SAS strejker igen igen
Fra : Jesper

Dato : 25-04-07 06:15

Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg booker
SAS.

Hvad vil der ske hvis man sidder i København og skal længere ud i verden og
man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel,
billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?

Jesper

Fra : sorensen

Dato : 25-04-07 06:58

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel,
> billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?

Ja sas må lære at behandle sine medarbejdere ordentligt.

De historier jeg har hørt - jeg forstår ikke nogen gider arbejde i det
firma.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-04-07 08:52

sorensen wrote:
> [...]
>>
> Ja sas må lære at behandle sine medarbejdere ordentligt.
>
> De historier jeg har hørt - jeg forstår ikke nogen gider arbejde i det

Viktigere er at SAS må lære å behandle sine kunder ordentlig !
Det finnes alternativer, SAS tiden med monopol i Norge og Sverige er over,
heldigvis.
--
AsleB;Oslo

Fra : Sten Schou

Dato : 25-04-07 13:57

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Viktigere er at SAS må lære å behandle sine kunder ordentlig !
> Det finnes alternativer, SAS tiden med monopol i Norge og Sverige er over,
> heldigvis.

Så skulle du prøver at flyve Aalborg - Stavanger. Den rute flyver jeg ca 20
gange om året, og det kan man desværre kun med SAS, og skal via København
hver gang.
2 gange om året er de til tiden, resten af tiden er man fra 2-6 timer
forsinket.

Hilsen Sten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-07 19:24

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in

> [...]
> København hver gang.
> 2 gange om året er de til tiden, resten af tiden er man fra 2-6 timer

Hvor skulle det være den forsinkelse opstår? Jeg beskæftiger mig bl.a. med
CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den
størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.

Fra : Jesper

Dato : 25-04-07 21:53

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den
> størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.

CPH-SVG (SK1870) er 78% af gange til tiden, 12 min genm. forsinket ifølge
http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?id=90099110&airlineCode=SK&flightNumber=1870&departureDate=2007-04-25

Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-04-07 08:19

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote in

> CPH-SVG (SK1870) er 78% af gange til tiden, 12 min genm. forsinket
> ifølge http://www.flightstats.com/

Det passer også meget bedre med min virkelighed.

Passagererne skal så tillægge begge tider ca. 15 min for at det passer med
deres virkelighed

Fra : Sten Schou

Dato : 27-04-07 11:13

> Det passer også meget bedre med min virkelighed.
>
> Passagererne skal så tillægge begge tider ca. 15 min for at det passer med
> deres virkelighed

Som du ser af mit indlæg, og som du ikke har svaret på, så passer det ikke
med de oplevelser jeg har med SAS.

Hilsen Sten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-04-07 14:07

> Som du ser af mit indlæg, og som du ikke har svaret på, så passer det
> ikke med de oplevelser jeg har med SAS.

Jeg har ikke haft mulighed for at verificere dine oplysninger endnu.

Fra : Sten Schou

Dato : 25-04-07 22:04

> [...]

> CPH-SVG ruten i Kastrup og kan ikke genkende forsinkelser af den
> størrelsesorden, slet ikke når trafikken iøvrigt afvikles normalt.

