtrikker m.m. og det er tit er for kluntet til de mindre opgaver.
Det kombinerede sæt dækker stort set alle opgaver..

Men Bacho er god kvalli og kan ved alm hobby brug holde resten af dit
liv, så du skal se på det som en investering, men min prioritering vil
være følgende:

1: Køb dem begge..
2: Køb det store sæt
3: Køb det lille sæt..

Men lad for guds skyld være med at købe et discountsæt de holder ikke og
ødelægger dine bolte og møtrikker..

En helt anden ting, hvor bor du? I nærheden af en biltema? De laver
faktisk noget fornuftigt værktøj sålænge det er til hobbybrug..

Thore
- Der er har en del

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 24-04-07 20:14

hello
hvis du ikke har prøvet det før, så prøv at melde dig til et af mctc
skruekurser. De kan anbefales, og er ikke vildt dyre. Du har kyndig
assistance hvis du får skruet for meget ;.)

www.mctc.dk
mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 20:32

On Tue, 24 Apr 2007 18:34:39 +0200, SmaRTrxxv wrote:

> En helt anden ting, hvor bor du? I nærheden af en biltema? De laver
> faktisk noget fornuftigt værktøj sålænge det er til hobbybrug..

Næeh, for de løse toppe, og tilhørende dele, er det er faktisk fuld prof.
Det er Stahlwille med Biltemanavn.

3/8 momentnøglen spænder fint hjulaksler, dog gennem 3/8 > 1/2 adapter.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-04-07 06:37

Orla Pedersen skrev den 24 apr 2007 i

> Næeh, for de løse toppe, og tilhørende dele, er det er faktisk fuld prof.
> Det er Stahlwille med Biltemanavn.
>
> 3/8 momentnøglen spænder fint hjulaksler, dog gennem 3/8 > 1/2 adapter.

Hvor kom momentnøglen li´pluslig fra? :-/

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-04-07 07:28

Arne Lorenzen wrote:

> Hvor kom momentnøglen li´pluslig fra? :-/

Biltema Nej kun for at sige, at 3/8 firkant er rigeligt stærkt til
hvadsomhelst på en mc, forsåvidt at man kan finde toppe, og det kan måske
blive svært.

Skal jeg bruge store toppe, så griber jeg bare i mit Kamaze sæt

mvh
Orla, som ikke er Bacho imponeret, deres tænger og skruetrækkere er noget
bras.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 25-04-07 08:02

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

> Orla, som ikke er Bacho imponeret, deres tænger og skruetrækkere er noget
> bras.

Jeg tror der er flere forskellige kvaliteter. Den bidtang (skævbider)
jeg har købt i en værktøjsforretning er ihvertfald god kvalitet, og har
holdt i mange år nu.

--
-René

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-04-07 08:31

Rene Joergensen wrote:

> Jeg tror der er flere forskellige kvaliteter. Den bidtang (skævbider)
> jeg har købt i en værktøjsforretning er ihvertfald god kvalitet, og har
> holdt i mange år nu.

Jeg skal ikke afvise at Bacho, lige som Bosch, har serier "ringe" og "alt
for ringe".

Meget har ændret sig de sidste 20 år. Der var engang hvor at man kunne
stole på Bacho, AEG, og Bosch som kvalitet. Skal man have holdbart og
fikst elværktøj, så hedder det idag Makita, og til nød Hitachi.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 10:04

o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote in

> [...]
> stole på Bacho, AEG, og Bosch som kvalitet. Skal man have holdbart og
> fikst elværktøj, så hedder det idag Makita, og til nød Hitachi.

Eller facom, det holder, men koster også en del!
Makita kan jeg også som håndværker varmt anbefale! Små lette maskiner

Nu er det ikke så meget styrken på en 3/8 skralle man skal bekymre sig
om. Men mere selve den fysiske størrelse. En 1/4 er til pas lille til de
kringlede steder, og en 1/2 er fin til det lidt større ting. Nogle kan
fin nøjes med en 3/8, men andre vil føle at en 3/8 sætter sig mellem to
stole. Mig selv inc.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 16:38

On 25 Apr 2007 09:04:12 GMT, Rasmus TDR "lightburner" wrote:

