Disketter - beskadigede filer?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-07-01 10:31

Jeg ved godt, at disketter er ved at høre fortiden til i Mac-verdenen -
men jeg bruger dem stadig flittigt!
Så jeg spørger alligevel her vedr. 'beskadigede filer':

Hvis der forekommer en sådan (konstateret ved 'I/O error' i f.m.
læsning/skrivning), skal det så ses som et tegn på, at *hele* disketten
er ved at stå af - eller kan man roligt fortsætte med at benytte den
resterende del??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-07-01 10:37

Jeg ville straks kassere den. Min erfaring er at når først en diskette
begynder at få det skidt, varer det ikke længe før den dør helt.
Men du KAN jo evt. prøve at reparere den med diskførstehjælp.
På den anden side: En diskette er så billig, at det vil være dumt at
tage chancer.
v.h
Martin

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-07-01 11:06

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Men du KAN jo evt. prøve at reparere den med diskførstehjælp.
> På den anden side: En diskette er så billig, at det vil være dumt at

ENIG! I øvrigt *har* jeg prøvet diskførstehjælp, men besynderligvis
siger den 'Alt OK', når jeg kontrollerer!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-07-01 11:30

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jeg ville straks kassere den.....

OK - så er næste spørgmål:

"Hvordan kopierer man lettest - og bedst - *hele* indholdet over på en
anden diskette?"

Jeg plejer at kopiere hele disketten over i f. eks. 'Dokumenter' -
fjerne disketten, putte en ny i - og så kopiere fra 'Dokumenter' over på
den nye. Lidt omstændeligt - og så kommer indholdet jo til at ligge
'under' et diskette-ikon på den nye diskette!

Bedre forslag?? (F. eks. åbne 'disketten' i 'Dokumenter' - markere alle
filerne og kopiere disse til ny diskette?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-07-01 15:28

> [...]

> den nye. Lidt omstændeligt - og så kommer indholdet jo til at ligge
> 'under' et diskette-ikon på den nye diskette!

Det er en mappe og indholdet kan flyttes ud i roden hvorefter den kan
slettes!

> Bedre forslag?? (F. eks. åbne 'disketten' i 'Dokumenter' - markere alle
> filerne og kopiere disse til ny diskette?)

Ja, dog ikke stort anderledes!

Men prøv at bruge Apples Disk Copy. Den kan være hurtigere!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-01 15:44

Hej Hans

Du kan bruge DiskCopy DK-1 4.2. Den kan læse et nøjagtig identisk billede
af disketten. Og så sætter du blot en anden diskette i af samme størrelse
og kopierer 'billedet' over på den nye diskette.

Har du fx. en System 7,5 CD liggende, så kan du dér finde DiskCopy 4.2.
Ellers kan du hente den på <ftp://ftp.apple.com> under 'Danish'. - Og kan
du ikke finde den dér, så send mig blot en mail off-list med en gyldig
adresse, så returnerer jeg den med DiskCopy vedhæftet.

mvh. Erik richard

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Bedre forslag?? (F. eks. åbne 'disketten' i 'Dokumenter' - markere alle
> filerne og kopiere disse til ny diskette?)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-07-01 19:59

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> "Hvordan kopierer man lettest - og bedst - *hele* indholdet over på en
> anden diskette?"

Så vidt jeg husker var den gamle metode at sætte en diskette i,
så dens symbol kommer frem på skrivebordet. Derefter vælger man "Skub
ud" i Finder. Det er vel under menupunktet Specielt. Disketten skubbes
ud, men symbolet bliver på Skrivebordet. Man sætter så den anden
diskette i, og også dens symbol dukker op. Man kan herfter åbne det ene
diskettesymbol og trækker arkiver over på det andet. Du vil så blive
bedt om at sætte disketterne i på skift, efterhånden som arkiverne
bliver kopieret. Det er altså lidt omstændigt, men du slipper for at
lægge noget over på din harddisk. Jeg vil dog tro, at det er lettest at
kopiere arkiverne over i en mappe på harddisken og derefter kopiere dem
ned på den anden diskette, som andre har foreslået. Jeg ved ikke, hvad
der går hurtigst, men man slipper i hvert for at skifte diskette flere
gange, og derved kan man bedre brygge en kop kaffe imens. Nu kan du jo
prøve dig frem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-07-01 15:37

Hej Hans

Det kan også være et tegn på, at diskettens directory fil er beskadiget,
så hvis du har DiskWarrior, så vil den højst sandsynlig kunne reparere
fejlen i directory filen, og Norton 5/6 vil kunne rette fejlen i selve
filen.

Men det kan jo selvfølgelig være, at disketten er så slidt, at belægningen
er ved at være slidt af, - især hvis selve pladen er en anelse skæv, så
den hele tiden går imod diskettehuset. - Er det det, der er årsagen, ville
jeg nok hurtigst mulig redde de filer, der kan reddes og så smide
disketten ud for ikke at komme til at bruge den samme igen.

- Og i øvrigt bruger jeg selv stadig en hel del disketter, især til
filoverførsler til Wintels.

mvh. Erik Richard