Fejlmeddelelse til Apple - hvordan?
Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-07 11:27

Hvordan sender man egentlig en fejlmeddelelse til Apple?

Konkret drejer det sig om denne:

===
OED incompatible with BootCamp

I have just ascertained that the Oxford English Dictionary Second
Edition version 3.0 is incompatible with Apple's Boot Camp and that
OED's C-dilla system cannot recognize the original CD [and thus allow
access to the dictionary] in the partition established by Boot Camp.

It makes no difference whether you boot directly into Windows or whether
you boot through Parallels.

If, however, you make an XP Pro installation through Parallels
/without/ using Boot Camp, it works as it should.

I think Apple has some work to do before Boot Camp becomes part of MacOS
X 10.5 Leopard.

I have only tried with OED version 3.0 on XP Pro.
===

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-07 11:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> X 10.5 Leopard.
>
> I have only tried with OED version 3.0 on XP Pro.

http://developer.apple.com/bugreporter/

Men du skal være mindst online ADC medlem.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-07 12:11

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> http://developer.apple.com/bugreporter/
>
> Men du skal være mindst online ADC medlem.

Det er jeg vist ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-05-07 12:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er jeg vist ikke.

Det er gratis ..

<http://developer.apple.com/products/online.html>

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-07 12:48

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er gratis ..
>
> <http://developer.apple.com/products/online.html>

Og jeg fandt ud af at jeg allerede var tilmeldt. Fejlrapportering
afsendt.

OED findes kun til Windows, og er i øvrigt verdens bedste
engelsk-engelsk ordbog. Fejlen bør rettes inden beta-testningen er
overstået. Foreløbig nøjes jeg så med at køre Windows fra en helt
almindelig Parallels-installation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-05-07 11:24

Den 02.05.2007 kl. 13:48 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
> engelsk-engelsk ordbog. Fejlen bør rettes inden beta-testningen er
> overstået. Foreløbig nøjes jeg så med at køre Windows fra en helt
++++++++++++
Har du prøvet at trykke "F12" på din nye Macbook? Så kommer en applet som
hedder "Dictionary Thesaurus" og som er en engelsk-engelsk ordbog? Hvordan
vurderer du den?
Jeg skal sige dig at jeg er meget, meget glad for den. Og så er den på Mac
og gratis.
Jeg så lige "Alien 3" filmen hvor "Ripley" snakker om at "after I have
been your cot...." Jeg slog ordet "cot" op på Thesaurus....og forstod at
hun havde fungeret omtrent som det danske "feltmadras". Men der var en
lang og mangespektret udredning af ordet.
Jeg synes den er fin, hvad synes du? Jeg synes du skal trampe dine
Windows-maskiner i smadder og bruge din nye MacBook!)) By the way..jeg
har også købt 1. Og jeg har selv sat 2 GigaRam i den. Den er bare
skøøøøn!

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-07 10:47

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> hedder "Dictionary Thesaurus" og som er en engelsk-engelsk ordbog? Hvordan

Jeg kendte ikke shortcut'en, og starter den med et tryk på min
trackball.

Den er rimeligt god, og det drejer sig i øvrigt Oxford American English
Dictionary. Man skal blot sørge for at få udtaleordbogen indstillet til
normal BrE - Received Pronounciation.

> Jeg skal sige dig at jeg er meget, meget glad for den. Og så er den på Mac
> og gratis.

Ja, men jeg har altså på et tidspunkt /købt/ OED. £299, i Oxford. I
bogform fylder den 23 tykke bind, 23 gange så meget som Oxford American
English Dictionary.

Derudover bruger jeg Gyldendals ordbøger til og fra tysk og fransk + de
største da-en og en-da ordbøger der findes på markedet. Vinterberg &
Bodelsen + Kjærulf Nielsen.

Jeg har trods alt engelsk som bifag.

