|
| Hvordan drejer Bimota? Fra : 2 |
Dato : 24-04-07 11:13 |
|
Hej stødte på denne MC med en noget anderledes forgaffel (eller hvad
en bagsvinger nu hedder når den sidder foran, måske en forsvinger?)
Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,
men hvordan?
http://www.bimota.it/scheda_tesi2d_1_ita.htm
Hvordan er så køreegenskaberne mon?
Torben
| |
Hekto (24-04-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-04-07 11:45 |
|
2 pretended :
> Hej stødte på denne MC med en noget anderledes forgaffel (eller hvad
> en bagsvinger nu hedder når den sidder foran, måske en forsvinger?)
>
> Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
> men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,
> men hvordan?
>
>
> http://www.bimota.it/scheda_tesi2d_1_ita.htm
>
> Hvordan er så køreegenskaberne mon?
>
> Torben
Den 'drejer' fint!
Typisk bremser de ind lidt senere end cykler med
konventionel forgaffel, nå der køres klub-race i
Assen. Til gengæld koster vedligeholdelsen af
navcenterstyringen. Selve navet kan både køre
rundt og forhjulet kan dreje omkring det.
På www.ducati.dk i 'Fotoalbum' er der fra de
sidste år billeder af Tesi'er på Assen. På nogle
af dem kan man se detaljerne rimeligt godt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Armand (24-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-04-07 18:18 |
|
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:onlr23ljvhfi0flde44p8etu1huk4brpqp@4ax.com...
>
> Hej stødte på denne MC med en noget anderledes forgaffel (eller hvad
> en bagsvinger nu hedder når den sidder foran, måske en forsvinger?)
>
> Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
> men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,
> men hvordan?
> http://www.bimota.it/scheda_tesi2d_1_ita.htm
>
Hvis du lige kigger på kronrørets hældning på en konventionel forende, så
"tilter og drejer" et almindeligt forhjul også. På Tesi'en er bevægelsen
blot lagt helt ned i navet.
Fordelen ligger i at styregeometrien ikke ændres under indfjedring og at
bremse-momentet støtter den langsgående "forsvinger" så forenden ikke synker
sammen under opbremsning sådan som næsten alle andre motorcykler gør.
BMW's Telelever er konstrueret ud fra samme funktion, men på Tesi'en (og
Elf road-raceren,
http://www.tonyfoale.com/gallery/FrontEnd/images/Elf01_jpg.jpg
som konstruktionen trådte sine barnesko på) har man valgt at lægge styringen
helt ned i navet istedet.
Et koriusitum er at den første Bimota Tesi havde hydraulisk betjening af det
styrende nav
Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år forsøgt
at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:
http://www.bma-magazin.de/Rubriken/Archiv/Fahrberichte/Yamaha/GTS1000/GTS3.jpg
http://www.motorvrienden-avelgem.be/images/bestuur_philip.jpg
På førstnævnte link (á Elf . . ) kan man forøvrigt fiske sig frem til en
grundig indføring i principperne for alternative mc-forender!
--
Armand.
| |
Bo Nielsen (25-04-2007)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 25-04-07 00:29 |
| | |
Veset (25-04-2007)
| Kommentar Fra : Veset |
Dato : 25-04-07 11:23 |
| | |
2 (26-04-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 26-04-07 10:54 |
|
>>
>Hvis du lige kigger på kronrørets hældning på en konventionel forende, så
>"tilter og drejer" et almindeligt forhjul også. På Tesi'en er bevægelsen
>blot lagt helt ned i navet.
>
>Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år forsøgt
>at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:
>
> http://www.bma-magazin.de/Rubriken/Archiv/Fahrberichte/Yamaha/GTS1000/GTS3.jpg
>
Ok tak men så jer som har set sådan en Bimota eller yamaha gts1000
køre, er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
måde at designe på, som har svært ved at slå igennem? For når Yamaha
GTS1000 startede ca 1994, og så vel er gået væk fra det igen, er der
måske ikke nok at hente på princippet, eller ikke er udviklet nok?
Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
styrer rotorblade på en helikopter?
Torben
| |
Orla Pedersen (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 26-04-07 11:50 |
|
2 wrote:
> Ok tak men så jer som har set sådan en Bimota eller yamaha gts1000
> køre, er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
> måde at designe på, som har svært ved at slå igennem?
Designet er åbenbart imod, også derfor BMW lagde ud med en halv løsning á
telelever.
> Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
> styrer rotorblade på en helikopter?
På GTS er det nøjagtigt som en bil, altså kugleled i midten af hjulet,
bærende en aksel med lejer, og en meget hvælvet fælg.
mvh
Orla
| |
Armand (06-05-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-05-07 22:47 |
| | |
2 (07-05-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 07-05-07 08:32 |
|
On Sun, 6 May 2007 23:46:53 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
>
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:f0q054$167$1@abbeden.bunk.cc...
>>2 wrote:
>>
>>> Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
>>> styrer rotorblade på en helikopter?
>>
>> På GTS er det nøjagtigt som en bil, altså kugleled i midten af hjulet,
>> bærende en aksel med lejer, og en meget hvælvet fælg.
>>
>Jeg syntes at sidevogns-forhjulsophæng var nævnt i tråden; men kan ikke
>finde det at referere til nu.
>Sagen er den at jeg stod overfor sådan en sidevognsekvipage da vi 1.maj var
>forbi Sønderhav-træfpunktet og jeg har lagt et par foto's af teknikken på:
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15541&m=full
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15542&m=full
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15540&m=full
>
>Puds brillerne og kig grundigt på sagerne!
Men linkene virker ikke hos mig???
Og jeg var også til noget MC træf igår og netop så et MC med sidevogn
en Yamaha, og det lignende meget som det på GTS. Den kørte iøvrigt med
bildæk på.
Torben
| |
Armand (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-05-07 15:30 |
| | |
Hekto (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-04-07 14:43 |
|
2 has brought this to us :
>>>
>> Hvis du lige kigger på kronrørets hældning på en konventionel forende, så
>> "tilter og drejer" et almindeligt forhjul også. På Tesi'en er bevægelsen
>> blot lagt helt ned i navet.
>>
>> Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år forsøgt
>> at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:
>>
>> http://www.bma-magazin.de/Rubriken/Archiv/Fahrberichte/Yamaha/GTS1000/GTS3.jpg
>>
>
> Ok tak men så jer som har set sådan en Bimota eller yamaha gts1000
> køre, er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
> måde at designe på, som har svært ved at slå igennem? For når Yamaha
> GTS1000 startede ca 1994, og så vel er gået væk fra det igen, er der
> måske ikke nok at hente på princippet, eller ikke er udviklet nok?
>
> Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
> styrer rotorblade på en helikopter?
>
> Torben
Vedr. konstruktionen kan jeg kun henvise til de
tidligere omtalte billeder. Alternativet er at
atge til Assen i juni og se dem live i pitten til
Ducati Club Races!
OP hænget er ikkke som på en helikopter. Det skal
jo være stabilt i det lodrette plan.
M.h.t. at slå igennem, så er der dels
serviceproblemerne/levetiden og for Bimota's
vedkommende problemer med prisen!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Armand (26-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-04-07 15:41 |
|
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:mbt0331f83vq5stcrdfm74sp7cm9ia1nu8@4ax.com...
>
> ..... er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
> måde at designe på, som har svært ved at slå igennem?
>
Tjaeh :-/
Efter sigende skulle det være noget af en hurdle at vænne sig til ikke at
have fysisk fast i forhjulet på de første hydrauliske Tesi'er
Men at man gik fra dét var ligesåvel p.g.a. at hydraulikken var svær at få
fast nok!
