Noget bedre end Zonealarms, "Zonealarm Int~
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 01-05-07 20:09

Har kørt med ovenstående nogle år, men er ikke længere imponeret....

Findes der noget der rent faktisk ER bedre i praksis? (Nu skal vi ikke rode
os ud i en religionskrig, bare facts....)

Mvh Henrik

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 01-05-07 20:10

Ville også være fedt hvis det er noget der kan håndtere rootkits....

Mvh Henrik

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-05-07 21:46

On May 1, 9:08 pm, "Henrik \(Silkeborg\)"
<henrik_newsNOSPAMH...@yahoo.dk> wrote:
> Findes der noget der rent faktisk ER bedre i praksis?

Hærdning og konstant opdatering af dit OS og dine installerede
programmer. Derudover almindelig sund fornuft.

\\kristian

Fra : Allan J

Dato : 02-05-07 08:10

Henrik (Silkeborg) kom med denne ide:
> [...]
>
> Findes der noget der rent faktisk ER bedre i praksis? (Nu skal vi ikke rode
> os ud i en religionskrig, bare facts....)

www.kaspersky.dk -
deres internet security pakke håndtere også rootkits

Mvh Allan

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 08-05-07 09:22

Henrik (Silkeborg) wrote:
> [...]
>
> Findes der noget der rent faktisk ER bedre i praksis? (Nu skal vi ikke rode
> os ud i en religionskrig, bare facts....)

En hardware fw f.x.

/Martin

Fra : Per Hansen

Dato : 09-05-07 00:00

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> mentioned this

> En hardware fw f.x.
>
> /Martin

Zyxel har lavet en del stykker.
Tror vist nok at den der hedder ZyWall 2 Plus er den mest passende,
da det er en der passer til ADSL 2+ forbindelserne, som bliver mere
og mere udbredt her hjemme.
Den ser således ud:
http://www.zyxel.ch/images/press/ZyWALL_2_Plus_Front.jpg
http://www.zyxel.ch/images/press/ZyWALL_2_Plus_Back.jpg

Er også med på EDB Priser:

Per Hansen

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 12-05-07 09:04

> [...]
> Tror vist nok at den der hedder ZyWall 2 Plus er den mest passende,
> da det er en der passer til ADSL 2+ forbindelserne, som bliver mere

Har aldrig HELT forstået hvad der er bedre ved en HW FW sammenlignet med en
SW FW ???

Nogen der ved noget????

Mvh Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 12-05-07 09:57

Den Sat, 12 May 2007 10:03:36 +0200 skrev Henrik (Silkeborg):

> Har aldrig HELT forstået hvad der er bedre ved en HW FW sammenlignet med en
> SW FW ???

At det er en separat kasse. Er der en fejl i firewall'en, sker der
ikke noget med PC'en bagved, der naturligvis ikke lytter på uønskede
porte.

Og bliver PC'en angrebet, kan firewall'en ikke bare afinstalleres.

I modsætning til en software firewall, hvor en fejl i firewall'en giver
adgang til PC'en (typisk som LocalSystem) - et angreb der kunne være
undgået ved slet ikke at have nogen firewall - og når noget er kommet
ind, er det blot at afinstallere firewall'en.

Mvh
Kent

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 14-05-07 12:39

Henrik (Silkeborg) wrote:

> Har aldrig HELT forstået hvad der er bedre ved en HW FW sammenlignet med en
> SW FW ???
>
> Nogen der ved noget????

Fordelen ved en "Software Firewall" på selve maskinen er at den kan
skelne mellem hvilket program der laver trafikken og måske også
blokkerer andre handlinger udført af kompromiterede eller inficerede
programmer. Ulempen er at hvis et ondt program (virus, orm, trojansk
hest, rootkit, spyware etc.) først får fuld kontrol med din maskine kan
det onde program sætte en software firewall ud af spillet.

Fordelen ved en "Hardware Firewall", som kører på sin egen maskine/boks
er omvendt at den ikke kan sættes ud af spillet bare fordi der pludselig
er sluppet et ondt program ind på din PC (medmindre du administrerer
firewallen fra din PC, så kan det onde program jo gøre det samme).
Ulempen er at en "Hardware Firewall" ikke kan se hvilket program på din
PC der prøver at snakke med omverdenen, og derfor ikke kan skelne mellem
f.eks. dit eget e-mail program og en e-mail-orm.

Oveni kommer så de mere praktiske forskelle, f.eks. vil en dårlig
software-firewall med egne sikkerhedshuller være en større risiko for
din maskine end en hardware-firewall med samme fejl. Dertil kommer at
de fleste ordentlige hardware-firewalls er bedøvende ligeglade med
hvilken Windows eller ikke-Windows din maskine kører.

Selv foretrækker jeg at køre begge slags beskyttelse.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-05-07 11:02

On Tue, 2007-05-08 at 22:59 +0000, Per Hansen wrote:
> Zyxel har lavet en del stykker.
> Tror vist nok at den der hedder ZyWall 2 Plus er den mest passende,
> da det er en der passer til ADSL 2+ forbindelserne, som bliver mere
> og mere udbredt her hjemme.

Husk nu at undersøge hvor mange hulle de retter pr. patch, og om det kan
udnyttes ved et angreb. Deres firmware 3.8 havde næsten lige så store
problemer med at få godkendt hos ICSA som de havde for 4 år siden. Hent
evt. deres nyeste firmware og læs dokumentet der følger med. Husk hvis
du også køber produktet at følge med i opdateringerne, og læs dokumentet
til dem, for at se om det er relevant for dig.

For 4 år siden så det ikke så godt ud:

http://groups.google.com/group/dk.edb.sikkerhed/msg/9c3d62e9d50e537f