> [...]
> Windows-maskiner i smadder og bruge din nye MacBook!)) By the way..jeg
> har også købt 1. Og jeg har selv sat 2 GigaRam i den. Den er bare

Min Windows-maskine bruger jeg i dag især som harddisk-optager [der er
tv- og radiotunerkort i]. Min Windows-laptop er et lån fra min
fagforening.

Min MacBook købte jeg med 2G i, fordi de gamle RAM-kredse havde været
lige til at smide ud. Og så forsynede jeg den ellers med en 160 G
harddisk, og anskaffede mig en boks til den gamle harddisk på 80 G, som
altså nu er en ekstern usb-harddisk.

Og så har jeg i øvrigt af mange grunde brug for også at kunne bruge
Windows. Det kan jeg nu fuldt ud på MacBook'en, med Parallels.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-07 17:41

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og så har jeg i øvrigt af mange grunde brug for også at kunne bruge
> Windows. Det kan jeg nu fuldt ud på MacBook'en, med Parallels.

Betyder det at den lever op til forventningerne og at du er tilfreds?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-07 07:02

> Betyder det at den lever op til forventningerne og at du er tilfreds?

Ja, med undtagelse af Boot Camp - der dog altså kun er en beta.

Og så har jeg problemer med den BookEndz dock, som jeg dog desværre har
købt direkte fra USA. Ikke alene kom den med en US-adaptor [jeg kunne
dog få en adaptor til den, så den kunne bruges], værre er det at der
ikke er forbindelse igennem til ethernettet - kan dog klares med trådløs
forbindelse. Men så taler vi altså ikke om gigabit ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 17:48

> Ja, med undtagelse af Boot Camp - der dog altså kun er en beta.

EFI er ikke beta, men dit medie duer sikkert kun på platforme med BIOS
eller BIOS emulering.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-07 19:02

> EFI er ikke beta, men dit medie duer sikkert kun på platforme med BIOS
> eller BIOS emulering.

På de internationale hjemmesider nævnes også EFI som en mulighed. Jeg
har dog ikke set noget om at Oxford University Press har planer om at
lave en opdatering af C-dilla kopisikringssystemet, som er der hvor
fejlen optræder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-07 20:29

> [...]

> har dog ikke set noget om at Oxford University Press har planer om at
> lave en opdatering af C-dilla kopisikringssystemet, som er der hvor

Så grundlæggende er problemet at du har købt et kopibeskyttet produkt,
hvor kopibeskyttelsen er FOR effektiv?

Jeg ville henvende mig til dem der har lavet produktet og klage min nød.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-07 20:52

> Så grundlæggende er problemet at du har købt et kopibeskyttet produkt,
> hvor kopibeskyttelsen er FOR effektiv?
>
> Jeg ville henvende mig til dem der har lavet produktet og klage min nød.

Jeg har sendt følgende:

=
I purchased Oxford English Dictionary on CD-ROM when I was in Oxford
2001, and updated it later to the 3.0 version.

However, it doesn't work on my new MacBook computer when booted into
Windows through Apple's Boot Camp. This is software that establishes a
bootable Windows partition. Simply put, the c-dilla software protection
software doesn't recognize the original CD-ROM.

In newsgroups, it has been suggested that the reason for this isn't an
error in Boot Camp but that the protection software doesn't work with
the new ERL-based Intel processors. The processor in the MacBook is a 2
GHz Intel Core Duo and all new computers seem to use this kind of
processor. So the same problem should come with all new computers.

It is possible to run Windows concurrently with MacOS X through the
Parallels virtualization program. If I boot into Windows from Parallels
on the Boot Camp, the problem remains. If I use a Parallels container
filer instead, OED will run - but I loose the option to boot directly
into Window, if I don't want to have everything installed twice on the
same computer. I have been told that if Parallels 'boot' into Windows on
a container file, it doesn't emulate the ERL machine but an old BIOS
one.

