Katolsk konvertit i Danmark
Fra : Jakob Munck

Dato : 25-04-07 20:19

Jeg har skrevet en lille artikel om mine erfaringer som katolsk konvertit i
Danmark. Måske vil nogle af denne gruppes læsere være interesseret:

http://www.jakobmunck.dk/webboeger/Katolik_i_DK.pdf

v.h.
Jakob

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-04-07 20:46

Jakob Munck wrote:
> Jeg har skrevet en lille artikel om mine erfaringer som katolsk konvertit i
> Danmark. Måske vil nogle af denne gruppes læsere være interesseret:

> [...]
Jeg er først og fremmest interesseret i om du vil høre andres meninger om din
artikel. Vil du?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-07 22:29

Jakob Munck wrote:
> Jeg har skrevet en lille artikel om mine erfaringer som katolsk
> konvertit i Danmark. Måske vil nogle af denne gruppes læsere være
> [...]

Tak for at du hermed giver os andre mulighed for et ellers sjældent
"indblik" i ikke blot samtidspraktiseret katolicisme, men dertil også i
mindst lige så høj grad din personlige konvertions-proces og en del af de -
trods alt vel også ret intime? - tanker, du skildrer at have gjort dig i
relation til dit trosliv.

(Jeg erindrer vagt at vi "i de go'e gamle dage" her i gruppen havde en
fundats, hvor det netop jvf. §3 hed sig at gruppen blandt andet var beregnet
til at man kunne aflægge - trosmæssige? - /vidnesbyrd/, og jeg synes således
at det er ret friskt at du genoptager denne næsten helt uddøde tradtion!
)

Jeg ser således frem til at nær læse dit vidnesbyrd.

DOG er der selvfølgelig lige een lille-bitte nævenyttig flabet, formel
indsigelse (eller måske snarere bare et pernittiengrynet rettelsesforslag?)
fra min side: Du skriver nemlig på side 1 at Den Katolske Kirke blev stiftet
"for over 2000 år siden..."

Gjorde den egentlig også dèt?

Jeg er helt med på at Jesus blev født for over 2000 år siden, men
spørgsmålet her er jo, hvornår Oldkirken egentlig kan sige at være blevet
formelt etableret?

Der er jo indtil flere NT-skildrede begivenheder, jeg mener man således
kunne vælge at sætte som "Kirkens formelle fødselsdato"

Jeg er nok selv umiddelbart tilbøjelig til at placere den et sted mellem
følgende hændelser:

1) Jesu undfangelse ved Kyndelmisse

2) Jesu Fødsel

3) Jesu Dåb og Kaldelse

4) Jesu antagelse af de første disciple (vistnok d'herrer fiskerbrødre Simon
og Andreas?)

5) Simons historisk skelsættende Kristusbekendelse, hvortil Jesus replicerer
med ifølge traditionel katolsk dogmatik (for så vidt jeg overhovedet måtte
mene at forstå dèn som erklæret luthersk-orienteret kristen) at overdrage
Simon, som her gives sit apostelnavn Peter, hin berømte "nøglemandatur" og
hvor Jesus altså således ifølge min ellers ret tvivlsomme for både første,
eneste og sidste gang specifikt tager ordet "Kirke" i Sin mund?

6) Den Sidste Nadver

7) Langfredag

8) Påskesøndag

9) Kristi Himmelfart (hvor missionsbefalingen så vidt jeg husker dikteres)

10) Pinseunderet (som ellers også - i og med Helligåndens manifeste
mellemkomst - traditionelt kan betragtes som "Kirkens Fødselsdag", også selv
om det synes ret meningsløst at fornægte Kirkens blotte eksistens FØR denne
begivehed?)

Hmmm....

Umiddelbart er jeg spontant inklineret til at vælge nr. 5, altså at Kirken
(og så kan vi da sikkert altid diskutere "Kirke"-begrebet voldsomt og
blodigt i forhold til om det altså eksklusivt skulle være den specifikt
Katolske Kirke, eller vi derimod som sådan snakker "KIRKEN" i en endnu mere
mægtig, metafysisk abstraheret, absolut "hvor end to eller tre er
forsamlede..."-forstand her) så at sige "rent teknisk set" indstiftes ved
Jesu blotte, (pardon the pun?) stadfæstende (!) udsigelse af selve dens
begrebsnavn nøjagtig i dèt Verdenshistoriske øjeblik engang omkring år 30.

Men således er "KIRKEN" (igen som absolut begreb og dermed derunder også
hørende både Den Katolske Kirke, Den Græsk Ortodokse Kirke og i princippet
ethvert andet kristent fælleskab lige siden som således måtte kunne betegnes
som en herpå byggende "ekklesia", altså en "forsamling" eller "menighed" i
Jesu Navn) dog altså "kun" sådan ca. 1977 år gammel.

Så vi har vist således stadig det helt store runde
2000-årsindstiftelsesjubilæum at se frem til!

Anders Peter Johnsen

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-04-07 20:58

> [...]
> uddøde tradtion! )
>
> Jeg ser således frem til at nær læse dit vidnesbyrd.

For en ordens skyld må jeg nok sige, at den mere personlige og psykologiske
baggrund bag min overgang til katolsk tro ikke er så grundigt beskrevet i
min konvertitberetning, men derimod kan findes i min selvbiografi, som kan
læses her:

http://www.jakobmunck.dk/webboeger/JM_selvbiografi.pdf

v.h.
Jakob