6. marts, rejste jeg planmæssigt fra Aalborg 18.50. Anok Kbh 1935. Skulle
videre til Stavanger 20.15. Kl. 20.00 bæev der oplyst, at afgangen var udsat
en time (hvad den meget ofte bliver), det endte så med at den blev udsat 1½
time, så vi var på Sola kl. 23.00 i stedet for den planlagte 21.35.
8. marts gik turen så hjem, afgang fra Stavanger 15.55, ankomst Kbh 17.05.
Skulle så videre til Aalborg 18.35. Kl 17.45, fem minutter efter at 17.40
havde forladt KBH, blev 18.35 aflyst, ingen begrundelse overhovedet. Vi
kunne så blive booket om til 22.45 i stedet. Da min søn er bosidden i Århus,
og skulle nordpå den dag, og bl.a. samle mig op i Aalborg, blev jeg i stedet
booket om til Århus 20.15. Fem minutter efter dette var sket, kom det op, at
den afgang var udsat i forløbig en halv time, tilbage og blive booket om til
Aalborg 22.45 i stedet.
Jeg sendte efterfølgende en klage til SAS, da det som sagt meget ofte sker,
af flyudgangene udsættes MINDST en time. Som et plaster på såret modtog jeg
så en voucher på 750$, som kan bruges inden for et år. Jeg ville nu hellere
have fly til tiden! Den flinke dame som sendte denne voucher ønskede mig i
øvrigt god rejse den 21. marts, hvor jeg skulle afsted igen.
21. marts kører min kone mig fra Skagen til Fredertikshavn, hvorfra jeg skal
med flytaxa til Aalborg, og med fly derfra til København 09.55. Med i taxaen
er der forøvrigt en kvindelig sælger fra Rais brændeovnsfabrik, som skal til
Stavanger samme dag og sælge brændeovne, og dagen efter til Haugesund.
Haugesund er forøvrigt stedet jeg skal til den dag, via Oslo, og jeg skal
være der 14.45.
Umiddelbart inden ankomst til Frederikshavn oplyses det så, at
kabinepersonalet jos SAS for n'ne gang har nedlagt arbejdet, og bl.a. min
afgang er aflyst. Da jeg skal på job, tager jeg dog til Aalborg alligevel,
og sidder så her og glaner i 4 timer, hvorefter jeg kommer med et fly 4
timer senere, lidt efter 14. Jeg ankommer Haugesund 21.45 om aftenen. Damen
som skulle til Stavanger og sælge en masse brændeovne, måtte tage samme vej,
da hun ikke kunne nå noget i Stavanger, og alligevel skulle til Haugesund
dagen efter.
Dette var blot et eksempel, men det sker simpelthen så ofte, at der er
forsinkelser på den rute, eller også er det kun når jeg skal med.
Jeg rejste hjem deroppe fra 4/4, fra Stavanger, og her forløb alt glat, dog
manglede min bagage da vi ankom til Aalborg, den fik jeg så dagen efter.
Jeg skal afsted igen tirsdag 1/5, 06.25 fra Aalborg og videre fra København
08.10, så det bliver spændende, om der stadig er strejke med deraf følgende
forsinkelser.
Da jeg arbejder i den norske olieindustri, rejser jeg som sagt en del, og er
rimelig afhængig af at flyene går til tiden, ihvertfald når turen går
nordpå, således at man kan nå helikopteren videre ud på Nordsøen. Herude
står der en mand og venter, og han kan først komme hjem, når jeg er kommet
derud.
Jeg har derfor så sent som idag skrevet til Danish Air Transport for at
høre, om de ikke kan starte ruten Aalborg-Stavanger op igen, som de havde
for år tilbage. Der er snart så mange nordjyder der arbejder i den norske
oliesektor, at det må kunne betale sig, så er vi andre også rimeligt sikre
på at komme rettidigt frem og tilbage.

Hilsen Sten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-07 09:51

> [...]
> booket om til Århus 20.15. Fem minutter efter dette var sket, kom det
> op, at den afgang var udsat i forløbig en halv time, tilbage og blive

Du har så absolut været mere end almindeligt uheldig. Jeg har tjekket
aflysninger og forsinkelser de pågældende dage, og det er ikke et normalt
scenarie du har været udsat for (og må jeg sige, er blevet ekstraordinært
kompenseret med en voucher på omkring 4.000,- kr):

CPH-SVG den 6. marts kl. 20:15, afgik først kl. 21:27, fordi SAS havde
teknik på flere fly end de havde behov for til driften. Udfra en
cost/benefit vurdering var det så CPH-SVG der denne dag måtte stå for
skud. Flyet landede på Sola kl. 22:38, altså godt 1 time senere end
planlagt.

CPH-AAL den 8. marts kl. 18:35, måtte aflyses pga. manglende reservedele.

CPH-AAR den 8. marts kl. 20:15, blev udsat fordi et normalt teknisk tjek
tog længere tid end forventet.

Alle flyvningerne var med Dash Q400 fly, og noget tyder på at SAS i det
pågældende tidsrum har haft flere fly ude af drift end driften har kunnet
bære. Men det er ikke en normal situation.

Sædvanligvis afvikles eksempelvis CPH-SVG uden forsinkelser, og de
forsinkelser der er, er for de flestes vedkommende på under 10 minutter.

Man kan så nogle gange undre sig over hvorfor fly aflyses pga. teknik.
Eksempelvis fordi en kontrollampe viser fejl selvom der ingen fejl er.
Men det er jo et spørgsmål om holdning til flysikkerhed.

Men din påstand om at SAS tit og ofte er 2-6 timer forsinket, passer
ganske enkelt ikke. Ellers må du ihvertfald komme med flere og bedre
eksempler.

Fra : Sten Schou

Dato : 29-04-07 19:45

> Men din påstand om at SAS tit og ofte er 2-6 timer forsinket, passer
> ganske enkelt ikke. Ellers må du ihvertfald komme med flere og bedre
> eksempler.

Som sagt, så flyver jeg ofte ruten Aalborg-København-Stavanger, og retur.
Jeg skal samle op på mine erfaringer de næste 3 måneder, og så lade dig høre
nærmere.
PS: Jeg skal afsted fra Aalborg 06.25 på tirsdag.

Hilsen Sten

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 26-04-07 10:27

On 25 Apr., 07:14, "Jesper" <jesn...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> man ikke når sin connection, og man i forvejen har forudbestilt hotel,
> billeje og andre ting? Er det bare ærgeligt?