I think you should update the copy protection program, and put a link to
it on your site.
=

til <webenquiry.uk@oup.com>.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 21:34

> Jeg har sendt følgende:

spørg dem om skidetet kan afvikles på Itanium hardware og 64bit
XP/win2k3 OS under x86 emuleringen. Kan det det kan det også afvikles
på din macbook. (underforstået at det kan det nok heller ikke - en mac
med windows er ikke en PC men en ny EFI platform som apple har skrevet
et driver emuleringslag til)

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-07 22:35

> [...]
> på din macbook. (underforstået at det kan det nok heller ikke - en mac
> med windows er ikke en PC men en ny EFI platform som apple har skrevet

Nu sender jeg ikke mere til dem, men du er da velkommen til at følge op
på det; du fik da også mail-adressen.

Jeg tror dog at man opnår lidt mere, hvis man bruger et lidt mere urbant
sprog ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-05-07 11:43

> [...]
> på din macbook. (underforstået at det kan det nok heller ikke - en mac
> med windows er ikke en PC men en ny EFI platform som apple har skrevet

Apple tilføjede da BIOS emulering til deres EFI implementation på et
tidspunkt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-07 12:48

> Apple tilføjede da BIOS emulering til deres EFI implementation på et
> tidspunkt?

I givet fald burde du kunne installere en almindelig windows på en
apple box - det kan du ikke.

Tænker du på developer udgaven af Mac OS X x86? Den kunne boote på
almindelig BIOS idet Apples Developer hardware ikke havde EFI men
brugte almindelig BIOS.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-05-07 13:54

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> I givet fald burde du kunne installere en almindelig windows på en
> apple box - det kan du ikke.

Øhhva? Jeg har installeret både en almindelig Windows XP og en
almindelig Windows Vista på min MacPro. Den kan oven i købet finde ud af
at boote på installationsmedierne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-07 14:42

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Øhhva? Jeg har installeret både en almindelig Windows XP og en
> almindelig Windows Vista på min MacPro. Den kan oven i købet finde ud af
> at boote på installationsmedierne.

Uden bootcamp eller andre EFI drivere? XP til x86 har ikke EFI
understøttelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-07 18:42

> Uden bootcamp eller andre EFI drivere? XP til x86 har ikke EFI
> understøttelse.

Kunne det ikke tænkes at denne BIOS-emulering ligger i disse EFI-drivere
- og at disse så blot har fejl?

Som de så kan nå at rette inden frigivelsen af den endelige version?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-07 19:19

> Kunne det ikke tænkes at denne BIOS-emulering ligger i disse EFI-drivere
> - og at disse så blot har fejl?

Hvem siger det er en fejl? Jeg vil mene det er en manglende feature i
det program du forsøger at afvikle.

> Som de så kan nå at rette inden frigivelsen af den endelige version?

Er din ordbog i beta?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-05-07 21:57

> Uden bootcamp eller andre EFI drivere? XP til x86 har ikke EFI
> understøttelse.

Jeg mener bare at jeg installerede Vista først, men jeg skal da gøre et
forsøg i næste uge en gang når jeg er færdig med at lege med WDS. Det
bruger en forfærdelig masse plads, men man bliver glad for de mange
kerner når 5 virtuelle maskiner hiver images ned fra en 6. virtuel maskine.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-07 19:18

> Uden bootcamp eller andre EFI drivere? XP til x86 har ikke EFI
> understøttelse.

upate: jeg kan se at nyere apple firmware har tilføjet en BIOS
emulering i flashrommen (ikke som EFI ellers forskriver det: som et
indælsbart modul på EFI partitionen)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-05-07 15:59

> upate: jeg kan se at nyere apple firmware har tilføjet en BIOS
> emulering i flashrommen (ikke som EFI ellers forskriver det: som et
> indælsbart modul på EFI partitionen)

Ok, så jeg var ikke civilbetjent alligevel, eller?

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 16:18

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ok, så jeg var ikke civilbetjent alligevel, eller?

Og at der så sagtens kan ligge en lus i denne emulering?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-05-07 16:26

Per Rønne skrev:

> Og at der så sagtens kan ligge en lus i denne emulering?