> [...]
> kringlede steder, og en 1/2 er fin til det lidt større ting. Nogle kan
> fin nøjes med en 3/8, men andre vil føle at en 3/8 sætter sig mellem to

Jeg fik først 3/8 i forbindelse med "fie's" ankomst, og jeg forstår ikke nu
hvordan at jeg har kunnet leve kun med 1/4 og 1/2, såadan er vi jo
forskellige. Jeg kan ligeledes ikke forlige mig med 6-kant toppe. 12-kant
tak

Orla Pedersen, hvis Kamaze bliver åbnet når jeg skal bruge 27 mm. toppen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : OM

Dato : 25-04-07 20:25

On 24 Apr., 15:19, Max Andersen <m...@militant.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=60100
>
> Prisen er en smule forskellig, men jeg ville gerne nøjes med det lille,

Min kære lillebror gav mig dette sæt for snart 2½ år siden. Det holder
og det virker!
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9266&n=60100&KundeID=

Mvh Ole

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 00:51

"OM" <ole@pragmasoft.dk> skrev i en meddelelse

> Min kære lillebror gav mig dette sæt for snart 2½ år siden. Det holder
> og det virker!
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9266&n=60100&KundeID=

Jeg fik et 3/8"# Bahco topnøglesæt af min daværende veninde tilbage i
starten af 80'erne, hvorefter samme situation genspilledes da fruen i huset
havde øjnet at det med tiden var blevet lidt hullet i rækken af
toppe-størrelser og forærede mig et nyt!
Den nye skraldenøgle ligger bedre i hånden, topnøglerne er af den
sekskantede type der træder på bolthovedernes flader og ikke kanter (jeg
har, ligesom Orla, ellers også haft en forkærlighed for de 12-kantede, men
dét er nok mere fordi de billigste kvaliteter ofte har været med sekskant (á
af nød p.g.a. materialestyrke) og sekskant derved har signaleret billigt
lort i mine øjen) og #fatningen er kuglet en anelse så man kan skrue lidt i
vinkel på bolten (lidt ligesom kuglehoved-unbrako); men udover hullerne i
rækken er der skam intet galt med det gamle sæt.

Ind i mellem har jeg på arbejde haft Kamasa-topnøglesæt i hånden, og lige dé
synes jeg er behageligt at bruge (altid behageligt når man føler at noget
ligger godt/blødt i hånden!), ligesom kvaliteten rækker til hårdhændet
smede-brug.

For måske 15 år siden lod jeg mig lokke af en evighedsgaranti på nogle
"Boxer"
http://www.heischnoor.dk/onlineshop.html?oid=89059813 sæt Silvan solgte, og
købte mig et længe ønsket 1/4"# topnøglesæt, som har fulgt mig lige siden.
Min eneste ærgrelse omkring dét sæt er at de kompletterende bits fungerer
v.h.a. en "adapter"-top, hvilket gør sagerne dobbelt løse i brug. Jeg kan
derfor kun anbefale folk at focusere på sæt hvor der ikke er løse bits, men
derimod et sortiment af toppe med ipressede bits!

Derudover vil jeg gerne henvise til det citat fra en leder om værktøj i et
engelsk mc-magazin, og som jeg ved tidligere lejligheder har bragt:
" Det billigste værktøj man kan købe er oftest det dyreste man kan komme
til - Køber man for billigt er dé penge helt spildt og man skal alligevel
investere i den dyre løsning senere. Hertil kommer den udgift man i
mellemtiden har haft til ødelagte skruekærve og bolthoveder - For slet ikke
at tale om ærgrelserne og spildtiden ved at skulle udrede disse skader :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 08:25

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in

> [...]
> sagerne dobbelt løse i brug. Jeg kan derfor kun anbefale folk at
> focusere på sæt hvor der ikke er løse bits, men derimod et sortiment

unbraco/torx toppe er vejen frem, da men kan tage hårdere med dem.
De er desværre bare lare lid dyre

Så sandt, så sandt !

Fra : cbr600

Dato : 25-04-07 21:39

> [...]
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7679&n=60100
>
> Prisen er en smule forskellig, men jeg ville gerne nøjes med det lille,

Hej de 2 sæt du har fundet der ser rigtige gode ud, er selv nybegynder
har osse nogle bits sæt, ellers finder man ud af hen ad vejen hvad man
mangler

Mvh Henrik