Jeg tror nok at det er for fremmedt og teknisk for den almindelige
forburger, men måske vil man udråbe Yamaha for deres fremsynethed når alle
kører med et om 25 år :-/
--
Armand.
| |
Hekto (27-04-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-04-07 14:19 |
|
Armand used his keyboard to write :
> Tjaeh :-/
> Efter sigende skulle det være noget af en hurdle at vænne sig til ikke at
> have fysisk fast i forhjulet på de første hydrauliske Tesi'er
> Men at man gik fra dét var ligesåvel p.g.a. at hydraulikken var svær at få
> fast nok!
>
> Jeg tror nok at det er for fremmedt og teknisk for den almindelige forburger,
> men måske vil man udråbe Yamaha for deres fremsynethed når alle kører med et
> om 25 år :-/
Bimota Tesis hedder jo netop sådan fordi den blev
konstrueret i forbindelse med en doctoafhandling
(Tessis - på flere andre sprog). Sådanne
afhandlinger tager jo ofte afsæt i fantasiens
verden.
Bimota besluttede at lave nogle modeller, og med
lidt modifikationer eksisterer den så den dag i
dag. Det mest spændende på den er efter min
mening rammen, ikke navcenterstyringen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
2 (07-05-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 07-05-07 08:41 |
|
>
>Bimota Tesis hedder jo netop sådan fordi den blev
>konstrueret i forbindelse med en doctoafhandling
>(Tessis - på flere andre sprog). Sådanne
>afhandlinger tager jo ofte afsæt i fantasiens
>verden.
>
>Bimota besluttede at lave nogle modeller, og med
>lidt modifikationer eksisterer den så den dag i
>dag. Det mest spændende på den er efter min
>mening rammen, ikke navcenterstyringen.
Jeg synes nu at navcenterstyringen er interresant, for at jeg muligvis
kan bruge princippet i en anden konstruktion.
Og så at jeg så på :
http://www.advrider.com/forums/
En BMW så havde kørt terræn kørsel et sted i afrika og kørt ned i et
hul på vejen, og knækket begge forgaffelrør. Tænkte så at forgaffel
som Bimota ville langt bedre have klaret sådan et hul og rammen havde
optaget krafterne.
Jer der så har set Bimota køre på bane, ser det anderledes ud, kan
tage kurver og nedbremsninger bedre?
Jeg kan ihvertfald tænkte mig at se en køre og se teknikken tættere
på.
Torben
| |
Hekto (07-05-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-05-07 09:14 |
|
2 wrote on 07-05-2007 :
>>
>> Bimota Tesis hedder jo netop sådan fordi den blev
>> konstrueret i forbindelse med en doctoafhandling
>> (Tessis - på flere andre sprog). Sådanne
>> afhandlinger tager jo ofte afsæt i fantasiens
>> verden.
>>
>> Bimota besluttede at lave nogle modeller, og med
>> lidt modifikationer eksisterer den så den dag i
>> dag. Det mest spændende på den er efter min
>> mening rammen, ikke navcenterstyringen.
>
>
> Jeg synes nu at navcenterstyringen er interresant, for at jeg muligvis
> kan bruge princippet i en anden konstruktion.
> Og så at jeg så på :
> http://www.advrider.com/forums/
> En BMW så havde kørt terræn kørsel et sted i afrika og kørt ned i et
> hul på vejen, og knækket begge forgaffelrør. Tænkte så at forgaffel
> som Bimota ville langt bedre have klaret sådan et hul og rammen havde
> optaget krafterne.
> Jer der så har set Bimota køre på bane, ser det anderledes ud, kan
> tage kurver og nedbremsninger bedre?
> Jeg kan ihvertfald tænkte mig at se en køre og se teknikken tættere
> på.
>
> Torben
Hvis det var verdens bedste årfråvd-affjedring
havde den nok fundet vej ti Paris-Dakar - vil jeg
tro.
Som sagt kan Tesi'en ses på Assen og Oschersleben
i løbet af sommeren.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
|
|