Det kan der sikkert godt, men jeg kan ikke se at C-Dilla er noget
hardwareproducenterne skal understøtte. Hvis det ikke fungerer, så må
producenten af C-Dilla få det til at fungere.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 16:43

> [...]

> hardwareproducenterne skal understøtte. Hvis det ikke fungerer, så må
> producenten af C-Dilla få det til at fungere.

Hvis der er en lus i denne emulering, og hvis den er grunden til at
C-Dilla ikke fungerer, må det vel være Apples ansvar ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-05-07 17:02

Per Rønne skrev:

> Hvis der er en lus i denne emulering, og hvis den er grunden til at
> C-Dilla ikke fungerer, må det vel være Apples ansvar ...

Næh. C-Dilla overholder næppe Apples retningslinjer for software og kan
derfor ikke garanteres at fungere.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 17:43

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Næh. C-Dilla overholder næppe Apples retningslinjer for software og kan
> derfor ikke garanteres at fungere.

Apples retningslinier for software? Nu taler vi jo om en ganske ordinær
pc med en bios-fejl ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-05-07 17:52

Per Rønne skrev:

> Apples retningslinier for software?

Ja. Var du ikke klar over at der var sådanne?

> Nu taler vi jo om en ganske ordinær
> pc med en bios-fejl ...

Nej, det gør vi ikke. Der er ingen BIOS på maskinen og Apple garanterer
på ingen måde at C-dilla skulle kunne fungere på deres hardware. At gøre
sin software afhængig af BIOS på PC'en, er ikke standard.

C-dilla er i øvrigt noget skrammel og jeg kunne aldrig finde på at købe
et produkt der er sikret med det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 20:57

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Apples retningslinier for software? Nu taler vi jo om en ganske ordinær
> pc med en bios-fejl ...

nej, vi taler en x86 computer med EFI og et bios emuleringsmodul. Det
er en anden platform.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-07 14:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Apples retningslinier for software? Nu taler vi jo om en ganske ordinær
> pc med en bios-fejl ...

Jeg har nu fået svar fra Oxford University Press, som oplyser at man i
3.1 er gået over til CD Cop, og da jeg har en gammel SDE til Windows
[som netop bruger CD Cop] har jeg været i stand til at se, om /det/
system virker.

Det gør det ikke, og det er endda værre med CD Cop end med C-Dilla. CD
Cop synes heller ikke at virke på Parallels.

Der må være noget galt med den firmware bios, når to ud af to prøvede
kopisikringsprogrammer går galt på Apple EFI-maskiner, den ene endda
også i Parallels.

Svar og mit svar til OUP:

=
Well, I think you have misapprehended something. Boot Camp is /not/ a
Windows emulation software. It is meant as a partitioning software. I
misapprehended it myself.

Modern Macinstosh computers run on EFI based Intel Core Duo processors
with
firmware BIOS. They are fully able to boot into Windows, and to install
Windows directly from the original XP or Vista CD-ROM.

Actually, we have had some debate on what goes wrong, and we think that
the
C-Dilla system cannot properly handle Apple's firmware-based BIOS.

You mentioned emulation. I am fully able to run the C-Dilla system [and
thus
OED version 3.0] in /virtualization/ with Parallels, from a Parallels
container file. Parallels with 90% of the full processor speed since no
emulation takes place, only virtualization.

And you mention that 3.1 uses CD Cop instead of C-dilla. I have
ascertained that CD Cop doesn't run on these EFI computers with firmware
BIOS either - and not even in virtualization, in Parallels.

Son only 3.0 will be available to users of Intel Macs, and only when
running Windows on a virtual computer: Parallels. With 90% of the normal
speed.

=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 19:13

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Der må være noget galt med den firmware bios, når to ud af to prøvede
> kopisikringsprogrammer går galt på Apple EFI-maskiner, den ene endda
> også i Parallels.

Ikke nødvendigvis, BIOS emulering er som sagt en anden ting end BIOS.
Formåelt med en BIOS emulering er blot at man kan boote OS'er der ikke
kan boote direkte på EFI, ikke at tilbyde en komplet BIOS.