Som udgangspunkt er det ikke SAS ansvar at du har lejet bil og hotel.
SAS skal såvidt det er muligt finde alternativ flybillet til dig, men
da aflysningerne er i så stort omfang denne gang er det sjældent
muligt for SAS at finde flysæder på andre selskaber. Såfremt det ikke
er muligt, så sørger SAS for meal-vouchers, evt. hotel (hvis det er
muligt at finde) og transport til enten hotel eller hjem igen.

SAS er ansvarlige for at hjælpe dig bedst muligt i situationen mht.
flyrejsen eller midlertidig overnatning, transport, mad m.v. - men
hvad du måtte have bestil på din destination er det eget ansvar. Det
gælder også hvis du skal til et vigtigt møde og dermed risikerer at
miste en stor ordre el.lign.

Derfor er det altid en god idé at have en god rejseforsikring der
dækker sådanne ting.

I denne situation med strejken, hvor SAS er ramt meget hårdt og der er
tale om mange tusinde passagerer, så kan det være svært at skaffe
hotelkapacitet nok og derfor har nogle måtte overnatte i lufthavnen -
eller fået taxa-boner hjem igen. Selvom mange ikke er tilfredse med at
strande, så har SAS faktisk gjort alt hvad de kan for at hjælpe -
hvilket jeg synes groundhandlingen skal have ros for. Det er i sådan
en situation praktisk taget umuligt at hjælpe alle. F.eks. var der
ikke ledige hotelværelser nok i København den anden dag. Derudover er
der et meget begrænset antal sæder ud af Kbh med andre selskaber, så
kun en meget lille del kan reelt ombookes til andre afgange.

Til forskel fra mange andre selskaber, så har SAS faktisk viljen til
at hjælpe når de kan - desværre er det bare ikke altid muligt i sådan
en situation som nu.

Når det så er sagt, så synes jeg det er på tide at kabinepersonalet
holder op med at tage passagererne som gidler i deres sag. Det er en
ulovlig strejke, der koster deres arbejdsgiver op mod 20 mio. kroner
om dagen - for slet ikke at tale om hvor mange passagerer der bliver
ramt også.

Jeg kender selv mange der er ansat i kabinen hos SAS og kan også
fortælle at det langt fra er alle der er enige i strejken. Desværre er
fagforeningen uden kontakt til virkeligheden og gør hvad de kan for at
lave problemer. Jeg ved at der kommer mange udmeldelser fra
kabinepersonalet når denne strejke er overstået, da mange simpelthen
ikke vil være med til at benytte sådanne barnagtige mafiametoder.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-04-07 18:05

Flemming Poulsen <feedback@flyrejsen.dk> skrev:

> [...]
> arbejdsgiver op mod 20 mio. kroner om dagen - for slet ikke at
> tale om hvor mange passagerer der bliver ramt også.

Teoretisk set kan der kræves erstatning fra kabinepersonalet.

Derudover er det reelt set en straffelovsovertrædelse, at
kabinepersonalet nedlægger arbejdet, da der er tale om forstyrrelse af
et offentligt samfærdselsmiddel (§193). Da der samtidig er tale om
ganske store økonomiske tab er der endda en teoretisk mulighed for, at
forholdet er omfattet af Straffelovens §114.

http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/A20060100029

I praksis er det dog sjældent forsøgt at få straffet efter §193 når der
er tale om overenskomsstridige arbejdsnedlæggelser hos personalet på
offentlige samfærdselsmidler.

> [...]
> fortælle at det langt fra er alle der er enige i strejken.
> Desværre er fagforeningen uden kontakt til virkeligheden og gør

Fagforeningen må slet ikke være indblandet i overenstkomsstridige
arbejdsnedlæggelser.

Jeg har sat FUT til dk.videnskab.jura

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-04-07 21:27

Hej

"Jesper" <jesniel@yahoo.com> wrote:

>Godt jeg ikke skal med SAS i dag! - men er altid noget nervøs når jeg booker
>SAS.

Meget forståeligt ! - Dog begynder de at arbejde igen imorgen tidligt. -
Brevet med krav til hver enkelt om at aflevere uniform, adgangskort og
parkeringskort har tydeligvis haft den ønskede effekt...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-04-07 08:14

Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote in

> Meget forståeligt ! - Dog begynder de at arbejde igen imorgen tidligt.
> - Brevet med krav til hver enkelt om at aflevere uniform, adgangskort
> og parkeringskort har tydeligvis haft den ønskede effekt...

Det tror jeg ikke du skal regne med.

Det er jo indlysende at det er en tom trussel. Tænk hvis de ansatte tog
imod tilbuddet.

Næ, kabinepersonalet har givet CAU og SAS frist til mandag morgen til at
komme med en spiselig løsning. Weekendtrafikken er derfor sikret. Jeg vil
tro at StarTours udmeldinger har haft større indflydelse på det end SAS
ledelsens.