Johan Gottfried Wissel, apoteker i Helsing~
Fra : Ib

Dato : 29-04-07 13:39

Johan Gottfried Wissel, fik apotekereksamen i 1724 og ansættelse som
apoteker i Helsingør 1728. Han overtog apoteket i 1734 samme år som han blev
gift med Anna Elisabeth van Deurs. Han døde i 1736.
Han menes at være født i 1694, men hvor?
Han var søn af garnisonsbager Johan Wessel, men hvem var hans moder? Og hvor
stammer de fra?
Hvor var Johan Wessel garnisonsbager? Kronborg?
Alle oplysninger har interesse.

Mvh
Ib Wessel

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-07 14:10

"Ib" <ibwesselSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Johan Gottfried Wissel, fik apotekereksamen i 1724 og ansættelse som
> apoteker i Helsingør 1728. Han overtog apoteket i 1734 samme år som han
> blev gift med Anna Elisabeth van Deurs. Han døde i 1736.

Ud fra oplysningerne gætter jeg på, at du har fundet ham i Helsingørs
Embeds- og Bestillingsmænd. Der står lidt om ham i dén, men ikke meget mere
end du har angivet her. Men lad mig for tilfældets skyld vide hvis du ikke
har kigget i den - så kan jeg gengive oplysningerne her.

Venlig hilsen,

Thomas
=====
http://www.frandzen.eu/ - aner og anden slægt til Sophia Frandzen (f. 19.
nov, 2006)

Fra : Ib

Dato : 01-05-07 16:58

Hej Thomas
Tak for dit svar.
Jo, den har jeg kigget i og har udeladt nogle detaljer så som datoer da jeg
skrev min forespørgsel.
Jeg havde håbet på, at der var en eller anden, der var faldet over lidt
yderligere oplysninger, men håbet svinder efterhånden som tiden går.
Venlig hilsen
Ib

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-05-07 08:47

> [...]
> hvor stammer de fra?
> Hvor var Johan Wessel garnisonsbager? Kronborg?

-------------
Citat fra "Helsingør i Sundtoldstiden", bog II side 314 giver flere
spørgsmål end svar:

"Helsingør Apotek indrettedes i 1692 i den velkendte gård på Strandgade,
hvor det endnu findes.

Det indehaves fra 1703 af den i Lübæk fødte Frantz Peckel, som ideligt
kævledes med barbererne i staden, hvilke han beskyldte for at tilberede og
sælge lægemidler, om han havde previlegium på at forhandle, hvorimod hine
gjorde gældende, at hans apotek ikke var forsynet med de nødvendige
medikamenter.

Efter pesten 1711, der stillede store krav til begge parter, som på
rosværdig måde holdt ud på deres post, synes et af de ypperste i landet i
retning af velforsynethed , og det hedder om Peckel, at han var beflittet på
at plante lægeurter i sin have, for at folk altid kunne få friske
medikamenter til rimelig pris.
Efter Peckels død 1727 indehavedes apoteket bl. a. af Philip Klein, der
foruden dette drev flere virksomheder og blev en holden mand, medens hans
efterfølger Hans von Holten der købte apoteket 1767 for 11.200 Rdlr efter få
års forløb gik fallit . . . "
Citat slut.

Wessel må have ejet apoteket sammen med Klein?

For mig lyder 'Wessel' Norsk, og det lyder sandsynligt det er på Kronborg
han var garnisonsbager.
Mon ikke man på det lokalhistoriske arkiv kan hjælpe?
Bare et pip . .
Flemming Svendsen

Fra : Ib

Dato : 03-05-07 22:31

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han var garnisonsbager.
> Mon ikke man på det lokalhistoriske arkiv kan hjælpe?

Tak for pippet.
Jeg har også overvejet disse linier og er kommet frem til den tolkning, at
efter Peckels død i 1727 og Hans von Holtens overtagelse i 1767 har der
været mindst to ejere, men måske flere. Måske samtidige, måske efter
hinanden. En af dem var Philip Klein. Jeg må nok en tur på lokalhistorisk
arkiv.
Apoteker Wessel/Wissel er i øvrigt farfar til den tolder Gerhard Christian
Wessel du engang var så venlig at oplyse mig om.
Navnet Wessel er ret almindeligt forekommende i Norge, men også i Tyskland
og Holland samt Sydafrika, men der er det nok efterkommere efter Hollændere.
Med venlig hilsen
Ib Wessel