Du kan sikkert også finde rigtige BIOS'er der ikke duer med dit medie.

Kopisikring der kræver specifik BIOS er IMHO en dårlig løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 20:55

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Hvis der er en lus i denne emulering, og hvis den er grunden til at
> C-Dilla ikke fungerer, må det vel være Apples ansvar ...

Hvem siger det er en lus og ikke en manglende feature i din softwares
kopibeskyttelse? IMHO er det producenten af din ordbog du skal
henvende dig til.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-07 22:56

> Hvem siger det er en lus og ikke en manglende feature i din softwares
> kopibeskyttelse? IMHO er det producenten af din ordbog du skal
> henvende dig til.

Jeg har så sent som i dag sendt følgende til Oxford University Press:

=
Then forward this too:

It has probably something to do with the fact, that Apple's new Intel
computers do not have a built-in bios. Instead they use EFI - with a
bios emulation in firmware.

I quote from:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface#Platforms_th
at_u se_EFI_or_the_Framework>

> [...]
> computers. These systems use EFI and the Framework instead of Open Firmware,
> which had been used on their previous PowerPC-based systems.[9] On April 5,
> 2006 Apple released Boot Camp which produces a Windows XP Drivers Disk as well
> as a non-destructive partitioning tool to help users easily install Windows
> XP. A firmware update was also released which added legacy BIOS support to its
> EFI implementation. Subsequent Macintosh models shipped with the newer
> firmware. Now all current Macintosh systems are also able to boot legacy BIOS

Apple's Boot Camp software only gives user friendly tools for
partitioning an existing 1-partition hard disk. To resize this new
partition and to remove it again - without affecting the existing MacOS
X installation.

The problem is a major one and may very well affect other computer
vendors as they turn to EFI - and a firmware bios solution.

=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 21:02

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ok, så jeg var ikke civilbetjent alligevel, eller?

Åbenbart ikke. De intel macer vi har fået ind af døren har alle været
bærbare der har skullet videre til brugere i en fart, så det er meget
lidt jeg har dimset med windows på dem.
Mht Windows på mac'er har jeg primært brugt tid på at forklare brugere
hvorfor vi IKKE vil supporte det, og hvorfor de i stedet skal have en
rigtig PC såfremt de primært skal bruge applikationer der afvikles
bedst på windows.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-05-07 21:36

> [...]
> hvorfor vi IKKE vil supporte det, og hvorfor de i stedet skal have en
> rigtig PC såfremt de primært skal bruge applikationer der afvikles

Kan du sige noget om hvad det er for et slags sted du arbejder?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 23:50

> Kan du sige noget om hvad det er for et slags sted du arbejder?

Vi supporter en række bureauer i reklame og medie brancen, jeg ønsker
ikke at være mere specifik.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-07 21:40

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> hvorfor vi IKKE vil supporte det, og hvorfor de i stedet skal have en
> rigtig PC såfremt de primært skal bruge applikationer der afvikles

Må man høre grunden(e)?

Noget i stil med - vi understøtter ikke Beta software?

Ellers så lad dem bruge RDP mod en Terminalserver.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-07 23:49

> Må man høre grunden(e)?

> Noget i stil med - vi understøtter ikke Beta software?

ét af mange argumenter. Apple supporter det ikke.

Af andre kan nævnes er at hverken Symantec, eller Microsoft supporter
deres windows applikationer på EFI x86 hardware.

Udgift til dobbelte licencer, vi bliver bonnet for macOffice og
Symantec antivirus til mac for hver enkelt bruger uanset om vi ønsker
det eller ej. Tilsvarende vil vi blive bonnet endnu en gang for
windows + windows versionerne af office og SAV hvis brugeren har
windows på sin mac.

Merudgift til at supporte samme bruger på flere platforme.

Merudgift til support og deplayment af windows på endnu en platform.

Vores udgangspunkt er at vi anbefaler mac'er til grafikere og kreative
fordi applikationerne fra Adobe fungere bedst på mac OS X, samt pga af
bagudkompatibilitet med quark, kvaliteten af fontmanagere, pga
finalcut, og til dels også pga. tradition blandt grafikkere..

Windows PC'ere til alle andre dvs. kontaktfolk, konsulenter, ledelse
og regnskab fordi Office fungerer bedre på PC og fordi en lang række
analyse og client applikationer enten ikke findes til Mac OS X eller
mangler funktionalitet på Mac OS X. eks på sidstnævnte er exchange,
Notes og iSeries.

> Ellers så lad dem bruge RDP mod en Terminalserver.

Den løsning tilbyder vi til visse applikationer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 04:32

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ét af mange argumenter. Apple supporter det ikke.

Det kunne let havde været nok for mig :)

Potentialet for at noget kan være et kæmpe tidshul, er nok til at man
ikke får lov.

> mangler funktionalitet på Mac OS X. eks på sidstnævnte er exchange,
> Notes og iSeries.

Nu lever jeg jo af at lave Java mod iSeries så jeg er lidt nysgerrig
om hvad i alverden dine brugere kan finde på at lave på sårn en kasse
til? Det er jo ikke just dens grafiske egenskaber den bliver solgt på.

Men den nye notes er jo eclipsebaseret - duer det ikke under OS X?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 06:16

> [...]

> om hvad i alverden dine brugere kan finde på at lave på sårn en kasse
> til? Det er jo ikke just dens grafiske egenskaber den bliver solgt på.

økonomisystem, budget, ordre, fakturering, statestik, kontrol,
reklamation og tidsregistrering.

> Men den nye notes er jo eclipsebaseret - duer det ikke under OS X?

jo, Det gjorde 6.5x også, men Notes Admin og Notes Designer findes
stadig ikke til Mac OS X, indrømmet det er kun et problem for de to Mac
brugere i IT afdelingen, af hvem jeg er den ene.
Notes 7 klienten opfører sig i øvrigt rigtigt pænt på mac OS X, Notes
6.5 klienten havde for vane at kræve en genstart af klientens host
hvis man fik lukket klienten ned.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-07 22:24

> [...]
> hvorfor vi IKKE vil supporte det, og hvorfor de i stedet skal have en
> rigtig PC såfremt de primært skal bruge applikationer der afvikles

bingo ... BootCamp vil jeg ikke røre med en ildtang i øjeblikket. Det er
virualisering eller ingenting. Det er også nemmere at lave backup af /
klone uden at der er bootcamp ind over.

/thomas

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-07 22:44

Thomas von Hassel skrev:

> bingo ... BootCamp vil jeg ikke røre med en ildtang i øjeblikket. Det er
> virualisering eller ingenting.

Jeg skal ellers love for at Battlefield 2 ikke kører så godt virtualiseret.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-07 22:55

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Jeg skal ellers love for at Battlefield 2 ikke kører så godt virtualiseret.

Ja, Spil og 3D applikationer skal køres "native" ... og hvis man har
brug for det "full time" så køb dog en PC til formålet istedet for at
mocke rundt med bootcamp. Men det er bare min mening :)

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-07 22:58

Thomas von Hassel skrev:

> Ja, Spil og 3D applikationer skal køres "native" ... og hvis man har
> brug for det "full time" så køb dog en PC til formålet istedet for at
> mocke rundt med bootcamp. Men det er bare min mening :)

BootCamp er fortrinligt til det det er lavet til, nemlig at
lejlighedsvist at boote ind i et andet OS. Skulle man spille "full
time", så ville MacPro'en ikke være så dårligt et valg alligevel, da man
faktisk får en del for pengene. Man skal i hvert fald ikke regne med at
slippe billigere hos Dell.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-05-07 22:36

> Åbenbart ikke.

Herligt. Jeg skal ellers love for at jeg har set mange tegn på det på
det sidste.

> De intel macer vi har fået ind af døren har alle været
> bærbare der har skullet videre til brugere i en fart, så det er meget
> lidt jeg har dimset med windows på dem.

Har i ikke et lab?
Man skal da gerne have adgang til "en af hver".

> [...]
> hvorfor vi IKKE vil supporte det, og hvorfor de i stedet skal have en
> rigtig PC såfremt de primært skal bruge applikationer der afvikles

Nu har MacPro'en længe været en af de absolut bedste maskiner at teste
Vista på, så det forstår jeg ikke rigtigt (sagde han uskyldigt og tænkte
tilbage til da han skulle have finansieret sin nye hjemmepc).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 00:06

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Herligt. Jeg skal ellers love for at jeg har set mange tegn på det på
> det sidste.

> Har i ikke et lab?

mnaj.

> Man skal da gerne have adgang til "en af hver".

I det daglige er det ikke et problem, jeg har en gammel PC til de ting
min mac ikke kan. Mac'en er afskrevet her til sommer så jeg formegenlig
kan få en intel mac istedet.
Intel mac'erne har vi undgået så længe det var muligt pga CS2 som er
vores primære mac applikation, pt har vi kun indkøbt bærbare intel
mac'er.

> Nu har MacPro'en længe været en af de absolut bedste maskiner at teste
> Vista på, så det forstår jeg ikke rigtigt (sagde han uskyldigt og tænkte
> tilbage til da han skulle have finansieret sin nye hjemmepc).

Vista er ikke aktuel hos os endnu og bliver det tidligst efter SP1 -
desuden sidder jeg primært med macsupport.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 00:31

> mnaj.

Uha, det vil jeg helst ikke undvære.

> I det daglige er det ikke et problem, jeg har en gammel PC til de ting
> min mac ikke kan.

Det var nu en af hver model jeg mente. Ikke en PC og en Mac.

> [...]
> Intel mac'erne har vi undgået så længe det var muligt pga CS2 som er
> vores primære mac applikation, pt har vi kun indkøbt bærbare intel

Dem har jeg kun erfaring med fra besøgende. Det er forresten sjovt så
overraskede Mac-folk bliver over at møde IT-folk, der ikke løber
skrigende væk ved synet at deres computere.

> Vista er ikke aktuel hos os endnu og bliver det tidligst efter SP1 -
> desuden sidder jeg primært med macsupport.

Det er skam heller ikke aktuelt hos os, men det tager jo lidt tid at
lære at kende rigtigt og få testet alle applikationer igennem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 06:04

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det var nu en af hver model jeg mente. Ikke en PC og en Mac.

Nej det har vi slet ikke. Der er heller ikke nogen fornuft i det mht
mac'erne idet Mac OS X installatuioner ikke er maskinspecifikke. Vi
bruger deploystudio til imageing og kan nøjes med et boot image til
x86 og PPC.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 08:19

> Nej det har vi slet ikke. Der er heller ikke nogen fornuft i det mht
> mac'erne idet Mac OS X installatuioner ikke er maskinspecifikke.

Der er da forskelligt hardware i de forskellige Mac'er og hvis man skal
teste opdateringer mm, så skal det da testes på den hardware den skal
installeres på.

> Vi
> bruger deploystudio til imageing og kan nøjes med et boot image til
> x86 og PPC.

Når der kommer en firmwareopdatering, hvad tester du den så på?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-07 04:26

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Herligt. Jeg skal ellers love for at jeg har set mange tegn på det på
> det sidste.

Sålænge du kan HUSKE at du har set tegn på det, er der håb endnu.

> Nu har MacPro'en længe været en af de absolut bedste maskiner at teste
> Vista på, så det forstår jeg ikke rigtigt (sagde han uskyldigt og
> tænkte tilbage til da han skulle have finansieret sin nye hjemmepc).

Hæhæ, målet helliger midlet, hva?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-07 08:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sålænge du kan HUSKE at du har set tegn på det, er der håb endnu.

Der er jo nogen der fortæller mig det hele tiden.

Ja, i krig og kærlighed osv....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-05-07 17:15

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Hvordan sender man egentlig en fejlmeddelelse til Apple?

Monstro ikke du skulle sende den til udvikleren af ordbogen istedet?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-07 10:47

> Monstro ikke du skulle sende den til udvikleren af ordbogen istedet?

Det tror jeg ikke. Fejlen ligger hos Apple; ingen andre steder finder
jeg den fejl. Heller ikke i Parallels.

Som bekendt er Boot Camp en public ß.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-05-07 17:47

> Det tror jeg ikke. Fejlen ligger hos Apple; ingen andre steder finder
> jeg den fejl. Heller ikke i Parallels.

Jeg vil tro med at det er kopibeskyttelsen på dit applikations medie
der ikke er gangbar på EFI. dvs ikke en bug men en manglende feature
fra producentens side.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-07 06:13

> Jeg vil tro med at det er kopibeskyttelsen på dit applikations medie
> der ikke er gangbar på EFI. dvs ikke en bug men en manglende feature
> fra producentens side.

Jeg skal dog så lige tilføje, at når Parallels virker korrekt når en
virtuel maskine bootes fra en af Parallels egne container-filer, men
ikke når den bootes fra Apples Boot Camp partition, så må Parallels vel
kun emulere en BIOS i første tilfælde, og altså ikke i sidste?

Det synes jeg faktisk virker lidt mærkeligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-07 08:23

> [...]

> ikke når den bootes fra Apples Boot Camp partition, så må Parallels vel
> kun emulere en BIOS i første tilfælde, og altså ikke i sidste?

Det lyder som et godt tidspunkt at læse manualen på, eller spørge
Parallels tekniske support. De skal vel også lave noget for de gysser
du har givet dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-07 18:42

> Det lyder som et godt tidspunkt at læse manualen på, eller spørge
> Parallels tekniske support. De skal vel også lave noget for de gysser
> du har givet dem.

Manualen er en BRUGERmanual,, ikke en TEKNISK manual.

Som datalog burde du forstå forskellen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-07 19:13

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Manualen er en BRUGERmanual,, ikke en TEKNISK manual.

Det kunne sagtens tænkes at netop sådan et produkt opremsede ting man
vidste ikke virkede i manualen.

> Som datalog burde du forstå forskellen.

Der er så mange ting man burde forstå som datalog, jeg gør det så godt
jeg kan.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-07 20:07

> Det kunne sagtens tænkes at netop sådan et produkt opremsede ting man
> vidste ikke virkede i manualen.

En af grundene til at udgive gratis beta'er af programmel er at man
dermed får testet en del ting, så man bedre kan få rettet fejl inden den
endelige frigivelse af programmellet.

> Der er så mange ting man burde forstå som datalog, jeg gør det så godt
> jeg kan.

Da jeg var datalogistuderende lavede vi nu ellers såvel brugermanualer
som tekniske manualer til vores opgaver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-05-07 09:40

> En af grundene til at udgive gratis beta'er af programmel er at man
> dermed får testet en del ting, så man bedre kan få rettet fejl inden den
> endelige frigivelse af programmellet.

Fuldstændig korrekt. En anden ting er at man gør opmærksom på kendte
problemer, så folk ikke behøver fejlmelde dem IGEN og IGEN.

> Da jeg var datalogistuderende lavede vi nu ellers såvel brugermanualer
> som tekniske manualer til vores opgaver.

Per, jeg tror godt vi kan fastslå at vores respektive styrker og
svagheder ikke er helt de samme. Skal vi ikke bare lade den ligge der?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 10:11

> Fuldstændig korrekt. En anden ting er at man gør opmærksom på kendte
> problemer, så folk ikke behøver fejlmelde dem IGEN og IGEN.

Jep, spørgsmålet er så bare hvor mange der har forsøgt at bruge OED 3.0
med en opgradering fra 2.0 på Boot Camp endnu.

Ved en opgradering kontrolleres ikke om man har en lovlig kopi. Det er
stadig original CDen der skal checkes op imod hver 90ende dag - og
naturligvis umiddelbart efter installationen. Og det er her det går galt
;-(.